hallu 05.05.2019 14:42:25 | |
---|
Otsikossa onkin varsinainen kysymys. Taustaksi kerron, että mulla on käsittääkseni vuosimallin -79 strato (joo mä tiedän, että nää on huonomaineisia, ei mennä nyt siihen), johon vaihdoin uuden tremolon sen vanhan huonolaatuisen tremolon tilalle. Se uusi tremolo on toiminut hyvin (onhan se Fenderin alkuperäinen varaosa), mutta kampi ei mene pohjaan. Soittelin ihan tyyvyäisenä kun en niin kauhean agressiivisesti kapea pruukaa käyttää niin asia ei oikeastaan ole haitannut ja luulin sen johtuvan vain jousten säädöistä. No nyt aloin tutkia asiaa tarkemmin ja huomasin että kyse ei olekaan jousista vaan tässä vanhassa kitarassa on ilmeisesti tremolonrouttaus eri mitoilla kuin nykyisissä kitaroissa koska kampea painettaessa plokki osuu takaseinään eikä kampi siis mene pohjaan saakka tai siis mä en ole ihan varma että onko tässä varsinaisesti edes mitään epätavallista. Kammen koko liikerata näyttää olevan noin kymmenen senttiä kammen kärjestä mitattuna (tremolo kanttavasten -> plokki osuu takaseinään). Nimittäin tämä uusi kampi jonka jouduin vaihtamaan samalla näyttää olevan paljon loivemmassa kulmassa eikä varmaan voisikaan niin kovin syvälle sukeltaa. Lisäksi olen säätänyt tremolon kellumaan takalidasta mitattuna rapiat kaksi milliä joten jäljelle jää vain reilu puolet kammen koko liikeradasta. No tämä kysymys viilaamisesta kuitenkin tuli mieleeni siksi, että kaivelin tuon vanhan tremolon esille ja huomasin että siinä tuo sustainplokki on paljon pienempi ja ennenkaikkea litteämpi juurikin sieltä alapäästään eli siinä näyttäisi se liikerata sen vuoksi olevan reilumpi. En nyt tiedä tarvitsenko straton kaltaiseen herrasmiesvibraan niin rajua liikerataa kun en kuitenkaan tällaisella vintagetremololla mitään divebombeja harrasta :-D. Mieleeni kuitenkin juolahti, että jos tuota hioisi enemmän sen vanhan plokin kokoiseksi ja muotoiseksi, niin mitä arvelette soundille tapahtuvan? vai kannattaisiko suosiolla unohtaa koko juttu kun tuo pienempi liikerata kummiskin riittää ihan hyvin mun tarpeisiin? Jos Mesa, Strato tai Pauli ei auta, tauti on tappava |
Laulava Kylätohtori 05.05.2019 16:37:58 (muokattu 05.05.2019 16:38:42) | |
---|
Jos liikerata riittää, niin unohda koko juttu. Varsinkin, jos meinasit viilalla tehdä, niin unohda, vaikkei liikerata riittäisikään. Tai voithan vaihtaa sen vanhan (pelkän) blokin takaisin ja myydä sen Fenderin uuden (teräs)blokin mulle.. :) Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
hallu 05.05.2019 16:47:15 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Jos liikerata riittää, niin unohda koko juttu. Varsinkin, jos meinasit viilalla tehdä, niin unohda, vaikkei liikerata riittäisikään. Tai voithan vaihtaa sen vanhan (pelkän) blokin takaisin ja myydä sen Fenderin uuden (teräs)blokin mulle.. :) Se vanhan blokin ottaminen takaisin käyttöön ei tule kuuloonkaan :-D se on oikeasti huono, muistaakseni vielä valettu yhteen sen tallapalojen aluslevyn kanssa. Tota joo mä tässä mietin, että olen taipuvainen olemaan kanssasi samaa mieltä en taida alkaa viilailemaan. Tuohan on vaihdettavaa sorttia tuo blokki niin halutessa voi vaikka siltä (mikäsenfirmanniminytolikaan) tilata mittoihin sorvatun plokin. Mun tarttee vaan opetella muistamaan mihin saakka kestää painaa, etten paina tuota kampea mutkalle :-D. Katsoitko muuten Areenasta Jeff Beck dokkarin? on se vaan melkoinen velho straton kanssa ja erityisesti sen vibrakampi tekniikka on ihan vertaansa vailla. Jos Mesa, Strato tai Pauli ei auta, tauti on tappava |
73nd3r 05.05.2019 22:13:05 | |
---|
hallu: jos tuota hioisi enemmän sen vanhan plokin kokoiseksi ja muotoiseksi, niin mitä arvelette soundille tapahtuvan? Sellaista kultakorvaa ei olekaan, joka erottaisi onko plokista viilattu siivu pois, paitsi ne kaks Eric'iä ja ehkä joku mnetistä. En silti lähtis viilailemaan - ainakaan ekaks, ja jos ei paljoa häiritse. Kammen taivutus vois olla helpompi konsti... Se sun orkkistalla on vissiin numero 010347 eli sitä Mazakkia (Magnezium-Zinc-Aluminium-Kupfer). Moni ei kehu. Beck tuli katsottua. Pääsee välillä putoilemaan soittolistalla, mutta on se ulkomaan ihme. Vibraa ja volapotikkaa samalla kertaa näplää, ilman plekua näppäilee ja ulos tulee aivan tajutonta settiä. |
Gaines 06.05.2019 08:18:52 | |
---|
Vibrakampi/-talla. Älä viilaa. Jeff Beck on omassa luokassaan. Sydän lyö ja parta kasvaa. |
hallu 06.05.2019 09:15:29 (muokattu 06.05.2019 09:16:04) | |
---|
Gaines: Vibrakampi/-talla. Älä viilaa. Jeff Beck on omassa luokassaan. Juu en viilaa, se oli vähän semmoinen aivopieru.... hyvä että autoitte minua käsittelemään tämänkin kysymyksen :-D . Ja joo en edes kuvittele tavoittelevani mitään sen kaltaistakaan kuin Jeff Beck, hän on oikeasti omassa luokassaan joo :-) . Mutta tavoittelen kuitenkin jotakin, mulla on pitkähkön LesPaulijakson jälkeen tapahtunut uudelleen rakastuminen Stratoon. Ei pelkästään Jeff Beckin takia, mutta olen mikkien vaihdon jälkeen soittanut pelkästään sillä nyt muutaman viikon ja vaikka muistin kuinka herkkä soitin se on, niin silti olen jälleen vaikuttunut sen ilmaisuvoimasta ja ..... no kyllä te tiiätte :-) . Jos Mesa, Strato tai Pauli ei auta, tauti on tappava |
Matias. 06.05.2019 10:07:49 | |
---|
Jos sen vibrakammen liikerata ei tunnu luontevalta vanhaan verrattuna, taivuta sita kampea siihen suuntaan (lisää mutkaa) että se maksimissaan ottaa kiinni kitaran kanteen jos sellainen on ollut tuttu käyttää aikaisemmin. Liian pystyssä oleva kampi on hankala käyttää. |
hallu 06.05.2019 10:37:11 | |
---|
Matias.: Jos sen vibrakammen liikerata ei tunnu luontevalta vanhaan verrattuna, taivuta sita kampea siihen suuntaan (lisää mutkaa) että se maksimissaan ottaa kiinni kitaran kanteen jos sellainen on ollut tuttu käyttää aikaisemmin. Liian pystyssä oleva kampi on hankala käyttää. Joo tätä vähän suunnittelinkin, tuntuisi huomattavasti järkevämmältä ratkaisulta. Jos Mesa, Strato tai Pauli ei auta, tauti on tappava |
aristoteles666 06.05.2019 12:23:13 (muokattu 06.05.2019 12:23:48) | |
---|
musiikkikaupat myy niitä tallablokkeja erikseen, Fenderin Am std tallablokki on valmiiksi viistottu ja käy suoraan tuohon sinun tallablokin tilalle. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |