SURf 13.04.2007 16:20:25 | |
---|
Niin että voisiko joku valaista asiaa minulle lyhyellä, korkeintaan kahden sivun esseellä..mitä, miksi, kuka käyttää jne. jne. Onko tuommoisille siis ihan oikeatakin käyttöä olemassa? ...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse... |
kivi 13.04.2007 16:48:40 | |
---|
http://home.epix.net/~joelc/midi_git.html Seurailepa tuolta linkkejä. Mulla on kaksi midisetuppia, joista toinen aika usein käytössäkin. Se on hieno tapa saada kitarasta uusia tekstuureja ja laajentaa kitaraa nimen omaan soolosoittimena - bändisoitossa mä en ole juuri tavannut kavereita jotka olisivat ymmärtäneet tai jaksaneet tämänkaltaista kunnianhimoa. Poikkeuksena J. Pekka Mäkelän kanssa vetämämme säkenöivä duokeikka midikitaralla ja käsitellyllä dobrolla, joka sai Veltto Virtasenkin vaipumaan elektrooniseen ekstaasiin silmiemme edessä (tai sitten viimeiset 10 tuoppia olivat liikaa Veltolle). Ja ehkä eräs tuonnempana toteutuva poikkitaiteellinen trio. Anyway, midin kanssa voi tehdä mitä vaan, ja se vaatii hemmetisti itsekuria ja itsehillintää, sekä aika sangollisen tyylitajua, ettei tee mitä vaan. |
SURf 13.04.2007 18:27:11 | |
---|
http://home.epix.net/~joelc/midi_git.html Seurailepa tuolta linkkejä. Oukei, tattista vaan. En tosin päässyt alkua pidemmälle tuolla sivustolla kun alkoi pukkaamaan security alerttia, joku ylimääräinen ohjelmisto alkoi käynnistymään ja hipelöimään mun konetta. Jos saan vaivata sen verran että tulisko mieleen jotain levyä tahi tiedostoa netissä josta voisi kuunnella mitä sillä midi-kikkailulla saa aikaiseksi. Mitenkäs muuten se Gibson LP:n digipainos, onkos se nyt sitten midi vai jotakin muuta? ...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse... |
koponen 13.04.2007 18:52:27 | |
---|
Jos saan vaivata sen verran että tulisko mieleen jotain levyä tahi tiedostoa netissä josta voisi kuunnella mitä sillä midi-kikkailulla saa aikaiseksi. Homma on tietysti käytännössä paljon monimutkaisempi, mutta yksinkertaistetuna voit ajatella midikitaraa kosketinsoittimena. Tarkoitus on siis soittaa kitaralla syntikkasoundeja. http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182 |
ReBeat 13.04.2007 19:03:58 (muokattu 13.04.2007 19:36:40) | |
---|
|
kivi 13.04.2007 20:08:21 (muokattu 13.04.2007 20:10:30) | |
---|
Oukei, tattista vaan. En tosin päässyt alkua pidemmälle tuolla sivustolla kun alkoi pukkaamaan security alerttia, joku ylimääräinen ohjelmisto alkoi käynnistymään ja hipelöimään mun konetta. Hm? En oo huomannut, mutta ehkä mulla on paremmat suojaukset. Jos saan vaivata sen verran että tulisko mieleen jotain levyä tahi tiedostoa netissä josta voisi kuunnella mitä sillä midi-kikkailulla saa aikaiseksi. Joku sanoi joskus, että "midikitara tarjoaa jokaiselle hyvälle kitaristille mahdollisuuden kuulostaa huonolta kosketinsoittajalta" ja siinä on totuuden siemen, mutta asia ei ole niin yksinkertainen. Esimerkiksi omassa midisetupissani mulla on normaali Gibson Melody Maker jossa on Shadowin SH075-midi-interface, jolla ohjaan sitten paria erilaista synamodulia (mulla on tuollaisina koskettimettomina "aivo"-versioina mm Yamahan DX7 ja Casion Hammond-mallinnus). Molemmissa signaaleissa on efektipedaaleja, mm delay- ja kaikulaitteita, ja volyymipolkimet joiden avulla voin "miksata" kitaran normaalia ja midisoundia lennosta. No, saatan vaikka valita asetuksen, jossa kitarasta lähtee tukkoinen fuzz-soundi, ja midi tuplaa sen oktaavia matalammalta urkusoundilla ja oktaavia ylempää viulusoundilla, mutta säädän soundin niin että urku ei seuraa bendejä ja viulu seuraa. Tästähän saa jo aika mielenkiintoisen soundimaailman, varsinkin kun pistän kaikuloopin toistamaan syntynyttä harmoniaa samalla kun avaan kitaran pelkästään yhteen synaan ja valitsen sieltä xylofonisoundin, jolla alan soittaa rytmistä kuviota maton päälle. Kun löydän rytmistä sopivan kohdan, looppaan sen taas lennosta samplekaikuun, ja alan renkata syntyneen rytmi+mattokuvion päälle pelkällä puhtaalla kitaralla komppia... kaikki livenä, kaikki reaaliajassa :-D Mitenkäs muuten se Gibson LP:n digipainos, onkos se nyt sitten midi vai jotakin muuta? Siinä on heksamikki, joka itsessään on yhteensopiva useimpien midi-interfacejen (mm Roland GK-sarja, Shadow) kanssa. Se ei siis itsessään lähetä midiä, mutta kitaraan tarkoitetun midilaitteen voi askarrella lukemaan sitä siitä. |
Explorer 13.04.2007 20:11:00 | |
---|
Blackmore's Nightin keikalla Ritchie soitteli muutamissa biiseissä midi-mikitetyllä stratolla. Vinkeitä soundeja. All men play on 10. |
SURf 13.04.2007 20:27:51 | |
---|
Joku sanoi joskus, että "midikitara tarjoaa jokaiselle hyvälle kitaristille mahdollisuuden kuulostaa huonolta kosketinsoittajalta" ja siinä on totuuden siemen, mutta asia ei ole niin yksinkertainen. Esimerkiksi omassa midisetupissani mulla on normaali Gibson Melody Maker jossa on Shadowin SH075-midi-interface, jolla ohjaan sitten paria erilaista synamodulia (mulla on tuollaisina koskettimettomina "aivo"-versioina mm Yamahan DX7 ja Casion Hammond-mallinnus). Molemmissa signaaleissa on efektipedaaleja, mm delay- ja kaikulaitteita, ja volyymipolkimet joiden avulla voin "miksata" kitaran normaalia ja midisoundia lennosta. No, saatan vaikka valita asetuksen, jossa kitarasta lähtee tukkoinen fuzz-soundi, ja midi tuplaa sen oktaavia matalammalta urkusoundilla ja oktaavia ylempää viulusoundilla, mutta säädän soundin niin että urku ei seuraa bendejä ja viulu seuraa. Tästähän saa jo aika mielenkiintoisen soundimaailman, varsinkin kun pistän kaikuloopin toistamaan syntynyttä harmoniaa samalla kun avaan kitaran pelkästään yhteen synaan ja valitsen sieltä xylofonisoundin, jolla alan soittaa rytmistä kuviota maton päälle. Kun löydän rytmistä sopivan kohdan, looppaan sen taas lennosta samplekaikuun, ja alan renkata syntyneen rytmi+mattokuvion päälle pelkällä puhtaalla kitaralla komppia... kaikki livenä, kaikki reaaliajassa :-D Eli siis kaltaisellani huonolla kitaristilla on mahdollisuus kuulostaa karmealta kiipparistilta ;) Tuossahan on oikeastaan oikein mukava itsensä häpäisemisen mahdollisuus... Ei vaan, siis vaikuttaa todella siltä että sillä voi oikeastikin tehdä jotain. Onkos markkinoilla sitten paljonkin valmiita midiä tai heksaa työntäviä kitaroita? ...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse... |
kivi 13.04.2007 20:52:19 (muokattu 13.04.2007 20:53:47) | |
---|
Onkos markkinoilla sitten paljonkin valmiita midiä tai heksaa työntäviä kitaroita? Muutamalla valmistajalla niitä on ollut, mutta eivät kyllä mua innostaneet. Suositeltava vaihtoehto on hankkia kitaraan asennettava versio Roland GK2-midi-heksamikistä, joka sopii esim stratotyyppisiin kitaroihin luontevasti. Tai sitten piezo-tallapalat, joita on saatavissa tavallisimpiin Fender- ja Gibson-talloihin. Noiden jälkeen tarvitaan vielä interface, joka muuttaa heksasignaalin mididataksi. Mulla sitä virkaa toimittaa Shadowin oma boksi ja toisessa midisetupissa IVL pitchrider 7000 joka on varsin monipuolinen laite (vaatii vaan GK2:n, joka on mulla nyt rikki). Interface kytketään sitten tavallisella midikaapelilla mihin vain synaan tai midiä vastaanottavaan laitteeseen. Tässä se homman ongelmallisuus onkin. Helppoa ratkaisua ei oikeastaan ole, eikä valmista pakettia, ja setup on joka tapauksessa monimutkainen, enemmän pellepelottomalle kuin rokulle sopiva, ja täynnään mahdollisia vikapaikkoja. Kun vielä lisätään että valmiin ja varsinkin bändisoittoon toimivan yhdistelmän hakeminen on aivan erityisen hankalaa ja aikaa vievää hommaa, ymmärtää miksi midikitarasta yleensä otetaan vain jotain jousia tai torvia soolon jatkoksi, ja se siinä. Mutta jos askartelunhalua riittää, netti on täynnä tietoa ja vanhaa kitaramidiä saa aivan älyttömän edullisesti silloin harvoin kun saa - toimimattomilla ja hankalilla laitteilla on rajallinen keräilyarvo. ;-) Hauskaa askartelua. |
SURf 13.04.2007 21:01:28 | |
---|
Hauskaa askartelua. Kiitos rohkaisevista sanoista ;) Pitänee ryhtyä keräilemään rojua ja tehdä vähän testejä, josko tästä löytyisi pariin haasteeseen lääkettä. ...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse... |
koponen 13.04.2007 21:24:26 | |
---|
Noissa vanhemmissa midisysteemeissä on vaan ihan tolkuton viive. Nykyisin asiat on sentään vähän paremmin. http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182 |
jPekka 13.04.2007 21:33:12 (muokattu 13.04.2007 21:35:15) | |
---|
Poikkeuksena J. Pekka Mäkelän kanssa vetämämme säkenöivä duokeikka midikitaralla ja käsitellyllä dobrolla, (Tässä tapauksessa se "käsitelty" tosin tarkoitti sitä, että dobro oli totaalisen epävireessä. Resonaattorikitara resonoi, joten sitä oli täysin mahdotonta virittää koneella resonaattorissa olevan kontaktimikin kautta, kun vieressä jyristeli rokkibändi. Olenkin tässä lähipäivinä asentamassa siihen mini-humbuckeria lisävarusteeksi.) Ai niin, oli minulla asiaa itse säikeeseenkin. Puheet vanhempien vehkeiden viiveistä ja vääristä sävelistä eivät ole liioittelua. Minulla on Kiven systeemiä vanhempi Shadow-versio, joka on suurimman osan ajasta lähinnä turhauttava. Joten sitä tulee käytettyä hyvin, hyvin harvoin. Jopa minun totaalisen olemattomilla kosketinsoittotaidoillani saa sormiosta parempaa jälkeä, kun sellainen nykyään on. "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
kivi 13.04.2007 21:40:41 (muokattu 13.04.2007 21:44:40) | |
---|
Noissa vanhemmissa midisysteemeissä on vaan ihan tolkuton viive. Nykyisin asiat on sentään vähän paremmin. Hm. Ei pelkällä heksamikillä saa mitattua värähtelyä nopeammin kuin mitä se kieli värähtelee, eli alakielillä viivettä väistämättä on, toi Shadow mitä mä käytän on niin nopea kuin inhimillisesti katsoen tosta systeemistä voi saada. Mutta hyvä kun muistutit, juuri tuosta syystä kannattaa vähän miettiä miten midisoundia käyttää, ja jos tarvitsee matalaa midisoundia soittaa sen vaikka kitaran ylänauhoilta ja ohuemmilla kielillä, ja laittaa interfacesta tarvittavan määrän oktaaveja alaspäin. ja tietysti käyttää pitkiä, mattomaisia soundeja (jouset, puhaltimet) jotka syttyvät muutenkin ehkä hitaasti, niin viive ei vaivaa. Mä soitin aikoinaan 80-luvulla sitä olikohan se Rolandin vai Korgin "latenssitonta" midikitaraa, joka toimi samalla tavalla kuin Foxin mainostama Gibsonin speed-mikäsenytoli, eli yhdistelmänä optista mikkiä, kielen kireyden tunnistusta ja elektronisia nauhoja. Aika kamalaa oli soittaa kitaralla jossa kaikki kielet oli ajan tylin mukaisesti .008-vahvuisia. Kyllä tää on viiveestään huolimatta parempi. Ja virheethän tekevät timantin ;-D PS. itse asiassa juuri ton viiveen takia yritän koko ajan sekoittaa myös "normaalia" kitarasoundia sekaan. Sieltä saa taimin. |
JR 13.04.2007 22:06:01 | |
---|
Ja varaudu ikuiseen säätöön, aina tulee träkkäys ongelmia myös uudemmilla systeemeillä. Soittotekniikka pidettävä tietynlaisena. Ja jos esim. soitat piano soundeilla niin silloin pitää soittaa pianoa eli unohtaa se perinteinen skeba tatsi. Muuten lopputulos vähän hassua.. mutta tosiaan sekoittamalla kitaran omaa signaalia mukaan saa myös toimivia soundeja luotua. Mulla on yhessä brian mooressa tuollainen 13 pin midi output, soittelen sillä lähinnä mattoja ja bassoja ja pianoja.. sekä ufo soundeja. Siinä on RMC piezo joka pukkaa sitten midinä..latenssia vähemmän kun roland gk-3 ja gk-2 mutta silti sen huomaa ihan hyvin, paitsi jos valitsee oikeet soundit eikä soittele nopeita. Livenä settup niin hankala että ei jaksa, ei pysty... vie aikaa ja koko ajan pitää säätää, kyllä myös uusilla systeemeillä. Välillä tulee hurinaa on volumetaso ongelmia ja muita, mutta kyllä tolla kotona jaksaa leikkiä. Kärsivällisyyttä vaatii siis. "Milk can hurt you" |
fox 14.04.2007 00:55:36 | |
---|
Mä soitin aikoinaan 80-luvulla sitä olikohan se Rolandin vai Korgin "latenssitonta" midikitaraa, joka toimi samalla tavalla kuin Foxin mainostama Gibsonin speed-mikäsenytoli, eli yhdistelmänä optista mikkiä, kielen kireyden tunnistusta ja elektronisia nauhoja. Aika kamalaa oli soittaa kitaralla jossa kaikki kielet oli ajan tylin mukaisesti .008-vahvuisia. Kyllä tää on viiveestään huolimatta parempi. Les Paul Hyperspeed/ Psi Technologies.. Ei ollu kasit, vaan kaikki kielet oli 013.. niinku Kossun vanha varastonumero.. ;) Sen verran viel varoituksen sanaa, että jos vanhaa MIDI-tekniikkaa hommaa, niin erittäin suositeltava olis ostaa toimiva kokonaisuus.. Ei mitään "rojekti, näppärä kaveri äkkiä korjaa"- vehkeitä, eikä myöskään mielellään jonkun kokonaisuuden osaa, esim. sitä kitaraohjainta ilman "aivoa", välttämättä ei oo ihan plug-and-play vehjeksiä nuo vanhat "kitarasyntetisaattorit".. Ehkä noista muinaisaikojen härveleistä ehdoton huippu olis ARP Avatar, mutta mutta, luulisin olevan tänä päivänä kovin kalis..
|
kivi 14.04.2007 01:47:57 (muokattu 14.04.2007 01:53:07) | |
---|
|