![]() 09.12.2007 09:56:05 (muokattu 09.12.2007 09:58:39) | |
---|---|
Ostin sitten kokeeksi suomalaisen Guitar Fan -lehden uusimman numeron, joka kannen mukaan sisälsi "ostajan oppaan". Jep jep. Kys. "opas" oli eri jälleenmyyjien mainosliite, jossa toimitettua sisältöä ei ollut lainkaan, pelkkiä mainoksia. Alkuun oli toki saatu pakolliset "mistä osista kitara koostuu" -peruspulinat, jotka voi löytää netistä noin kolmessa minuutissa. Joo-o. En tietenkään odottanut mitään Graalin maljaa, mutta noin avoin mainosmeininki puettuna joksikin muuksi tuntuu täydeltä vedätykseltä. Kansihinta on muikeat 9,90, josta vastineeksi toimitettua sisältöä on ihan helvetin vähän. Selitykseksi ei kelpaa "ostajan opas". Jos maksan mainosliitteestä 10 euroa, haluan saada lisäksi myös jotain oikeaa substanssia. Myös lehden taitto on amatöörimäistä. Ja oliko lehti pantu muoviin sen vuoksi, että irtonumeron ostaja ei havaitsisi jo kaupassa lehden paskuutta? Aika huono meininki, vedätysfiilis jäi. Oli varmasti viimeinen numero, jonka hankin. Tämä toki vain yhden ihmisen mielipide, olkaa ihmeessä eri mieltä. No left turn unstoned. | |
![]() 09.12.2007 10:50:49 (muokattu 09.12.2007 10:52:25) | |
Ostin sitten kokeeksi suomalaisen Guitar Fan -lehden uusimman numeron, joka kannen mukaan sisälsi "ostajan oppaan". Jep jep. Kys. "opas" oli eri jälleenmyyjien mainosliite, jossa toimitettua sisältöä ei ollut lainkaan, pelkkiä mainoksia. Alkuun oli toki saatu pakolliset "mistä osista kitara koostuu" -peruspulinat, jotka voi löytää netistä noin kolmessa minuutissa. Joo-o. En tietenkään odottanut mitään Graalin maljaa, mutta noin avoin mainosmeininki puettuna joksikin muuksi tuntuu täydeltä vedätykseltä. Kansihinta on muikeat 9,90, josta vastineeksi toimitettua sisältöä on ihan helvetin vähän. Selitykseksi ei kelpaa "ostajan opas". Jos maksan mainosliitteestä 10 euroa, haluan saada lisäksi myös jotain oikeaa substanssia. Myös lehden taitto on amatöörimäistä. Ja oliko lehti pantu muoviin sen vuoksi, että irtonumeron ostaja ei havaitsisi jo kaupassa lehden paskuutta? Aika huono meininki, vedätysfiilis jäi. Oli varmasti viimeinen numero, jonka hankin. Tämä toki vain yhden ihmisen mielipide, olkaa ihmeessä eri mieltä. Olet osittain oikeassa ostajan oppaan harhaanjohtavuudesta. Tosin esim. jenkkilehtien ostajan oppaat eivät sisällä sitäkään vähää informaatiota mitä tuossa meidän uusimmassa on. Lehden ideana on antaa virikkeitä ostamiseen joulun alla ja muutamasta seikasta johtuen ostajan-oppaasta jäi pois pari siihen kuuluvaa lisäjuttua. Ja lehdessä esiteltävät maahantuojat ja kitaraliikkeet osaavat varmasti neuvoa ja opastaa ostamisessa kun rohkeasti ottaa yhteyttä. Lehden taitto on saanut erittäin positiivista ja kehuvaa palautetta, mutta mielipiteitä saa olla ja parannettavaa on aina. Ei kaikkia voi aina miellyttää ja sehän on selvä se. Joka tapauksessa lehdestä ei ole tulossa mainoskataloogia tulevaisuudessa. Esim. Gypsy Swingin uusi suuruus Joscho Stephan tekee laadukasta kolumnia joka lehteen ensi vuonna ja GuitarFan on mukana monessa varsin mielenkiintoisessa jutussa kitaransoiton saralla. Ensi vuoden uutuutena on vielä cd-levy jossa on biisejä eri tyylisiltä soittajilta ja tulevaisuuden nimiltä. Musiikki on kuitenkin se ykkösjuttu, mutta kamapuolikin kiinnostaa. Ekorocket suosittelen lukemaan neljä edellistä numeroamme joissa on varmasti paljon mielenkiintoista luettavaa kitaransoittajalle. Niin ja ostajan opas on tosiaan ehkä liikaa amerikkalaistyylinen mainosveto, mutta parannamme tapamme seuraavaa osto-opasta tehdessämme ja lisäämme enemmän informaatiota itse ostamiseen. www.guitarfanclub.fi | |
![]() 09.12.2007 10:55:31 (muokattu 09.12.2007 11:19:27) | |
Lisäys: Katsoin kuvaustasi ja omistat paljon erillispedaaleja. Jos olet kiinnostunut pedaaleista kannattaa käydä kurkkaamassa meidän sivuilta Kivi Larmolan erinomaisesti toimittamaa pedaalikirjastoa, josta voit käydä kuuntelemassa ääniklippejä eri pedaaleista. Nuo klipit voivat vaikka "opastaa" sinua uusiin pedaalihankintoihin. Pedaaleista voit lukea edellisistä lehdistämme, jos vaikka se piristäisi mieltäsi :D Edit: Nyt on meidän www.guitarfanclub.fi etusivulla myös sisältösivusta kuva, niin näkee mitä lehti pitää sisällään. Tosiaan todella paljon maahantuojien ja liikkeiden esittelyjä tuotteineen, mutta ei tarvitse pelätä että joka lehdessä heidät esittelisimmen yhä uudelleen. Tulevaisuus keskittyy olennaiseen eli soittamiseen ja itse musiikkiin kamapuolta unohtamatta. www.guitarfanclub.fi | |
![]() 09.12.2007 11:33:22 | |
Ostin sitten kokeeksi suomalaisen Guitar Fan -lehden uusimman numeron, joka kannen mukaan sisälsi "ostajan oppaan". Jep jep. Kys. "opas" oli eri jälleenmyyjien mainosliite, jossa toimitettua sisältöä ei ollut lainkaan, pelkkiä mainoksia. Alkuun oli toki saatu pakolliset "mistä osista kitara koostuu" -peruspulinat, jotka voi löytää netistä noin kolmessa minuutissa. Joo-o. En tietenkään odottanut mitään Graalin maljaa, mutta noin avoin mainosmeininki puettuna joksikin muuksi tuntuu täydeltä vedätykseltä. Kansihinta on muikeat 9,90, josta vastineeksi toimitettua sisältöä on ihan helvetin vähän. Selitykseksi ei kelpaa "ostajan opas". Jos maksan mainosliitteestä 10 euroa, haluan saada lisäksi myös jotain oikeaa substanssia. Myös lehden taitto on amatöörimäistä. Ja oliko lehti pantu muoviin sen vuoksi, että irtonumeron ostaja ei havaitsisi jo kaupassa lehden paskuutta? Aika huono meininki, vedätysfiilis jäi. Oli varmasti viimeinen numero, jonka hankin. Tämä toki vain yhden ihmisen mielipide, olkaa ihmeessä eri mieltä. Itse en ole uusinta numeroa nähnyt mutta aiempien perusteella pidän lehteä sangen ansiokkaana ja hyvin toimitettuna. Hinta nousee varmasti korkeaksi erikoislehden pienten markkinoiden vuoksi, mutta oikeasti ammattilaisten tekemät artikkelit ovat mielestäni sangen hyvää luettavaa. Myös laitteisiin liittyvät jutut ja erityisesti soundinäytteet (http://www.guitarfanclub.fi/) ovat erinomaisia. Niissä on paljon asiaa eikä pelkästään valmistajien, maahantuojien ja myyjien mainostusta kuten helposti tämän kaltaisissa lehdissä tavaksi tulee. Lehdessä on paljon soittoharjoituksia ja muutenkin soittamiseen liittyvää asiaa, johon olisi ainakin allekirjoittaneen myös hyödyllistä perehtyä pelkän kamakeräilyn lisäksi. | |
![]() 09.12.2007 13:05:02 | |
Kiitos, arvostan että toimitus ottaa itse kantaa aiheeseen. Kenties olin turhan kärkäs ensireaktioissani, enkä tosiaan ole aiempia numeroita lukenut. Pitänee tutustua niihin. Pääasia on, että alalla yritetään. Ajoitukseni oli kenties huono, olisi pitänyt aloittaa "tavallisesta" numerosta. Taittokommenttini oli toki varsin subjektiivinen. Ei tietenkään ole helppo kilpailla isojen budjettien jenkkilehtien kanssa. Tsemppiä lehden tekijöille. Teitä tarkkaillaan! ;) No left turn unstoned. | |
![]() 09.12.2007 20:11:16 | |
Lisätään lyhyt kommentti toimitukselle: Vain ykkösnumeronne lukeneena sanoisin, että en tilaisi lehteä. Tämä sen seikan perusteella, että siinä on ammuttu haulikolla kaikkea Djangosta käyrätorviin. Ehkä myös rockimman otteen puuttuminen myös häiritsi itseä. Ja mitä taittoon tuli, niin itselle jäi lehdestä vaisu kuva. Semmoinen Pirkkalehti-tyyli ei ole cool, eikä rock (itseä miellyttää tyyli joilla isot ulkolaiset lehdetkin ovat menestyneet - vinkki). Tällaiset hieman negatiiviset kommentit täältäpäin. Toivon kuitenkin lehdellenne menestystä. Ja Django oli kyllä ihan oikeassa paikassa #1-lehdessänne! Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan! | |
![]() 09.12.2007 20:27:28 | |
En ole ainuttakaan GF-lehteä ostanut, sillä olen saanut lukea sitä veloituksetta kotikylämme kirjastossa. En tiedä kuinka monta numeroa on julkaistu ja mikä oli edellinen, mutta kahta eri lehdykkää olen lukenut ja kummastakin olen löytänyt hyvää. Esim. Kiven tekemät pedaali-artikkeli (Fuzz, OD, Distortion) ovat sellainen paketti, etten ole nähnyt yhtä kattavaa testikalustoa saman teeman ympäriltä yhdessäkään ulkolaisessa alan julkaisussa. Samoin Ravun ja muutaman muun artikkeli koskien soittotekniikkaa jne. ovat olleet asialliset. GF:ssä on tietyllä tavalla hyvä oma "kotimainen jäyhä meininki" eikä ole suoraan apinoitu Guitar Worldia tms. Toisaalta, itse kyllä olen suuri GW-fani sen mainoskylläisyydestä huolimatta. Mun mielestä hienot mainokset ovat puoliruokaa ja kuuluvat tähän touhuun. Mikäs sen hienompi tapa bongata uusimmat tulokkaat eri firmoilta. Kamaspedeily jatkukoon! | |
![]() 09.12.2007 21:57:22 | |
Toisaalta, itse kyllä olen suuri GW-fani sen mainoskylläisyydestä huolimatta. Mun mielestä hienot mainokset ovat puoliruokaa ja kuuluvat tähän touhuun. Mikäs sen hienompi tapa bongata uusimmat tulokkaat eri firmoilta. Kamaspedeily jatkukoon! Kitaralehden lukemiselämykseen kuuluu se että saat selata 200 sivua mainoksia kunnes haastattelu taas jatkuu :D Kamaspedeily rules ok. "Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek | |
![]() 09.12.2007 21:59:21 | |
Kitaralehden lukemiselämykseen kuuluu se että saat selata 200 sivua mainoksia kunnes haastattelu taas jatkuu :D Kamaspedeily rules ok. Couldn't agree more! :) | |
![]() 09.12.2007 22:11:41 | |
Ostin noin kuukausi takaperin ko. lehden ja sain samaan rahaan kaksi lehteä, nimittäin ensimmäisen ja viimeisen Guitar Fan lehden mitä minä ostan. Asiasisältöä oli lehdessä kyllä aika niukasti. Mikäs siinä mainoksia on mukava katsella, mutta joku pointti on kyllä hukassa jos lehti maksaa 9,90 ja sisältö on tuo. Ai niin tulihan siinä jotain bodom plekuja kylkiäisinä. | |
![]() 09.12.2007 22:49:14 | |
Emmä tiedä... ehkä olen turhan monta projektia työkseni vienyt loppuun, että tiedän homman olevan aina alussa sellaista "hakemista". Vaikka en lehden painosta ja taitosta juuri mittään tiedä, enkä etenkään sen markkinoinnista, niin kyllä mielestäni lähes poikkeuksetta ensimmäiset vuosikerrat ovat olleet "itsensä etsimistä". Millaisia lehtiä olivat Soundi ja Suosikki aikanaan? Tai oliko GW yhtä kova juttu silloin kun ensimmäinen numero putkahti ulos? Kehitys kehittyy ja touhut muuttuvat ja monesti kasvavat siinä ohessa. Toivotaan että parempaan suuntaan... | |
![]() 09.12.2007 23:09:49 | |
Toivottavasti edes kannen ulkoasun saavat vähän houkuttelevamman näköiseksi. Kaikella kunnioituksella, mutta minusta nuo kannet näyttää jotenkin amatöörimaisilta, ihan kuin joku yläasteen atk-projekti "tee lehdelle kansisivu". Kun sisällöstä ei ole tietoa, niin kannen perusteella joudun ostopäätöksen tekemään. Valitettavasti tuon näköisillä kansilla varustettua, ja vielä tuon hintaista lehteä en hankkisi. "Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz | |
![]() 09.12.2007 23:33:32 | |
luin itsekki kaverilla tätä eikä oikee iskeny Muusikoiden.net voi tehä oman lehden kaikkine laite arvosteluineen ja kylkiäsenä cd missä on kaikkkien riffi skabojen biisit! kyllä mää vaa ostasin :) http://adbux.org/?r=PateX
http://www.apairof.com/index.php?ref=perkele | |
![]() 10.12.2007 10:29:33 | |
Itse en ole uusinta numeroa nähnyt mutta aiempien perusteella pidän lehteä sangen ansiokkaana ja hyvin toimitettuna. Ansiokkaana kyllä, tarpeellisena kyllä, tyylikkäästi taitettuna kyllä, mutta hyvin toimitettuna... köh. Itse kielen ammattilaisena kaipaisin kyllä toimitukseen jotakuta, joka kävisi jutut läpi ja karsisi sieltä kirjoitus- ja kielivirheet sekä lukemattomat kielelliset kömpelyydet, jotka tekevät muuten erinomaisesta lehdestä vähän kiusaannuttavaa luettavaa. (Riffillä on tosin sama ongelma, joskaan ei ihan yhtä pahasti.) Uusinta numeroa en ole tosin vielä tullut hankkineeksi, joten en tiedä onko asiaan jo keretty puuttua. "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) | |
![]() 10.12.2007 11:14:27 | |
Hienoa että kritiikkiä kuullaan. Itse olen sitä mieltä että kaverit tekevät HIENOA työtä, vaikka itse luenkin lehteä kirjastossa, ja olen osin samaa mieltä oikeinkirjoituksesta ja ulkoasusta jne. Jos ostajia löytyy, tästä voi hiljalleen kehkeytyä todellla hieno homma! Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. | |
![]() 10.12.2007 11:17:09 | |
Lehden ostamisen periaatteessa pitäisi kai antaa myös resursseja tehdä lehteä "paremmin". Kun kerran on näin että palautetta kuunnellaan niin siinähän se on hyvä paikka auttaa kotimaista julkaisua saavuttamaan parempi asema kitaristien keskuudessa. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson | |
![]() 10.12.2007 11:34:27 | |
Itse kielen ammattilaisena kaipaisin kyllä toimitukseen jotakuta, joka kävisi jutut läpi ja karsisi sieltä kirjoitus- ja kielivirheet sekä lukemattomat kielelliset kömpelyydet, jotka tekevät muuten erinomaisesta lehdestä vähän kiusaannuttavaa luettavaa. Touche. Jossain vaiheessa jollain palstalla puhuttiin, jotta kiireessä lehtiä pykäävät, mutta itseä häiritsee silti kosolti mainittu kielellinen kömpelöys. Hämmentävän pitkiä, lepsujen korrelaattien ja suoranaisten kirjoitusvirheiden värittämiä virkkeitä lehti pullollaan. Ongelma kietoutuu myös kirjoitetun tyyliseikkoihin: josko GF tuntuu ihan päämäärätietoisesti irtautuvan valtavirran kielenkäytöstä, kuulen silti veren kohinan suussani esimerkiksi "hyvien meininkien" vilistessä tekstissä. Tämä on toki ihan tismalleen mielipidekysymys ja allekirjoittanut tunnettu saivartelijana. Toisaalta välillä tuntuu, ettei kirjoittajilla ihan ideatasollakaan ole aika riittänyt. Esimerkkinä viimeksi lukemani aviisin Hendrixiä käsitellyt sinällään kiinnostava ja laaja artikkeli, jonka lähtökohta jäi ainakin allekirjoittaneelle aukeamatta: onko tämä nyt kirja-arvostelu, hutaistu elämäkerta, poliittiseksi äityvä artikkeli, lukion musiikintunnille tehty esitelmä vai häh? Kuka kirjoittaa, mitä ja mistä? (Journalistisista) konventioista on ehkä hieman helpompi ponnistaa omaansa, kuin syöksyä polvi edellä pihlajapuuhun? Eipä sillä, asianharrastajille GF on mielestäni enemmän kuin tervetullut julkaisu ja valtaosa lehden lapsenomaisen suuruudenhulluista ideoista on mielestäni mainioita (laitetesteissä kolmisenkymmentä yksikköä kerrallaan, huippua, sanon ma!). Kieli- ja tyylipoliisin painajaisena (tai paratiisina, miten vain) lehdessä on silti parannettavaa, mutta männävuoden iki-kauneinta veisua siteeraten: "Sinä koetit vain tavoittaa täydellisyyttä,/mutta sinäkään et sitä voi tavoittaa". Ulkoasun luova hulluus saa meitsin propsit. Menestystä lehdelle. "Tulevat sanomaan minulle/millainen runon pitää olla/minulle joka osaan tehdä/vaikka lehmänsorkkaan sopivan/hevosenkengän. -Pentti Saarikoski | |
![]() 10.12.2007 11:54:39 | |
Itse olin myös äärimmäisen pettynyt uusimpaan numeroon, ja mielestäni sitä on toimituksen huono perustella, ettei jenkkilehdissä ole sitäkään vähää informaatiota. Jos jenkkilehdissä ei sitä informaatiota ole, eikö kerralla voisi laittaa reilusti paremmaksi? Ymmärrän toki, että monelle aloittelijalle (ja kokeneemmallekin) maahantuojien ja soitinliikkeiden esittely voi olla tarpeen, mutta tämänkin voisi mielestäni hoitaa aukeaman tai parin koottuna juttuna, jossa olisi esim. edustetut merkit ja nettisivujen osoite. Myös jo muiden mainitsemat kirjoitusvirheet ja -asu häiritsevät paljon. Jos lehteä tehdään kiireessä, onko sen silloin tarkoituskaan olla hyvä? Enkä pidä siitä, että lehti myydään muoveissa (ainakaan sillä perusteella että siellä tulee jotain viikatemiesplekuja mukana). Jos uusinta numeroa olisi voinut selata ennen ostoa, olisi se jäänyt hyllyyn. Mielipiteeni kansista yhtyy hyvin pitkälle edellä mainittuun "yläasteen ATK-projektiin"... Olen ostanut lehteä irtonumerona suurelta osin kannustusmielessä, odottaen että jos/kun ostajia on, lehti paranee. En rehellisesti voi sanoa, että lehti olisi ollut tasokas näiden ilmestyneiden numeroiden osalta. Kun lehteä alettiin toimittaa, odotin siltä suuria maineikkaan ammattilaiskaartin vuoksi; hyviä laitearvosteluja, puolueettomia mielipiteitä, laadukkaita kolumneja. Mutta ei. Tästä voisi sanoa Nelosen sanoin "jotain ihan muuta". Pettymykseni uusimpaan numeroon on niin suuri, etten lehteä aio tilata tai ostaa enää ainuttakaan numeroa. Tämä on vain yhden ihmisen mielipide, eikä absoluuttinen totuus. Tästä ei kenenkään pidä ottaa itseensä, ja toimitukselle tämä on palautteeksi, ei v**tuiluksi. | |
![]() 10.12.2007 12:43:25 | |
Ihan hauskaa ja rakentavaakin kritiikkiä ja palautetta. GuitarFan -lehti on lehti joka tulee tulevaisuudessa pääsääntöisesti olemaan lehti Guitarfanclubin jäsenille. Lehden tilaajana saa esim. tulevista maailman huippujen workshopeista tuntuvia alennuksia ja muitakin rahanarvoisia etuja. Toimintaa kehitetään jatkuvasti ja resurssien koko ajan karttuessa toimintaa laajennetaan ja hyödyt siirtyvät suoraan jäsenillemme. Esimerkiksi 30.3.2008 järjestämme Tommy Emmanuelin konsertin Helsingin Kulttuuritalolla. Tarjoamme vuoden loppuun Guitarfanclubin jäsenille lippuja Tommyn konserttiin 20 eurolla. Tämä on puolet lipun normaalista hinnasta. Ostamalla kaksi lippua jäsen säästää jo 40e. Lehden vuositilaus = jäsenyys maksaa yhteensä 50e/vuosi. Kyseessä ei ole pelkkä lehti, vaan idea on hieman laajempi. Pyrimme pitämään lehden artikkelit laadukkaina tulevaisuudessakin. Mielipiteitä voi olla monia, mutta missä on pohja jos yliopiston professorin artikkeleja aletaan kutsumaan yläasteen esseiksi? Se on helppo kommentoida sivuvasemmalta ja jos on ehdottaa asiantuntevampia kirjoittajia niin otamme mielellämme kommentteja vastaan? Myönnämme kielenkäytön ongelmat, joihin varmasti kiinnitetään tulevaisuudessa huomiota enemmän ja koitamme kaikin puolin kehittyä laadukkaaksi lehdeksi. Otamme mielellämme vastaan juttuehdotuksia ja kommentteja siitä millainen hyvän suomalaisen kitaralehden pitäisi olla? edit: ja ei kukaan tosissaan voi väittää että joku tekisi yläasteen kuvistunnilla samanlaista jälkeä lehden taiton osalta. Höpö höpö :D www.guitarfanclub.fi | |
![]() 10.12.2007 13:01:26 | |
Nythän tämä alkoi kiinnostamaan... :D Mulla kun ei ole rahasta kiinni, sitä on niin paljon, ettei 9e tunnu missään. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)