Aihe: Putkiradiosta kitaravahvistin
1 2 3
ch LL
05.11.2005 21:42:06 (muokattu 07.11.2005 12:57:16)

Eli suosittelen kaikille, jotka himoitsevat putkivahvistinta, että pengotte sukulaisten varastot ja kirpputorit ym.

Itse kävin tässä pari päivää sitten hakemassa mummoni vanhan putkiradion, ihan vain siinä mielessä, että kokeillaan nytten mitä sellaisesta kuuluu.

Yllätyin suuresti, kun aloin soittamaan kitaraa sen kautta.
Soundi oli hyvä ja ääntäkin lähtee vaikka kuinka paljon.
Pistin vain kitaran levysoittimelle tarkoitettuun sisääntuloon ja väliin särön, niin johan alkoi putkisoundi "laulamaan"!

Ei mielestäni häviä yhtään Marshallin tai Englin soundille. On vain hieman erillainen.

Joten kaikki pelastamaan vanhat putkiradiot ullakoilta pilaantumasta!

Ja jos aikoo mennä itse sörkkimään sinne radion sisään, niin kannattaa olla todella varovainen, ettei saa sähköiskua!
Olen kuullut, että joissakin malleissa voi saada helposti tällin, jos menee sisuksia huolimattomasti räveltämään.

Philips NovoSonic http://chillness.tripod.com/id9.html
konehes
05.11.2005 21:57:45
Itse ostin Philipsin putkiradion syksyllä. Pitäisi vain jaksaa kyhätä oikeanlainen piuha..
ch LL
05.11.2005 22:07:54 (muokattu 05.11.2005 22:21:30)

Itse ostin Philipsin putkiradion syksyllä. Pitäisi vain jaksaa kyhätä oikeanlainen piuha..

Tein tavallisesta virtajohdosta tuon piuhan. Eli se pää mikä laitetaan yleensä pistorasiaan, sopi tuonne levysoittimen sisääntuloon ja toiseen päähän kolvasin tavallisen plugin. Toimii.

Ei tietenkään ole kaikissa putkiradioissa samanlaiset nuo sisääntulot, joten voi joutua soveltamaan jotain muuta.

Itse aion laittaa myöhemmin tuohon etupaneliin kunnollisen plugisisääntulon ja muutenkin muokata tuota etupuolta. Hyvällä maulla tietenkin. (toivon mukaan) :)

Nytten olen poistanut tuosta suurimman osan radiopuolen tekniikastakin, joten toimii pelkästään vahvistimena.
Trebla
05.11.2005 22:31:08 (muokattu 05.11.2005 22:32:01)
Tein tavallisesta virtajohdosta tuon piuhan. Eli se pää mikä laitetaan yleensä pistorasiaan, sopi tuonne levysoittimen sisääntuloon ja toiseen päähän kolvasin tavallisen plugin. Toimii.

Varoituksen sana, joka voi tuntua turhalta jeesustelulta:
Merkatkaa nyt sitten hemmetin hyvin tuommoinen piuha!!!
Ennenkuin vahingossa on todellinen SÄHKÖkitara.
Piuhakasassa kun menee helposti johdot sekaisin.
Tuollaisella virityksellä on eksy:n jäsenyys vaarassa

(eksy = elävien kitaransoittajien yhdistys. Johdattelin tuon moottoripyöräharrastajien empy:stä)
"Language is a virus from outer space." -- William S. Burroughs
LaXu
05.11.2005 22:34:32
Philips NovoSonic http://chillness.tripod.com/id9.html

Heh, aikamoisen helvetinkoneen näköinen tuosta päältä.

Olisikos jollain laittaa soundiclippia tämmöisestä putkiradio-kitaravahvarista?
ch LL
05.11.2005 22:35:28

Varoituksen sana, joka voi tuntua turhalta jeesustelulta:
Merkatkaa nyt sitten hemmetin hyvin tuommoinen piuha!!!
Ennenkuin vahingossa on todellinen SÄHKÖkitara.
Piuhakasassa kun menee helposti johdot sekaisin.
Tuollaisella virityksellä on eksy:n jäsenyys vaarassa

(eksy = elävien kitaransoittajien yhdistys. Johdattelin tuon moottoripyöräharrastajien empy:stä)

En ajatellutkaan sitä noin. :)

Vois tosiaan savu nousta jos tuollaisen piuhan toisenpään tunkee pistorasiaan ja toisenpään kitaraan!

Onneksi minun piuhani on sellainen paskanruskea, niin ei ihan heti tule sitä sotkettua tuollaisiin mustiin ja valkoisiin virtajohtoihin. :)
ch LL
05.11.2005 22:39:16 (muokattu 05.11.2005 22:41:55)

Ainakin tuolla Jucciz:lla on jotain clippejä.http://mp3.jucciz.com/philips_novosonic/
truba
07.11.2005 08:02:49
Mistähän saisi neuvoja miten kitaran saisi kytkettyä putkiradioon?. Mulla olis Siemensin radio jossa on din liittimet kasetti ja levysoittimille. Näiden liittimien napaisuudet kun selviäisi..
Squierrel
07.11.2005 09:58:33

Tein tavallisesta virtajohdosta tuon piuhan. Eli se pää mikä laitetaan yleensä pistorasiaan, sopi tuonne levysoittimen sisääntuloon ja toiseen päähän kolvasin tavallisen plugin.

Ei kai sulla oo pikkuveljee? Nimittäin joskus muinoin isobroidi oli tehnyt juuri tuollaisen viritelmän ja minä kun en asiasta tajunnut ja menin laittamaan töpselin seinään, olihan se SÄHKÖkitara.

Onneksi ei ollut kitara sylissä ja tajusin ottaa töpselin irti edistääkseni savun hälvenemistä.
"Squier is the Epiphone of guitars."
ch LL
07.11.2005 10:14:07

Ei kai sulla oo pikkuveljee? Nimittäin joskus muinoin isobroidi oli tehnyt juuri tuollaisen viritelmän ja minä kun en asiasta tajunnut ja menin laittamaan töpselin seinään, olihan se SÄHKÖkitara.

Onneksi ei ollut kitara sylissä ja tajusin ottaa töpselin irti edistääkseni savun hälvenemistä.

On mutta se on jo 19. Tai no miksei sekin voisi sitä töpseliin törkätä?! :)

Joo onhan se kyllä niin, että tuollaisten virityksien kanssa pitää olla kyllä varovainen. Minullakin tuo on vain väliaikainen ja pistän tuohon oikean plugitulon, niin on sitten turvallisempi.
jPekka
07.11.2005 10:16:13

Virtajohdolla tulee vain enemmän häiriöitä. Suosittelisin pikemminkin kolvaamaan kitarajohdon toiseen päähän kaksi banaaniliitintä, jotka sitten pistetään siihen radion levysoitinliitäntään. Muissa viesteissä mainituista syistä hyvin paljon turvallisempikin.

Omaan Saloraani olen tosin tehnyt siihen alkuperäisen levariliitännän vieleen ihan "nykyaikaisen" plugisisäänmenon alkuperäisliittimen rinnalle.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
ch LL
07.11.2005 10:19:59

Mistähän saisi neuvoja miten kitaran saisi kytkettyä putkiradioon?. Mulla olis Siemensin radio jossa on din liittimet kasetti ja levysoittimille. Näiden liittimien napaisuudet kun selviäisi..

Minä selvitin napaisuudet ihan kokeilemalla. Ei käsittääkseni pitäisi olla mitään haittaa vaikka aluksi laittaisitkin piuhat väärinpäin. Ja toinen tapa on, että avaat radion ja seuraat piuhoja ja katsot mikä on maa ja mikä plussa.
maza
07.11.2005 12:08:39

Tässä muuten muutama kuva modaamastani Philipsistä: http://maza.fi/pics/philipschamp/
Ei kauhean kaunis, mutta kuitenkin toimiva! ;)
Exhausted
07.11.2005 12:39:34

Meillä on himassa tuon näköinen putkiradio mutta en rupea sen terveyttä vaarantamaan kitaransoitolla...
Andy J.
07.11.2005 13:22:50
Mä väitän aikoinani nähneeni Suurlähettiläiden kitaristilla ihan keikalla olleen Marshallin 4x12" -skoben päällä vanhan putkiradion. Kukas niitä muuten väänsi vanhoja putkiradioita kaikulaitteiksi, ihan täällä Suomen maassa? ...turbanium? Onko elossa, kokemuksia?
Zeni
07.11.2005 15:05:43
Ketään ei varmaan kiinnosta, mutta:

Kyllä joskus vielä harmittaa, että noita on ruuvannut kitaravahvariksi, jos pakko on niin suosittelisin käyttämään ihan jotain kosmeettisesti romua tms. Ovat pirun kauniita ja elegantteja sisustusjuttuja nuo vanhat putkiradiot (riippuen tietty ulkonäöstä). Itse omistan tusinan verran noita vanhoja puukuorisia jotka sain perintönä, yhtäkään en ajatellut uhrata kitaralle.

Tälläkin hetkellä odottaa yksi telesteen (koti)putkivahvari entisisöintiä josta joku on keksinyt vääntää kitaralle vahvarin, prkele. Itse ajattelin tuon laittaa ihan kotikäyttöön.

eikä herneitä.
jPekka
07.11.2005 15:11:28

Zeni on oikeassa. Modaukset kannattaa tehdä niin, että ne ovat joko kannen alla näkymättömissä tai sitten edes vain siellä takapaneelissa. Tätä periaatetta noudattaen tuo Salora 810V on nimittäin ainoa rikkenpakkerlaite, jonka vaimo kelpuuttaa olohuoneen puolelle...

(Modaukset kokonaisuudessaan: plugiliitäntä takapanelissa, uusi kaiutinelementti hajonneen alkuperäisen tilalle, vuotaneet konkat vaihdettu, putket vaihdettu. Muuhun ei ole tarvettakaan, paitsi että takapaneeliin voisi tehdä myös pluginmentävän lisäkaiutinliitännän.))
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
maza
07.11.2005 21:29:45

Putkiradiot ovat toki kauniita laitteita ja itsekin olen sitä mieltä, että kuoret jne. kannattaa toki säilyttää ja muutenkin modifioinnin kohteeksi ottaa mielellään rikkinäinen radio.

Anyway, mielestäni on parempi, että laite on aktiivisessa käytössä kitara tms. styrkkarina, kuin nurkassa pölyttymässä. Ja mitenhän noiden analogisten radiolähetysten käy lähitulevaisuudessa?
truba
07.11.2005 22:05:17 (muokattu 07.11.2005 22:21:53)
Minä selvitin napaisuudet ihan kokeilemalla. Ei käsittääkseni pitäisi olla mitään haittaa vaikka aluksi laittaisitkin piuhat väärinpäin. Ja toinen tapa on, että avaat radion ja seuraat piuhoja ja katsot mikä on maa ja mikä plussa. Eli tossa mun radiossa on din liittimet (vai millä nimellä ne tuon ikäisissä vehkeissä onkaan) jossa on siis 5 nastaa ja kaikki kytketty niin en viittis ihan lähtee kokeilemalla yrittää... toki voi yleismittarilla mitata jännitelähdöt ja sit veikkailla tulonastoja, mut ois kiva jos joku tietäis jo valmiix mihin nastoihin kannattaa kitara liittää!
Gaudeamus
07.11.2005 22:20:29
Eli tossa mun radiossa on din liittimet (vai millä nimellä ne tuon ikäisissä vehkeissä onkaan) jossa on siis 5 nastaa ja kaikki kytketty niin en viittis ihan lähtee kokeilemalla yrittää... toki voi yleismittarilla mitata jännitelähdöt ja sit veikkailla tulonastoja, mut ois kiva jos joku tietäis jo valmiix mihin nastoihin kannattaa kitara liittää!

Täältä vois löytyä apuja

http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ml09.sis&pa=j
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)