Tele van Caster 13.06.2008 22:12:52 | |
---|
Minkälaisella putkella saa pitkään soivan hyvän soundin? Tällä hetkellä käytössä on lasinen ja tosi ohut slide, joka on ihan alinta hintaluokkaa. Metallinen? Vai jopa keraaminen? |
McNulty 13.06.2008 22:28:37 | |
---|
Minkälaisella putkella saa pitkään soivan hyvän soundin? Tällä hetkellä käytössä on lasinen ja tosi ohut slide, joka on ihan alinta hintaluokkaa. Metallinen? Vai jopa keraaminen? Enemmänkin se on kyse tekniikasta. Itselläni on kaikkia muita, kuin lasisia slidejä... en vain pidä lasisen soundista. Messinki on valikoitunut suosikiksi. Dunlopia ovat kaikki slideni: - 227 Brass Concave Slide - 285 Eric Sardinas Preachin' Pipe - 226 Stainless Steel - 266 Mudslide - 246 Moonshine - 224 Heavy Wall Brass Muistathan nostaa kitarasta kieliä ettet kuoleta slidellä kieltä nauhoihin. Samalla pystyt slidellä painamaan kieltä, jotta kieli on tukevasti sliden pinnassa eikä pääse rätiseen ja sammumaan siihen. Kitara slide-säätöihin ja tekniikka kohdalleen, niin saat sustainia vaikka lyijykynällä :) |
SirElwood 13.06.2008 22:31:13 | |
---|
Omien (rajallisten) kokemusteni perusteella mahdollisimman paksu lasinen on hyvä. Ei mukavin sormessa, eikä välttämättä kaikkein näppärin paksuutensa puolesta, mutta minä tykkäsin pienen totuttelun jälkeen. Metallisesta en pitänyt ollenkaan. Huomatutan kyllä nyt, etten ole mikään slide-kitaristi. |
Tele van Caster 13.06.2008 22:42:37 | |
---|
Kitara on ihan hyvissä säädöissä mutta jotenkin tosi helposti ääni loppuu jos en paina putkea tosi kovaa kieliä vasten ja sellaisiakin slideja oon kokeillut missä ei tarvi painaa juuri yhtään ja sellaisen putken haluaisin että se soisi ilman hullua painamista. Jotenkin mun järki myös sanoo, että slidesta ei kannata maksaa missään nimessä 10€ enempää, sekin tuntuu jo hulluudelta. Oon sitä mieltä, että paksu on hyvä oli se tehty mistä vaan... mulla on myös sellaisesta paksummasta lasisesta ok-kokemukset. |
MadMatt 13.06.2008 22:48:05 | |
---|
Huomatutan kyllä nyt, etten ole mikään slide-kitaristi. En minäkään...Mutta kaveri joka on Metallimies (siis ammatiltaan) :) teki mulle aikoinaan rosteriputkesta mittojen mukaan sliden. Soundi on mitä mainioin eikä putki hölsky sormessa. Kitaralla, Kielillä, Säädöillä ja soittotekniikalla on suurempi vaikutus slidesoundiin kuin itse putken materiaalilla. Nothin' but the blues |
jukpel 13.06.2008 23:00:56 | |
---|
Putken materiaali vaikuttaa lähinnä toneen; messinki tummempi , lasi kirkkaampi. Sustainiin vaikuttaa kitaran asetukset, styrkkarin asetukset ja omat tatsisi. Lasislide on hyvä, kun säädöt ovat kohdallaan, joten lisää treeniä vaan... "Kun on saavuttanut osapuilleen kolmenkymmenenviiden vuoden iän, musiikille tapahtuu aina jotain kaameaa." - Steve Race |
Numb 14.06.2008 08:58:28 | |
---|
Itselläni on kaikkia muita, kuin lasisia slidejä... en vain pidä lasisen soundista. Minä taas diggaan juurikin lasiputkista. Makuasioita, sanoi koira :) Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis |
McNulty 14.06.2008 09:15:23 | |
---|
Minä taas diggaan juurikin lasiputkista. Makuasioita, sanoi koira :) Jeje... täytyy kyllä myöntää että itsekin tilasin Dunlop C215 Glass Moonshine sliden, eli se on lasinen päältä ja keraaminen sisältä. Keraamisen fiilis mutta lasisen soundi. Katotaan nyt, onko siitä mihinkään... kunhan saapuu. |
kuolio 14.06.2008 10:21:49 | |
---|
Itsellä toimii lasiputki kunnolla vain jos kitara on "slide-säädöissä", ja normivireeseen ja -actioniin menee mukavasti kevyempi teräsputki. Ach! Ne saivat minut! |
Tele van Caster 14.06.2008 13:05:29 | |
---|
Itsellä toimii lasiputki kunnolla vain jos kitara on "slide-säädöissä", ja normivireeseen ja -actioniin menee mukavasti kevyempi teräsputki. Mitkä sitten on ns. viralliset slide-säädöt? Kielet korkealla vai? |
jPekka 14.06.2008 13:53:25 | |
---|
Mitkä sitten on ns. viralliset slide-säädöt? Kielet korkealla vai? Paksut kielet (esmes .012-setti) ainakin hivenen korkeammalla, satula ja talla niin että kielet ovat suorassa linjassa (ts. eivät otelaudan radiuksen mukaisessa kaaressa) ja avoin (duuri)vire. Itse olen tykästynyt keraamiseen Mudslideen, mutta lasikin käy. Massa tuntuu tosiaan vaikuttavan soundiin. Pistin joskus poikkeuksellisen isokokoisen lasiputken ja tavanomaisen teräsputken sisäkkäin niin, että putkien välissä oli ikään kuin fillerinä teippiä (tarkkaan ottaen 5,25" levykkeiden kirjoitussuojaustarroja, jotka olivat sopivasti hopeanvärisiä) niin, että putket pysyivät kiinni toisissaan. Lopputulos soi loistavasti ja pitkään, mutta putki oli todella painava pikkusormessa pidettäväksi. "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
Tele van Caster 14.06.2008 17:10:16 | |
---|
Paksut kielet (esmes .012-setti) ainakin hivenen korkeammalla, satula ja talla niin että kielet ovat suorassa linjassa (ts. eivät otelaudan radiuksen mukaisessa kaaressa) ja avoin (duuri)vire. Itse olen tykästynyt keraamiseen Mudslideen, mutta lasikin käy. Massa tuntuu tosiaan vaikuttavan soundiin. Pistin joskus poikkeuksellisen isokokoisen lasiputken ja tavanomaisen teräsputken sisäkkäin niin, että putkien välissä oli ikään kuin fillerinä teippiä (tarkkaan ottaen 5,25" levykkeiden kirjoitussuojaustarroja, jotka olivat sopivasti hopeanvärisiä) niin, että putket pysyivät kiinni toisissaan. Lopputulos soi loistavasti ja pitkään, mutta putki oli todella painava pikkusormessa pidettäväksi. No mulla on 12 setti SG:ssä kiinni ja ei ihan kiinni skebassa ne kielet. Mä luulen, että pistän ostoon tuollaisen paksumman lasi-sliden. Miten se paksuus on määritelty niissä, onko se paksuus se kuinka iso se luku on? Eli Thomillakin oli niitä 220 - 228 välillä. Oonko nyt ihan väärässä..? |
Kimmo72 14.06.2008 17:24:28 | |
---|
Enemmänkin se on kyse tekniikasta. Itselläni on kaikkia muita, kuin lasisia slidejä... en vain pidä lasisen soundista. Messinki on valikoitunut suosikiksi. Dunlopia ovat kaikki slideni: - 227 Brass Concave Slide - 285 Eric Sardinas Preachin' Pipe - 226 Stainless Steel - 266 Mudslide - 246 Moonshine - 224 Heavy Wall Brass Kuinka sattukaan. Kattelen justiinsa juutuubista High Hopesia David Gilmourin esittämänä :) Onko noissa eroja soundissa eri putkissa kauheesti? Vai mitä niinku... :p Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..."
-Kevin Moore |
Rämppy 14.06.2008 18:30:14 | |
---|
Kokeilemalla löytyy oma suosikki. Messinkisissä on mun korvaa miellyttävä ryhdikäs ja ei-niin-metallinen soundi. Paksummassa putkessa vielä parempi, mutta käsiteltävyys voi raskaalla putkella olla jossain tilanteissa haastava. Myös paksusta lasi-slidestä tykkään.Teräs ja ohut lasi ei mulla oikein toimi. Liian kimakkaa ja ohuen kuuloista. Slidesoundiin vaikuttaa niin moni asia, eikä se homma ihan tuosta vaan suju. Itsekin oon tässä hommassa aika aloittelija. Innostuin vaihteeksi slidestä, kun huomasin eric johnson straton olevan tosi hyvä slidekitarana, vaikka kielet on ihan normaalikorkeudella. Joskus välineet inspiroi... En sitten malttanut olla sanomatta. |
kank1 14.06.2008 22:31:02 | |
---|
|
McNulty 15.06.2008 13:30:59 | |
---|
Kuinka sattukaan. Kattelen justiinsa juutuubista High Hopesia David Gilmourin esittämänä :) Onko noissa eroja soundissa eri putkissa kauheesti? Vai mitä niinku... :p On. Messinki kuulostaa erilaiselta mitä keraaminen ja lasinen. Ne myös ovat eri painoisia, erilaisia sormessa jne. Käytän osaa slide-putkista pikkurillissä (kuten esim. Concave) ja osaa sitten nimettömässä (esim. brass heavy wall). |