Aihe: Kevyttä kaappih*mostelua 1 | |
---|---|
![]() 17.07.2008 21:00:18 (muokattu 17.07.2008 21:36:57) | |
Moro! Hetken olen tässä painiskellut soundipulman kanssa, en oikein saanut lead -säröjä makuisekseni. Nuppina toimii Bogner Shiva, josta puhtaat ja pikkurosot, isompia säröjä etsin ajamalla puhtaaseen kanavaan valikoituja säröpedaaleja. Kaappina toimi 80-luvun Laney, jossa (uudet) Celestion Heritage G12-65 -elementit. Puhtaat ja crunchit olivat juuri niin makoisat kuin kamppeittein laadusta olettaa voi. Mutta rankempi säröosasto meni tunkkaiseksi ja alapää oli sellaista rosoista ja löperöä. Varsin makoisa vintagetyyppinen roso, mutta sellainen ei ollut nyt hakusessa. Tuskailin eri pedaalien kanssa, kunnes tänään kämpällä päätin kokeilla uudestaan Bogner Shiva 1x12" -kaappia (Celestion Classic Lead), sekä testimielessä kaverin Framus 2x12" -komeroa (Celestion V30). Meinasin kyllä lentää persiilleni vaihdettuani Laneysta Bogneriin. Soundiin tuli lisää kirkkautta, ja alapää tiukentui selkeästi, soundin 'koon' pysyessä samassa sapluunassa. En ole koskaan erityisesti tykästellyt Vintage 30 -elementeistä, mutta kytkettyäni nupin Framukseen, otti soundi vieläkin askeleen vieläkin kirkkaammaksi, tosin nyt alkoivat crunchit olla jo aavistuksen liian leikkaavia makuuni. Puhtaat olivat tälläkin kaapilla mainiot. Mikä on tämän kirjoituksen tarkoitus? Muutamia huomiota voi mielestäni tehdä. Ensinnäkin, laadukkaat ja kalliit elementit (G12-65) eivät ollenkaan välttämättä ole oikotie hyvään soundiin, jos ne ovat väärän tyyliset. Kokeilen vielä noita eri kotelossa, kunhan ehdin. Toisekseen, hyvin ja nimenomaan kyseessä olevaa nuppia varten suunniteltu laadukas kaappi todella toimii, ainakin tässä tapauksessa, oivallisesti. Kolmanneksi, ennakkoluulot kannattaa heittää rojukoppaan. Kotelo todella vaikuttaa, miten elementit soivat. Marshallin 4x12" V30:llä ladattuna oli mielestäni Shivan kaverina aika heikko esitys, mutta tuo Framus toimi oikein hyvin, jopa niin hyvin, että saatan tuohon omatekeleeseen harkita niitä, jos nuo G12-65 -elementit eivät ota asettuakseen. Ei pidä kuitenkaan ajatella, että G12-65 olisi huono elementti, kaikkea muuta. Puhtaat ja crunchit olivat niiden toistamana upeaa kuultavaa, mutta high gain -osastolla ne menivät kyykkyyn, mikä toisille voi olla nimenomaan 'se' juttu. Tosin netistä myös lueskelin, että voi ottaa hyvin 20 soittotuntia, ennenkuin ko. elementti asettuu, joten katsellaanpa vielä! Tällaista tällä kertaa. JuSu EDIT: Anteeksi otsikko. =) "Sillin määritelmä: Kala, joka haisee sormelta." | |
![]() 17.07.2008 22:17:00 | |
No eihän kaappihimostelussa mitään pahaa ole. Mun mielestä toi on hyvä huomio, että se itse kaappi vaikuttaa sointiin siinä missä elementit, ellei enemmänkin. Mäkin olen vaihtanut marsun 900-sarjan kaappiin G12T-75 tilalle ensin G12H:ta ja sitten G12M:ää ja todennut ihmetellen että eipä se siitä juuri mihinkään muuttunut vaikka elementeissä pitäisi kyllä eroja olla. Shut Up 'n Play Yer Guitar | |
![]() 17.07.2008 22:19:17 (muokattu 17.07.2008 22:19:30) | |
No eihän kaappihimostelussa mitään pahaa ole. Mutta, että oikein kaappiHOMOstelussa... soo-soo pojjaat! | |
![]() 17.07.2008 22:22:18 | |
Mäkin olen vaihtanut marsun 900-sarjan kaappiin G12T-75 tilalle ensin G12H:ta ja sitten G12M:ää ja todennut ihmetellen että eipä se siitä juuri mihinkään muuttunut vaikka elementeissä pitäisi kyllä eroja olla. Mä vaihdoin muutama vuosi takaperin Marshall 1936 -kaappiin (2x12") noitten G12T-75 :ien tilalle Greenbackit, ja se kyllä muutti luonnettansa selkeästi. Se oli kyllä hyvä kaappi, mutta piti sekin sitten myydä. JuSu "Sillin määritelmä: Kala, joka haisee sormelta." | |
![]() 17.07.2008 22:25:26 | |
Mä vaihdoin muutama vuosi takaperin Marshall 1936 -kaappiin (2x12") noitten G12T-75 :ien tilalle Greenbackit, ja se kyllä muutti luonnettansa selkeästi. Se oli kyllä hyvä kaappi, mutta piti sekin sitten myydä. JuSu Noita 1936:a saa nykyään aivan pilkkahintaan Soundsliveltä uutena. Käyettynäkin luulisi lähtevän kohtuullisen halvalla. | |
![]() 17.07.2008 22:27:04 | |
Kaapeissa on kyllä paljon eroa, vaikka olisi samoilla elementeillä. Kokeilin Bognerin nuppiani mesan 4x12 kaapin kanssa ja bognerin oman 4x12 kaapin kanssa ja ero oli huikea. Mesa oli nähtävästi tehty erilaisia nuppeja varten, kun puski bassoa niin perkuleesti. Bognerin kanssa soundi oli taas tasapainoinen ja juuri omaan makuuni. Kummatkin oli siis samoilla elementeillä (v30). Ei voi lähtee jos on tullu | |
![]() 31.07.2008 22:33:04 | |
Kotelo todella vaikuttaa, miten elementit soivat. Päivitystä aiheeseen... Sain omatekeleen valmiiksi, ja ruuvasin mainitut Celestion Heritage G12-65 -elementit kiinni. Mainittakoon, että omatekele on vanha ALTin 2x12" täysvanerirunkoinen komero, jossa elementit ovat "ristikkäin". Pintojen uusimisen lisäksi tein koteloon taakse n. 15 x 35 cm aukon, joten se on siis takaa osin avoin. Kaappi on varsin kompakti ja kevyt, ja elementit on ruuvattu etulevyyn takaa (ns. back loaded). Verrattuna (takaosan aukkoa lukuunottamatta) rakenteeltaan samankaltaiseen Laneyn kaappiin, on soundissa selkeä ero: Alapää pysyy nyt kasassa ja sitä on _paljon_. Edelleen soundista puuttuu kirkkain yläpää, mutta se lienee elementtien ominaisuus. Olin huomaavani soittotuntien kertyessä soundissa pientä kirkastumista, mutta se saattoi olla myös 'psykoakustiikkaa'. Suurimmat rakenteelliset erot takaosan aukon lisäksi Laneyn ja omatekeleen välillä ovat Laneyn hieman suurempi tilavuus ja materiaali: Laney on kauttaaltaan lastulevyä. Mikä jo aiemminkin todettiin, sai lisäpontta: Kotelolla on todellakin väliä. Ruuvasin Laneyhyn takaisin sen alkuperäiset elementit (Celestion G12L-35), ja niillä kaappi kuulosti varsin hyvälle, soundi oli kirkkaampi ja ennenkaikkea selkeästi tasapainoisempi ja käyttökelpoisempi kuin G12-65 -elementeillä. Eli tässä tapauksessa halvempi elementti toimii paljon paremmin. Luonnollisesti paljon on kyse mielipiteistä, mutta pyrin tässä katsomaan asiaa neutraalisti, ja yleisesti arvioimaan sointia käyttökelpoisuuden ja monipuolisuuden näkökulmasta. Tällaista tällä kertaa. JuSu "Sillin määritelmä: Kala, joka haisee sormelta." | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)