Aihe: Kitara slideputken jatkeeksi..
1
Hakkis
08.08.2008 19:27:27
Jostain syystä tuli kaupasta mukaan slide-putki.. Nyt olen hakemassa sille kitaraa. Slidellä soitto on muutenkin mulle kohtuu mysteeri, mutta joskus sekin on kokeiltava. Mitä tulisi ottaa huomioon kun hankkii kitaraa Slide-soittoon? Kuvitellaan että budjetti on noin 500-700 euroa. Haaveissa olis ollut joku tasakantinen Les Paul -tyyppinen kitara.. esim:
http://www.thomann.de/fi/gibson_lpspecialfaded_wy.htm

Sairaassa päässäni tuo kitara varustettuna Bigsbyn kammella olis hieno..mutta sotkeeko se kampistydeemi slide mahdollisuuksia?

En minä tiedä..hjälp!

Hakkis
MadMatt
08.08.2008 19:39:28

Sulla on kuvauksesta päätellen Chris Rea Signature strato ja Tele. Noillahan se slideily luonnistuisi vallan mainiosti. Vähän nostaa kieliä jos siltä tuntuu ja menoksi...
Nothin' but the blues
Hakkis
08.08.2008 19:59:20
Rea on niin hyvissä säädöissä, että siihen en koske...ja tuo kuvien tele on myyty... Eli tarttis yhen kitaran mikä on "pyhitetty" slidelle.

Hakkis
HeavyMachinery
08.08.2008 22:58:13

Rea on niin hyvissä säädöissä, että siihen en koske...ja tuo kuvien tele on myyty... Eli tarttis yhen kitaran mikä on "pyhitetty" slidelle.

Hakkis

Osta halpa SG. siinnä on hyvä ulottuvuus putkella soittaessa ana viimmeisile nauhoille.

Itse olen tässä himoinut dobroa jotta voisi opetella sliden salat :D

http://www.youtube.com/watch?v=UauECrCIYl8
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
jPekka
08.08.2008 23:38:03

Itse pitäisin slide-käyttöön pyhitetylle kitaralle parempana ominaisuutena sitä, että kaikki kuusi kieltä ovat ikään kuin samassa tasossa, jolloin suorakylkinenkin putki istuu siististi kaikkien kuuden kielen päällä. Stratoilla, Teleillä ja vastaavilla tämä on tietysti helppo tehdä säätämällä tallapalat yhteen linjaan ja vaihtamalla satula, Gibsonien ja muiden TOM-tallaisten kanssa joutuu viilailemaan myös tallaa niin että keskimmäisten kielten urat ovat syvempiä.

Tosin, jos oikein muistan, ainakin joissain Explorer-malleissa kielet ovat jo valmiiksi linjassa ja otelautakin on tasainen kuin klassisissa kitaroissa (ts. radius on ääretön 8-).

Paksut kielet (.011-.012-setti tai siitä ylöspäin) ja avoin vire tietysti auttavat asiaa nekin. Kieliä ei kannata nostaa liian korkealle, koska aina välillä on tarvis painaa se kieli myös nauhaa vasten jommaltakummalta puolen putkea. Stilikat ovat asia erikseen.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
Rämppy
11.08.2008 11:51:25
Danelectrolta löytyy mun mielestä aivan loistavia slidekitaroita eikä hintakaan ole paha. Esim. tämä nykyinen DC59, hinta reilut 200 eur. Tosi hyväsoundinen ja -soittoinen. Tässä uudessa mallissa on säädettävä tallapala jokaiselle kielelle, joten kielet saa säädettyä vaikka tasakorkeudelle, samoin intonaation saa kohdalleen. Harmi vain, että omasta yksilöstäni kaula vääntyi propellille heti uutena, joten palautin sen. Mutta ostan uuden heti kunhan sille päälle tulen.
En sitten malttanut olla sanomatta.
2112
11.08.2008 12:13:58
Danelectrolta löytyy mun mielestä aivan loistavia slidekitaroita eikä hintakaan ole paha. Esim. tämä nykyinen DC59, hinta reilut 200 eur. Tosi hyväsoundinen ja -soittoinen. Tässä uudessa mallissa on säädettävä tallapala jokaiselle kielelle, joten kielet saa säädettyä vaikka tasakorkeudelle, samoin intonaation saa kohdalleen. Harmi vain, että omasta yksilöstäni kaula vääntyi propellille heti uutena, joten palautin sen. Mutta ostan uuden heti kunhan sille päälle tulen.

Kyl, multakin toi löytyy ja hyvin on toiminut.
http://www.youtube.com/watch?v=-6z6USHq2MU
Keep music evil
Dog Breath
11.08.2008 17:57:48
Harmi vain, että omasta yksilöstäni kaula vääntyi propellille heti uutena, joten palautin sen.

Alkuperäisissä Danelectroissa jousipyssykaula oli kuulemma ominaisuus, niissä ei tainnut olla kaularautaa ollenkaan jos olen oikein ymmärtänyt. Ehkä toi oli vintagemalli? :)
I'm all sixes and sevens and nines
Funkyshiva
11.08.2008 18:06:07 (muokattu 11.08.2008 18:07:19)
Mieti minkälaista slide soundia oot hakemassa,ja aloita siitä.
Humbucker vai singlecoilit?...Vai esmes superstrato tallassa humppari ja muut sinkkuina?
Mahonkia,leppää vai saarnia?Tai jotain vielä eksoottisempaa?
Liimakaula väitetysti pidentää sustainia,mikä slidessä on iso plussa,mutta kyllä se on enämpi kitarakohtainen juttu,toi sustaini.Puun laatu,kaulataskun tiiviys etc.

Kun noi jutut on funtsittu loppuun asti ostat moisen kitaran ja viet sen ammattilaiselle säädätettäväksi,jos kaularaudan säädöt ja satulan vaihdot tuntuvat mahdottomalta rastilta.

Vähintään 013-kielisatsi,mielummin paksumpikin.

Oma suosikkini on mahonkibodynen liimakaula humbuckereilla ja 14-kielisatsilla.24 3/4" mensuurilla,kielet 12-nauhan kohdalla n.3mm korkeudella.Mutta makuja on yhtä paljon kun soittajiakin. ;)
Pätee yhtä lailla puheessa kun soitossakin:"Less is more"
Rämppy
12.08.2008 09:29:16
Alkuperäisissä Danelectroissa jousipyssykaula oli kuulemma ominaisuus, niissä ei tainnut olla kaularautaa ollenkaan jos olen oikein ymmärtänyt. Ehkä toi oli vintagemalli? :)

Ihan uusinta DC59-mallia oli ja kaksitoimisella kaularaudalla varustettu. Propelli johtui tn. huonoista puista. Susi mikä susi.
En sitten malttanut olla sanomatta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)