Aihe: Trelolo tap-tempolla
1
Juutas
03.06.2020 08:52:17
Olen vuosien kokeilun jälkeen kypsynyt ajatukseen, että tremolo-efekti, mitä kaipaan pitää olla jotain "opto-henkistä" eli joko kallellaan jyrkkään kanttiaaltoon tai ainakin sisältää hanikan, jolla aaltomuotoa saa säädettyä. Toinen kaipuun kohde on selkeä ja toimiva tap-tempo-painike. Kotoa löytyy mm. TC:n Pipeline, jossa kylläkin on tap-tempo toiminto, mutta erillisen painikkeen puuttuminen tekee käytön keikkatilanteessa turhan kankeaksi - kellä muka on aikaa joka välissä pitää painiketta alla ensin kaksi sekuntia ja sen jälkeen naputella haluttu tempo..

Nämä kaksi ominaisuutta yhdistyy kyllä monessa pedaalissa, mutta osa on parempia ja osa huonompia ja hinnatkin heittelee rajusti.. Näin ollen pyydän suosituksia seuraavilla spekseillä:

1) Aaltomuotoa voi säätää tai minimissään opto-henkinen vaihtoehto löytyy.
2) Sisältää ERILLISEN tap-tempo-painikkeen.
3) Kohtuuhintainen ainakin käytettynä (eli hintahaarukka n. 80-180 uusi tai käytetty).

Kitoos!
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
dbeatmod
03.06.2020 10:12:02

Juutas: Olen vuosien kokeilun jälkeen kypsynyt ajatukseen, että tremolo-efekti, mitä kaipaan pitää olla jotain "opto-henkistä" eli joko kallellaan jyrkkään kanttiaaltoon tai ainakin sisältää hanikan, jolla aaltomuotoa saa säädettyä. Toinen kaipuun kohde on selkeä ja toimiva tap-tempo-painike. Kotoa löytyy mm. TC:n Pipeline, jossa kylläkin on tap-tempo toiminto, mutta erillisen painikkeen puuttuminen tekee käytön keikkatilanteessa turhan kankeaksi - kellä muka on aikaa joka välissä pitää painiketta alla ensin kaksi sekuntia ja sen jälkeen naputella haluttu tempo..

Nämä kaksi ominaisuutta yhdistyy kyllä monessa pedaalissa, mutta osa on parempia ja osa huonompia ja hinnatkin heittelee rajusti.. Näin ollen pyydän suosituksia seuraavilla spekseillä:

1) Aaltomuotoa voi säätää tai minimissään opto-henkinen vaihtoehto löytyy.
2) Sisältää ERILLISEN tap-tempo-painikkeen.
3) Kohtuuhintainen ainakin käytettynä (eli hintahaarukka n. 80-180 uusi tai käytetty).

Kitoos!

Nopeasti voisin suositella Walrus Audion Monumentia, taitaa kaikki yllä mainitut ehdot täyttyä. Uutena vähän reilu 200 euroa, mutta on tuota nyt torilla pyöriny johonki 150 euron hintaan.

https://www.walrusaudio.com/collect … p-tremolo-v2?variant=13647185051694
"Nyt saatana niitä kamoja pienemmälle tai lähette vittuun täältä." - "Juice"
LaMotta
03.06.2020 10:13:31

Seymour Duncan Shapeshifter.
V1 käytettynä. Hinta?
V2 uusi hiukan kolmatta sataa euroa.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
McNulty
03.06.2020 12:58:08
Mä olen vuosia käyttänyt Empress Tremoloa (josta nykyään uudempi versio Tremolo2).
Valmistaja antaa sille listahinnan $199.

https://empresseffects.com/products/tremolo

Monipuolinen, hyväsoundinen, helppokäyttöinen...
moving in stereo
Haeroe
03.06.2020 14:03:03

Onko yllä mainituissa tai joissain muussa tremolossa sellaista ominaisuutta, että tap-tempo resetoisi samalla säksätyksen kierron eli kun tempo muuttuu, viimeisellä tap-tempon painalluksella kierto alkaa alusta? Esim. helikopterisäksätys pitäisi saada menemään samaan vaiheeseen rumpukompin kanssa, mutta kaikilla kokeilemillani tremoloilla vain tempo muuttui, minkä jälkeen säksätyksen huiput tulevat väärässä paikassa.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
dbeatmod
03.06.2020 14:10:51

Haeroe: Onko yllä mainituissa tai joissain muussa tremolossa sellaista ominaisuutta, että tap-tempo resetoisi samalla säksätyksen kierron eli kun tempo muuttuu, viimeisellä tap-tempon painalluksella kierto alkaa alusta? Esim. helikopterisäksätys pitäisi saada menemään samaan vaiheeseen rumpukompin kanssa, mutta kaikilla kokeilemillani tremoloilla vain tempo muuttui, minkä jälkeen säksätyksen huiput tulevat väärässä paikassa.

Monumentissa muistaakseni onnistuu vai puhutaankohan tässä samasta asiasta?

"TAP - Sets the time of the tremolo. Tap 1/4 notes to sync the LFO to what you are playing. A single tap will restart the LFO allowing you to align the LFO to the beat of the song."
"Nyt saatana niitä kamoja pienemmälle tai lähette vittuun täältä." - "Juice"
Haeroe
03.06.2020 14:15:57

dbeatmod: Monumentissa muistaakseni onnistuu vai puhutaankohan tässä samasta asiasta?

"TAP - Sets the time of the tremolo. Tap 1/4 notes to sync the LFO to what you are playing. A single tap will restart the LFO allowing you to align the LFO to the beat of the song."

Jep, just tuota hain.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
noon
04.06.2020 07:25:48

Onko Line6 M5 poissuljettu vaihtoehto? Siinähän olis tremolo ja "pari" muutakin efektiä mukana. Tap tempokin löytyy.
Juutas
04.06.2020 09:59:15
noon: Onko Line6 M5 poissuljettu vaihtoehto? Siinähän olis tremolo ja "pari" muutakin efektiä mukana. Tap tempokin löytyy.

Unohtui kriteereihin laittaa, että pienehkö tai kohtuullinen koko olisi perusjuttu. En tarvitse mitään "multiefektiä", koska käytännössä haen jokaisen modulaation yksittäisestä omaa makua miellyttävästä pedaalista ja muutenkaan en pidä valikkosurffauksesta (mikä on useimpien multiefektien perusominaisuus).
Juutas
04.06.2020 11:13:02
Tähänastisista Monument (V2 kokonsa vuoksi) vaikuttaa lähinnä omaa mieltymystä olevalta. Just nyt ei torilla näyttäisi pyörivän... ;)

Pari muuta ehdokasta mitä sattui silmään: JHS Kodiak ja Fulltone Supa-Trem jr - ajatuksia näistä? JHS menee ainakin uutena yli budjetista, mutta jos tulisi vaikka käytettynä vastaan.
velipekka
04.06.2020 12:39:49
Tuosta vähän tinkasee niin voi osua hintahaarukkaan.

https://reverb.com/item/33334785-wa … onument-tremolo-v2-2019-graphic-red
LaMotta
04.06.2020 12:42:43

Googletellessa löytyi 31 otsikon pedaalia.

https://www.guitarchalk.com/tremolo-pedals-tap-tempo/
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
LaMotta
06.06.2020 11:22:41

Nyt olisi torilla pilkkahintaan Shapeshifter.
jPekka
06.06.2020 14:21:43

Juutas: Unohtui kriteereihin laittaa, että pienehkö tai kohtuullinen koko olisi perusjuttu..

Line 6:lla on myös (suunnilleen) normipedaalikokoinen Tap Tremolo Tonecore-sarjassa. Tai, pikaisesti nettisurffaten, on ollut. Käytettynä löytynee.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Juutas
06.06.2020 15:23:50
LaMotta: Nyt olisi torilla pilkkahintaan Shapeshifter.

Joo huomasin saman, mutta tosta puuttuu se usein kovin oleellinen vola-potikka... Plus koko näyttäisi nettikuvien perusteella olevan "isohko". Eli liki muttei ihan.
LaMotta
06.06.2020 15:26:00 (muokattu 06.06.2020 15:47:58)

Juutas: Joo huomasin saman, mutta tosta puuttuu se usein kovin oleellinen vola-potikka... Plus koko näyttäisi nettikuvien perusteella olevan "isohko". Eli liki muttei ihan.

Depth säätää kuivan soundin ja efektin määrää. Vaikea nähdä että kuinka tremolo voisi olla tätä parempi soundiltaan. Itsellä on myös S D delay joka maailman paras.

E: 70€ on ryöstöhalpa hinta näin hyvästä. Omaani en myisi edes 120€.
EE: Muutama tremolo on ollut. Näin hyvää ei niistä ole ollut yksikään likimainkaan.
Juutas
06.06.2020 17:04:35
LaMotta: Depth säätää kuivan soundin ja efektin määrää. Vaikea nähdä että kuinka tremolo voisi olla tätä parempi soundiltaan. Itsellä on myös S D delay joka maailman paras.

E: 70€ on ryöstöhalpa hinta näin hyvästä. Omaani en myisi edes 120€.
EE: Muutama tremolo on ollut. Näin hyvää ei niistä ole ollut yksikään likimainkaan.

Varmasti makuasia ja hienoa, että olet omaasi tyytyväinen. Omasta mielestä volume-nappi on depth/rate-säätöjen ohella "pakollinen" osa hyvää tremolopedaalia, jolla pystyy säätämään äänenvoimakkuuden "tunnetta" kun tremolo luonnollisesti haukkaa jyrkemmillä säädöillä ison osan aallosta pois - mikä saa kuulostamaan korvaan "hiljaisemmalta" vaikkei varsinainen äänenpaine aallon huipulla muuttuisi mihinkään. Asiaa jonnin verran seuranneena voin sanoa, että en liene ainoa... Useimmissa nyky-tremoloissa löytyy volume ja tyypillisin mod mitä on tehty mm. Bossin klassikko TR-2:een on juuri volumenappi.
LaMotta
06.06.2020 17:38:13

On ollut boss tr-2. Kauas jää Shapeshifterista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)