Aihe: Zemaitis 1 | |
---|---|
![]() 08.07.2008 20:55:16 | |
Myyköhän kukaan japanilaisen Grecon valmistamaa Zemaitista Suomessa, niin että sitä olisi jopa varastossa? Myös muuten kaikki omakohtaiset kokemukset noista kitaroista otettaisiin mielellään vastaan (Ei Englannista lähtenyttä historiaa, jonka löytää muutenkin netistä). Ja onko kukaan törmännyt Zemaitis-feikkiin nimeltä Zematis (yhden löysin Pariisin kitarakaduilta, ja jäi harmittamaan etten ostanut puoli-ilmaiseksi, vaikka onhan kyseinen kitara täysin "moraaliton"). | |
![]() 08.07.2008 21:02:35 (muokattu 08.07.2008 21:03:57) | |
Myyköhän kukaan japanilaisen Grecon valmistamaa Zemaitista Suomessa, niin että sitä olisi jopa varastossa? Ei ainakaan tietääkseni, Ruotsissa olen nähnyt yhden myynnissä. Suomessa en ole nähnyt, myynnissä. Myös muuten kaikki omakohtaiset kokemukset noista kitaroista otettaisiin mielellään vastaan (Ei Englannista lähtenyttä historiaa, jonka löytää muutenkin netistä). Veikkaan ettei hirveästi täältä kokemuksia löydy. Valitettavasti. Ja onko kukaan törmännyt Zemaitis-feikkiin nimeltä Zematis (yhden löysin Pariisin kitarakaduilta, ja jäi harmittamaan etten ostanut puoli-ilmaiseksi, vaikka onhan kyseinen kitara täysin "moraaliton"). En, mutta muita feikkejä on monillakin nimillä nähty, itse asiassa aikana ennen uutta GZ sarjaa, valmisti Greco kopioita, muidenkin japsimerkkien ohella. "I'm hypocrite,
I dish it out but I can't take it
I know you think it's wrong
and maybe you're right but this is my song" | |
![]() 09.07.2008 12:20:56 | |
Kiitos kuitenkin asiaan paneutumisesta! Vois tilata kitaran rahaa säästettyään vaikka osoitteesta http://www.guitarjapan.com , mutta kyllä olisi ensin pakko päästä jossain vähän kokeilemaan, että saisi näkemystä mm. kaulaprofiilista... :( | |
![]() 09.07.2008 12:39:15 (muokattu 09.07.2008 20:51:08) | |
muistaakseni m.net jäsen nimim. Country Larry hankki jokin aika sitten Greco Zemaitiksen japanin reissullansa ... ?? mielestäni guitarsjapanilla on jonnin verran ilmaa hinnoissa, jos vertaa moneen muuhun japanilaiseen netti/kitarakauppaan, eli jostain muualta voisi saada Zemaitiksen edukkaamminkin, ainakin vähän käytettynä ... the old man is down the road... | |
![]() 09.07.2008 17:20:40 | |
Zemaitis Guitars muuten toimittaa jakelualueensa ulkopuolelle yksittäisiäkin tilauksia. Näin oli ainakin vuosi pari sitten, kun oisin GZ-sarjan woodfrontia halunnut, lähetin lafkalle mailia, jossa kyselin milloin Eurooppaan olisi tulossa jälleenmyyntiä, ja vastasivat, että skebojen pääasialliset markkinat tulevat ainakin lähitulevaisuudessa olemaan Jenkeissä ja Japanissa. Kyselivät kuitenkin, että minkä kepin haluan ja voivat kyllä lähettää Suomeenkin. Jänistin sitten kuitenkin, en ollut yhtään GZ-sarjalaista edes luonnossa nähnyt, yhden custom-sarjalaisen kyllä. Enkä ole ihan varma koskiko tuo suoraan tilaamisen mahdollisuus pelkästään noita kalliimpia custom-sarjalaisia. Hintapolitiikasta en osaa sanoa onko jokin nettipulju halvempi kuin suoraan kitaralafkalta tilaaminen. Sinänsä kun katsoo kuinka monilla on nykyään kalliita Gibsoneja yms. niin toivoisi, että jokin jälleenmyyjä uskaltaisi ottaa myyntiin muutaman GZ-sarjan keihään tänne Suomeenkin. Vaan tiedä sitten. "I'm hypocrite,
I dish it out but I can't take it
I know you think it's wrong
and maybe you're right but this is my song" | |
![]() 09.07.2008 19:42:56 | |
Sinänsä outo juttu, ettei noita maahantuojia/jälleenmyyjiä tunnu olevan Euroopassa, vaikka kiinnostusta merkkiin luulisi olevan. Sepä tässä nyt olisikin olennaista, että pääsisi jossain tuollaista vähän ihmettelemään ja kokeilemaan... Jos se oli sama Ruotsissa sijaitseva Zemaitis, minkä bongasin (oli juuri myyty), niin se näytti tallasta ja mikeistä päätellen feikiltä...?? | |
![]() 09.07.2008 19:48:37 (muokattu 09.07.2008 19:48:53) | |
Jos se oli sama Ruotsissa sijaitseva Zemaitis, minkä bongasin (oli juuri myyty), niin se näytti tallasta ja mikeistä päätellen feikiltä...?? Itse tarkoitin tätä Metal Front GZ: http://www.bobster.se/import/index.htm Siitä "specialare" ja selaamalla alas. Kuva näyttää olevan suoraan Zemaitiksen sivuilta napattu tosin. Ymmärsin, että toi olis myynnissä, mutta en ole kysellyt. "...and maybe you're right, but this is my song" | |
![]() 09.07.2008 21:50:49 | |
Ei ollut sama skeba. Ei näkynyt hintaa sivulla, mut luulen olevan hinnan melko korkean... Olen unelmoinut noita vähän halvempia malleja, esim. GZ-2600IF:ää. Joo, ja puuttuuhan mulla vielä senkin hinnasta puolet... :( | |
![]() 11.07.2008 19:02:33 | |
Ai niin; kiitos Texas Oil sinulle vinkistä. Country Larry taitaa vain olla kesälaitumilla, kun ei tunnu saavan mitään yhteyttä... :) | |
![]() 16.07.2008 12:24:36 | |
Terveisiä reissusta, täällä on näköjään kaipailtu infoa Zemaitiksista. Mulla on ikävä kyllä kokemusta vain yhdestä yksilöstä, jonka hain viime joulukuussa Nagoyasta. Kirjoitin silloin alkuhuumassa seuraavan luonnehdinnan Japan Vintage huoneeseen: "Ishibashista löytyi lopulta käytetty Greco Zemaitis GZ-1800 jota ajattelin eka vain koittaa kun niistä oli kyselty Tokaforumilla. Hetken soittelun jälkeen alkoi fiilis olla sellainen että tätä olisi pakko miettiä hieman tarkemminkin. Olin jo tekemässä kauppoja, kommunikointi tapahtui mulla englanniksi ja nuorella myyjäkaverilla japaniksi. Molemmat myös viitottiin, piirrettiin ja väritettiin ahkerasti, rautalankaakin käytettiin aika-ajoin. Päätin kuitenkin vielä nukkua yön yli, mutta se oli ihan turhaa, halusin sen ja ostin sen, hinta oli noin 100 000 jeniä eli vajaa 700 euroa. Eilen kävin soittamassa nopeat treenit bändin kanssa ja melkoisen vakuuttava meininki. Itse asiassa tää on skitta josta ei mun mielestä tarvitse vaihtaa straplockien lisäksi mitään. Runko yhdestä palasta mahonkia, samoin kaula, otelaudassa ruusupuuta. Lavan kulma on vähän loivempi kuin Les Pauleissa, veikkaisin 14-16 astetta. Kaulaprofiili on leveä ja keskipaksu, vähän epätyypillinen meikäläiselle mutta kuitenkin hyvä soittaa. Rungon päällä lähinnä silmäkarkkina ohut loimuvaahtera-viilu, samanlainen myös lavassa. Mikkeinä on Dimarzion PAF-mikit, elektroniikka on huipputasoa, konkat on pikkurillin kokoiset oranssit mötkäleet ja potikat toimii todella nätisti. Talla ja tailpiece on todella massiivista alumiinia ja virittiminä on Schallerit. Luusatula on isokokoinen ja erittäin siististi paikallaan, urat viilattu kielten kulman suuntaan. En tiedä mitä lakkaa on pinnassa, mutta jokatapauksessa kerros on ohut ja todella hienosti viimeistelty. Työn jalki on kaiken kaikkiaan huippuluokkaa. Kaulaliitos ei ole long tenon-tyyppinen, vaan kaula loppuu etumikin koloon, mutta liitos on todella tiukka. Soundi on kirkkaampi ja atakki ärhäkämpi (25" skaala) kuin Les Paulissa, ehkä lähempänä SG:tä. Mikit sopii todella hienosti kokomahonkirungon kanssa ja alumiiniosat tuo hyvin yläpäätä kokonaisuuteen. Kaiken kaikkiaan erittäin tasapainoisen ja persoonallisen kuuloinen soitin. Jos jotain pientä kritiikkiä haluaa antaa niin nauhat eivät ole ihan huippuhyvin viimeistelty, vaan bendaillessa rutisee vähän. Rungon keveyden vuoksi skitta on ihan himpun verran kaulapainoinen, mutta ei niin että se olisi ongelma." Puoli vuotta kitaraa soittaneena voisin vielä korostaa että kyseessä on todella persoonallisen oloinen, näköinen ja kuuloinen soitin. Soundissa on SG-henkistä rähinää, Telecaster-naukua ja jotain ihan omaa Greco Zemaitis-mojoa. Ihan kaikkeen se ei taitu, mutta on helppo kuulla missä biiseissä ja meiningeissä se on paikallaan. Mitään osia en ole omastani vaihtanut, ainoa asia jota olen harkinnut on TV Jones mikit, mutta ei mulla ole sellaisia rahoja nyt irrottaa. Dimarziot on ihan perusjees. Muut Zemaitiksen mallit on multakin vielä kokematta, ne oli Japanissa lasivitriineissä enkä kehdannut pyytää koeajoa niistä, mutta voisin kuvitella että ovat hintansa väärttejä. Kengät joihin mahdun, ovat mulle liian pienet. | |
![]() 17.07.2008 00:49:23 | |
Kiitos oikein paljon vastauksesta! Teitä, joilla on omakohtaisia kokemuksia Zemaitiksesta, ei ole kovin paljon täällä... Lähinnä minua kiinnostaa GZ-2600IF BK ja GZ-2700IFS -mallit. Toi viimeksimainittu jäi kyllä nyt vähän epäilyttämään selvityksesi jälkeen, että menneekö soundi liiankin teräväksi ja rupiseksi...? Toki muutkin mallit kiinnostavat, jos sattuvat tulemaan vastaan, mutta eipä noita kovin paljon ole liikkeellä. Voisikohan kuvitella, että kitarasi kaulan profiili olisi tyypillinen muillekin Zemaitis-malleille...? Sovin juuri jopa hääkeikan kirkkoon, että saisin pikkuhiljaa kerättyä Zemaitis-rahoja:) | |
![]() 17.07.2008 10:16:58 | |
Mun ymmärtääkseni Zemaitikseen törmääminen Suomessa tai edes Euroopassa on lähes yhtä todennäköistä kuin Japanin kilvillä varustetun auton bongaaminen. Kannattaa tsekkailla isoja japanilaisia postimyyntilafkoja, sieltä voi ymmärtääkseni tilata huoletta, homma pelaa vaikka englanti ei aina sujukaan ihan oppikirjaan mukaan. Tokaiforumilta voi kysellä enemmän käyttäjäkommentteja, vaikka ei sielläkään näitä ihan tungokseksi asti ole. Kengät joihin mahdun, ovat mulle liian pienet. | |
![]() 18.07.2008 12:22:30 | |
Jeps! Noita japanialaisten soitinmyymälöiden nettiosoitteita voi laittaa tänne, jos jollakin on hyviä tiedossa. Mulla on lähinnä osunut silmiin toi guitarjapan.com... | |
![]() 01.11.2008 20:36:28 | |
Oletkos JohnRatt vielä päätynyt johonkin tulokseen? Omakohtaisista kokemuksista kyselit. Muutamasta on sen verran kokemusta että olen käsissä hypistellyt ja testaillut, itse asiassa neljää sähköistä (lankku- ja metal front) sekä yhtä akustista. Artist voinee kommentoida tarkemmin näitä malleja :) (omia eivät siis toki ole ja tuskin tulee hankittuakaan ellei käy rahapeleissä mäihä tai tulevat platat myy erityisen hyvin:). Itse soittelen Gibsonin lp stankulla 60 kaulaprofiillla ja japski Tokain lp customilla joten vertailen touchia lähinnä niihin. Kaulan tuntuma on mulle tosi hieno, tuntuu kevyeltä käteen (en pidä kaikkein ohuemmista lp kauloista). Itse soitto tatsi on uskomattoman hyvä, todella nopea ja kevyt soittaa ylös asti vaikka en mikään tiluttaja missään mielessä ole. Sustain on jokseenkin uskomaton, tosin riippuu kai pitkälti mallista. Elektroniikasta sanottu kai pitää paikkansa eli kaikki osat on todellakin laadukkaita ja viimeistely on enemmänkin kuin laadukas. Steelfront malleissa kaiverruksia paljon ja ovat kuulemma aina asekaivertajan tekemiä. Akustisesta Jumbo bodisesta sen verran että koko tuntui ensin naurettavan isolta käsissä mutta kaulan tatsi on kuin sähkiksellä soittaisi, yhtä kevyt ja naseva. Trust me: I don't know what I'm doing.. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)