Aihe: Mikit on mikrofonisia =?
1
StevieRayVehkakoski
12.11.2008 21:45:40
No joo, mutta kun niin vaan on..

Kitarassa Sheptonen P90 kaulassa ja Gibsonin P90 tallassa ja kumpikin mikki tuntuu poimivan kiusallisen tarkasti jokaisen plektran osuman mikin kuoreen. Silloin kun soittaa "isoa kovaa" niin ei haittaa mutta kun fiilistelee niin välillä kuuluu kimeä napsahdus kun pleku vähän osuu mikin kuoreen. Kaulamikki on tässä ongelmallisempi kun tuppaan soittamaan plekulla suunnilleen siltä kohtaa. Onkos tämä ihan OK ja siihen pitää vaan tottua vai voisko tälle tehdä jotain?
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
Antti1
12.11.2008 21:46:51
Jos niitä ei ole ennestään jo vahattu, niin sä voisit koittaa tehdä moisen tempauksen.

Kokeiles muuten pistää reilusti säröä ja volaa vahvarista, ja huutele mikkeihin. Kiva temppu. :)
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
SiwamieS
13.11.2008 01:47:18
Haa. Lainaanpas sopivaa ketjua vähän mieltäni aina välillä vaivanneeseen asiaan. Mulla on tossa yhessä stratossa tallamikkinä Kent Armstrongin Hot Rails, joka tuntuu poimivan ihan helvetisti liikaa (tai siis liian lujaa) muita kuin kielien ääniä.. Eli esim. kitaran pleksiin koputtaminen kuuluu ihan julmetun kovaa. Millään muulla kitaralla tai mikillä en ole vastaavaan törmännyt.. Liekö se mikin ominaisuus vai voiko olla mahdollista että olen kytkenyt sen jollain lailla päin honkia..? Vai onkohan mikki kenties jotenkin mystisesti viallinen. Sähköt tuossa kepissä pelittää muuten hyvin ja niin tekee tuo mikkikin tuota kummallista 'yliherkkyyttä' lukuunottamatta..
I wanna see movies of my dreams
Ziggy Bubba
13.11.2008 07:49:46 (muokattu 13.11.2008 07:50:14)

Jos niitä ei ole ennestään jo vahattu, niin sä voisit koittaa tehdä moisen tempauksen.

Tuohan nyt menee siinä sivussa salettiin ;)

Ite heittäisin volumea tahi tonea pikkasen pienemmälle, mutta tyylinsä kullakin...
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
SURf
13.11.2008 11:06:00
Johtuuko tästä samasta seikasta se että kitarapiuhan lattiaan "kopauttaminen" kuuluu tosi selkeästi läpi vahvarista?
Eli jos piuha on sen tuhannen kiepillä ja yritän vispauttaa sitä vähän selvemmäksi niin johan kopisee ja napsuu ämyristä kaikki liikkeet...
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
rainmaker
13.11.2008 11:15:48
Haa. Lainaanpas sopivaa ketjua vähän mieltäni aina välillä vaivanneeseen asiaan. Mulla on tossa yhessä stratossa tallamikkinä Kent Armstrongin Hot Rails, joka tuntuu poimivan ihan helvetisti liikaa (tai siis liian lujaa) muita kuin kielien ääniä.. Eli esim. kitaran pleksiin koputtaminen kuuluu ihan julmetun kovaa. Millään muulla kitaralla tai mikillä en ole vastaavaan törmännyt.. Liekö se mikin ominaisuus vai voiko olla mahdollista että olen kytkenyt sen jollain lailla päin honkia..? Vai onkohan mikki kenties jotenkin mystisesti viallinen. Sähköt tuossa kepissä pelittää muuten hyvin ja niin tekee tuo mikkikin tuota kummallista 'yliherkkyyttä' lukuunottamatta..

No en tiedä miten yleistä tämä on, mutta otokseen voin ilmoittaa toisen KA:n hotrailssin, joka on ihan törkeen mikrofoninen. Ja juurikin pleksiin koputtaminen kuuluu tosi kovaa. Toisaalta sillä saa hauskoja efektejä tehtyä, esim. pulssin äänen :D Ja ku se on niin mikrofoninen, niin isommilla säröillä saa sellasen häiriintyneen vuorenhuippusoundin. Siis sellasen, että siihen soitettuun ääneen sekottuu myös siitä mikrofonisuudesta johtuvaa kiertoa.

Mut otan kyllä myös ohjeita vastaan miten tuota mikrofonisuutta vois vähentää. Maadotukset yms. setit pitäs kyllä olla kunnossa. Vai onko ne? Vaikuttaako maadotus tuohon mikin mikrofonisuuteen?
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Volle
13.11.2008 12:25:53
Johtuuko tästä samasta seikasta se että kitarapiuhan lattiaan "kopauttaminen" kuuluu tosi selkeästi läpi vahvarista?
Eli jos piuha on sen tuhannen kiepillä ja yritän vispauttaa sitä vähän selvemmäksi niin johan kopisee ja napsuu ämyristä kaikki liikkeet...

Eikös tuo johdu vaan huonosta piuhasta. Joskus ostin halvimman rimpulan, jonka löysin ja se teki juuri tuota. Nykyisillä vähän paremmilla piuhoillani en ole enää moiseen ilmiöön törmännyt.
Henkka370
13.11.2008 14:38:56
Luin otsikon varmaan kymmeneen kertaa... En vieläkään ymmärrä. Mutta tuskin mun tarviikaan...
Pehvanssi
13.11.2008 15:08:55
Eiks jokku vanhemmat tyypit just dikkaile noista vähä enempi mikrofonisista mikeistä? Tiedän ainakin yhden joka oli aivan täpinöissään jostain 60 luvun Framuksen mikeistä joissa oli jonni verra mikrofonisuutta.
StevieRayVehkakoski
13.11.2008 15:54:57 (muokattu 13.11.2008 15:55:50)
Laitetaan nyt vielä vähän selvennystä jos tässä on jollekin jotain epäselvää: kokeile kopauttaa plekun nurkalla kitarasi mikin muovi/pelti-kuorta ja kerro mitä kuuluu vahvarista. Mulla kuuluu etumikki päällä todella kovä kimeä kopsahdus ja takamikistä huomattavasti vaimeampi kopsahdus. Tottakai vain silloin kun mikki on päällä.

Ja mulla on aina volumet ja tonet rullattu vähän kiinnipäin, oon huomannut että soundit paranee kummasti kun laittaa vahvarista volumen kovalle ja soundin suht kirkkaaksi mutta taas kitarasta rullaa volumeja ja toneja alas. Näin saa sooloihinkin lisää ideaa kun on vähän eri soundeja plakkarissa ja toisaalta saa meteliäkin lisää ilman polkusimia.
StevieRayVehkakoski
18.11.2008 21:23:21
Ei löydy keltään mitään patenttikonstia tähän ongelmaan?

Pakko varmaan kokeilla jotain "nenäliina mikin ja kuoren väliin"-henkistä ratkaisua koska toi kimeä kopsahtelu soittaessa on todella rassaavaa.
matti_
26.11.2008 17:23:31

Minkälaisella plekulla soitat? Soittotekniikkaa ei voi syyttää, koska se on mielestäni aika "henkilökohtainen asia", mutta kokeile kuitenkin pienempää plektraa.. Jazz III esim.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)