Aihe: Marshall sv20h VS Marshall origin 20H!
1 2
Lattencia
18.01.2025 22:01:17 (muokattu 18.01.2025 22:23:32)
Elikkäs juttu on nyt tämä, genreinä toimii Glam/katu/classic Rock
Ja soundeja joista diggaan on esim L.A guns, Hanoi rocks, Smack, jne.
Haluan kuulla onko näillä paljon eroa ja mikä se on? en oikein löytäny tubesta paljoa vertailuja ja netistä kin löytyy vähän inffoa. Kumminkin näillä on iso ero hinnassa et esim voin ostaa origin käytettynä jonkun yli 200e ja taas sv20h 600e
Et jos ostaisin originin nii vois ostaa jotai pedaalei (tubescreamer,fuzz,eq,) siihen kun kuullut että hyvä pedaali alusta.
Nyt sitä inffoa käyttäjiltä!

Vaihtoehtoisesti voi myös suositella jotai muuta Marshall styrkkaria, Kriteerit on
Täys putki ja semmonen et menis treeniksellä.
The best of us all.
LaMotta
18.01.2025 23:05:56

Origin on hyvä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
McNulty
19.01.2025 01:39:35
Tämä puhtaasti oma mielipide, mutta mielestäni Marshall SV20H on ehkäpä parasta mitä ovat laittaneet pihalle viimevuosien aikana. Olen tietysti puolueellinen, koska omistan kyseisen laitteen.

https://www.dropbox.com/scl/fi/37nf … 9ejdaa9cwc&st=kfvdxtsa&dl=0

Mutta SV20H on oikein hyvä pikkukone silloin, kun halutaan kolkutella sen legendaarisen "plexi-Marshallin" soundimaailmaa. Ekaksi tietysti pitää määritellä, mitä sanalla "plexi" tässä yhteydessä tarkoitetaan, koska se voi olla vähän eri juttu kysyjästä tai kertojasta riippuen. Minä tarkoitan tässä yhteydessä Marshall 1959 Super Leadia miniatyyrikoossa. Jos haluaa Marshall 2245 JTM45 soundimaailmaa niin se on eri.

SV20H on todella äänekäs laite. Mä soitan sitä kotona Weber MiniMass keinokuorman kera. Usein 20W-moodissa (jos ei ole muita perheenjäseniä kotona) tai sitten 5W moodissa keinokuorman kera kun on jälkikasvuakin paikalla.

Kanavat jumpperoimalla SV20H käyttäytyy kuten sen kuuluukin, eli vahvistimen yläpäästä tulee todella korostunut ja 20W moodissa tuntuu, että soundi leikkaa pään irti. Se on tosi julma ja anteeksiantamaton soundi, mutta voi miten hienosti se toimii bändikontekstissa. Ei ole ongelmaa, etteikä 20W pikku-Marshall kuuluisi miksauksen seasta.

Mä itse suosin tuota nuppiversiota, koska sen käytös ja soundi muuttuvat sen mukaan millaisen kaiutinkaapin sen alle kytkee. Mulla on tuo kuvassa näkyvä Marshallin samaa sarjaa oleva SV112 1x12" kaappi, mutta myös Avatarin ja Zillan 2x12" kaapit. Marsun pienessä kaapissa oli alunperin sisällä yksi 12" Celestion V-Type kaiutin, mutta viime vuonna vaihdoin tilalle Eminence Cannabis Rex 12" tötterön. V-Typen jätin hyllylle, eli sen voi aina vaihtaa takaisin. Cannabis Rex hieman pyöristää ja hillitsee sitä piikikästä yläkertaa. Olen tykännyt siitä, varsinkin kun tuota samaa 1x12" kaappia tulee nykyään käytettyä myös muiden vahvistimien kanssa jazz-kitarointia opetellessa. Cannabis Rexin soundi on siihen erinomainen. Avatarin kaapissa on legendaariset Celestion Greenbackit ja Zillassa Jensen Tornado classicit. Tuolla kaappikattauksella on aika helppo vaikuttaa myös Marshallin soundin kokoon.

Sen verran pitää sanoa, että olen omaan SV20H nuppiin vaihtanut sekä etuasteen, että pääteasteen putket. Päätteessä on TAD Redbase EL34 Premiumit mätsättynä kaksikkona ja etuasteessa V1 Tung-Sol 12AX7 ja muut TAD:n ECC83/12AX7 Premium Selected. Vaiheenkääntäjän putki oli vielä erikseen balansoitu, mutta muutoin "samaa sarjaa". Tehdasputkiin verrattuna soundi muuttui mielestäni orgaanisemmaksi. Jotenkin samaan aikaan ärhäkkä, mutta pehmeä. Ei sellainen jäänaskali tai kolkko. Ehkä osa on psykoakustiikkaa, ehkä sen soundi parani. Tung-Sol V1-putkena teki kyllä särön luonteesta miellyttävämmän.

Piirilevysisälmykset ovat ainakin toistaiseksi kestäneet aikaa, soittelua ja jonkin verran roudailuakin. Heti ensitöikseni kun nupin sain, kiristelin jakkien ja potikoiden mutterit. Tuo ajoittui siihen aikaan kun aloin aktiivisesti seuraamaan Lylen (Psionic Audio) youtube-kanavaa ja hänen vahvistinremppavideoita. Jossain vaiheessa ajattelin, että kolvaan kaikki potikat piirilevyltä pois hyppylangoilla, mutta toistaiseksi jätin sen vielä tekemättä. Ehkä modaan tuolla tavalla sitten kun koittaa aika vaihdella konkkia tai suorittaa jotain muuta huoltoa sisuskaluille. Vahvistin on tavallaan sekasikiö kiina- ja brittituotantoa, mutta toistaiseksi kaikki on toiminut hyvin eikä ongelmia ole esiintynyt. Ei kylmäjuotoksia, ei huonoja liitoksia, liittimiä tai johtimia. (Tarkistin juuri Thomannin tilaushistoriasta, että tilasin vahvistimen 25.11.2020, hinta oli 818€. Putket olen vaihtanut melkolailla heti eli ehkä joulukuussa 2020 tai tammikuussa 2021, niiden hinta n. 150 euroa. Vajaan 1000 euron vahvistinta on siis soitettu melko aktiivisesti neljän vuoden ajan ilman ongelmia tai murheita.)

Mun mielestä SV20H on siis erinomainen laite hintaluokassaan. Todella simppeli, todella tehokas ja todella hyväsoundinen. Se tekee yhden jutun, mutta se tekee sen hyvin. Jos tarve on isolle ja kuulaalle clean-soundille, niin silloin SV20H ei ole hyvä valinta. Jos taas haluaa kutitella klassisia rock-soundeja 60-luvun lopun "hippimusasta" aina Van Haleniin ja 80-luvun hard rockiin, niin SV20H on mainio. Vahvistin kuulostaa kokoaan isommalta ja vastaa hyvin soittajan soittodynamiikkaan ja esim. erilaisiin skeboihin / mikkeihin.

Oikeastaan isoin ongelma SV20H:n kanssa on se, että uuden sellaisen hinnalla (varsinkin jos haluaa heti vähän parannella putkiosastoa) alkaa saamaan jo Marshall 1987X reissueita käytettynä. Käytettyyn ei tietysti tule takuuta, mutta siihen on saatettu jo tehdä putki- ja konkkaremppa, jonka jälkeen sillä on edessä todennäköisesti huolettomia soittotunteja. Valintaa tietysti helpottaa se, jos ei ole tarvetta 50W putkinupille. Mä totesin, että SV20H on riittävä omiin tarpeisiin. Jollekin toiselle ei ehkä ole. SV20H:n tultua taloon, olen luopunut oikeastaan kaikista "Marshall-in-a-box" -pedaaleista kuten esim. Wampler Plexi-Drive Deluxesta.

Täältä siis ainakin suitsutusta SV20H:n suuntaan. Se on erinomainen rokkikone ja varsinkin jos löydät vähänkäytettynä, niin tarraa kiinni kuin sika limppuun.
moving in stereo
mpekkanen
19.01.2025 08:41:47 (muokattu 19.01.2025 11:02:27)
Mulla oli Origin 20C combo ja siitä ei saa oikein kunnollista säröä, ainakaan minä en saanut kerrostalo volumella. Eikä auttanut, että oli boost täysillä, gain täysillä ja tehot pienellä.
Ainakin minun kokemuksen mukaan vahvistin on hyvin mieto särön suhteen ja enemmän sellainen AC/DC Malcolm tyylinen.
Jos miettii noita bändejä joita kerroit soundillisesti esikuvaksi, niin minusta Origin vahvaria ei voi silloin suositella. Tämä on toki minun näkemykseni. Ehkä jollain säröpurkeilla se taipuu sellaiseen ja luultavasti moneen muuhunkin, mutta luulenpa että parempiakin vahvareita on siihen hommaan.

Joskus kasarilla mulla oli harmaa Jubilee nuppi, joka mielestäni soundasi paremmalle jo pienemmälläkin volumella kuin Origin ja oli siis parempi vahvistin muutenkin minun mielestä.
Saattaa tietysti olla, että jos olisin käyttänyt keinokuormaa kotona, niin pitäisin ehkä enemmän Origin vahvarista.
Mulla oli Boss SD1 säröpedaali siinä edessä ja musta se särösoundi ei ollut mikään huippu, mutta tosiaan volume oli kohtalaisen pieni. Jos soundi olisi ollut parempi, niin olisin sen keinokuorman voinut hommata, mutta nyt vaihdoin vahvarin kokonaan toiseen kun se Origin soundi ei minusta ollut mikään kovin kaksinen.

Ja surkuhupaisaa tässä on se, etten kotiin edes etsinyt mitään älytöntä särömyllyä vaan enemmän sellaista reunasäröä. Nyt mulla on Voxin ML50 Boutique nuppi ja Voxin BC 108 kaappi ja saan niillä ihan hyvää soundia aikaiseksi . Särö on tosiaan Boss SD1 ja se toimii tuolla vahvarilla ihan hyvin.
Mutta tämä nykyinen setti on tosiaan hyvä kotona ja saattaa toimia vielä jossain pienellä blues keikalla. Tuskin on erinomainen enää kunnon bändin kanssa tai vaatisi ainakin kaapin jossa isompi elementti.

E: Katsoin YT videon Origin 20H nupista ja tuntui kuin olisi katsonut ihan eri vehkeestä videota kuin se mun combo. Eli ei soundannut noin hyvälle pienemmällä volumella ja ilmeisesti säröytyy kunnolla vasta sairaan kovalla. Voi myös olla, ettei combo version kajari ole kovinkaan hyvä.
Katsoin myös siitä Marshall SV20 H pätkän ja kyllä se minusta paremmalta vehkeeltä vaikuttaa. Siitä minulla ei kuitenkaan ole omaa kokemusta.

ORIGIN 20h
https://youtu.be/lHqu9pqDgMc?si=qW69WVrhVd_PpmDU
SV20H
https://youtu.be/BIqCLjjgyuQ?si=TXxGV3UwM8h_uWf0
JMKM
19.01.2025 12:33:10
Lattencia:
Et jos ostaisin originin nii vois ostaa jotai pedaalei (tubescreamer,fuzz,eq,) siihen kun kuullut että hyvä pedaali alusta.
Nyt sitä inffoa käyttäjiltä!

Vaihtoehtoisesti voi myös suositella jotai muuta Marshall styrkkaria, Kriteerit on
Täys putki ja semmonen et menis treeniksellä.

Tähän arvaa varmaan sitten heittää yhdeksi vaihtoehdoksi myös SC20H:n eli JCM800 Studion. Vaikka itse tuli käytettyä sitä pääasiassa buustattuna Tubescreamerillä tai Bossin säröillä niin oli kyllä hyvä saundinen jo ihan omana itsenään. Parhaat rokkisaundit tuosta ex-omasta vetäisikin sitä ostamaan tullut kaveri. Annoin Les Paulin, hetken ruuvausta ja vähän volaa päälle niin ai että.

Tuosta Originista ei ole oman käden kokemusta mutta vaikuttaa kiinnostavalta, hintaluokassaan ja muutenkin. Perinteinen modauskulttuurikin tuntuu elävän, joskin myös noiden Studio-nuppien kohdalla.

https://muusikoiden.net/artikkelit/2212
McLeach
19.01.2025 12:57:46 (muokattu 19.01.2025 13:00:16)
Eipä tule vertailua täältäkään, mutta täytyy sanoa, että sv20 combo on hiton hyvä. Loistavan kuulonen särö, joka monipuolisesti säädettävissä ja vähintään yhtä hyvät cleanit jos pedaalialustana haluaa käyttää. Treenikselle akustisten rumpujen kanssa just oikeen kokoinen, saa luukuttaa, muttei jää jalkoihin.

Himasoittoon tai pikkukeikoille keinokuorma ehdoton jos haluaa säröt kaivaa esiin, ja melkein vaikkei haluisikaan. Tästä styrkkarista on vaikea sanoa mitään huonoa ja jos plexisoundi nappaa niin eipä tosta paljoa pidot parane, jos ei tarvitse aito vintagepeli olla.
McNulty
19.01.2025 15:29:28
Siel ois torilla SV20H käytettynä tarjolla.
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1977747
moving in stereo
Lattencia
19.01.2025 17:07:41
JMKM: Tähän arvaa varmaan sitten heittää yhdeksi vaihtoehdoksi myös SC20H:n eli JCM800 Studion. Vaikka itse tuli käytettyä sitä pääasiassa buustattuna Tubescreamerillä tai Bossin säröillä niin oli kyllä hyvä saundinen jo ihan omana itsenään. Parhaat rokkisaundit tuosta ex-omasta vetäisikin sitä ostamaan tullut kaveri. Annoin Les Paulin, hetken ruuvausta ja vähän volaa päälle niin ai että.

Tuosta Originista ei ole oman käden kokemusta mutta vaikuttaa kiinnostavalta, hintaluokassaan ja muutenkin. Perinteinen modauskulttuurikin tuntuu elävän, joskin myös noiden Studio-nuppien kohdalla.

https://muusikoiden.net/artikkelit/2212

Oon myös vertaillut tota sc20h tohon sv20h ja tulin siihen lopputulokseen että tuo sc20h on shaibaa verrattuna siihen og jcm 800 ja verrattuina sv20h Molemmissa on paljon läskimpi soundi kun sc20h:ssa
The best of us all.
Lattencia
19.01.2025 17:08:54
McNulty: Siel ois torilla SV20H käytettynä tarjolla.
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1977747

Juu kyll, noit on näköjään taas tuol, kuukauden loppuun asti itsel aikaa miettii niin toivottavasti ei ehdi mennä
The best of us all.
Juhani_t
19.01.2025 17:41:45
Lattencia: Oon myös vertaillut tota sc20h tohon sv20h ja tulin siihen lopputulokseen että tuo sc20h on shaibaa verrattuna siihen og jcm 800 ja verrattuina sv20h Molemmissa on paljon läskimpi soundi kun sc20h:ssa

Ei kannata vertailla originaaliin JCM800:een ollenkaan. Molemmat on sisuskaluiltaan reilusti erilaisia kuin se alkuperäinen. SV20h on etuasteeltaan lähempänä mutta päätteen puolella on eroja enemmän. Anodijännitteen mataluus varmaan kuuluu hanat auki soitettaessa eniten.
The Jack
19.01.2025 20:24:57
Juhani_t: Ei kannata vertailla originaaliin JCM800:een ollenkaan. Molemmat on sisuskaluiltaan reilusti erilaisia kuin se alkuperäinen. SV20h on etuasteeltaan lähempänä mutta päätteen puolella on eroja enemmän. Anodijännitteen mataluus varmaan kuuluu hanat auki soitettaessa eniten.

Toisaalta ne alkuperäiset JCM800:set oli lähellä plexiä, ja sitten esim. Van Halen halusi tarkoituksella mataloittaa jännitteitä. Ainakin SV20H:n kanssa voi lähelle ellei nappiinkiin osua ns. klassisen Marshall-soundin hakemisen kanssa. Meistä kovinkaan harva on tuskin kiinnostunut siitä miltä alkuperäinen JCM800 kuulostaa vola kakkosella, vaan halutaan sitä ruttusoundia. Sen saaminen 50/100 wattisesta on hankalahkoa alkuperäisillä sisuskaluilla.

Itselläni on ollut SV20H viitisen vuotta. Vaikuttaa luotettavalta vehkeeltä. Kertaakaan ei ole tarvinnut huoltoon viedä (ei tarvitse biasointeja, ja mitään ei ole hajonnut), mutta putkia kuluu melko paljon verrattuna esim. 2555:teen. Erona tietenkin, että Vintage Studiota tulee luukutettua suht täysillä ja toinen käy neljäsosatehoilla. Hiukan säröä kaipaisin Vintagesta enemmän, mutta se nyt vain on pleximäinen ominaisuus. Eroja Originiin lienee suurimmat UK vs. Kiina kokoonpanomaina ja 4 inputtia vs. Tilt/gain namikat. Itse olen tykännyt noilla eri inputeilla pelailla, ja ihan tuosta ikonisesta ulkonäöstä jo muutaman satkun ylimääräistä maksaisin. Origin näyttää "väärältä". Jos Origin lähtee kahdellasadalla, niin lienee sekin ihan hyvä diili. Yllättävän vähän noista on huonoa jälkikäteen kuulunut hinta huomioiden.
mpekkanen
19.01.2025 20:34:01
Marshall Origin on tehty Vietnamissa jos sillä mitään väliä on.
Lattencia
19.01.2025 21:06:10
The Jack: Toisaalta ne alkuperäiset JCM800:set oli lähellä plexiä, ja sitten esim. Van Halen halusi tarkoituksella mataloittaa jännitteitä. Ainakin SV20H:n kanssa voi lähelle ellei nappiinkiin osua ns. klassisen Marshall-soundin hakemisen kanssa. Meistä kovinkaan harva on tuskin kiinnostunut siitä miltä alkuperäinen JCM800 kuulostaa vola kakkosella, vaan halutaan sitä ruttusoundia. Sen saaminen 50/100 wattisesta on hankalahkoa alkuperäisillä sisuskaluilla.

Itselläni on ollut SV20H viitisen vuotta. Vaikuttaa luotettavalta vehkeeltä. Kertaakaan ei ole tarvinnut huoltoon viedä (ei tarvitse biasointeja, ja mitään ei ole hajonnut), mutta putkia kuluu melko paljon verrattuna esim. 2555:teen. Erona tietenkin, että Vintage Studiota tulee luukutettua suht täysillä ja toinen käy neljäsosatehoilla. Hiukan säröä kaipaisin Vintagesta enemmän, mutta se nyt vain on pleximäinen ominaisuus. Eroja Originiin lienee suurimmat UK vs. Kiina kokoonpanomaina ja 4 inputtia vs. Tilt/gain namikat. Itse olen tykännyt noilla eri inputeilla pelailla, ja ihan tuosta ikonisesta ulkonäöstä jo muutaman satkun ylimääräistä maksaisin. Origin näyttää "väärältä". Jos Origin lähtee kahdellasadalla, niin lienee sekin ihan hyvä diili. Yllättävän vähän noista on huonoa jälkikäteen kuulunut hinta huomioiden.

Kyl se on sv20h! oon samaa mieltä et origin näyttää shaibalta jne, siinä kohtaa kun pähkäilin nii ei ollu myynissä sv20h! aattelin et jos ei ois hirveitä erovaisuuksia nii ottaisin originin mutta kyllä tuo sv20h on vaan niin seksikäs et huhhuh
The best of us all.
Rämppy
20.01.2025 09:21:36
Mulla on ollut SV20H käytössä toista vuotta ja kyllä siitä minunkin mielestä irtoaa klassiset Marshall-soundit. Myös puhtaat soundit miellyttävät korvaa. Kanavat jumperoimalla on varsin monipuolinenkin. Hyvä pedaalialusta. Kaappina on Marsun JVM 2x12. Ääntä tuosta lähtee enemmän kuin 20 W antaisi olettaa ja 5 W -asetuksellakin voi soittaa jopa bändin kanssa, jos ei mätetä & luukutella. Mulla onkin käytössä JHS Black box, joka on efektilenkkiin kytkettävä master volume. Toimii hyvin.
Tulin, näin, soitin.
Juhani_t
20.01.2025 09:39:02
Rämppy: Mulla on ollut SV20H käytössä toista vuotta ja kyllä siitä minunkin mielestä irtoaa klassiset Marshall-soundit. Myös puhtaat soundit miellyttävät korvaa. Kanavat jumperoimalla on varsin monipuolinenkin. Hyvä pedaalialusta. Kaappina on Marsun JVM 2x12. Ääntä tuosta lähtee enemmän kuin 20 W antaisi olettaa ja 5 W -asetuksellakin voi soittaa jopa bändin kanssa, jos ei mätetä & luukutella. Mulla onkin käytössä JHS Black box, joka on efektilenkkiin kytkettävä master volume. Toimii hyvin.

Näyttää olevan runsaasti modausohjeitakin netissä ja kyllä noista sisäkuvistakin näkee että SV on helpompi alusta värkätä. Olisi varmaan aika kätevä modis laittaa tuo input-juNpperi jalkakytkimellä toimivaksi.
askomiko
20.01.2025 22:20:20
McNulty: Tämä puhtaasti oma mielipide, mutta mielestäni Marshall SV20H on ehkäpä parasta mitä ovat laittaneet pihalle viimevuosien aikana. Olen tietysti puolueellinen, koska omistan kyseisen laitteen.
.

Näin. Marsu on löytänyt itsensä eli sata vuotta sitten olleen soundin mutta pienemmässä koossa. Hyvä, edullisehko laite, vahva suositus. Volaa pitää toki olla se 100db ennenkun homma toimii mutta se ei liene yllätys kenellekään.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
LaXu
20.01.2025 22:45:15
askomiko: Volaa pitää toki olla se 100db ennenkun homma toimii mutta se ei liene yllätys kenellekään.

Ja tämän takia SV20H on omasta mielestäni vähän hölmö laite. Jos sen kanssa alkaa tuntua, että tarvisi keinokuormaa perään, niin saman tien voisi ostaan sen 50-100W mörssärin isoilla muuntajilla yms. Isommalta ne kuitenkin kuulostaa ja tuntuu.

Eipä silti, Origin on aika samaa sukua, kaipaa volaa ennen kuin aukeaa.

Itse pysyn modernimmissa laitteissa. Jos Marsua pitäisi saada, niin itse katselisin JVM410 suuntaan ekana, vaikka se onkin aika pirun iso ja painava boksi. Mutta sopuhintainen käytettynä ja uutena.
Lattencia
20.01.2025 22:59:26
LaXu: Ja tämän takia SV20H on omasta mielestäni vähän hölmö laite. Jos sen kanssa alkaa tuntua, että tarvisi keinokuormaa perään, niin saman tien voisi ostaan sen 50-100W mörssärin isoilla muuntajilla yms. Isommalta ne kuitenkin kuulostaa ja tuntuu.

Eipä silti, Origin on aika samaa sukua, kaipaa volaa ennen kuin aukeaa.

Itse pysyn modernimmissa laitteissa. Jos Marsua pitäisi saada, niin itse katselisin JVM410 suuntaan ekana, vaikka se onkin aika pirun iso ja painava boksi. Mutta sopuhintainen käytettynä ja uutena.

Tuo jvm410 maksaa käytettynä kin jo sen yli tuhat euroa että ehdoton ei, kyl se edelleen pysyy tos sv20h ku viimeaikoina tullut huomattua että sitä vaan reeniksellä taikka keikoilla soittaa sähkö vehkeillä
The best of us all.
LaXu
20.01.2025 23:01:48
Lattencia: Tuo jvm410 maksaa käytettynä kin jo sen yli tuhat euroa että ehdoton ei, kyl se edelleen pysyy tos sv20h ku viimeaikoina tullut huomattua että sitä vaan reeniksellä taikka keikoilla soittaa sähkö vehkeillä

JVM kyllä saa käytettynä aika tasaisesti johonkin 700-800e pintaan.
samiko
21.01.2025 07:44:12 (muokattu 21.01.2025 07:46:32)
Tällä hetkellä torin halvin JVM205 on 450e.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)