Aihe: Huuliharpun soitto.
1 2 3 4 528 29 30 31 3246 47 48 49 50
Enbu
31.01.2010 21:34:48
Moro! Haluaisin nuotit tähän kyseisen biisin huuliharppu osaan. Ei kuulosta kovin vaikealta ,mutta en itse vielä osaa kuuntelemalla soittaa. Voisiko joku kuunnella tämän biisin alun ja kertoa nuotit! Kiitos!

http://www.youtube.com/watch?v=JXrobsKQEOU
matti_
09.02.2010 01:00:26 (muokattu 09.02.2010 01:01:04)

Angiina selätti.. ensin pelkäsin että kuolen ja sitten pelkäsin että en kuolekaan. Viikon tauko harputtelussa.. nyt tuntuu että se sujuu paremmin kuin aikaisemmin.

Ylimpien reikien kanssa on kuitenkin ongelmia saada

-puhtaasti ääntä
-ääntä

Ostin hohnerin ms -sarjan C-harpun ja Marine Bandin G:n. Marine Bandin muotoilu on kyllä omaa luokkaansa, kuten saundikin, mutta 8 ja 9 reijät tökkii. Niistä tulee bendattua ääniä alaspäin puhaltamalla, aluksi puolivahingossa mutta nyttemmin ihan tarkoituksella. Mikäs sen tekniikan nimi on?
motorhand
18.02.2010 20:53:56 (muokattu 18.02.2010 20:58:43)
Nyt tarvis tällee kuukauden soiton jälkeen aika paljon apua iha tämmösessä perusasiassa mutta vaivaa kovasti. En ole varma saanko harpusta puhdasta ja vireistä yksittäistä ääntä koska oon epävarma siitä tekniikasta miten se tulis tuottaa.

Ongelma 1: Imu nuotit ja puhallus nuotit. Eli tulisko ne tehä silleen että imet/puhallat sen ikäänku imisit pillillä juomaa että leuka on jännitettynä vaiko silleen että leuka ikäänku ''roikkuu'' rentona auki. Minun mielestä ku ne kuulostaa niin paljon erilaisilta ku leuka jännitettynä tulee kovempi ja terävämpi ääni ja tuollee leuka rentona tulee semmone pehmeempi ja hieman hiljasempi ääni. Onko se sitten ihan sama että onko tää vaan jotain dynamiikka juttua että olen ihan turhaan huolissani?

Ongelma 2: Ensimmäisen reiän äänet. Varsinkin imuääni kuulostaa ihan sumutorvelta tai vastaavalta. Ja tämäkin ongelma tietenki liittyy noihin kahteen ylempään.
Blues Noviisi
21.02.2010 20:59:29
motorhand: Nyt tarvis tällee kuukauden soiton jälkeen aika paljon apua iha tämmösessä perusasiassa mutta vaivaa kovasti. En ole varma saanko harpusta puhdasta ja vireistä yksittäistä ääntä koska oon epävarma siitä tekniikasta miten se tulis tuottaa.

Ongelma 1: Imu nuotit ja puhallus nuotit. Eli tulisko ne tehä silleen että imet/puhallat sen ikäänku imisit pillillä juomaa että leuka on jännitettynä vaiko silleen että leuka ikäänku ''roikkuu'' rentona auki. Minun mielestä ku ne kuulostaa niin paljon erilaisilta ku leuka jännitettynä tulee kovempi ja terävämpi ääni ja tuollee leuka rentona tulee semmone pehmeempi ja hieman hiljasempi ääni. Onko se sitten ihan sama että onko tää vaan jotain dynamiikka juttua että olen ihan turhaan huolissani?

Ongelma 2: Ensimmäisen reiän äänet. Varsinkin imuääni kuulostaa ihan sumutorvelta tai vastaavalta. Ja tämäkin ongelma tietenki liittyy noihin kahteen ylempään.

Nyt ei tule ammattilaisen neuvo, mutta neuvo kuitenkin. Itse olen kanssa varsin amatööri muutaman kuukauden soitelleena, mutta jonkin verran lueskelleena ja treenailleena, voisin sanoa, että tuohon masiinaan ei ihan varsinaisesti puhalleta eikä imetä, vaan sisään- ja uloshengitetään, noin suurin piirtein. Hengitys tulisi lähteä palleasta niin, ettei rintakehä nouse/laske laisinkaan. Jos "puhallus"/"imu" lähtee ylempää, on tuloksena varsin lattea soundi (tai lainaten "sumutorvi"). Ensimmäisen (ja miksei toisenkin) reiän äänestä saa puhtaamman, kun laittaa huulet "läskiksi" (engl. fat lips), mutta pääasia on kutenkin oikea hengitystekniikka, johon auttaa hyvä ryhti. Eli sohvan pohjalta kannattaa nousta vähän ylös ja eiku soittelemaan.

Nyt kun päästiin ongelmien pariin, niin mulla tuottaa suurta tuskaa overblowt ja overdrawt, ei irtoa ei sitten millään, vaikka releet pitäisi olla kunnossa ja ainakin teoriatasolla noin suurinpiirtein tiedän, kuinka ne tapahtuu. Ja toinen probleema on 1-2 reikien bendi, niin, että ne napsahtaisi sieltä terävänä, noh, ne on harjoittelulla hoidettavissa.
Hohner Marine Band Deluxe Hohner Marine Band Lee Oskar Tombo, Folk Blues
EddieTheHead
03.03.2010 17:09:52
Tuli joskus aiemmin hommattua Hohnerin 150-vuotis juhlamalli ja kysynkin, että miten huuliharpulla bendataan ja mitä se on?
Sergei Fallinen
08.03.2010 11:21:32
EddieTheHead: Tuli joskus aiemmin hommattua Hohnerin 150-vuotis juhlamalli ja kysynkin, että miten huuliharpulla bendataan ja mitä se on?

nuotin taivuttamista, siis alaspäin. onnistuu vain imunuoteilla.

sen tekemiseen taitaa jo pari vinkkiä ollakin täs ketjus, vääntelet vaan suutas niin se tulee sieltä pikkuhiljaa kyl
Pedder
08.03.2010 18:22:02 (muokattu 08.03.2010 18:31:55)
Hei kaikille huuliharpisteille, taas yksi liittyy joukkoon! Olen tässä lueskellut tätä threadia aika pitkänkin tovin ja soitellut muutamia päiviä Hohnerin A-Blues harpulla, ja muutama kysymys on herännyt mielessä.

Ensinnäkin, mistä eri syistä voi johtua se, että kakkos- ja kolmosaukkojen, erityisesti kolmosen, imuäänet menee ihan tosi valjuiksi törinöiksi? Siis ei edes sillein kuten venytettäessä vaan sellaiseksi tosi säälittäväksi pärinäksi vain. Tarkastin kielet, ei mitään vikaa näytä minun silmiini olevan ja hengitystekniikkani lienee suunnilleen kunnossa. Pitääkö imun vain olla ihan täydellisen oikeaoppinen ja välillä lepuuttaa harppua puhaltamalla, sillä välillä tämä törinä alkaa yllättäen, ikään kuin harppu "väsyisi" imunuottiin?

Toiseksi, onko harpun iällä vaikutusta siihen, kuinka helposti venytykset ynnä muut kikat onnistuvat? Luin joskus jostain, että vanhalla harpulla olisi helpompi tuottaa juuri noita venytyksiä(tai bendauksia tai liukuja, kitaristina olen tottunut tuohon venytykseen :P).

EDIT: Löysin tuohon ensimmäiseen todennäköisen syyn, elikkä harppu oli hieman väärässä asennossa, liikaa kallellaan ylöspäin suhteessa suuhun. :P
Ajatellaan niin, että Jumala on kaikkivoipa, ja luo niin suuren kiven, ettei jaksa sitä siirtää itse eikä millään apuvälineellä. Hän ei siis ole kaikkivoipa...?
Cujo
08.03.2010 23:46:26 (muokattu 08.03.2010 23:46:53)
Pedder:Ensinnäkin, mistä eri syistä voi johtua se, että kakkos- ja kolmosaukkojen, erityisesti kolmosen, imuäänet menee ihan tosi valjuiksi törinöiksi? Siis ei edes sillein kuten venytettäessä vaan sellaiseksi tosi säälittäväksi pärinäksi vain. Tarkastin kielet, ei mitään vikaa näytä minun silmiini olevan ja hengitystekniikkani lienee suunnilleen kunnossa. Pitääkö imun vain olla ihan täydellisen oikeaoppinen ja välillä lepuuttaa harppua puhaltamalla, sillä välillä tämä törinä alkaa yllättäen, ikään kuin harppu "väsyisi" imunuottiin?

Kokeile myös, ettei imiessä vuoda ilmaa nenän kautta.
Blues Noviisi
09.03.2010 09:41:26
Sergei Fallinen: nuotin taivuttamista, siis alaspäin. onnistuu vain imunuoteilla.

sen tekemiseen taitaa jo pari vinkkiä ollakin täs ketjus, vääntelet vaan suutas niin se tulee sieltä pikkuhiljaa kyl

Ja sitten vielä korjaus, ylläkerrottuun. Kyllä puhallusnuoteillakin alaspäin venytetään, mutta silloin puhallellaan 8-10 reikiin, nehän ei alaspäin veny imunuoteilla. Ja tarkennukseksi tuohon suun vääntelyyn, ettei harhaan johda, bendaus tehdään suun sisäistä tilavuutta muuttamalla ja tämä tehdään kielellä. Huomaa, että puhallus 8-10 tarvitsee huomattavan pienemmän muutoksen suun tilavuuteen, kun imut 1-7, joten bendaaminen noilla korkeilla sävelillä on paljon "tarkempaa".

Kannattaa tosiaan tämä keskustelu kahlata läpi ja klikkailla linkkejä, niin apua tulee ja rutkasti. Itse käytin ensibendeissäni pientä vippaskonstia, jonka opin joko täältä tai muualta. Teippaa harpun reiät umpeen, niin, että vaikka nelonen jää auki ja treenaa sillä. Harjoittelu muuttuu (tai muuttui ainakin mulla) helpommaksi ja hiffaat pian, miten tuo tapahtuu. Sitten teipit pois ja johan venyy melkein jo ihan ittekseen.
Hohner Marine Band Deluxe Hohner Marine Band Lee Oskar Tombo, Folk Blues
Pedder
09.03.2010 22:27:14
Tarvitaanko venyttämiseen vatsalihaksia, tai voiko vatsalihaksilla helpottaa venytystä? Onko venytys yksinkertaisesti suun, kielen ja kurkun asennon muutoksien yhteistyötä?
Ajatellaan niin, että Jumala on kaikkivoipa, ja luo niin suuren kiven, ettei jaksa sitä siirtää itse eikä millään apuvälineellä. Hän ei siis ole kaikkivoipa...?
L-D
10.03.2010 14:21:05 (muokattu 10.03.2010 14:38:28)
Venytys tai taivutus tai bending miten sitä nyt haluaa nimittääkin on täysin tekninen juttu.
Idea on ilmanpaineen muutos joka tehdään kielen takaosaa ja leukaa pudottamalla.
"khahh" äänteellä bout koettaa päästä alkuun, kielen kärki esim. reiän alapuolella
harpussa kiinni tai sitten ykkösreiässä kiinni.

Kitaristina sinulla on varmaan viritysmittari, kakkosreiästä imet ja sieltä tulee C harpulla G + Fis puolisävelaskeleen + F kokosävelaskeeen taivutukset.
Opettelee ensin tuon kokotaivutuksen ja siitä sitten hiukan asentoa takas, todella minimaalisesti, ja hoblaa siinä on se puolikaskin.
Noin itse opettelin C harpulla taivutuksen perusteen ja vastaava kaava pätee muihinkin harppuihin.
A harppu matalempana on tietysti helpompi taipumaan ja vastaavasti joku E vaatii jo hiukan "runttaamista".

Jos hiukkaakaan aikoo panostaa soittamiseen, niin nämä on syytä osata.
Muutoin jää esim. 1 position opettelu haaveeksi. Näitä taivutuksia käytetään myös paljon
ihan normi kakkosposition soitossakin.

Loppupeleissä kohtuu yksinkertainen juttu, vaatii vain sen oivaltamisen.

Toivottavasti tästä oli jotain apua ja ellei niin kaippa sitten lisäsi edes hiukan epätoivoa....heh.

Eli summa summarum, tekniikka laji, ei voima !
Pedder
11.03.2010 21:00:46 (muokattu 11.03.2010 21:03:32)
Kiitoksia L-D tähän asti parhaista taivutusneuvoista mitä olen netistä ja tältä threadilta löytänyt! Nyt lähtee jo essit ja deet A:n kakkosesta iha täysiä, vähän tohisten mutta lähtee kuitenkin:) Seuraava vaihe onkin sitten kova hengitysharjoittelu että saa nuo osumaan tarkkaan kohilleen ja sutjakasti vaihtumaan puhalluksen jälkeen noustaessa :P

Eipä onnistu samanlaiset laskevat venytykset kitaralla vaikka miten ähertäis, on tää huuliharppu veikee vekotin.
L-D
12.03.2010 16:09:32
Pedder:

Eipä onnistu samanlaiset laskevat venytykset kitaralla vaikka miten ähertäis, on tää huuliharppu veikee vekotin.

Itse olen ainakin joutunut tekemään paljonkin töitä oppiakseni juurikin niitä "oikeita" asioita.
Mielestäni harppu on kaikkea muuta kuin helppo soitin.
Tuo taivutus kannattaa opetella pitämällä se kieli edellisessä reiässä kiinni, opit siinä
samalla sen TB tekniikan.
Toki se on vaikeampaa, mutta palkitsee sitten myöhemmin vaivan.

....ja...eipä kestä kiitellä, kiva jos olin avuksi !
L-D
12.03.2010 19:47:32
Hyvä treeni voisi olla yksi "turn a round" -juttu.

Menee bout näin:
- imu 2 :nen
- imu + taivutus 2 :nen
- imu ykkönen
- puhallus ykkönen
- imu kakkonen
- imu + taivutus kakkonen
- imu ykkönen * 2.

Tästä voi sitten lähettää kiitokset / syytökset Walterille.

Littlle Walter -Baby biisistä löytyypi toi, yksikertainen biisi yksinkertaisille muusikoille.

Vaatii tietysti hiukan aikaa, muttta palkitsee tämäkin juttu soittajaansa !
Pedder
12.03.2010 22:56:18
Tuo taivutus kannattaa opetella pitämällä se kieli edellisessä reiässä kiinni, opit siinä
samalla sen TB tekniikan.

Mitä meinaat TB tekniikalla? Ja tuolla edellisellä reiällä, siis taivutettaessa kakkosreiästä kieli ykkösessä...?
L-D
13.03.2010 12:14:43 (muokattu 13.03.2010 12:29:52)
TB = tongue blocking, eli pidät kielen kiinni aina siinä edellisessä reiässä.
Eli jo soitat kakkosta, niin kieli tukkii sen ykkösen.
Huomaat eron jos treenaat esim. tuota mitä edellä kirjoitin vs jo soitat pucker -tyylillä eli ilman tuota kielellä tukkimista.

http://www.youtube.com/watch?v=3zH8cyIzcDo
Caligari
22.03.2010 02:54:51
Hellou harpistit!

Rouhean katufunk-duo Ataturk Bandin debyyttialbumi "Anatolia Beat" on juuri nähnyt päivänvalon. Pinkeä lätty on väärällään huuliharpun ja turkkilaisen saz-luutun loihtimaa nyrjähtänyttä bluesia ja beatboxauksella turboahdettua maailmanmusiikkia. Diatoninen huuliharppu taipuu levyllä muun muassa Lähi-Idän ja Itä-Euroopan melodioihin, klezmeriin, euroteknoon ja tangoon, funkia ja bluesia unohtamatta.

Levyltä voi kuunnella muutaman biisin duon MySpace-sivuilla http://www.myspace.com/ataturkband

Levy on nyt tilattavissa helposti Levykauppa Äxän nettikaupasta, vieläpä neuroottisen halvalla. Kaikille ei riitä, hommaa omasi äkkipikaisesti:
http://www.levykauppax.fi/artist/at … turk_band/anatolia_beat_digisleeve/

Käykää tutustumassa! Albumilla duo lunastanee paikkansa anatolialais-suomalaisen laser-klezmer-riot-bluesin kärkikymmenikössä.

Tässä vielä tuore arvostelu levystä: http://desibeli.net/arvostelu/4540
Mr.Crest
22.03.2010 21:03:50
Siiis miten noita harppuja pitäisi oikein kohdella ja kuinka kauan niiden pitäisi kestää?

Olen käyttänyt Hohnerin Marine Bandejä, jotka ovat tuntuneet parhailta, n. puolitoista vuotta, mutta mikä siinä on, että ne kestävät muutaman kuukauden ja sitte joku reikä tukossa eikä aukee mitenkää (sylkee ym(?), mutta miksei aukea, olen viruttanut ym) -> ja eikun uutta harppuja ostamaan.

Miten voisin pysäyttää tämän rahareiän ja saada harpuista lähes ikuisia..?
Miten teillä muilla harputtelijoilla nämä puiset huuliharput kestävät, ei kai tää päde pelkästään vain kyseeseen huuliharppumalliin..
Teijo K.
22.03.2010 22:20:51

http://www.myspace.com/alkuperaiskokoonpano

Pitkästä aikaa pääsin huuliharpulla soittelemaan. "Anarkistissa" on harppua. Soitin noi ikäänkuin mallin vuoksi ja itsellä oli ajatus että ne korvattaisiin viulu / fonibatlella, mutta saikin sit jäädä pätkät sitä harppuakin. Ehkä jos ois tiennyt että se jää, niin olisi tullut soitettua jotain hienompaa, toisaalta sitten se ei olisi ehkä sopinut tommoseen rehvakkaaseen biisiin. Muutenhan siis soitan tuolla lähinnä kontraa.
EddieTheHead
29.03.2010 19:19:49
Vois vaikka joku kerta ottaa huuliharpun esille ja kokeilla sillä oikeasti jotain, eikä vain puhella suunnilleen miten sattuu. Mistä olisi hyvä alottaa? Minkälaisilla treeneillä tai kappaleilla on hyvä lähteä alkuun?
Pikkuhiljaa vois alkaa opetella huuliharppulla jotain pientä soittamaan. On se vaan hieno soitin, jos osaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)