Aihe: Ajatuksia / vinkkejä pikku-PA:sta.
1
Cornflake
04.07.2004 21:47:28
Iltaa.

Minulla on jo pitkään pyörinyt mielessä "hieman" päivittää laulukamojamme pikku-PA:n suuntaisiksi. Lähinnä sellaiseksi setiksi jolla heittäisi jo pikku keikatkin surutta. Nykyisistä Peaveyn 300W mikserivaffarista & 15" pöntöistä ei ole kyllä edes laulun toistoon keikkaolosuhteissa.

Mielessä on käväissyt aktiivipöntöt + hyvä mikseri. Mutta nyt tilanne on (ehkä) muuttunut. Ostin bassokäyttöä ajatellen QSC:n PLX2402 ( http://www.qscaudio.com/products/amps/plx/plx.htm ) päättärin ja saattaa olla että tuo joutaisi muuhunkin käyttöön.

Millaisen setin itse kasaisitte tuon päättärin ympärille? Käyttö olisi siis treenis ja pikkukeikat PA:na. Bändin koostumus siis perinteinen v, g, b, d. Mahdollisesti myös akustinen kitara tulee olemaan kuvioissa silloin tällöin.

Haistelin vähän (hyvin vähän:-) mitä on tarjolla ja esmes Audiodivarissa olisi suht näpsäkkään hintaan JBL TR225 PABox kaapit kaupan. Onko kokemuksia? Itselläni on JBL:ästä sellainen vähän kaksijakoinen fiilis: toisaalta laatumerkki, muttei kuitenkaan ihan timangia. Toisaalta ei nyt ihan megatimangia tarvitsekaan olla. Eli äänenlaatun kanssa riittää kunhan se on hyvä. Kyllä te tiedätte.

Eikös tuo olisi specseiltään ihan ok, kun päättäri antaa 2x700W neljään ohmiin ja kaapit ovat RMS kestoltaan 450W @ 4 ohm. Vai kannattaako katsoa jykevämpää potkua kestävät?

Parempia ehdotuksia kaapeiksi? Hintakattoa en osaa sanoa. Nuo JBL:n kaapit maksavat karvan alta kuusisataa, mikä voisi olla ihan ok panostus kaappeihin. Hinta-laatu -suhde vaan kohdilleen.

Entäpä mikseriksi. Tällä alueella olen aika kokematon. Kannattaa kaiken järjen mukaan hommata suht laadukas mikseri, mutta mitä ominaisuuksia tässä kannattaa huomioida? Suosituksia. Sama hinnan ja laadun kanssa kuin kaapeissa.
Lick my lovepump! Redbound
kasepere
09.07.2004 16:38:42
Päätteesi riittää hyvin treenikäpille ja suurimpan osaan keikkapaikoistakin kaapeista tietenkin riippuen. Ko. pääte on hyvä työjuhta, jota myöhemmin voit käyttää vaikka subbareissa tai monitoreissa, mikäli tarpeet kasvavat.

TR225 -kaapit ovat sitten asia erikseen. Minula itselläni on samanlaiset kaapit ja olen tehnyt niillä bändeille PA-keikkaa ja myös omalla bändilläni ne ovat olleet käytössä joissain tilanteissa. Kun äänimäärä- ja "potku"vaatimukset kasvavat, niin ko. kapit vaativat aina subbarit. Ne eivät yksinkertaisesti jaksa hirveän suurilla volumeilla toistaa bassoja ja aloittavat "kolisemisen", joka on kiusallista varsinkin suurien "kliimaksien" hetkillä.
Ko. kaiuttimet ovat kevyet roudata, joka johtuu sitä, että ne ovat varsin ohutta lastulevyä, josta johtuu myös kolinat. Lisäksi heikko rakenne aiheuttaa helposti myös koteloihin selkeitä fyysisiä vaurioita, joita on tapahtunut myös minun kaiuttimilleni. Jos on taitoja ja haluja, niin ko. pöntöistä saa hyvät keikkakaverit, kun tekee niihin kokonaan uudet kopat vanerista ja villoittaa ne kunnolla.
Kuitenkin kaikesta edellä kertomastani huolimatta, ko. kaapit toimiva kokoäänialueen kaappeina tyydyttävästi pienissä toteutuksissa ja hyvällä päätteellä ( esim. sinun QSC), jakosuotimella ja subbareilla varustettuina ne soivat hyvinkin mallikkaasti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)