Hej! Mun djembessä on pikkunen "vika" - soittaessa kuuluu sellainen melko korkea ylimääräinen metallinen ääni. Siis se, mikä tietyllä tavalla kuuluu ihan reunaan lyödessä. Tässä meikäläisen tapauksessa se vaan tuntuu jäävän soimaan turhan pitkäksi aikaa, ja soi jopa bassoääniä soitettaessa - mikään tekniikka, edes demppaus, ei estä äätä syntymästä ja soimasta. Oon kokeillut kaikennäköistä - aluksi viritin rumpua tiukemmalle, ihan äärirajoille saakka, sitten löysensin. Molemmissa tapauksissa ääni kuului, löysempänä vaan ihan vähän matalampana. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Mitä asialle voisi tehdä? Mistä ihmeestä on kysymys? Voiko se olla vain kalvomateriaalin vika? Kyseessä on tällänen afrikkalainen (ghanalainen), ihan oikea, käsittääkseni kovan tason rumpuyksilö, joka muuten soi kovaa ja kauniisti, vaan toi häiritsevä metallinen rimpautus ääni hajottaa mun pään. Joonas. Moon vanha kettu. Älä ammu mua. |
Ootko sataprosenttisen varma että ääni tulee rummusta eikä resonanssiäänenä jostain muualta. Oletko koittanut soittaa rumpua toisessa tilassa, ulkona... Joo, tulee sitä soiteltua aika monessa eri paikassa ympäri viikkoa ja erilaisissa porukoissa. Kun isossa köörissä soittaa, niin ääni ei kuulu kauhean häiritsevästi, mutta yksin tai esim. studiossa on sangen kettumainen. Moon vanha kettu. Älä ammu mua. |
Tulee mieleen, että djemben rungossa saattaisi olla jossakin kohtaa pieni halkeama, joka soundin tekee. Onko se ollut alusta alkaen vai tullut vasta myöhemmin? Paina korva kiinni puuhun ja koputtele eri kohdista. - Mitä on biljoona mikrofonia?
- ???
- Yksi megafoni. |