Aihe: Panorointi/stereo livehommissa? 1 | |
---|---|
![]() 12.07.2006 16:28:44 | |
Tuli tuosta threadista, missä arvotaan stereoparia overheadeiksi, mieleeni että onko täällä muitakin jotka eivät pahemmin panoroi? Mä en itse livepuuhassa levitä juuri mitään mihinkään kuin korkeintaan semmoisiin kello kymmenen ja kahden välillä oleviin asentoihin, oikeastaan ainoana poikkeuksena stereokaiut. Stereodelayta en myöskään käytä. Miksi? Siksi, että monestikaan PA:n vasen ja oikea kanava eivät kovin kaksisesti "summaudu" kuin suhtkoht pienellä alueella tilassa. Toisekseen porukka seisoo usein bändiä katsellessaan sellaisissa kohdissa, joihin jompikumpi laita tuuttaa reippaasti lujempaa, jolloin reippaat balanssit tarkoittavat ns. "itsemiksattavaa" keikkaa, jonka miksaaminen tapahtuu kävelemällä eri kohtiin salia.. Etenkään stereo-overheadille en oikein lämpeä. Mun järjen mukaan sitä saa asetella ihan urakalla, jos ei halua niihin pelteihin kampafiltteriä. Tämmönen perstuntuma mulle ainakin on muodostunut noita "overheadpareja" AFL:nä kuunnellessa. Yleensä mono-overhead vaan soundaa paremmalle. Poislukien tietty ne harvat tapaukset jossa niitä peltejä on "tonttialallisesti" niin paljon ettei yksi puikko meinaa ylettää nappaamaan niitä kaikkia kunnolla. Tällöin mulla on tapana panna sinne toinen overhead 1:3-säännön mukaisesti ja jättää sekin keskelle panoroiduksi. Mites te muut, mitä mieltä ootte? | |
![]() 12.07.2006 18:58:15 | |
Tuli tuosta threadista, missä arvotaan stereoparia overheadeiksi, mieleeni että onko täällä muitakin jotka eivät pahemmin panoroi? Mitä tuota turhia :) Mä en itse livepuuhassa levitä juuri mitään mihinkään kuin korkeintaan semmoisiin kello kymmenen ja kahden välillä oleviin asentoihin, oikeastaan ainoana poikkeuksena stereokaiut. No ne tomit menee silleen, että rumpali voi keriä ne aina oikealta vasemmalle, tai toisinpäin sen mukaan, kumpikätinen kulloinenkin apina sattuu olemaan. Kaiut mulla kulkee useimmin monona molempiin suuntiin, koska tilat yleensä neutralisoi sen pienenkin stereovaikutelman osaksi yleistä mölykaaosta. CD/MD/DD ja syntsat teen luonnollisesti stereona. Ja toisinaan -- jos on useampi keppi lavalla -- pistän niille pientä pannausta ihan vaihtelun vuoksi. Etenkään stereo-overheadille en oikein lämpeä. Joo, melko turhaan niitä sterkaksi panoroi, mut kyllä mulla silti pitää yleensä olla pari kappaletta overeita, että saa tosiaan poimittua kaiken olennaisen. Toistaiseksi käytössä on vaan AKG:n haulikoita, joissa on tosi kapea keila, jolloin koko peltisettiä on aika mahdotonta saada yhdellä tikulla siedettävästi ulos. Mut tossa haulikossa on se hyvä puoli, että se ei poimi muuta romua siitä ympäriltä niin kauheesti, vaan saan selkeesti pelkät pellit niiden kautta. Tosin enemmän kuin usein nekin kanavat on tylysti kiinni :) Dorka mikä dorka.
kalamies#50 >-)))> | |
![]() 13.07.2006 15:38:59 | |
Eipä juuri tule mieleen milloin olisin viimeksi övereitä laittanut stereoksi. Kyllä mä yleensä kaksi konkkamikkiä sinne settiin ripustan mutta ne on enemmänkin asetelmana ride/haikka, ei mikään stereopari. Crashit nyt yleensä vuotaa aina läpi kaikkialta ja tomit+snare on lähimikitetty erikseen. Joskus oon myös käyttänyt korkeammissa tiloissa ja ulkona kolmea mikkiä (ride, overhead, haikka) jotka panoroin snadisti LCR-tyyppisesti (klo 10, 12 ja 2). Mutta ei varsinaisia stereopareja. Eräs tunnetumpi jazz-pianisti mua kerran ohjeisti että tee sellaiset rumpusoudit että rummut kuulostaa yhdeltä instrumentilta, ei niin että ne olisi levällään ympäri lavaa. Varsin terve ajattelumalli, eikä mitenkään tue sitä että pitäisi kylvää niitä mikkejä enemmän kuin rummuissa on lyötäviä pintoja. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)