Aihe: Mitä vaaditaan menestyvältä bändiltä?
1 2 3
kivi
15.11.2004 08:11:04 (muokattu 15.11.2004 08:13:53)
Jokainenhan tietää, että kaikki taide kuten "aito" musiikki ja sanoitukset syntyvät hetkellisistä tunnetiloista ja ovat yhden ihmisen kerrallaan kokemia..

Onko aitous itsessään arvo ja määre? On, samalla tavalla kuin blues-keräilijät kiistelevät artistien "aitoudesta", siitä, onko se musiikki tosiaan syntynyt sitruunapelloilla ja alligaattoreita potkiessa. Mutta onko aitous ja rehellisyys sama asia?

Sepi Kumpulainen on aito, koska hän on yksinkertainen poika Kalevankadulta, ja teki kappaleita niiden itsensä vuoksi, ainoalla osaamallaan tavalla, ja lauloi mitä mieleen juolahti. Jossain vaiheessa aitouden on käännyttävä myynnin esteeksi, ollakseen todella aitoa. Näinhän kävi esimerkiksi Syd Barrettille - hapon poltettua miehen aivot syntyi todella "aitoja" levyjä (Barrett, The Madcap Laughs, Opel...) joiden kiinnostavaksi tekemiseen ei riittänyt edes Pink Floydin massiivinen suosio.

Jossain vaiheessa aitous haittaa menestystä.

Rehellisyys sen sijaan, se on toinen asia. Kovin pitkää uraa ei voi hakea olematta rehellinen, ja silloin rehellisyys tarkoittaa sitä, että artistista tai kustakin bändin jäsenestä otetaan ne markkinoitavat piirteet, ja korostetaan niitä, ja yritetään samalla painaas ristiriitaisempia piirteitä taka-alalle. Tätä kutsutaan Artist Developmentiksi, ja se on jotain aivan muuta kuin tämän maailman Popstarsien harrastama "stailaus" (jossa siis kohteena on joku illuusio, joka ei ole artistista itsestään lähtöisin).

Rehellisyys tukee menestystä, koska se on hyvä motiivi antaa anteeksi sellaisetkin asiat, joita kuulija ei itse allekirjoita. Esimerkiksi Pate Mustajärvi sanoo about joka ikisessä Popedan kappaleessa jotain todella typerää, mutta henkilönä Don Paté on aito.

Myöskin mä jäin ihmettelemään tuota ReBeatin tarjoamaa asetelmaa, jossa kappaleesta tehtiin yksiselitteinen ja ei-jaettavissa-oleva tunnekuvaus. Olen eri mieltä. Vaikka parhaat kappaleet lähtevätkin suuresta henkilökohtaisesta tunteesta, ne ovat silti olemassa monella tasolla, ja merkittävän biisistä tekee juuri se tunteen jaettavuus; että kappale on lopultakin kerronnaltaan tarpeeksi väljä, että jokaisen kuulijan elämästä löytyy varmasti samaistumiskohde.

Hyvät kappaleet eivät koskaan ole yksiselitteisiä, eikä tekijän niitä pidä "auki" selittääkään.

Tuosta mahdollisimman laajalle kuulijaryhmälle rakentamisesta voidaan ottaa taas kerran esille (ei siksi, ettei muitakin esimerkkejä olis pilvin pimein) tapaus Behind Blue Eyes; The Who'n originaali ja Limp Bizkitin laajemmalle ja nuoremmalle kuulijakunnalle tarkoitettu ihan taitava 'vesitys', jossa kappaleesta on jätetty kontroversiaalisuus (koko aggressiivinen ja itseironinen vastaosa, joka sisältää mm. rivit: If I swallow anything evil / put your fingers down my throat / if I shiver, please give me a blanket / keep me warm let me wear your coat... ja If my fist clenches, crack it open / before i use it and lose my cool...) ja jätetty jäljelle vain joka ikisen teinin tuntema maailmantuska ja erilaisuuden tunne.

Ja sitä helpompaa samaistumiskohdetta ei olekaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jani The Rock
15.11.2004 08:19:57

Ja sitä helpompaa samaistumiskohdetta ei olekaan.

Jep, ja tuota tehokkaammat rahasammotkin ovat aika vähissä.
The road never ends for me, kid.
firecane
15.11.2004 08:32:06

Taipaleelle kellarista "maailman herruuteen" tarvitaan paljon pieniä askelmia, joita kiivetään ylöspäin yksi kerrallaan eli haluasin sanoa vain, että tarpeeksi kovalla työllä ja suunnittelulla kaikki on mahdollista.
leka
15.11.2004 10:04:44
niin..
Voiko bändi mielestäsi edetä määrätietoisesti jäsenten visioiden mukaisesti maailiman huipulle?

Voi, mutta miksi pitäisi?

Eikös voisi soittaa musiikkia siksi että se on kivaa, eikä siksi että tulisi julkkikseksi ja kadehdituksi supertähdeksi?
Taukki
leijonamieli
15.11.2004 10:29:06
En jaksanut tähän keskusteluun ennemmin puuttua, mutta kaipa se on pakko jossain vaiheessa pelinsä avata.
Visio ja linja. Mun toitottamat prinsiipit (kuulostaako edes vähän aurinkokuninkaalta?)!
Tän vuosituhannen SE JUTTU ei oo tullu vielä. Ja retroilua ei lasketa. Ihmisten luova vimma olisi odotettavaa tässä vaiheessa kun musiikin saralla ei tunnuta menevän eteenpäin. Ihmisten, jotka eivät tyydy nykymalliin tulisi palata yhteen aivoriiheen, jonka tarkoitus olisi luoda jotain uutta nykymusiikkiin. Jotain minkä avulla ei tarvisi kaihota menneeseen.
Itse olen luomassa Überpop-tyyliä. Nimi on ruma ja vitsipohjainen, mutta tarkoittaa progressiivista pop musiikkia. Innovatiivista pop-musiikkia jossa käytetään progressivisen rokin elementein myös koneita lisukkeina. Paketointiin siis monta eri lahjaa musiikin saralta. Kun samaan pakettiin laitetaan electronica, ambient ja jazz ei voi olla kuin vihaamatta.
Paketti, jota on helppo digata salaa muilta piilossa. Myös erikoiset kuunteluvälineet ja ääniteformaatit kuuluisivat ominaisen levyn kuvailuksi. Toivon todella, että saisin lisää tekijöitä itseni ja muutaman ulkomaisen tekijän lisäksi.
Lähettäkää vähänkin kiinnostuneet pikaviesti mulle ja kyselkää. Mulla on sellanen myyntipuhe teille, että saadaan tälle saralle lisää taitavia musiikkimiehiä. Tosin kaikki on loppuyjen lopuksi kiinni vain visiosta.
"Älä naura rullalautailijoille, heillä on uskonto" -yle
Henko
15.11.2004 13:52:50

Mun mielestä kannattaa vaan antaa asioiden kulkea omalla painollaan. Jos se tuottaa tulosta, ni jälki ei yleensä kuulosta väkinäiseltä.
If it's too loud, you're too old.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)