![]() 17.01.2015 09:23:25 (muokattu 17.01.2015 09:52:13) | |
---|---|
Moi. Ironwire: Ei liity erottamiseen mutta ongelmana. Soiteltu muutamia kuukausia ja n.10 biisiä hallussa ja porukka nyt häsyää että pitää soittaa sitä ja tätä ja ens kerraks kaksi tai kolme biisiä. Kukaan ei hommaa tabeja ja jos hommaat ne ja vedät niiden mukaan soolokitara vetelee ihan jotain muuta??? Ite soitan komppia ja alkaa tuntuu ettei mitään järkee. Yksi biisi kerralla haltuun ja sitten lisää? Eikä olla enää poikasia kukaan. Basisti hommas tabit yhteen uuteen biisiin ja homma meni ok siihen asti kun soolo alko ja ei vittu... Tanssimusiikkia veivataan ja rockia...en tiedä mitä tekee kun kaikki tuttuja ja kehtaako mennä selittään miten se tai joku biisi menee? Neuvoo se kyllä muita ;) Oman harraste-kokemuksen (~25v) mukaan klassinen: "ei vaan osata treenata tehokkaasti" syndrooma. Läpisoitolla ja treenaamisella kun ei ole oikein mitään tekemistä keskenään siinä vaiheessa kun cover-biisejä ajetaan sisään. Kaikkien pitää tietty himassa ETUKÄTEEN opetella samaa biisiä/versiota, jonka toimittaminen lankeaa aina liiderille, tai moisen puuttuessa, em. biisiä ohjelmistoon toivovalle. Pitäisi olla perus-kauraa moisen. Riippuu sitten toki tietysti päämäärästäkin. Kovasti. Jos on tarkoitus soitella keskenään, omaksi iloksi, EHKÄ joskus jollekin keikalle tutun/omiin bileisiin sitten joskus, uusi biisi per treenit saattaa juuri ja juuri toimia aloittelevalla coverpumpulla. Jos taas tarkoitus on saada stanu 3*45 (+sparet) keikkakuosiin jollain inhimillisellä aikataululla kun soittaminen ei ole täysipäiväistä vaan leipätyöt ja perheet haittaavat harrastusta, 3 "uutta" biisiä/treenit on ehdoton minimi. Moni liideri (enkä minä edes soittajana) ei moiseen edes suostu, vaan vaatii 6-10. Levytetyn musiikin kanssa ei pitäisi moisen tahdin olla kenellekään muulle kuin laulajalle ongelma. Tuollakin tahdilla treenit/viikko, ottaa helposti harrastepohjalla puolisen vuotta ennenkuin setit on kuosissa ja keikkakuntoon viritettyinä. Tietty, tanssi-/rock-standardeista jos puhutaan, saattaa viikossa joku kehittyneempi harrastaja olla jo maalissa -ja homma hanskassa- kun muut vielä räpiköivät lähtökuopissa. Motivaatio-ongelmahan siitä sitten helposti on seurauksena jos kaikilla ei kyvyt/taidot/viitseliäisyys sitten samaan yllä. Niin, joo, ja: Yoda: "TABs, lead You to the dark side, they will" T:Samuli | |
![]() 17.01.2015 18:00:12 | |
basisti1971: Oman harraste-kokemuksen (~25v) mukaan klassinen: "ei vaan osata treenata tehokkaasti" syndrooma. Ja tähän auttaa nimenomaan se että bändissä on liideri joka oikeasti vetää treenit ja tekee päätöksiä. Kertoo mitä soitetaan ja milloin ja vaatii keskittymistä. Kaikista ei ole siihen ja silloin tosiaan puhutaan potkuista mutta oman soittokokemuksen mukaan mulla on huomattavasti kivempaa kun hommaa tehdään kunnolla. Jos on tarkoitus soitella keskenään, omaksi iloksi, EHKÄ joskus jollekin keikalle tutun/omiin bileisiin sitten joskus, uusi biisi per treenit saattaa juuri ja juuri toimia aloittelevalla coverpumpulla. Tähän vaikuttaa kovasti se että onko aloittelevassa bändissä myös soittajat aloittelijoita. Jos taas tarkoitus on saada stanu 3*45 (+sparet) keikkakuosiin jollain inhimillisellä aikataululla kun soittaminen ei ole täysipäiväistä vaan leipätyöt ja perheet haittaavat harrastusta, 3 "uutta" biisiä/treenit on ehdoton minimi. Moni liideri (enkä minä edes soittajana) ei moiseen edes suostu, vaan vaatii 6-10. Nimeomaan. Jos on covereita niin katsoo pääpiirteet kotona valmiiksi, ottaa tarvittavat muistiinpanot mukaan ja yhdessä illa tosiaan voi saada 10 biisiä aluilleen. Se että biisit ovat sitten keikkakunnossa on sitten eri asia. | |
![]() 18.01.2015 10:24:11 | |
Moi. Dirtyh: Ja tähän auttaa nimenomaan se että bändissä on liideri joka oikeasti vetää treenit ja tekee päätöksiä. Kertoo mitä soitetaan ja milloin ja vaatii keskittymistä. +1 Demokratialla ei bänditouhuissa pitkälle pötkitä, vaikkei välttämättä myöskään orjapiiskuri-diktaattori meiningillä. Jälkimmäisellä tosin tulee todennäköisimmin menestyksekkäämpi lopputulos. Ketjun aiheena oleva jäsenten erottaminen tullee myös tutummaksi kuin "antaa kaikkien kukkien kukkia" mentaliteetilla. Paras on tietty diktaattori joka ottaa tasapuolisesti ehdotukset vastaan ja toteuttaa ne linjakkaasti. Ei ole missään nimessä helppo nakki tuo. Dirtyh:Tähän vaikuttaa kovasti se että onko aloittelevassa bändissä myös soittajat aloittelijoita. Toki, mutta hieman off-topikkiin sysänneellä kysyjällä ainakin oman lukemani mukaan oli hieman pidemmälle edenneitä tovereita vaivoinaan. Aloittelija-aikojani kun muistelen, kyllä meilläkin oli useamman biisin/treenit tahti, tosin yli 50% biiseistä sitten heivattiinkin kun ei rahkeet sitten riittäneetkään. Metallica/Motörhead linjalla lähinnä mentiin, 80-luvun puoliväli kun oli :). Dirtyh: Jos on covereita niin katsoo pääpiirteet kotona valmiiksi, ottaa tarvittavat muistiinpanot mukaan ja yhdessä illa tosiaan voi saada 10 biisiä aluilleen. Se että biisit ovat sitten keikkakunnossa on sitten eri asia. Riippuu aina porukasta/yksilöistä. Tietenkin. Motivaatiot ja päämäärät kun tuntuvat olevan harvoin samat kaikilla bändin jäsenillä. T:Samuli | |
![]() 19.01.2015 09:35:58 | |
Motivaatio-ongelmahan siitä sitten helposti on seurauksena jos kaikilla ei kyvyt/taidot/viitseliäisyys sitten samaan yllä. Tämä oman kokemukseni mukaan on suurin syy bändien hajoamiseen / jonkun jäsenen eroamiseen. Itse voin tunnustaa, että viimeisen kymmenen vuoden aikana olen lähtenyt kolmesta bändistä veke, kun homma on saavuttanut tietyn pisteen, johon sitten on jääty. Valitettavasti. Nyt on onneksi mulla onni olla mukana tosi hyvässä bändissä, mutta kyllä mä sitä hainkin. Eli sitten kun se löytyy, siitä pitää kyllä kiinni ja arvostaa muita jäseniä. | |
![]() 19.01.2015 13:19:12 | |
basisti1971: Motivaatiot ja päämäärät kun tuntuvat olevan harvoin samat kaikilla bändin jäsenillä. Tiukkaa peruskomppia tähän. Ärsyttävää sen sijaan on kun tämän sisäistäminen ei kaikilta onnistu. On siitä kokemusta mullakin kun kaveri vetää herneitä nenään siitä että mä soittelen sitten muidenkin kanssa. Ja varsinkin siitä että aloin sitten kirjoittelemaan biisinikin tälle toiselle bändille kun heitä treenaaminen tuntui kiinnostavan 100x enemmän. | |
![]() 24.04.2015 18:04:35 | |
On selvää että jos et voi olla linjasta tai muuten soitto jutuista yhtä mieltä niin ei oo vaikeeta , heittää kapulat toiselle ja jatkaa omia juttuja kuten haluaa.. Täytyy muistaa että riitely on huisin tyhmää , on mukava kun ei oo jarruja ja toinenkin on tyytyväinen.. Isotkin Bändit on hajonneet ei se oo mitään avaruus tiedettä.. ZEMPPIÄ Niin musiikki on terapiaa varsinkin jazz | |
![]() 27.04.2015 08:53:19 | |
Moi. Jostain syystä tämä kommentti jäi edellisellä kerralla huomioimatta ja ihan pakko kommentoida nyt kun joku muu nosti aina ajankohtaisen aiheen taas ylös... oamkbonor: Moniko täällä soittaa Metallicassa? Jos et soita, niin todennäköisesti kukaan yleisössä ei tiedä miten biisinne pitäisi mennä tai soittaako joku väärin. Keikalle mennään ESIINTYMÄÄN. Jos yleisöä tulee, se tulee KATSOMAAN bändiä. Keikka soitetaan leuka pystyssä, jalka monitorilla asenteella We Will Rock You! Kysykääpäs huviksenne jonkun suositun bändin keikalla yleisön edustajilta miksi ovat paikalla. Veikkaan, että hyvin harva, jos kukaan, on siellä siksi että bändi soittaa "oikein". Taaplatkoon jokainen tyylillään mutta mielestäni rokin soittaminen bändissä on sitä kivempaa mitä vähemmän niuhotetaan. Onhan se ihan eri asia soittaa "väärin" -eli tulkita- kollektiivisesti, kuin se että yksi soittaa päin bärsiitä. Joku kun esim. taukokohtaan päräyttää soinnun, sävelen tai iskun, tai vaihtehtoisesti jättää ennalta sopimatta kulmakohdasta jotain pois, ei tuo jää huomaamatta keltään. Ja oikein paskasti kun korvauksesta soittaa, saattaa tulla muutakin kuin taloudellista takapakkia ;). Mitä sitten tuohon ESIINTYMISEEN ja ainoastaan bändin KATSOMISEEN tulee, kaikki aikoinaan Himoksella Sex Pistolsin reunion keikantynkää todistaneet lienevät eri mieltä. Jopa meikäläisen mielestä teinien juhannuskarkeloihin oli juuri sillä hetkelä eksynyt todella erikoista ja vanhaa sakkia, epäilemättä juuri ensi kertaa Suomeen päässyttä idoliaan kuuntelemaan. En itse miksikään Pistols faniksi ollut koskaan lukeutunut, mutta olihan ne odotukset korkealla. Olihan noita ralleja tullut hoiloteltua ja soitettuakin jo kauan. Hälytyskellojen olisi pitänyt alkaa soimaan kun juontaja vetosi Ruotsalaisia parempaan käytökseen, edellinen (rundin startti-) keikka kun oli Tukholmassa loppunut ekan tai tokan biisin jälkeen kun raivostunut punkkariyleisö oli viskellyt kaiken käsiinsä saaman rekvisiitan lavalle, ja Lydon parka oli kai jonkin vekinkin herkkään hipiäänsä saanut. "Ollaanhan me parempia kuin Swedut, OLLAANHAN" sai innostuneen ja hyväksyvän "OLLAAN" kännilaumahuudon rinteestä. Oltiin parempia joo... Kunhan hämmästys vaihtui epätoivon kautta raivoksi "soiton" alettua, oli jo ekan biisin aikana lavalle satanut pienen kioskillisen verran muovipulloja ja muuta "esiintyjiä" vahingoittamaan tarkoitettua krääsää. Seisoskelin rinteen puolivälissä about kaksimetrisen reippaasti yli satakiloisen yli viisikymppisen bodaripunkkarin vieressä, jonka naama alkoi kummasti punertaa puolimetrisen irokeesinsa sävyyn, ja jos olisi päässyt lavalle, olisi varmasti tehnyt jotain peruuttamatonta vahinkoa idolilleen. Nyt vain puhisi ja puhkui, polkien kärkiraudoitetulla 47-sirolla tannerta ja itse otin pari kolme askelta sivummalle kun olin lähinnä Jessen, en punkkarin näköinen. Olisi voinut tulla väärinkäsitys. Lavalla joka jannu tuntui soittavan eri biisiä, eri nopeudella, ja lopputulos oli arvatun kaltainen. Keikkahan loppui siihen -ja kuten myöhemmin kävi ilmi- koko Euroopan rundi, seuraavalle Espanjan 70k stadionkeikalle kun oli mennyt ennakkoon joku tuhannen lippua :). Jos esiintyy ilmaiseksi, toisarvoisessa tilaisuudessa, saattaa päästä pälkähästä aivan perseelleenkin soittaen, mutta varsinkin ennakkoon maksaessa ei yleisön vahvakaan humalatila yleensä pelasta luokatonta esitystä sanktioilta. IKINÄ ei esiintyjänä kannata tuudittautua siihen harhaluuloon että yleisöön uppoaa mikä tahansa. IKINÄ ei myöskään yleisönä tule hyväksyä luokatonta esitystä ilman että asian tuo julki. Näin kaikki voittavat pitkässä juoksussa. T:Samuli | |
![]() 05.05.2015 01:02:55 | |
tukse: Kai ny soolokitaristi tietää mikä sointukierto/riffi on soolon alla? Tossa mitä nyt oon Metallican tuotantoa kuunnellu viimeisen reilun 30 vuoden ajalta, niin ei aina tunnu tietävän. | |
![]() 12.05.2015 13:20:40 | |
Miksi tarvisi aina tietää? Ei tuota meidänkään bändin kitaristia nuotilleen kiinnosta vasta kun mahdollisesti äänitysvaiheessa, että mitä minä sinne soolon alle soittelen... Siis jos ei kuulosta "väärältä" tai "huonolta" Tietty pro- ukot ehkä erikseen. Niitten meininkeistä en tiiä. | |
![]() 12.05.2015 21:55:52 | |
Olihan tuo meilläkin niin että levyllä soolojenkin taustalle soitettiin kompit molemmin puolin. Eipä ollut soolokitaristilla monestikkaan mitään käryä että mitähän sinne pitäisi soittaa. Ei ne soolot silti mitään metsäkukkia ole. Onhan sillä nyt korvat päässä. | |
![]() 03.06.2015 14:52:05 | |
Miten voi soittaa soolon ilman että tietää mitä siellä ala tapahtuu? Ai nii joo, wahi päälle ja jotain mekaanista 1-2-4-5 hommaa kehiiin. Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !" | |
![]() 04.06.2015 22:52:41 | |
Da Make: Miten voi soittaa soolon ilman että tietää mitä siellä ala tapahtuu? Ai nii joo, wahi päälle ja jotain mekaanista 1-2-4-5 hommaa kehiiin. No siis tietäähän se mitä siellä alla tapahtuu mutta sitten kun studiossa pitäisi itse se pohja siinä soittaa niin tuleekin kysymys että mitäs se nyt olikaan. | |
![]() 07.08.2015 03:07:05 | |
Da Make: Miten voi soittaa soolon ilman että tietää mitä siellä ala tapahtuu? Ai nii joo, wahi päälle ja jotain mekaanista 1-2-4-5 hommaa kehiiin. No hei come on, heviveijot erikseen. Ei mitään sointuja tai muita opistomuusikoiden diibadaaboja. | |
![]() 07.10.2015 21:36:15 (muokattu 07.10.2015 21:55:38) | |
Täähän olikin ihan hyvä ketju, vaikka vähän rönsyileekin.. Noh, rönsyillään lisää.. Joskus muinoin oli bändi joka jamitteli pari tuntia kerrallaan reeneissä ja niistä nauhoista sit tehtiin pari setillistä biisejä. Ikinä ei soitettu samaa biisiä kahta kertaa samanlailla, ja silti se homma toimi. Musa maku jne oli kaikilla about sama, ja kaikki halus tutkia niitä kaikkia mahkuja mitä ne biisit anto periks. Keikkaseteissäkin oli joskus covereita mitä ei oltu ikinä soitettu yhdessä, mutta aina ne saatiin jotenkin toimiin kuitenkin. Ja hyvää palautetta saatiin, vaikka kaikki improvisoikin enemmän tai vähemmän.. Jos kaikilla soittajilla on perus jutut hallussa, niin tietty se on helpompaa. Perus teorian osas kuitenkin kaikki.. Eri juttu jossain metalli tai vastaavissa bändeissä, missä on on \"oikeita\" riffejä(oli meilläkin useessa biisissä, mutta muoto/groove riippu ihan päivästä) jne käytössä, mut meillä oli vaan sointu pohjat(jos niitäkään) ohjenuorana.. (zeppelin, floyd, hendrix, gov\'t mule, zappa, jne) henk.koht. en oo itse ikinä suostunut opetteleen biisejä nuotilleen. Ymmärrän että jotkut proggikset vaatii moista, mutta ne ei oo mun juttuja.. Sääli kun loppu aikoinaan, mutta se on semmosta.. Mutta itse asiaan, mä oon itse ymmärtänyt lähteä bändistä jos homma ei oo toiminut puolin tai toisin. Itse ei ole tarvinnut erottaa ketään bändistä muutakuin kerran ja sekin oli joskus 90-luvun alussa ekojen bändien aikana. Allekirjoittanut joutui puhemieheksi, kun sen aikainen kitaristi "jouduttiin" potkiin pois bändistä, koska muut halus erityyppistä juttua vedellä.. Ei siinä sen kummempaa draamaa ollut, uus treenis ja uudet kujeet.. | |
![]() 08.10.2015 09:29:30 | |
Mä tuossa kuukausi takaperin erotin itse itseni bändistä. Yksi levy julkaistiin ja toisen julkaisevat ja keikat hoitaa ilman minua, vaikka molemmat levyt 99% minun säveltämää ja sanoittamaa tavaraa yhtä coveria lukuunottamatta. Vähän kävi nyppimään se kun omille harteille kaatui lähes kaikki sävellystyö ja tuo nyt vei aikaa tolkuttomasti. Ekan levyn jälkeen mietittiin että josko muiden pöytälaatikoista löytyisi jotain julkaisukelpoista. Vitut. Meni sitten siihen että minä taas sävelsin ja sanoitin suurimmaksi osaksi. Sinänsä ei tuo koskaan bändiltä tuntunut, kun ei me edes treenattu taikka juurikaan toisiamme nähty. Toisen kitaristin kanssa vain juttelin kerran puhelimessa. En nähnyt sitä kertaakaan. Kukin hoiti omat nauhoitukset itsekseen ja pisti fileet eteenpäin. Facebookin välityksellä kaikki hoitui. Noh, nyt olen siirtynyt oman musan pariin nyhväämään itse omalla sopivalla aikataululla ilman mitään deadlineja. | |
![]() 10.10.2015 08:24:29 | |
tender.insanity: Mä tuossa kuukausi takaperin erotin itse itseni bändistä. Yksi levy julkaistiin ja toisen julkaisevat ja keikat hoitaa ilman minua, vaikka molemmat levyt 99% minun säveltämää ja sanoittamaa tavaraa yhtä coveria lukuunottamatta. Vähän kävi nyppimään se kun omille harteille kaatui lähes kaikki sävellystyö ja tuo nyt vei aikaa tolkuttomasti. Ekan levyn jälkeen mietittiin että josko muiden pöytälaatikoista löytyisi jotain julkaisukelpoista. Vitut. Meni sitten siihen että minä taas sävelsin ja sanoitin suurimmaksi osaksi. Sinänsä ei tuo koskaan bändiltä tuntunut, kun ei me edes treenattu taikka juurikaan toisiamme nähty. Toisen kitaristin kanssa vain juttelin kerran puhelimessa. En nähnyt sitä kertaakaan. Kukin hoiti omat nauhoitukset itsekseen ja pisti fileet eteenpäin. Facebookin välityksellä kaikki hoitui. Noh, nyt olen siirtynyt oman musan pariin nyhväämään itse omalla sopivalla aikataululla ilman mitään deadlineja. Mikäs bändi tällainen on? Tavallaan ihan mielenkiintoinen "konsepti", jos niin voi sanoa. "Järkevä menettely inhimillisissä asioissa on mahdollista vain, jos yritetään ymmärtää vastustajan ajatukset, motiivit ja pelot niin täydellisesti, että voi nähdä maailman hänen silmillään". - A.Einstein, 1948. | |
![]() 18.10.2015 09:48:05 | |
kaikki aikoinaan Himoksella Sex Pistolsin reunion keikantynkää todistaneet lienevät eri mieltä. Pistolsit soitti reunionin Hollolan Messilässä. Olin paikalla. had a rough night, and I hate the fucking Eagles, man...
The Big Lebowski | |
![]() 19.10.2015 06:54:05 | |
Moi. kaljataiteilija: Pistolsit soitti reunionin Hollolan Messilässä. Olin paikalla. Olet täysin oikeassa Messilässähän se oli, joillakuilla toimii muisti paremmin kuin toisilla... No, onhan siitä toki aikaakin ;). Nyt kun tarkemmin muistelee, olihan kankea paikka vanhaa bussia saada alueelle. Vie kuulemma liikaa tila, aiheuttaa järjestyshäiriöitä, yms. skeidaa. Eihän meitä omalla bussilla kulkijoita sitten montaa alueella ollut, sääli sinänsä. Linja-autossa kun on tunnelmaa :D. T:Samuli | |
![]() 19.10.2015 14:42:37 | |
kaljataiteilija: Pistolsit soitti reunionin Hollolan Messilässä. Olin paikalla. Kuin myös. https://www.youtube.com/watch?v=JYnuSpGVuCQ Vieläköhän Toni on tuosta viimeisestä lausunnosta samaa mieltä :D Metal meets the bone! M.A.C.H.O. #13 - JUU HÄV PIIN IREISD!!!1 | |
![]() 05.02.2016 19:15:44 | |
Ei nyt ketään erotettu, mutta laulaja meni vaihtoon ku edellinen läks. Kuulemma ei oo niin hauskaa ku bänditoiminnan pitäis olla. Tokas että vuoden verran on jo vitutellu meininki. Kuitenki ollaan reenattu säännöllisesti, tehtiin levy, keikkailtiin ihan hyvää tahtia yms. Ja muiden mielestä on kivaa. Toki jos vuoden vituttaa roikkua bändissä messissä ja katella muiden naamoja, ni luulis että aikuinen ihminen osaa ottaa puheeks jos joku tietty asia riepoo, mutta ei kai siinä. Näyttää ennemminkin joidenkin pilaa tekevien pilaulu palsta -Janizio || The Jasser Arafats || Crimson Day | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)