Aihe: Bändien paikallinen suosio
1
Marzi
23.08.2004 03:22:11

Olette kaikki varmaan törmänneet bändeihin, joilla on vankka paikallinen suosio ja kannatus, sekä myös vankka fanipohja omalla alueellaan. Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan, sanotaan, mutta monen bändin harmiksi ja onneksi asia voi olla toisinkin. Kotikaupungin suosio ja joskus kotiseudun suosio on vankka, mutta muualla Suomessa bändiä ei tunneta. Mistä se johtuu? Mikä tekee bändin suosituksi paikallisesti.

Ahkera keikkailu omalla kotiseudulla ja ehkä paikallisradioiden voimasoitto voi olla yksi syy. Samoin se, että kotona kaikilla on niitä kavereita, jotka vetää paikalle omat kaverinsa ja he omansa jne. Jossain vaiheessa kaveritkin kyllästyvät ja tilalle pitää saada uutta porukkaa, joka jaksaa kulkea keikoilla ihmettelemässä.

Näitä bändejä on kaikilla varmaan tiedossa useita. Niitä kotiseudulla pyöriviä bändejä, jotka ovat hyviä ja vetävät baarin täyteen kotikaupungissa keikkaillessaan.

Mitä sitten tarvitaan valtakunnallisen suosion saavuttamiseen? Jos bändi vetoaa tietyllä alueella ihmisiin niin eikö se voi silloin vedota myös muualla. Ja tästä pitää tietysti laskea ulos bändit, joilla on voimakas paikallisuusaste, esim murteen tms johdosta (tosin Rehupiikleskin möi hyvin valtakunnallisesti, vaikka Pohojammaan murteella vetävätkin) Ihmiset ovat samanlaisia joka paikassa, vaikka muuta väittävätkin. Ehkä se on kumminkin monta kertaa siitä kiinni miten asia saadaan ihmisille esitettyä ja mainostettua. Eipä kukaan ostaisi Mersujakaan jos ei niistä tietäisi mitään. Eli hommassa onkyse siitä,että ihmiset ehkä pitäisivät jos pääsisivät kuulemaan ja näkemään.

Tässä kun on tuota livepuolta pärvöttänyt, niin monella keikalla/festarilla/jossain on tullut vastaan bändejä, joista ei ole koskaan kuullutkaan, mutta jotka ovat ihan tajuttoman hyviä. Silloin pukkaa ihmetyttämään, että miksen ole kuullut tästä? Pitäskö tää tietää. Ja miksen minä tiedä. Ja joista en kuule sen koommin. Sitten radioistatulee sellaisia biisejä, että meinaa itkettää. Että miksi tämä soi, eikä se bändi minkä siellä näin. Makuja on onneksi monenlaisia. Muutenolis tylsää.

Oman bändini kanssa tilanne on edennyt siihen, että ne omat kaverit eivät juurikaan keikoilla enää käy kuin sattumalta ja tilalle on saatu ihan uusia naamoja, tavallaan toisen polven kuulijakunta. Yleisöä. Faneja. Miksi niitä haluaakaan kutsua. Samanlaisia ihmisiä kuin minä, eri näköisiä ja ikäisiä. Alunpitäen bändi oli vahvasti "kekkeribändi", omia hyväntuulisia laulujaan soittava ja porukan mukaansa tempaava retkue. Sinkkuja ja levyä ulos. Biisejä soi paikallisradioissa ja vähän valtakunnallisestikin. Videoita pyörähti Maikkarilla. Sittemmin siirryimme vähän "vakavammankin" musiikin pariin, skaalan laajentuessa rokpuolelle asti. Sinkkua, levyä, videota.

Nyt julkaisimme juuri ennen kesää kolmen biisin akkarisinkun (biisinäytteitä http://www.jaarlipadington.com/media1.htm ) ja kesällä radioille kesäsinkun(Sininen). Olemme myös yksi niistä paikallisesti suosituista ryhmistä, joka rapsuttaa päätään aiheen parissa. Koskaan emme ole menestystä sillai tosissamme uskaltaneet odottaa, mutta koskaan ei olla myöskään oltu heittämässä hanskoja naulaan jos sitä ei tule. Soittamisen ilo on ainakin henk koht niin iso asia,että sen takia jaksaa vääntää ja säätää. Jos meillä natsaa joskus, niin onpahan treenattu ja ollaanpa silloin bändinä niin kova, ettei tarvi hävetä. :D

Paikallissuosiomme voi tsekata vaikka tästä jos ei paikan päälle pääse. :D Puoli tuntia ennen keikkaa,kun tsekit oli tehty kenttä oli tyhjä ja ihmettelimme bäkkärillä, että tuleeko tästä nyt yhtään mitään. Clippi on Välipuistorockista 2002 ja kuvattu Canonin G2:lla. Uusia videoita yritetään taas saada sivuille jossain vaiheessa.

http://www.jaarlipadington.com/videot/valipuisto02_MVI.AVI

Mutta sellaista. Tsemppiä kaikille musiikkinsa kanssa puuhaaville. Koittakaa jaksaa tehdä musaa ja keikkoja vaikkei heti tärppäisikään. Ainoastaan siten voi tulla uusia hyviä bändejä ja hyvää musaa. Pop! :D
Pidän ääntä, olen.
paavi
23.08.2004 10:52:32
Marzi, my man! Pitkästä aikaa näkee sua täällä ja uudet hienot sivut ootte saaneet pystyyn. Puhut ihan asiaa tuossa. Valitettavasti sain vain äänen toimimaan tuossa videossa, mutta senkin perusteella kova meno tuntui olevan. Ja olinhan Provinssissa 2 vuotta sitten, jolloin teillä oli aivan uskomaton meininki siinä lavalla.

Täällä Helsingissä kuviot ovat erilaiset, mutta oli bändi sitten mistä tahansa, työtä on tehtävä niin maan perkeleesti. Täällä on ehkä helpompi saada pieni klubi täyteen ja keikkapaikkojakin enemmän laidasta laitaan. Kaikki palvelut vieressä. Mutta siitä eteenpäin kaikki on yhtä loputonta suota. :) Nimittäin, jos breikkaa Helsingissä, breikkaa koko maassa. Jos teillä olisi tuollainen kannattajajoukko Helsingissä, sana kyllä leviäisi kulovalkean tavoin ja olisitte maan kärkinimiä. Hassut ovat nämä kuviot.
täältä näen kaiken (eikä kukaan näe minua)
Fortune
23.08.2004 11:24:29
Nimittäin, jos breikkaa Helsingissä, breikkaa koko maassa..

Uskallan olla eri mieltä. Riippunee musiikista, mutta kyllähän Helsingissä on todella paljon sellaisia todella "helsinkiläisiä" bändejä, jotka nauttivat arvostusta pääkaupungissa mutta muualla noista ei ole hajuakaan, ainakaan suuren yleisön keskuudessa.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
paavi
23.08.2004 12:04:51
todella "helsinkiläisiä" bändejä, jotka nauttivat arvostusta pääkaupungissa mutta muualla noista ei ole hajuakaan, ainakaan suuren yleisön keskuudessa.

Ehkä muutama sellainen on, esim. tuollaista stoner rock ja rock'n'roll -tyyppistä kamaa veivaavia bändejä, joilla omat ympyrät ja saavat porukan hyvin liikkeelle. Nekin ovat sitten tiukasti jotain tiettyä laitapuolen genreä.

Oon edelleen sitä mieltä, että tässä on yksi olennainen ero kuvioissa. Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Sinänsä tämä kirjoitukseni ei laajasti pohtinut Marzin tuomaa aihetta. Toin siihen vain yhden ominaispiirteen yhdestä näkökulmasta.

---

Uskon siihen, että jos jaksaa vuosi toisensa perään vetää omaa linjaa ja pitää luovuuden yllä, varmasti saa näkyvyyttä ja ystäviä musiikilleen. Suurempi breikkaaminen on sitten asia erikseen.
täältä näen kaiken (eikä kukaan näe minua)
Feggy
23.08.2004 14:59:01

Uskallan olla eri mieltä. Riippunee musiikista, mutta kyllähän Helsingissä on todella paljon sellaisia todella "helsinkiläisiä" bändejä, jotka nauttivat arvostusta pääkaupungissa mutta muualla noista ei ole hajuakaan, ainakaan suuren yleisön keskuudessa.

Jep. Usein helsinkiläiset bändit saavat tehdä montakin vuotta töitä ennen kuin muu maa on kuullutkaan niistä. Esimerkiksi vaikka Flamin' Sideburns alkoi olla tunnetumpi muualla maassa vasta ensilevyn aikoihin, jota ennen oli keikkaillut täysille Tavastioille jo monta vuotta.

Omatkin kokemukset bänditouhuista aikoinaan ovat vastaavia.
Less is more.
Diablero
31.08.2004 21:00:14
Itse asiassa Helsingissä on ihan PIRUSTI pikkubändejä, joista ei muualla tunnuta tietävän mitään. JOskus tuntuu että liikaakin
Omat ruumiintoimintoni hämmästyttävät minua joka päivä
Arabian Lauri
01.09.2004 11:28:17
Mulla on todella lapsellinen näkökanta tähän suosioaiheeseen, joka ei välttämättä ole lähellekään kaikilta kanteilta loppuun pohdittu:

Uskon siihen että on olemassa jokin raja-arvo sille milloin pändi on hyvä ja milloin sen biisit ovat niin hyviä että ne ansaitsevat suurempaa (kansallista) suosiota. Eli jos pändiltä on kestänyt kymmenen vuotta saada biisi radioon, niin syy lienee siinä että biisit on niin huonoja että ne eivät kelpaa sinne. Eli lääke on tehdä biisejä jotka ovat niin hyviä, että ne kelpaavat. Yksinkertaista, varmasti on mahdollista tehdä jokaisessa genressä sellaista musaa, että se on laajan kuulijakunnan korvalle mieluista, eli radiokelpoista.

Toki tässä toden totta vaikuttaa nimen omaan tuo genre: keskiuudellamaalla ei stoner-pändit saa keikkaa. Vaikka pändi olisi saatana maailman paras stoner-pändi, niin kuulijoita ei riitä. Syy on siinä että julistetaan että ollaan jonkun genren uranuurtajia. Samalla kun aloitetaan tuo genre-vääntö, niin pändi rajaa itsensä pihalle lähes kaikesta. Jos pändi voi pitää yllä asenteen - tollanen tosta ny tuli, mutta ai kun se on hyvä, niin pitkällä ollaan.

En pidä pändiä välttämättä kovinkaan hyvänä, vielä sen perusteella että se vetää paikallisella tasolla satakuntakin katsojaa. Miettikääpä saatteko kavereista ja kavereiden kavereista 100 katsojaa aikaiseksi. Minä saan ainakin teoriassa sen helposti tehtyä. Kaverit ovat harvoin hyviä kertomaan onko tuotos paskaa vaiko konvehtia. Kun tuotos on omaa ja kun ei ole ekspertti, niin ne näyttää molemmat usein aivan samalta.

Tulen varmasti olemaan pettynyt lapsi!
Kitaristi ilman pändiä on kuin kalastaja ilman virveliä - täysin turha jätkä!
kivi
01.09.2004 14:07:39
Mä tiedän täsmälleen, mistä Marzi puhuu.

Etelä-Pohjanmaalla kun kaikki on isoa, niin sitä on myös paikallinen suosio. Mä olin aivan yllättynyt mennessäni taannoin ketjun aloittaja Marzin levynjulkkarikeikalle, sali oli nuijalla lyöty täyteen kauniita tyttöjä, ja pari rumaa äijää siinä sitten seinänvieressä. Homma toimi vimosen päälle, tekniikka ja soundit oli ammattilaistasoa, ja tunnelma katossa. Kun sama yhtye tulee Helsinkiin, ei yleisöpaine vielä riitäkään nostamaan bändiä Semifinalista Tavastialle.

Tätä on sattunut pohjalaisille bändeille kautta aikojen. Kolmas Nainen oli Provinssirokin "henkinen pääesiintyjä" ja saattoi halutessaan soittaa ulkomaan viimeisen bändin suohon, jos valtaosalta yleisöä kysyttiin, vuosia ennen kuin valtakunnanlaajuinen (saati pääkaupungin) suosio oli likimainkaan samaa luokkaa.

Yhtälö ei kuitenkaan oo mahdoton. Esimerkkinä vaikka juuri tuo Kolmas Nainen - sitkeä keikkailu ja hyvät biisit löivät lopulta läpi kolmannen pitkäsoiton vaiheilla. Tässä vaiheessa Hanhiniemi ja Pesola tosin olivat kai jo muuttaneet Helsinkiin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)