Aihe: Äänihepun näkökulmaa
1
Roadari
08.11.2004 12:56:24
Tere te arvokkaat kolleegat!

Tällä palstalla on viimeaikoina runsaasti keskuskteltu äänimiesten julmista tavoista valmistautua konsertteihin. Ennakkotietojen keräämisestä soundchekkeihin asti. Ajattelin tässä kertoa hieman omaa näkemystäni asiasta. Miksi teen asioita niin kuin teen.

Viimeaikoina on tullut tehtyä tavanomaista enemmän uusia juttuja. Uusia orkestereita ja uusia soittajia. Aloitan nämä jutut aina keskustelemalla orkesterin edustajan kanssa. Käydään läpi mitä tuleman pitää ja mihin pyritään. Mahdollisuuksien salliessa kuuntelen bändin tuotoksia, tai käyn kämpillä kuuntelees. Sitten luon listan yhteistoiminnassa orkesterin kanssa tarvittavista laitteista. Suunnittelen ja funtsin. Kaikkiin ei aina ole aikaa urhattavana tarpeeksi, mutta aina pitää lähteä lähtökohdasta jossa tehdään mahdollisimman hyvää. Ei niin että näin tästä selvitään.
Toiset sanoo tätä persfektionismiksi, toiset vittumaisuudeksi. Whatever!
Kun on ns tuttu bändi jota on tehnyt ennenkin, ei yleensä paljoa palavereita tarvita. Mutta kehittäminen ei kai koskaan lopu. Aina tulee uusia laitteita, uusia mikrofoneja joihin täytyy tutustua. Minua ei hiivattiakaan kiinnosta huomaako kukaan yleisöstä että mulla on se uusi "sennheiseraudiotechnicaAKGshure" tomi mikki. Ei se ole yleisön tehtävä näitä tarkkailla. He on siellä nauttimassa showsta, ja minä olen siellä tekemässä siitä osaltani mahdollissimman hyvää.
Siis mahdollisimman hyvää! Käytän analysaattorisoftaa tietokoneella kun viritän PA:ta, mittailen, tutkin ja kuuntelen. Mitään en tee sen takia että joku katselisi vierestä että "ohhoh, ompa viksu heppuli!"
On totta että suurin osa yleisöstä ei varmaan huomaisi jos jättäisin kaiken tämän väliin. Mutta minun ammattiylpeyteni ei anna siihen myöden. Kaikki tehdään yleisöä varten, mutta myös osittain itseäni varten. Ei maallikko erota mikrofonien eroja joita käytän. Mutta hän on oikeutettu kyllä saamaan sitä parasta, ymmärtää hän sitä tai ei.
Kun käyn lounasruokalassa, en osaa sanoa kokille että "suolan ja kurkuman suhde oli exellent, mikä pikantti vivahde rakuunaa" En todellakaan. Osaan sanoa että muusi oli joko hyvää tai jotain muuta.
Minulle, kuten varmaan ravintolakokille, ei riitä että homma hyväksytään. Ruoka tulee syödyksi ja jää sinne (siis mahaan). Minä tutkin asioita, kokeilen eri juttuja jotta osaan tehdä asiasta sellaista joka on "viimosen päälle". Toiselle se on suuri elämys, toinen ei ymmärrä yhtään mitään.

Kun tehdään jotain kiertue juttua, jossa jonkun soun kanssa kierretään pisin maakuntia, en kysele joka paikassa että millasens soundin tämä yleisö haluaa. Minä olen siellä osa kokonaisuutta ja olemme tekemässä tiettyä souta. Joka on tietynlainen, siihen kuuluu tietyt soundit, tietyt äänenpaineet, tietteyine efekteineen. Yleisö sitten äänestää jaloillan. Oletan että jossain olen osunut oikeaan, koska väkeä ja töitä on riittänyt.

Tekniikan tehtävästä.
Tekniikan ei mielestäni tule olla huomaamatonta. Ehei. Tekniikan tulee tukea esitettävää juttua. Nimen omaan tukea. Se että ymmärtääkö syväkylväjä tätä, on mulle yks hailee. Olen kyllä varma että hän huomaa, jos puutun. Muutoin olen osa kokonaisuutta. En oma sou!

Saatampa jatkaa tätä kun aikaa liikenee, nyt lähden ihmettelemään pimeäksi sumentunutta kompuraa..

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
leijonamieli
08.11.2004 15:56:02
Keikkahan on enemmän kuin bändin jäsenten soittotaidon summa. Se on itsessään taidetta välineurheilijoille. Itse olen soittanut jossain vaiheessa isojakin keikkoja ja tiedän suunnilleen mitä siis bändi haluaa. Nyt haluan opetella mitä yleisö haluaa. Se on pitkä prosessi. Edessä on ensi vuonna Degree for music management. Managerikoulu. Takana pitkä opetteluaika äänitekniikkaan. Lisäksi levyjenkeräily ja musiikkimediat auttavat.
Musiikkimaailma on ihmeellinen ja avara.
"Älä naura rullalautailijoille, heillä on uskonto" -yle
Jabe
08.11.2004 20:20:54

Ei mulla ole mitään suoranaista kommenttia roadarin kirjoitukseen. Mutta siitä tuli mieleen, että olen viimeisen vuoden aikana saanut nauttia muutaman tosi hyvän äänimiehen työstä JPB'n keikoilla. Äijistä, jotka ovat oleet mukavia, paneutuneet asiaan, mutta silti tehneet hommansa nopeasti ja turhia turhia turisematta. (En tiiä miltä on saliin/ulos kuulostanu ... muutamat hajakommentit soundimaailmasta ja balanssista ovat kyllä olleet positiivisia.)

Että kyllä näitä hyviä äänimiehiä tuntuu piisaavan. Tai sitten mulla on käynyt vaan hirveen hyvä tuuri :) Mene ja tiedä. Mutta sellainen näppituntuma mulla on, että alan osaaminen on keskimäärin hyvissä käsissä Suomenniemellä.
Sähköjänis
09.11.2004 10:06:25
Että kyllä näitä hyviä äänimiehiä tuntuu piisaavan. Tai sitten mulla on käynyt vaan hirveen hyvä tuuri :) Mene ja tiedä. Mutta sellainen näppituntuma mulla on, että alan osaaminen on keskimäärin hyvissä käsissä Suomenniemellä.

mulla on aika pitkälti samanlainen tuntuma asiaan, yleistaso suomalaisessa äänentoistossa on vaikkapa kymmenen vuoden takaiseen verrattuna hyvä ja kaiken aikaa paranee vaan. tietenkin jami tulee taas puun takaa tähänkin threadiin heittämään hampaattomia provojaan ja väkisin vääntämään asioista negatiivisia, kun nyt kerran on lähtenyt ristiretkelle äänentoiston ammattilaisia vastaan, mutta mikäpä siinä. suomi on vapaa maa. hähähähä. mitä tahansa voi kirjoitella kun laittaa loppuun hähähähä. ;-)

ai niin, roadarille plussaa hyvästä kirjoituksesta.
Vituiks-män, suomalainen supersankari.
Notefix
09.11.2004 11:45:35

mutta aina pitää lähteä lähtökohdasta jossa tehdään mahdollisimman hyvää. Ei niin että näin tästä selvitään.

Jep, noinhan se menee. Ja kuinka voi edes olettaa yleisön pitävän jos ei itsekään ole tyytyväinen. Vaikka itse toimin aika eri alueella, usein on tullut tilanteita, jossa joku juttu kelpaisi, mutta joku sisällä sanoo että tää ei ole vielä hyvää. Liian usein mennään sieltä missä aita on matalin. Ja mun mielestä ammattilaisen duuniin kuuluu kyllä se, että pyritään koko ajan parempaan.
My name is Baron, Notefix Baron "
Jami
09.11.2004 12:14:28

. Ja mun mielestä ammattilaisen duuniin kuuluu kyllä se, että pyritään koko ajan parempaan.

Ynnä kyky vastaanottaa palautetta jonka perusteella parempaan pyrkii.
fletarehtaa ne palijo häjyysemmäkki!
Roadari
09.11.2004 12:56:53
Ynnä kyky vastaanottaa palautetta jonka perusteella parempaan pyrkii.

Palautetta pitää myös osata suodattaa.

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Jami
09.11.2004 13:35:46

Tuntuu olevan aika monella äänentoistoalan ammattilaisella suodatin vähän tukossa. hähähä.
fletarehtaa ne palijo häjyysemmäkki!
Sähköjänis
09.11.2004 19:33:35
Tuntuu olevan aika monella äänentoistoalan ammattilaisella suodatin vähän tukossa. hähähä.

voipa ollakin.
mutta sen sijaan aika monelta palautteen antajalta puuttuu suodatin kokonaan. ja nimenomaan siitä reiästä josta se piipitys kuuluu.
Vituiks-män, suomalainen supersankari.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)