Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viive Scarletin ja Audacityn kanssa
1
Jore60
09.01.2021 12:11:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kokeillut jonkun verran äänityksiä Scarlett 2i2:n ja Audacityn avulla. Yhden ongelman tultua ratkaistuksi on noussut esiin uusi:
 
Kun olen äänittänyt jotakin mikrofonin kautta, ja sitten äänitän toista raitaa kuunnellen edellistä kuulokkeiden kautta, jälkimmäinen raita ei äänity ihan samaan tahtiin edellisen kanssa, vaan tulee hieman myöhässä. Tämä näkyy myös visuaalisesi tietokoneessa Audacityn äänitys- ja toistomittareissa: aiemman raidan toisto ja uuden äänitys eivät kulje ihan samassa tahdissa, vaan toinen tulee hieman perässä.Tämä tekee koko hommasta toimimattoman.
 
Audadityn asetuksissa olevan täpän laittaminen päälle tai pois ei vaikuta. Ei myöskään äänikortin direct- monitor napin painaminen jompaankumpaan asentoon tai kokonaan pois. NÄin ei kaiketi ole tarkoitus? Vai onko niin, että viive on tarkoitus korjata vasta äänityksen jälkeen "tasaamalla" raidat.
 
ONko ongelma mahdollisesti äänikortissa tai Audacityssä? Olen kokeillut kahta eri tietokoneetta - molemmissä ilmeni sama ongelma. Epäilemättä mahdollinen ongelma on myös käyttäjä itse, joka on noviisi näissä hommissa.
 
Miten ongelmaa kannattaisi yrittää ratkaista?
 
basisti1971
10.01.2021 08:36:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Jore60: Olen kokeillut jonkun verran äänityksiä Scarlett 2i2:n ja Audacityn avulla. Yhden ongelman tultua ratkaistuksi on noussut esiin uusi:
 
:)
 
Noinhan se ruukaa menemään.
Millään tapaa lannistamatta (ja aihealueesta riippumatta), etenkin alkuvaiheessa ongelmia -tai pikemminkin haasteita- ilmaantuu lisää sitä mukaa kun edelliset ratkaisee.
Joskus vain yksi, joskus liuta ;).
Ratkaisut ovat kuitenkin pääsääntöisesti suhteellisen yksinkertaisia, mutta jotkin haasteet juontavat juurensa suoraan käytetyistä tekniikoista ja niiden kanssa täytyy vain elää.
 

 
Jore60: Kun olen äänittänyt jotakin mikrofonin kautta, ja sitten äänitän toista raitaa kuunnellen edellistä kuulokkeiden kautta, jälkimmäinen raita ei äänity ihan samaan tahtiin edellisen kanssa, vaan tulee hieman myöhässä. Tämä näkyy myös visuaalisesi tietokoneessa Audacityn äänitys- ja toistomittareissa: aiemman raidan toisto ja uuden äänitys eivät kulje ihan samassa tahdissa, vaan toinen tulee hieman perässä.
 
Sama ominaisuus -vaikkakin eri syistä- on kaikessa eriaikaisessa moniraitaäänittämisessä, fyysinen nauha mukaanlukien.
Tapoja "kiertää" tuota ominaisuutta on lukuisia.
 
Tietokonemaailmassa en ole tuon kanssa (vielä ;)) juurikaan paininut, mutta ajureita, puskurikokoja ja näytteenottotaajuuksia ruukataan jotta käytetystä teknologiasta johtuva latenssi saadaan mahdollisimman pieneksi.
Kokonaan latenssia ei pysty äänitystilanteesta poistamaan, kuten ei nauhureissakaan esiintynyttä viivettä, mutta huomaamattomaksi kuitenkin.
 

 
Jore60: Tämä tekee koko hommasta toimimattoman.
 
Ei pitäisi tehdä kunhan kaikki toimii, mutta kun sulla syystä tai toisesta monitorointi ei toimi kuten pitäisi, hankalaksihan tuo menee.
 

 
Jore60:Audadityn asetuksissa olevan täpän laittaminen päälle tai pois ei vaikuta. Ei myöskään äänikortin direct- monitor napin painaminen jompaankumpaan asentoon tai kokonaan pois. NÄin ei kaiketi ole tarkoitus?
 
Olet oikeassa ei ole tarkoitus toimia noin.
Hivenen nimeämisfilosofiasta riippuen, "Direct" monitorointi on tarkoitettu juuri siihen että pystytään soittamaan taustan päälle oikea-aikaisesti kuuntelemalla sisäänsyötettävää materiaalia, vaikka tallenteelle tarttuvaan viivettä tuleekin.
Samankaltaisesta syystä isolla stagella tai catwalkilla kaukana monitoreista/backlinestä ei ole helppoa livenä soittaa taimissa muiden kanssa ilman korvamonitorointia.
 

 
Jore60: Vai onko niin, että viive on tarkoitus korjata vasta äänityksen jälkeen "tasaamalla" raidat.
 
Noin ainakin minä olen asian hoitanut jos olen tuntenut tarvetta.
 
Yleisempi vaihtoehto lienee se että käyttää "pohjaraitaa" jonka mukaan soittaa kaikki uudestaan.
Kunhan äänitysketju on sellainen että latenssi pysyy vakiona, tuolloin kaikki jälkiäänitetyt ovat samalla viiveellä pohjaraitaan verrattuna.
 

 
Jore60: ONko ongelma mahdollisesti äänikortissa tai Audacityssä? Olen kokeillut kahta eri tietokoneetta - molemmissä ilmeni sama ongelma.
 
Tuo suoran monitoroinnin toimimattomuus kuulostaa äänikorttivialta, Scarlettin käyttäjät voinevat paremmin kommentoida tuota.
 
Itse lähtisin yleiseen latenssionglmaan etsimään ratkaisua ajureista, ja Audacityn puskuriasetuksista.
 

 
Jore60: Epäilemättä mahdollinen ongelma on myös käyttäjä itse, joka on noviisi näissä hommissa.
 
:)
 
Kaikki me lädemme uuteen harrastukseen nollasta, ja olkoonkin että tätänykyä vertaistukea, neuvoja ja käyttöohjeita löytyy netistä "helposti", opettelemista ja sisäistämistä riittää yllinkyllin.
 

 
Jore60: Miten ongelmaa kannattaisi yrittää ratkaista?
 
Koska Audacityä olen itsekin käyttänyt enkä pidä sitä lainkaan huonona ensikosketuksena tietokonepohjaiseen äänittämiseen, en suoralta kädeltä kehota vaihtamaan "parempaan", mutta tosiasia on kuitenkin se että jossain vaiheessa ennemmin tai myöhemmin tulee raja vastaan siinä mitä pystyy tekemään ja mitä ei.
Joten johonkin "oikeaan" DAW-ympäristöön vaihtaminen kannattaa pitää mielessä, vaikkapa kokeillen äänikortin mukana tulleita ilmaisversioita jos ostit kortin uutena tai jos sait levykkeet/koodit ostaessasi käytettynä.
 
Toisaalta, jos etenkin äänen jälkikäsittelytarpeet ovat pieniä tai olemattomia, Audacityllä pärjännet kuitenkin pitkään.
 
Olennaisin onkin mun mielestä mahdollisuuksien mukaan pyhittää joku tietty tietokone vain/pääasiassa äänityskäyttöön, jolloin saat resurssienhallinnan, ajurit ymv. optimoitua.
 

 
Yksi kommentti vielä alafooruminvalinnasta.
 
Ymmärrän toki miksi olet äänityshaastekysymyksillesi "Aloittelijat" alafoorumin valinnut, mutta olen havainnut että tämä on yksi hiljaisimpia alafoorumeita ainakin vastausinnon kantilta määritellen.
"Studiotyöskentely" alafoorumin käyttö ei toki takaa sitä että useampi vastaisi, mutta ainakin useampi kysymyksesi näkee.
 
T:Samuli
 
Arkka
10.01.2021 22:38:07 (muokattu 11.01.2021 13:55:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi huomionarvoinen seikka lienee se, että Audacity ei tue ASIO-ajureita ja Focusriten ajuri on ASIO-ajuri. Sen sijaan Audacity ajelee Windowssissa MME:llä, mikä on ASIOon verrattuna aika mopo.
 
Kokeile säätää asetuksista "buffer lengthiä" pieneksi (sit kun ääni räpsii, meni liikaa) ja jos ei auta, niin "latency compensationiä":
https://manual.audacityteam.org/man/devices_preferences.html
 
Jore60: Vai onko niin, että viive on tarkoitus korjata vasta äänityksen jälkeen "tasaamalla" raidat.
 
No ei todellakaan normikäytössä. Ehkä joskus ysärillä vielä.
 
E: Heh, ihan sattumalta tänään törmäsin tietoon, että Audacityn saa sittenkin toimimaan ASIOlla, mutta edellyttää kikkailua, eli pitää latailla Steinberg ASIO SDK ja kääntää Audacity itse lähdekoodista:
https://manual.audacityteam.org/man/asio_audio_interface.html
 
Jos em. ei sanonut mitään, voipi helpommalla päästä kun vaihtaa ohjelmaan, jossa ASIO-tuki on valmiina ;) Näitä on pilvin pimein.
 
Sabbathologist
08.10.2022 11:22:13 (muokattu 08.10.2022 11:22:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Yksi huomionarvoinen seikka lienee se, että Audacity ei tue ASIO-ajureita ja Focusriten ajuri on ASIO-ajuri. Sen sijaan Audacity ajelee Windowssissa MME:llä, mikä on ASIOon verrattuna aika mopo.
 
Vaikken ajureista mitään ymmärrä (paitsi sellainen joka kuljettaa hevosvankkureita), niin minulla oli sama ongelma kuin aloittajalla ennen. Vaan tässä uudemmassa Audacityn versiossa taitaa olla ASIO-ajurit. Koska ennen se ei toiminut mulla Focus Scarlettin kanssa, jouduin käyttämään toista yhdyskasvoa. Mutta nyt kun olen viime aikoina äänitellyt, niin tuntuu hyvin toimivan. Itse en ole tehnyt mitään (enkä osaisikaan) muuta kuin ladannut viimeisimmän Audacityn. Se uusi versio on ulkoisestikin hieman eri näköinen, melko pitkälti kuitenkin sama.
 
Arseholes doesn't really matter much to king
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «