Muusikoiden.net
04.12.2016

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muutama pitempään mietityttäny kysymys.
1
*Tazka*
11.02.2010 16:31:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.

Tässä muutamia pohdintoja jotka on pyöriny mielessä:

Olen jo jonku tovin kitaraa soitellu ja miettyny aina että mihin nämä sävelten epätasaset välit perustuu? Ko jos sitä fysiikan kannalta kattelee niin eikö se kävis järkeen, että sävelien välillä olis aina se sama väli, eli se kaks kitaran nauhaa? Joten miks H ja C sekä E ja F välillä on vain yks, liittykö tämä jotenki äänten taajuksien poikkeuksiin vai kuun asentoon vai mihin?

Toinen kysymys liittyy laulamiseen. Oma äänihän kuulostaa pään sisälle eriltä ko miten muut sen kuulee. Siksihän mikkiin laulaminen tuntuu ekaa kertaa yleensä ouvolta, ainaki niin sanottaan ja ittekki olen sen niin kokenu. Joten miten laulajat silti saa sen oman äänensä, jonka kuulevat siis erilälailla ko ympärilla olijat samaan säveleen esim. pianon kans, koska sen äänen kaikki taas kuulee samallalailla? Toivottavasti joku ymmärtää tämä ajatuksen.

Sitten viimisenä semmonen pieni kysymys, että koska kannattaa käyttää kaulamikkiä ja koska tallamikkiä? Kaulamikki kuulemma on hevikäytössä hyödytön, mutta silti joillaki videoilla esim. soolot veetään kaulamikillä, ja itsestäkin kaulamikki toimii niissä kohdissa paremmin.

Että näin, toivottavasti joku jaksaa selittää sillai tyhmempiki tajuaa.
Kiitos jo etukätteen.

*Tazka*

Sole poka mikhään...
ravensoul
11.02.2010 18:37:22 (muokattu 11.02.2010 18:38:47)

*Tazka*: Toinen kysymys liittyy laulamiseen. Oma äänihän kuulostaa pään sisälle eriltä ko miten muut sen kuulee. Siksihän mikkiin laulaminen tuntuu ekaa kertaa yleensä ouvolta, ainaki niin sanottaan ja ittekki olen sen niin kokenu. Joten miten laulajat silti saa sen oman äänensä, jonka kuulevat siis erilälailla ko ympärilla olijat samaan säveleen esim. pianon kans, koska sen äänen kaikki taas kuulee samallalailla? Toivottavasti joku ymmärtää tämä ajatuksen.

Vaikka sen äänensävyn kuuleekin itselleen erilaisena, nuotti kuuluu kuitenkin samalla tavalla jos sitä osaa kuunnella. Vois verrata siihen, että vaikka kitaravahvistimen soundia muuttaa, vire ei muutu.

Sitten viimisenä semmonen pieni kysymys, että koska kannattaa käyttää kaulamikkiä ja koska tallamikkiä? Kaulamikki kuulemma on hevikäytössä hyödytön, mutta silti joillaki videoilla esim. soolot veetään kaulamikillä, ja itsestäkin kaulamikki toimii niissä kohdissa paremmin.

Silloin kun siltä tuntuu. Nuo on just näitä typeriä juttuja, joilla "isot pojat" yrittää päteä. Totta on, että raskas demppi kuulostaa tod.näk. tiukemmalta tallamikillä mutta voi sitäkin soittaa kaulalla. Mutta ei herranjesta, vaikka sen Laihon kepissä oiskin vaan tallamikki, ei se tarkoita lähimainkaan sitä että 'kaulamikki on hevissä hyödytön'.

Jos tykkää, että soundi kuulostaa tässä kohtaa hyvältä kun vetää kaulamikillä niin sitten vetää. Ja mä ainakin saatan joskus soittaa raskaammalla särölläkin kompin kaulamikillä jos sillä saa esim. jätettyä paremmin tilaa toiselle kitaralle.

"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Simo78
11.02.2010 19:20:47

Mä en taas soita juuri mitään kaulamikillä, en tiedä miksi en diggaile siitä, keskiasennolla soittelen sitten enemmän, eli käytössä sekä kaula että talla. Monesti nää on juurikin isojen poikien pätemisiä ja erittäin paljon pelkkää omaa mielipidettä, sillä vetää mikä kuullostaa hyvältä.

Idolsit ja x-factorit lienee se karmaisevin esimerkki siitä kun jengi luulee osaavansa laulaa:-). Opettelulla sitä oppii kuulemaan omaa ääntänsä, mulla nyt on vieläkin opetteluvaihe menossa vaikka oon jo pidempää lauleskellut, kun en oo mikään kaksinen laulaja--> taustalaulu kyllä luonnistuu ihan jees, mutta leadlaulu ei oikeen lähe...

*Tazka*
11.02.2010 19:26:48

Juu tuota laulu juttua vain miettiny ko lauleskellu ja kuulostanu että menee kohilleen mutta sitten aatelu että tiä miltä se sitten muitten korvaan kuulostaa.

Sole poka mikhään...
Simo78
11.02.2010 19:30:54

Eikun vaan alat nauhoittamaan sitä omaa laulua ja korvat punaisina kuuntelet, niin kyllä se paranee. Välttämättä ei mitään mestaria tule, mutta mun mielestä tärkeintä on että kehittyy siitä lähtötasosta!!

paavi
12.02.2010 13:34:00 (muokattu 12.02.2010 13:54:11)

*Tazka*: Terve.

Tässä muutamia pohdintoja jotka on pyöriny mielessä:

Olen jo jonku tovin kitaraa soitellu ja miettyny aina että mihin nämä sävelten epätasaset välit perustuu? Ko jos sitä fysiikan kannalta kattelee niin eikö se kävis järkeen, että sävelien välillä olis aina se sama väli, eli se kaks kitaran nauhaa? Joten miks H ja C sekä E ja F välillä on vain yks, liittykö tämä jotenki äänten taajuksien poikkeuksiin vai kuun asentoon vai mihin?

Yritän selittää yksinkertaisesti (hyvin monimutkaisen asian, jos ihan fysikaalisista perusteista lähdettäisiin):
Tässä meidän länsimaisessa säveljärjestelmässä on siis 12 säveltä (oktaavissa). Ne on 7 valkosta ja 5 mustaa kosketinta pianossa. Mustat koskettimet (eli ne sävelet) eivät ole yhtään sen merkityksettömiä kuin valkoisetkaan vaan ihan samalla tavalla säveliä kuin kaikki muutkin! Niiden nimet nyt vaan historiallisista syistä sattuu olemaan Gis tai As jne. (riippuen siitä, missä sävellajissa mennään).

Okei, nyt alkaa mennä jo monimutkasemmaks, heh... yritän pysyä raiteilla. No, näistä 12 sävelestä 7 eri säveltä muodostaa skaalan/sävellajin. C-duurin tapauksessa ne sattuvat olemaan just ne kaikki valkoiset koskettimet ja mustien yli hypätään. Ja juuri niiden sävelien nimissä ei ole sitä ylennys- tai alennusmerkkiä (# tai b). Tuossa C-duuriskaalassa ei jää yhtään säveltä (näistä 12 käytettävissä olevasta) skaalan 3. ja 4. eikä 7. ja 8. sävelen väliin. Sen takia kitarassakin E:n jälkeen tulee F ja H:n jälkeen C.

Se on siis ihan nimityskysymys vain. Kaikki sävelet ovat ihan samanlaisia ja niiden väli on se puoli sävelaskelta. Sä voisit aivan hyvin itse kutsua niitä vaikka numeroina 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 ja C-duuri olis 1,3,5,6,8,10,12.

EDIT: Vielä pitää lisätä se, että oon sun kanssa samaa mieltä siitä, että ylennykset ja alennukset F#, Ab, C# jne. vain hämäävät ilman nuotteja itseoppivaa rock-kitaristia. Mä en oo löytänyt niille mitään muuta syytä kuin, että ne tuntuvat noudattavan pianon koskettimia kohtuu järkevästi ja niiden avulla pärjää kätevästi vain 5-viivaisella nuotistolla, jossa nuotit on kätevän lähekkäin ja muutamalla merkillä nuotiston edessä saa vaihdettua sävellajin.

Niillä ei ole mitään tekemistä kitaran kaulan ja siinä olevien nuottien sijaintien kanssa.

Itse pähkäilin nuorena saman asian kanssa. Musiikin opetuksessa liian usein tuodaan jokin asia itsestäänselvyytenä oppilaan eteen eikä kerrota, mihin asiaan mikäkin alunperin perustuu ja että asia voitaisiin näyttää ja merkitä toisellakin tavalla. Näin oppilas ymmärtäisi nopeammin musiikin teorian oikean luonteen ja mihin se perustuu. Se ei perustu nimiin vaan niihin säveliin.

Toinen kysymys liittyy laulamiseen. Oma äänihän kuulostaa pään sisälle eriltä ko miten muut sen kuulee. Siksihän mikkiin laulaminen tuntuu ekaa kertaa yleensä ouvolta, ainaki niin sanottaan ja ittekki olen sen niin kokenu. Joten miten laulajat silti saa sen oman äänensä, jonka kuulevat siis erilälailla ko ympärilla olijat samaan säveleen esim. pianon kans, koska sen äänen kaikki taas kuulee samallalailla? Toivottavasti joku ymmärtää tämä ajatuksen.

Aluksi tosiaan oma ääni kuulostaa oudolta kun sen kuulee nauhalta tai kaiuttimesta. Siihen vaan tottuu ja sitä kautta oppiikin käyttämään ääntään paremmin ja niin, että se kuulostaa muille paremmalta.

No, sähän tunnut jo ymmärtävän kaiken olennaisen tästä. :) Kaulamikin kohdalla kielten värähtely on hieman erilaista ja soundi on erilainen. Rytmisessä soitossa se on hieman turhan puuromaista yleensä.
ravensoul
12.02.2010 15:08:55

paavi: Rytmisessä soitossa se on hieman turhan puuromaista yleensä.

Tä? Juuri komppimikkinähän sitä on alunperin pidetty ja LP:ssähän lukee nykyäänkin perinteikkäästi switchissä kaulamikki - rhythm, talla - treble. Vai mitä tuolla tarkoitit?

"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Tympee Huttunen
12.02.2010 15:11:32 (muokattu 12.02.2010 15:11:52)

ravensoul: Tä? Juuri komppimikkinähän sitä on alunperin pidetty ja LP:ssähän lukee nykyäänkin perinteikkäästi switchissä kaulamikki - rhythm, talla - treble. Vai mitä tuolla tarkoitit?

Joo, no noi merkinnät on aikaa ennen gi-hain-särömuureja:D
ravensoul
12.02.2010 15:14:48

Mäkrö: Joo, no noi merkinnät on aikaa ennen gi-hain-särömuureja:D

No jos turskasoundeista puhutaan niin sitten, mutta sitä valliosastoa en kyllä itse kuvailisi sanoilla 'rytmisessä soitossa'. :)

baron
12.02.2010 15:51:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, näistä 12 sävelestä 7 eri säveltä muodostaa skaalan/sävellajin.

Ja miksi duuriasteikko on sellainen kuin on? Sekin on fysiikkaa ja perustuu pitkälti "yläsävelsarjoihin", tosin pieniä modifikaatioita on tehty.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
paavi
12.02.2010 15:54:35

ravensoul: Tä? Juuri komppimikkinähän sitä on alunperin pidetty ja LP:ssähän lukee nykyäänkin perinteikkäästi switchissä kaulamikki - rhythm, talla - treble. Vai mitä tuolla tarkoitit?

Joo - otan takaisin! :) Kaikki riippuu musatyylistä yms.
*Tazka*
12.02.2010 17:16:31

Jaa no nyt asiat alko selkenemään. Kiitoksia vastauksista :)

Sole poka mikhään...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti