Aihe: Rummutteluun ohjeita yms.
1 2
LosNalles
07.08.2005 22:16:33
Jeps, eli kuten tuskin muistatte, tuolla alkukeväässä kyselin mahdollista soitinta, ja päädyin rumpuihin. Ja tulihan tuollaiset sähkörummut tuohon huoneen nurkkaan ostettua. Päätin opetella itse eli vastoin kaikkia ohjeita eli ilman opettajaa. Ei vaan aika riitä kun pitäisi opiskella lääkiksen pääsykokeisiin ja töissäkin käydä.

Tällainen ketju on varmasti jo jossain, en vain tiedä millä hakusanalla hakea. Tässä ketjussa haen kuitenkin kaikkia mahdollisia rumpujen soiton opettelussa helpottavia asioita. Vinkkejä, linkkejä, kirjoja, dvd:itä. Mitä vaan saa, ja pitää, ehdottaa.

Kiitosta jo etukäteen.
Ei mulla ole mitään fiksua sanottavaa.
Sardonc
07.08.2005 22:46:41
Alota hitaasti ja nosta tempoa hiljalleen aina kun opettelet jotain uutta. Hyvä vinkki soitti sitten mitä soitinta tahansa. Itse en vain oikein malta noin aina tehdä.
wavelength
08.08.2005 06:47:24

Etsi levyhyllystäsi tai kirjastosta pari hyvää CD:tä (suht simppeliä rokkia tai poppia), ja soittele niiden päälle. Blokkaile kompit, fillit ja biisien rakenteet ja yritä matkia rumpalin tekemisiä. Vaihda välillä tyylilajia: ainakin blues-shufflet ja jazz-swingit on hyvä osata. Muista, että kaikki harjoittelu vaikuttaa kaikkeen, ja jatsinkin treenaus parantaa rokkisoittoa. Kirjaosastolta suosittelen Leevi Leppäsen kirjaa Rokkaavat rummut, jonka avulla pääsee hyvin alkuun komppisoitossa ja nuotinluvussa. Pitemmälle ehdittyäsi koppaa käsiisi John Rileyn The Art Of Bop Drumming, ja väännä kirjan harjoituksia kuin hullu. Siitä on ihan oikeasti apua aivan kaikkeen soittoon. :)

Muista aloittaa hitaasti, ja soita aina rennosti!
En tiedä mistä puhun.
Carpenter
08.08.2005 23:03:31
Alota hitaasti ja nosta tempoa hiljalleen aina kun opettelet jotain uutta. Hyvä vinkki soitti sitten mitä soitinta tahansa. Itse en vain oikein malta noin aina tehdä.

Tää on kyllä totta. Kun soitat tarpeeksi hitaasti virheitä välttäen, niin kädet oppivat soittamaan puhtaasti. Sitten pikkuhiljaa nostat nopeutta. Kuitenkin niin ettei virheitä tule.

Varmasti nopein tie onneen. (Mutta silti aika hidas).
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. Teknohumppaa! Kuunnelkaa ihmeessä!
moottorisaha
09.08.2005 01:22:38

Nuotinluvulla ei tee juuri mitään, joten sen treenaamiseen ei kannata tuhlata aikaa.

Teeppä vaikka niin, että kuuntelet sellaista musiikkia kuulokkeista josta pidät, ja soita sen päälle rummuilla. Koita hakea sitä samaa fiilistä, joka löytyy kyseisistä biiseistä. Tätä metodia käyttäessä on suureksi eduksi luonnollisesti se, että vaihtelet eri genrejen ja eri tyyppisten rumpaleiden välillä.
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
wavelength
09.08.2005 11:10:53

Nuotinluvulla ei tee juuri mitään, joten sen treenaamiseen ei kannata tuhlata aikaa.

Maailman Suurin Ja Kaunein Totuus(tm). Hohhoijaa.
En tiedä mistä puhun.
Niq
09.08.2005 12:55:43 (muokattu 09.08.2005 13:04:29)

Nuotinluvulla ei tee juuri mitään, jos ei aio sisällyttää 200 biisiä ohjelmistoon tai meinaa ruveta ammatti/sessiomuusikoksi, joten sen treenaamiseen ei kannata tuhlata aikaa.

Eri juttu tietty muilla instrumenteilla, mutta itse ainakin näen rummutteluhommissa nuotit täysin turhiksi, se vähä mitä tarvii muiden soittoa kopsia, opetellaan korvakuulolta tai vedetään improlla.

EDIT: Muutenkin semmonen rehti itseopiskelumeininki on musiikillisesti paljon parempi homma, kuin jostain leevi leppäsen kirjasta nuottien blokkaaminen, tottakai perusjutut, eli kapulan oikein pitäminen ja käsien asennot sun muut kannattaa katsoa kirjoista/netistä.

Semmoisena yleisneuvona sanoisin että kuuntele miten muut soittaa ja yritä itse perässä, tärkeintä on se että on hauskaa soittaa, varsinkin harrastuksen alkutaipaleella. Loppujen lopuksi kuitenkaan rumpaloinnissa ei ole mitään sääntöjä miten _pitäisi_ soittaa.

Edelleen jos haluat opiskella musiikkia tosissasi ja tulla tusinasessiorumpaliksi tms., etkä vaan soittaa ja pitää hauskaa, älä kuuntele minua.
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
The Nakkisormi
10.08.2005 23:02:48 (muokattu 10.08.2005 23:03:01)
Olen kuullut että kun rasvaa rumpukapulat liukastusvoiteella niin soitto ei suju. Pitääkö paikkansa?
Epämuusikko
11.08.2005 00:22:09 (muokattu 11.08.2005 00:41:58)
Jazzmies, Drumm, Markkuliini....Apua! Potaska-valo vilkkuu ja Paskapuhesireeni huutaa!

Ei sitten käynyt mielen vieressäkään, että nuoteista on pidemmän päälle melko vaivatonta ITSEopiskella?
Virallisesti ur-po ÄrLä #009
Niq
11.08.2005 09:36:37 (muokattu 11.08.2005 09:37:05)

Ei sitten käynyt mielen vieressäkään, että nuoteista on pidemmän päälle melko vaivatonta ITSEopiskella?

Ei käynyt. Jos ihmisellä on korvat, niin luulisi nyt olevan vaivattomampaa kuunnella musiikkia ja blokata sieltä juttuja. Minä olen vahvasti sitä mieltä että musiikissa nuotit sun muut säännöt tappaa luovuuden, siksi en niitä juurikaan ole opiskellut. Harrastelijana minulla ei ole ollut tarvetta nimetä juttuja, joita soitan, eikä myöskään nuotittaa, toisaalta myöskään ei ole ollut tarvetta tehdä omasta soitostani hiilikopiota jonkun toisen soitosta, kun covereita soitetaan.

Ja jos bändisoitosta puhutaan, niin kyllähän rumpalin pitää kuunnella muuta bändiä ja soittaa heidän kanssaan yhteen eikä lukea nuottia.

Mun mielestä on ihan tarpeetonta lähteä aloittelijalle paasaamaan nuoteista, paradiddleistä tai metronomeista, paljon tärkeämpää on se, että kuuntelee musiikkia, soittaa, soittaa ja soittaa. Kyllä se kiinnostus tuohon teoriaan/tekniikkaan herää sitten jossain vaiheessa jos on herätäkseen. Tietysti jos haluaa heti alkuun opetella teoriaa ja muuta, on se eri juttu, itse olen soittanut viitisen vuotta eikä vieläkään kiinnosta nuotit, omasta mielestäni soitan ihan kohtuuhyvin ja pystyn soittamaan muita bändimme soittajia seuraten biisejä jota en ole edes välttämättä itse koskaan kuullutkaan.

Ei se kompin soitto niin vaikeaa ole että sitä paperilta tarvitsee lukea.
Epämuusikko
11.08.2005 10:13:56 (muokattu 11.08.2005 10:14:16)
Ei se kompin soitto niin vaikeaa ole että sitä paperilta tarvitsee lukea.
Totta. Ei tuota kiistääkään voi.
Virallisesti ur-po ÄrLä #009
Sardonc
11.08.2005 20:30:28

Mutta jos osaa lukea nuotteja niin kaikki luulee, että olet pro.
pehmo
12.08.2005 15:19:48

Paras opetusohje on se, että treenaa vaan niin perkeleesti ja koittaa lyödä oikeeseen aikaan rumpua tahdissa.
secondarymind
13.08.2005 02:23:48
Minä olen vahvasti sitä mieltä että musiikissa nuotit sun muut säännöt tappaa luovuuden

Mä olen taas vahvasti sitä mieltä, että musiikissa nuotit sun muut "säännöt" ei todellakaan tapa luovuutta vaan tukee sitä. Tieto on valtaa myös musiikissa. Teoriaa vaan siis rohkeasti kehiin jos sen hallinta sattuu kiinnostamaan, mutta jos ei kiinnosta niin eipä se järin vaarallista ole.

Itseopiskelu on hidasta puuhaa, joten kärsivällisyys kunniaan. Ei kannata heittää kapuloitansa takkaan joka kerta kun joku asia ei ihan heti menekään suunnitelmien mukaan.:) Sitten jos on joskus aikaa, kannattaa harkita opettajaakin.
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
LosNalles
17.08.2005 21:56:09
Tarkemmin mietittyäni, se mitä kaipaan olisi rumpunuotteja helppoihin, mukaviin yms biiseihin. Koska oikeasti, mulla on korvat, mutta en mä silti pysty kopioimaan levyltä kuulemaani soitantaa omaan soittooni ellei se nyt ihan perus-ykkösellä-ja-kolmosella basariin-kakkosella-ja-nelosella snareen ole. Ja muutenkin, koska fillit lähtee, miten ne yleensä menee jne. Vaikka (omasta mielestäni) pysyykin tahdissa, tuo edellämainitsemani on melkoisen tylsää soitettavaa pidemmän päälle. Siis, pelkästään se. Netistä en juuri mitään rumpunuotteja löytänyt.

Tuon Leevi Leppäsen kirjan joskus lainasin, mutta silloin mulla ei vielä rumpuja ollut niin soli melkoisen tylsää luettavaa :)
Ei mulla ole mitään fiksua sanottavaa.
Ostinaatio
18.08.2005 11:46:23 (muokattu 18.08.2005 11:47:20)
a muutenkin, koska fillit lähtee, miten ne yleensä menee jne. Vaikka (omasta mielestäni) pysyykin tahdissa, tuo edellämainitsemani on melkoisen tylsää soitettavaa pidemmän päälle. Siis, pelkästään se. Netistä en juuri mitään rumpunuotteja löytänyt.

Niin, vaikkei nyt miksikään primavista rumpaliksi opettelisikaan, niin nuotteihin tutustumisesta on varmasti hyötyä juurikin tässä, että hahmottaa noin suunnilleen miten tahdit jakautuvat ja miten fillit ja vastaavat sitten sijoittuvat sinne. Varmasti siis tukee ihan sitä korvilla blokkailuakin, kun tajuaa noin suunnilleen minkälaista juttua sinne yleensä tungetaan.

Minä olen vahvasti sitä mieltä että musiikissa nuotit sun muut säännöt tappaa luovuuden, siksi en niitä juurikaan ole opiskellut.

Niin, vähän sama kuin joku tokaisisi "minä olen vahvasti sitä mieltä, että lukutaito tappaa puhekyvyn, siksi en ikinä opetellut lukemaan."
"Tuhotkaa kansa, murskatkaa ja vaientakaa se. Sillä eurooppalainen valistus on suuriarvoisempi kuin kansa." -Dostojevski
Niq
18.08.2005 12:35:03 (muokattu 18.08.2005 12:35:31)

Niin, vähän sama kuin joku tokaisisi "minä olen vahvasti sitä mieltä, että lukutaito tappaa puhekyvyn, siksi en ikinä opetellut lukemaan."

Juu. Ehkei voi ihan täysin tuota vertauskuvaa allekirjoittaa. Lukeminen ei ole luomista. ;)

Mielestäni villi ja vapaa luomishenki ilman rajoja kuuluu musiikkiin, enkä tuon toteuttamiseen tarvitse teoriaa tai nuotteja. Tämä siis minun mielipiteeni, tottakai jos tuntee tarvitsevansa nuotinlukua, voi sitä opiskella, ei siinä mitään. Mutta älkää tulko sanomaan että jokaisen rumpalin pitää opetella teoriaa. Joku sitä tarvitsee ja joku ei ja kiinnostus siihen herää kyllä jos niikseen tulee. Minä olen pienestä pitäen ajatellut omalla päälläni ja opetellut tekemään tekemällä. Ihmiset oppii erilailla nääs.

Tarjosin aloittelevalle soittajalle lähinnä omaa näkökulmaani asioihin perinteisen konservatiivisen ajattelun rinnalle, kirjoitukseni ei ollut missään mielessä tarkoitettu yleiseksi ohjeeksi "Kuinka pitää tehdä".
secondarymind
18.08.2005 15:15:13
Mielestäni villi ja vapaa luomishenki ilman rajoja kuuluu musiikkiin, enkä tuon toteuttamiseen tarvitse teoriaa tai nuotteja.

Ei tietenkään tarvitse tuntea mitään musiikin lainalaisuuksia toteuttaakseen itseänsä. Sehän musiikissa onkin niin hienoa, että melkein kuka tahansa voi sitä tehdä, mutta teorian tai nuottien tarkoituksena ei ole kuitenkaan luoda mitään rajoja luomiselle. Niiden tarkoituksena on auttaa ymmärtämään, miksi tietyt asiat ovat niin kuin ne ovat, kuinka muiden luomuksiin pääsee helpommin sisään ja kuinka omia luomuksiaan voidaan mahdollisesti tallentaa muidenkin luettavaksi.

Tarjosin aloittelevalle soittajalle lähinnä omaa näkökulmaani asioihin perinteisen konservatiivisen ajattelun rinnalle, kirjoitukseni ei ollut missään mielessä tarkoitettu yleiseksi ohjeeksi "Kuinka pitää tehdä".

Kyllä mun mielestäni toteama musiikissa nuotit sun muut säännöt tappaa luovuuden viittaa aika vahvasti siihen, että sun näkökulmastasi katsoen teorian opiskelu on tuhoisaa jatkoa ajatellen.:)
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Niq
18.08.2005 15:36:19

teorian tai nuottien tarkoituksena ei ole kuitenkaan luoda mitään rajoja luomiselle. Niiden tarkoituksena on auttaa ymmärtämään, miksi tietyt asiat ovat niin kuin ne ovat, kuinka muiden luomuksiin pääsee helpommin sisään ja kuinka omia luomuksiaan voidaan mahdollisesti tallentaa muidenkin luettavaksi.

Niinpä. Tässä herää kysymys: Miksi minun pitäisi kirjoittaa itsesäveltämästäni biisistä _rumpunuotit_? Puhumattakaan siitä että soittaessani tarvitsisin nuotteja, sillä muistan vaivatta biisit joita soitetaan ihan ulkoa. Ei kenenkään tarvitse soittaa minun luomuksiani nuotilleen oikein, enkä tätä myöskään halua. Jos bändille tuon biisin, siinä lukee soinnut ja ehkä joku riffi tarkemmin tabulatuurein esitettynä (huomattavasti selkeämpi tapa ilmaista kitaransoittoa, kuin nuotit), loput sovituksesta hoitaa instrumenttinsa taitajat itse. Minä siis soitan bändissä, en ole sooloartisti joka sanelee joka nuotin soittajille, sillä se taas ei ole luovaa toimintaa. Ideoita ehdotan kyllä ja asioista keskustellaan, mutta tarkoitus on aina tehdä biisit yhdessä soittovalmiiksi. Ei kitaristikaan tule minulle neuvomaan että soitappa tässä tremoloa yhdellä kädellä ja sitten lyöt kahdestoistaosia ridellä tuossa. Sanoo korkeintaan että "voisko tossa toimia semmonen puolet hitaampi komppi" tms.

Toisaalta miksi minun pitäisi ymmärtää miksi tämä komppi tai filli on olemassa, tai mistä se muodostuu, puhumattakaan että minun tarvitsisi tietää sen nimi?

Kyllä mun mielestäni toteama viittaa aika vahvasti siihen, että sun näkökulmastasi katsoen teorian opiskelu on tuhoisaa jatkoa ajatellen.:)

Okei, pientä provoilua oli ilmassa, myönnettäköön. Mutta pidän edelleen kantani siinä että ei tavan rokkirumpali mitään nuotteja tarvitse. Ei se kompin soitto niin vaikeaa ole. Fillit tulee melkein itsestään sitten kun on tarpeeksi soittanut. Näin ainakin minulla. Eipä ole tarvinnut syvällisemmin pohdiskella, että mikähän paradiddle tuokin filli oli, kun vaan kuulosti niin hyvältä tuohon väliin.
Shitmanek
19.08.2005 18:26:41 (muokattu 19.08.2005 18:28:06)
Koska oikeasti, mulla on korvat, mutta en mä silti pysty kopioimaan levyltä kuulemaani soitantaa omaan soittooni ellei se nyt ihan perus-ykkösellä-ja-kolmosella basariin-kakkosella-ja-nelosella snareen ole.

Jos musiikki ei ole mitään hirveän monimutkaista, kuten harrastusta aloittaessa ei saisi olla, kuuntelemalla monen monituista kertaa kappaleen oppii kyllä millainen se noin suunnilleen on. Jos minäkin opettelen kappaletta korvakuulolta kuuntelen sen vähintään 40 kertaa, en tosin putkeen tietenkään :)
En sitten tiedä miten muut tekevät...

Edit: Mitä musiikkityyliä muuten ajattelit alkaa enimmäkseen soittamaan? En ainakaan huomannut että olisit maininnut.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)