Aihe: Kynnet suojaan?
1
paulinho
21.06.2004 21:21:06
Noh, pahoittelen jo valmiiksi, jos laitoin tämän viestin väärälle alueelle, mutta en keksinyt parempaakaan aluetta..

Eli, ongelmani koskee "pitkiä" kynsiäni. Haluaisin soittaa bassoa sormillani, mutta aina, kun soitan sitä finger picking -tyylillä, kynteni kärsivät siitä (ja sitä seuraa hirvittävä hoitourakka). Ja kynsieni pitäisi myös pysyä kunnossa, koska soitan toisaalta myöskin klassista kitaraa, joissa tarvitsen kynsiäni. Olen soitellut bassoa tähän asti enimmäkseen plektralla, mutta haluaisin siis parantaa taitojani tuolla "oikealla" tyylilläkin soitettaessa. Eli, mikä avuksi? Voinko suojata kynsiäni mitenkään? Miten te muut olette ratkaisseet tämän ongelman (mikäli täällä on joitain, jotka kärsivät samasta "vaivasta")?

btw. Kuinka hyviä ovat ne, leikattujen kynsien päälle "asennettavat" tekokynnet, joita olen ainakin joissain musiikkiliikkeissä nähnyt? Vaikeutuuko soitto suuresti tällaisten kanssa ja tottuuko niihin helposti/nopeasti? Entä hinta? Nämä "irtokynnet" voisivat toisaalta ratkaista ongelmani..
"Oho, sori. Siinä olikin bassoklaavi... Kuulostikin vähän oudolta." - paulinho pianotunneilla.
author
21.06.2004 21:29:39
Auttaiskohan lakkaaminen ? Tuli vaan ekana mieleen.
paulinho
21.06.2004 21:37:27
Heh... Tietysti... Tuo ei tullut mieleenikään (varmaankin siksi, koska opettajani eivät koskaan kehoittaneet siihen). Kiitti!
"Oho, sori. Siinä olikin bassoklaavi... Kuulostikin vähän oudolta." - paulinho pianotunneilla.
Jelena
23.06.2004 09:57:27
Pikkuveli soittaa klassista kitaraa ja kontrabassoa, ja on valitellut ihan samaa. Eikös ne kynnet oo aika tärkeät klassista kitaraa soittaessa? Veli leikkas kynnet kesän kunniaksi ja sanoi että soitinta ei tunnista samaksi. Kitaraa, siis.
Ei riitä että on onnellinen. Tarpeen on myös että toiset eivät ole.
paulinho
23.06.2004 22:24:02
Jeps, kynnet ovat ainakin minulle hirvittävän tärkeät. Tosin, aloitin aikoinani soittelemaan pelkillä sormenpäilläni tuota kitaraa, mutta sitten, kun lähdin tunneille, opettajani käski kasvattaa kynnet, koska niiden avulla saa monipuolisemmat saundit. Itselläni tuo kolmas soitin, jota soitan on sähköbasso ja tuhoan aina siihen jotenkin kynteni. Voi tietysti olla, että se finger picking -tyylini bassolle on "vääränlainen", mutta "nopea" se kuitenkin on (ja saundi on kohtalaisen "kova"). Noh, tuo kynsien lakkaaminen ei kuitenkaan auttanut (joskin se auttoi aluksi, mutta kun lakka oli kulunut yhdestä kohtaa kynnestä pois, niin eipä apua enää ollutkaan). Muita ehdotuksia?
jPekka
27.06.2004 14:46:01

Muita ehdotuksia?

Sormiplektrat bassoa soittaessa?

Ottaessani aikanaan muutaman tunnin pipan soitossa (kiinalainen nelikielinen lyhytkaulaluuttu) opettajani teki minulle jostakin muoviseoksesta sellaiset sormiplektrat, jotka olivat kynnen puolella: muovilevy taivutettiin höyryttämällä kynnen yläpinnan muotoon ja teipattiin sormeen ihan nauhalaastarin tyyppisellä aineella. Saattaisi toimia klassisella kitarallakin. Eikös klasaripuolen perinteinen katkenneen kynnen korjaus hyödynnä pingispallosta leikattuja suikaleita, jotka liimataan kynnen päälle?
"Minne tahansa menetkin, siellähän olet."
Strutsi
17.07.2004 18:48:24
Ei oo mulle tullu tämmösiä ongelmia. Minä ainakin pureskelen kynteni niin säännöllisesti ettei ne vahingossakaan tule tielle. Kyllä se onnistuu se näppäily multa ihan hyvin ilman kynsiä, ehkä paremminkin. Kun minulla oli joskus pitkät kynnet, niin tuntu ainakin akustisella, että ne tarttuu niihin kieliin koko ajan.

(ja sitä seuraa hirvittävä hoitourakka).

Kuulostaa vähän neitimäiseltä. Ehhehee.
Sori ihan pakko oli möläyttää
"I've gone where the hand of man has never set foot."
Tmp
19.07.2004 16:06:15
Bassoa plekulla? Jos kuitenkaan ei ole ykkössoitin?
"Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)