Aihe: Studiolaitteiden ja -kaapeleiden suojaus sähköverkon häiriöiltä
1
antti20
05.07.2009 13:40:54
Tätä palstaa lukevilla on varmasti itse kullekin kertynyt jos jonkinlaisia audiolaitteita (koti)studioon. Näiden monesti arvokkaiden laitteiden suojaaminen sähköverkon häiriöiltä (esim. ylijännite) on varmastikin useissa tapauksissa järkevää. Millä tavoin te muut musisoijat suojaatte laitteenne sähköverkon häiriöiltä? Itse olen käyttänyt kotistudiolaitteideni suojaamiseen ihan perusylijännitesuojaa ja ukonilmoilla irrotan laitteet sähköverkosta.

Kotiteattereihin tai vastaaviin käyttötarkoituksiin on myytävänä erilaisia verkkovirtasuotimia, jotka usein ylijännitesuojauksen ohella suodattavat verkkovirrasta ylimääräisiä häiriöitä pois (esim. Monster, Shunyata ja Supra näyttäisivät valmistavan tuollaisia). Myös musiikkikäyttöön on saatavana jännitteentasaajia (esim. Furman näyttäisi valmistavan tuollaisia). Kannattaako (koti)studiomusisoinnin näkökulmasta teidän mielestänne sijoittaa enemmän rahaa tuollaisiin laitteisiin (tuovatko esim. parannusta äänisignaaliin) vai antaako pelkän perinteisen ylijännitesuojan käyttö käytännössä lähes vastaavan lopputuloksen?

Sitten vielä muutama kysymys hieman aihetta sivuten. Usein sanotaan, että sähkökaapelit ja audiokaapelit kannattaa pitää erillään, ettei sähkökaapeleista aiheutuisi häiriöitä audiosignaaliin. Onko tässä varmasti oikeasti jotain perääkin? Miten te olette tehneet studionne kaapeloinnin? Itse haluaisin saada kaikki kaapelit pois lattialta esim. jonkinlaiseen kaapelikouruun. Kannattaako hankkia vaikkapa pari erillistä johtokourua, joista toiseen laittaa audiokaapelit ja toiseen sähkökaapelit, ja asentaa nämä johtokourut erilleen toisistaan? Vai onko olemassa sellaisia johtokouruja, joissa olisi audio- ja sähkökaapeleille erilliset "osastot", jotka olisivat vielä jollakin tavalla suojattu, etteivät kaapeleiden signaalit pääsisi häiritsemään toisiaan?

Yhtenä lähtökohtana on varmastikin se, että käyttää hyvin suojattuja kaapeleita. Audiosignaalin kuljettamiseen olen jo pitkään käyttänyt suhteellisen laadukkaita kaapeleita, mutta sähkökaapeleista minulla ei ole mitään kokemusta eikä kovin suurta ymmärrystäkään. Sen olen havainnut, että ns. high end -käyttöön on olemassa aina yli parin tuhannen euron arvoisia virtakaapeleita. Tuon hintaisia kaapeleita en itse todellakaan hankkisi ikinä, mutta voisiko (koti)studiomusisoinnin näkökulmasta olla järkevää sijoittaa perusjatkojohdon sijaan muutamia euroja lisää virtakaapeleihin, ajatellen lähinnä virtakaapelien aiheuttamien häiriöiden vuotamisen estämistä? Entä mistä maallikko tietää, onko toinen virtakaapeli oikeasti paremmin suojattu kuin toinen?

Sellaisia ajatuksia ja kysymyksiä tällä erää. Toivottavasti saadaan asiasta ainakin hieman keskustelua aikaiseksi. Kiitoksia vastauksistanne jo etukäteen!
rintapek
06.07.2009 22:16:17

antti20: Itse olen käyttänyt kotistudiolaitteideni suojaamiseen ihan perusylijännitesuojaa ja ukonilmoilla irrotan laitteet sähköverkosta.

Ihan fiksua.

Kannattaako (koti)studiomusisoinnin näkökulmasta teidän mielestänne sijoittaa enemmän rahaa tuollaisiin laitteisiin (tuovatko esim. parannusta äänisignaaliin) vai antaako pelkän perinteisen ylijännitesuojan käyttö käytännössä lähes vastaavan lopputuloksen?

Mietit vaan miltä tahdot suojautua. Noit sähköverkosta riippuvia murheita ny on yli- &alijännite ja sit sähkökatkot. Sähkökatkoja varten on keksitty noi UPSit. Niis yleensä on viä jonkunmoisia suodattimia mukana. Noi offlinet on jopa ihan budjettiratkaisuja, jos ei kummempaa tartte ko hetken aikaa ajaa koneet alas.
OnlineUPSit taas sit käytännössä irrottaa siihen kytketyt masiinat sähköverkosta ja tarjoavatten ihan vakioitua virtaskaa, mut haittapuali on hinta. Nykyisellään halvimmillaankin tonnin molemmin puolin. Eivätkä poista sitä, et joka tapauksessa vehkeet on kytketty toisiinsa, joten mahdolliset häiriöt puikahtaa "suojaamattomasta" lähteestä.

Omasta takaa häiriönaiheuttajia sit voipi olla vaik jääkaappi/pakastin/vesipumppu tai vaik naapurin hitsausmuuntaja. niin ja loisteputket ja energiansäästölamput. Mut noi 230V sähkön häiriöt tai vaik maalenkit ny tuppaa kuulumaan. Niit joko on tai ei o. Jos niit ei o, ni ehjän korjaaminen on yleensä tarpeetonta ja aina helvetin kallista. Mut UPSilla ny ehkä kandee varautua siihen malliin, et se "kerran elämässä"- otto ei kaadu siihen, et sähköä toimittaa Vihdin Vilkku.

Sitten vielä muutama kysymys hieman aihetta sivuten. Usein sanotaan, että sähkökaapelit ja audiokaapelit kannattaa pitää erillään, ettei sähkökaapeleista aiheutuisi häiriöitä audiosignaaliin. Onko tässä varmasti oikeasti jotain perääkin? Miten te olette tehneet studionne kaapeloinnin? Itse haluaisin saada kaikki kaapelit pois lattialta esim. jonkinlaiseen kaapelikouruun. Kannattaako hankkia vaikkapa pari erillistä johtokourua, joista toiseen laittaa audiokaapelit ja toiseen sähkökaapelit, ja asentaa nämä johtokourut erilleen toisistaan? Vai onko olemassa sellaisia johtokouruja, joissa olisi audio- ja sähkökaapeleille erilliset "osastot", jotka olisivat vielä jollakin tavalla suojattu, etteivät kaapeleiden signaalit pääsisi häiritsemään toisiaan?

Tos on sit jo vähän fuulaakin mukana. Mut ideana hyvä. Siis siivota kaapelit pois lattialta. Et välttämäti mitään erillistä kourua tartte, "eristetystä" ny puhumattakaan. Kaapelit saapi ihan nätisti naputeltua seinään johdonpitimillä. Noit heikkovirtakaapeleita ei kande naputella just siihen 230V- johdon viereen. Toiset lattialistan tasalla ja toiset vaik kattolistan tasalla, ni tuskin tarttee pelätä, et sähköt karkaa piuhoista toisiin.

Jos noit 230V jatkojohto/jakorasioita tarttee liikaa, ni sit sähkäri paikalle hoitamaan tarpeellisen määrän pistorasioita oikeisiin paikkoihin. On meinaan monasti se helpoin/oikein ja ennenkaikkea paras ratkaisu. Eikä aina edes kallein.

Yhtenä lähtökohtana on varmastikin se, että käyttää hyvin suojattuja kaapeleita. Audiosignaalin kuljettamiseen olen jo pitkään käyttänyt suhteellisen laadukkaita kaapeleita, mutta sähkökaapeleista minulla ei ole mitään kokemusta eikä kovin suurta ymmärrystäkään. Sen olen havainnut, että ns. high end -käyttöön on olemassa aina yli parin tuhannen euron arvoisia virtakaapeleita. Tuon hintaisia kaapeleita en itse todellakaan hankkisi ikinä, mutta voisiko (koti)studiomusisoinnin näkökulmasta olla järkevää sijoittaa perusjatkojohdon sijaan muutamia euroja lisää virtakaapeleihin, ajatellen lähinnä virtakaapelien aiheuttamien häiriöiden vuotamisen estämistä? Entä mistä maallikko tietää, onko toinen virtakaapeli oikeasti paremmin suojattu kuin toinen?

Nois skitta-&mikkipiuhoissa eroja onkin. Ainakin määrättyyn rajaan asti. No, on tietty verkkovirtapiuhoissakin, mut ko tuskin kilovatteja siirtelet satoja metrejä, ni mikä tahansa kaupassa myytävä jatkis hoitaa homman. Ne, mitkä ei hoida löytyy TUKESin sivuilta.
Jokseenkin samaa MMJ- johtoa sinulla on seinät täynnä, eikä se sähkö sieltä mihinkään karkaa. Toi haiendismi taas on sairaus, jonka viimevaiheessa potilas soittaa Olkiluotoon ja pyytää laittamaan myllyyn "musikaalisempaa" uraania.
One kind of music only - the good kind
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)