Aihe: Aloittelija Diaries, osa 114 (kitaraa)
1
Haltsi
16.01.2008 11:08:55
Tervehdys.

Elikäs kitaran soittoa olen tässä aloitellut (ilman opetusta) viime viikkoina, täysin pystymetsästä tulleen aivoituksen myötä ("Kokeillaans tulisko tästä kitaransoitosta mittään.."). Sain lainaksi perusakustisen, 3/4 kokoa, nailonkielillä. Kyseinen kitara on minulla tämän kevään ajan käytössä. Tämä on aika pitkä viesti, ok, ajattelin kuitenkin kertoilla hieman taustoja ja kysellä sitten treenausvinkkejä ja vihjeitä ym. ohjeita mm. motivaation säilyttämiseksi. Älä suotta lue kokonaan jos tekstin määrä hirvittää. :)

Vähän taustaa: Olen soitellut koskettimia vajaan pari vuotta, aika pitkälti on-off meiningillä. Välillä on tullut soiteltua enemmän, välillä vähemmän ja joskus ei ollenkaan. Lähinnä pianojuttuihin painotun, mutta en ole kovin hirveästi jaksanut opetella mitään "oikeita juttuja" (sointuja, biisejä, ym.), aika pitkälti omia pieniä kyhäelmiä ja pätkiä sieltä täältä. Nyt on viime syksyn olleet soittomotivaatiot pianolla aika matalanpuoleiset, ja tuossa loppuvuodesta tarjoutui tilaisuus saada kitara omaan käyttöön. Ajattelin, että what the hell, kokeillaan pois ja otin kitaran lainaan. Aluksi se lojui pussissaan koskemattomana, kun totesinkin etten jaksa kuitenkaan sitä alkaa opettelemaan.

Noh, sitten jossain vaiheessa se tuli sieltä kuitenkin kaivettua esiin, ja hetken ihmeteltyäni ajattelin kuitenkin kokeilla. Mainittakoon nyt tässä vaiheessa, että olen aika pitkälti vasenkätinen. Oikeastaan tuo hiiren heiluttelu on ainut asia mitä oikealla kädellä teen. Niinpä kitaratkin (ilmakitarat ja oikeat) ovat aina kääntyneet vasuriasentoon, eli oikea käsi otelaudalla. Kokeilinpa huvikseni myös pitää kitaraa "oikein päin", mutta se tuntui täysin luonnottomalta, sormet olivat notkeudeltaan kumiluodin luokkaa. Käsien liikuttelu oli kuin huonosta hidastetusta filmistä. Alusta asti oli siis selvillä että vasurina mennään, tässäkin asiassa. Kielet piti siis saada vaihdettua, ajattelin ettei kannata lähteä ylösalaisin olevilla kielillä pelleilemään sen enempiä.

Hetken asiaa tuumailtuani päätin kokeilla kielten vaihtoa itse. Vaikka pari ekaa kieltä näyttivätkin vaihtuvan aikamoisen kiroilun saattamina, sujui homma loppua kohden jo paremmin. Ei järin kaunista jälkeä tullut, mutta sain kuitenkin vaihdettua ja ovat toistaiseksi pysyneet vielä kiinni ja kohtuullisesti vireessäkin. Paskat kielethän nuo jo ovat, kuluneet, olisi melkein kannattanut uusi setti ostaa.

Virityskin muodostui pienimuotoiseksi ongelmaksi. Korvakuulolta yritin sitä ensin viritellä. Bassokielet sain kohtuullisen hyvää vireeseen, mutta ylimpiä (ääneltään) kieliä minun oli vaikea saada kohdilleen. Ensimmäinen investointi harrastuksen eteen oli siis edessä, ostin Korg GA-30 viritysmittarin hintaan 24 euroa ja johan helpotti.

Hypätään viikko pari ajassa eteenpäin. Olen nyt harjoitellut sointuja (E, Em, A, Am, D ja G) ja niiden vaihtamista, sekä yleensä sormien liikuttelua otelaudalla. Noita vGuitarLessons.comin 12:sta ilmaista opetusvideota olen katsellut, tällä hetkellä viides video katseltu, mutta ei vielä sisäistettynä aiempiakaan. Vaikealtahan nuo soinnut tuntuvat, mutta olen jotain kehitystä onneksi jo huomannut. Esim. E - Em ja Am -> Em vaihdot sujuvat jo kohtuu mukavasti. Mutta vielä on paaaljon treenattavaa. Hankalaa on.

Ilmeisesti kannattaa treenailla jotain yleisiä sointukulkuja, eikä pelkästään mitä sattuu sointupareja edestakaisin, vai? Noissa opetusvideoissa ollutta E -> A -> D -> A -> E kulkua olen vähän kokeillut, mutta eihän se vielä onnistu kun D on niin vaikea ottaa.. :) Mutta varmaan treenillä menee. Sitten joskus.

Missähän vaiheessa kannattaa siirtyä sitä Smoke On The Waterin introriffiä treenaamaan? ;)

Vaihdetaanpas sitten hieman aihetta. Ensinnäkin: onko normaalia että jo tässä vaiheessa on kauhea himo ostaa sähkökitara ja vahvistin, vaikkei vielä osaa soittaa oikestaan mitään? =) Semmoisen asian huomasin nimittäin kun vaihdoin Casio CTK-611:stä (jossa oli paljon eri soundeja - huonoja, kyllä - mutta erilaisia) tuohon Privia PX-110:n, jossa soundeja on kourallinen, että osa soittomotivaatiosta koostui juuri siitä että sai leikkiä niillä erilaisilla soundeilla, ja kokeilla kaikenlaista vaikkei kovin paljoa osannut soittakaan.. En tiedä kuinka tuo vertautuu kitaroiden puolelle, mutta luulisin että itselleni olisi iloa esim. MicroCuben tarjoamista efekteistä, ja särötkin tietysti jäävät tuolla akustisella kokematta.. Tuolla olen yrittänyt itselleni perustella sitä miksi sähkökitara niin kummasti kiinnostaa jo tässä vaiheessa.

Olen lueskellut aiheesta (ensimmäisten kamojen hankinnasta) enemmän kuin on terveellistä, ja lukemani perusteella aika hyvä setti aloittelijalle olisi varmaankin Roland Micro Cube + Yamaha Pacifica 112. Micro Cubeen olen jo päättänyt, ja kitarankin melkeinpä. Onneksi tuota löytyy vasurimallinakin, ainakin Thomannilta (http://www.thomann.de/fi/yamaha_pacifica_112l_yns_left_hand.htm). Onko mitään järkeä tilata kitaroita netistä, kokeilematta, kun ottaa huomioon että olen aloittelija enkä todennäköisesti erota sutta savesta? Tilasin tuon digipianoni juurikin Thomannilta ja hyvin kelpasi soitto CTK-611:stä siirtyvälle.. Jotenkin kuvittelisin ettei musiikkiliikkeissä ole hirveästi noita vasenkätisten malleja kokeiltavana. Ne ovat muutenkin jotenkin niin painostavia paikkoja, eihän sinne uskalla mennä kun ei mitään osaa.. :) Btw, jos joku osaa Jyväskylän liikkeistä sanoa vasenkätisten tilanteesta, niin olen kiitollinen.

Ai niin, liittyen siihen että minkälaista musiikkia haluaisin soitella. Jos taas koskettimiin verrataan, niin siellä puolella tykkään enemmän pianobiiseistä kuin tiluliluttelusta. Kitaralla olisi mukava osata soitella jotain vähän hevinpää menoa, vaikkapa Maidenia. Mutta kauhean nopea mäiske esim. trashi ei kiinnosta, eikä niin hirveästi myöskään tilutussoolot. Sooloissa tykkään enemmänkin esim. Mark Knopflerin ja David Gilmourin tyylisestä rauhallisemmasta maalailusta. Fiilis ennen nopeutta. :) Toivottavasti tämä selventää vähän minkätyyppistä soundia olen hakemassa. Säröissäkin luulisin pitäytyväni aika maltillisissa määrissä.

Yritän tässä nyt taistella himoa vastaan, ja järkeillä itselleni että "opettele nyt hyvä mies ensin edes perusteet ennen kun ostat pelit ja vehkeet!". Käy päivä päivältä vaikeammaksi. ;) Onneksi nämä (aloittelijan) kitarakamat on vähän halvempia kuin digipianot. Yritän ainakin muutaman kuukauden harjoitella tällä akustisella, mutta vaikeaa on. Paitsi niinhän se soitto ylipäätänsäkin.

Lopuksi vielä (jaksoiko kukaan edes lukea tänne asti? :)) muutama enemmän tai vähemmän tyhmä kysymys. Kuinka itse aloititte kitaransoiton harjoittelun? Perussointuja on ilmeisesti ihan hyvä treenata, vaikka vaikeilta tuntuvatkin? Missä vaiheessa uskallan aukaista Guitar Pron ja kaivella sieltä jonkun mukavan tabin esiin?

Kuinka saan pidettyä itseni motivoituna harjoitteluun? Tällä hetkellä on vielä hyvät motivaatiot, mutta itseni tuntien joskus saattaa tulla kausia jolloin homman keskeyttäminen on lähellä. Siinäpä yksi hyvä syy perustaa tämä ketju, jos annan semmoisia signaaleja tänne että kohta ei enää jaksa, niin potkikaa hyvät ihmiset ainakin noin virtuaalisesti meikäläistä persauksille sen verran että tartun taas kitaraan! :) Toivottavasti homma ei lopahda ennen kuin kunnolla alkoikaan, satsasinhan jo opiskelijabudjetista sievoisen summan tähän, eli 24 euroa viritysmittarriin.. ;)

Tässä kirjoituksessa on mahdollisesti vähän se kuuluisa punainen lanka hukassa, mutta ehkä kaipaan jotain yleispätevää tarinointia, vinkkejä, kokemuksia ja sen sellaista aloittelijan arkeen, kuinka saada harrastus mukavasti käyntiin. Kiitän vaivannäöstä jos tänne asti jaksoitte, toivottavasti joku jaksaa kommentoidakin.. =)
This is my signature. There are many like it but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless. Without my signature I am useless.
weelie
16.01.2008 11:55:07 (muokattu 16.01.2008 11:56:36)
1. Juu, yleisiä sointukulkuja kannataa treenata:
eli esim ns. "blues-sointukulkua":
C, F, G
A, D, E
G, C, D
E, A, B7
D, G, A

tai tämä kuuluisa:
C, Am, F, G tai C, Am, Dm, G.

2. Smoke on the water on hyvä oppia juu. :) Aloita G- ja D-kielet avoimena pikaten.

3. On normaalia juu.

4. Netistä sitä tilaa monet osaavat ja aloittelijat, ei siinä mitään. Tietysti kannattaa ottaa selvää mikä käteen, silmälle, korvalle parhaiten sopii, ettei ihan turhaan ostele. Uuden ostamisessa kun menettää aina rahaa.

5. En jaksanut ihan kaikkea lukea. Laitoin kysymysmerkit korostetuiksi että näin kysymykset.

6. Itse aloin soinnuilla ja perusmelodioilla. Soittelin jotain simppeleitä kappaleita soinnuilla ja sitten melodioita rautalankakappaleisiin jne. Ja tietysti jotain riffejä, smoke on the wateria, AC/DC:tä, jne.

7. Guitar pro nyt ei tee asiasta sen vaikeampaa. Jotkut tabit lienevät helppoja. Ja älä unohda Powertab-softaa tahi TEF-vieweriä, ne kun ovat ilmaisia, ei tarvitse laittomia kopioita kierrätellä.

8. Motivaatio tulee ja menee, monesti menee viikko, kuukausi tai vuosi ettei kiinnosta. Etsi joku toinen joka myös yrittää opetella, ja sparrailette toisianna.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
Haltsi
16.01.2008 19:47:32
Jees, hyviä pointteja tuli, kiitän. :) Tuossa äskön treenailin D -> A -> E kiertoa, ja D:hen vaihto ja pois alkaa nyt jo jotenkuten mennä. Mukava huomata että on edes hitusen kehittynyt tässä. A on mulle tällä hetkellä vaikein, kun ne sormet ovat hirveässä nipussa siinä kakkosnauhalla, pahuksen vaikea saada nopeasti ne aseteltua kohdilleen.. :/
This is my signature. There are many like it but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless. Without my signature I am useless.
Haltsi
17.01.2008 16:49:22
Tuplapostaus, mutta menkööt..

Tänään otin työn alle ensimmäisen biisin, Nothing Else Mattersin. En tiedä miksi (en edes kuuntele Metallicaa), mutta hyvä veisuhan se on. Niin ja tietysti introon tyydyn ainakin toistaiseksi. Ensimmäistä vajaata puoliskoa introsta olen nyt treenaillut, menee jotenkuten (hitaalla temmolla siis). Huomasin taas pientä kehitystä. :) Toivottavasti opin loputkin jossain vaiheessa, pahan näköistä on. Ei myöskään kovin sujuvaa ole vielä soitto. Hyvää vaihtelua kuitenkin sointutreeniin.
papitsu
17.01.2008 16:54:54
Jees, hyviä pointteja tuli, kiitän. :) Tuossa äskön treenailin D -> A -> E kiertoa, ja D:hen vaihto ja pois alkaa nyt jo jotenkuten mennä. Mukava huomata että on edes hitusen kehittynyt tässä. A on mulle tällä hetkellä vaikein, kun ne sormet ovat hirveässä nipussa siinä kakkosnauhalla, pahuksen vaikea saada nopeasti ne aseteltua kohdilleen.. :/

Yksi tapa helpottaa tuota A:n ottamista, on ottaa se pelkästään etusormella painaen. Eli siis E-kielet jätetään soittamatta, niinko X0222X. Kaikki kakkoset painat etusormella.

Mutta kannattaa myös opetella tuo A-sointu kolmella sormella painaenkin, monesti esim. näppäillessä jotain juttua, tarvitsee tuo korkeinkin E-ääni saada soimaan.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
--Tomppa--
18.01.2008 19:22:16 (muokattu 20.01.2008 18:28:25)
Yksi tapa helpottaa tuota A:n ottamista, on ottaa se pelkästään etusormella painaen. Eli siis E-kielet jätetään soittamatta, niinko X0222X. Kaikki kakkoset painat etusormella.

Mutta kannattaa myös opetella tuo A-sointu kolmella sormella painaenkin, monesti esim. näppäillessä jotain juttua, tarvitsee tuo korkeinkin E-ääni saada soimaan.

Turha mitään oikopolkuja on alussa opetella, se vaan hidastaa oppimista myöhemmin in my opinion.

E: Typo
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
Haltsi
18.01.2008 19:28:54 (muokattu 19.01.2008 11:49:19)

Kiitos, täytyypä kokeilla tuotakin.

Tura mitään oikopolkuja on alussa opetella, se vaan hidastaa oppimista myöhemmin in my opinion.

Niin ja totta tietysti tämäkin.

Tulipa muuten valittua pahuksen hankala biisi, tuo Nothing Else Matters nimittäin.. Olin iloisesti opetellut intron ekaa puoliskoa, kunnes tuli vastaan hemmetin paha kohta. Tuossa 0:20-0:22 kieppeillä biisissä. Kun olin opetellut aivan ihan omilla sormituksilla, ja sitten yhtäkkiä pitäisikin yltää x0x550 ja x0x552, ja siitä vielä x3x553 (nämä siis käyttämäni tabin mukaan). Jouduin ottamaan nimettömän ja pikkusormen käyttöön, ja niissähän ei ole voimaa painaa kieliä, saati että käsi yltäisi kunnolla vitosnauhoilta kakkoseen. Perin ongelmallista saada sormet yltämään. Huh.

Taidankin katsella seuraavaksi jotain helpompaa kipaletta. :P

EDIT: Vähän edistystä tapahtunut tuossa biisissä, muttei paljoa. :) Oli minulla asiaakin. Semmoista piti kysyä, että kun tuo kitara on tosiaan 3/4 kokoa, niin lieneekö kovin suuri järkytys kun jossain vaiheessa lyödään esim. Pacifica käteen? Mitä vähän mittailin, niin ei tuo kaula näyttänyt kovin paljoa pitemmältä noissa sähkökitaroissa, mutta mistäpä sitä tietää miten siihen sitten tottuu. Meneekö kaikki oppima uusiksi jne. :)
esprit de corps
19.01.2008 17:27:46 (muokattu 19.01.2008 17:46:50)
Oli minulla asiaakin. Semmoista piti kysyä, että kun tuo kitara on tosiaan 3/4 kokoa, niin lieneekö kovin suuri järkytys kun jossain vaiheessa lyödään esim. Pacifica käteen? Mitä vähän mittailin, niin ei tuo kaula näyttänyt kovin paljoa pitemmältä noissa sähkökitaroissa, mutta mistäpä sitä tietää miten siihen sitten tottuu. Meneekö kaikki oppima uusiksi jne. :)

En millään pahalla sano, mutta mulla tulee sun kirjoituksista väkisinkin mieleen, että sä mietit ihan liikaa. ; ) Käy vaikka testaamassa musaliikkessä eri kitaroita, niin saat vähän pohjaa siihen, miten erilaiset soittimet toimii omassa kädessä. Sen jälkeen tietää paremmin, mitä havitella.

Soittamalla nämä asiat parhaiten hoituu. ; )
Vähän niinku muumi.
Haltsi
19.01.2008 18:06:36
En millään pahalla sano, mutta mulla tulee sun kirjoituksista väkisinkin mieleen, että sä mietit ihan liikaa. ; )

Se on itse asiassa juuri kuten sanoit. :) Minulla helposti karkaa mopo käsistä näissä asioissa, ja kelailen tuhatta ja yhtä asiaa yhtäaikaa. Voitte uskoa millaista oli vuosi sitten kun pianon ostoa pohdiskelin.. ;)

Btw, olen jälleen edistynyt hitusen NEM introssa. Huomasin tosin, että käyttämäni tabi lienee hieman yksinkertaistettu versio, mutta eipähän tuon väliä - riittävästi minulle haastetta jo tuossakin.
weelie
19.01.2008 19:21:57 (muokattu 19.01.2008 19:23:44)
No avointa A-sointuahan soitetaan aikas monella tapaa... esim. jotkut soittavat niin, että etusormella D- ja G-kielet ja B-kieli keskarilla. Siitä on helppo siirtyä A7-sointuun (x01010).

Ja toinen tapa soittaa A-sointu on x02225, eli etusormella neljä kieltä ja e-kieleltä viidesnauhapikkurillillä. No tuo ei ole se sointuväännös jota normaalisti käytetään. Se on sellainen blues-käännös, sano, menee helposti toisenlaisen A7:n kanssa (x02223).

Jos siirtyy Am - A - C -sointujen välillä, voi olla kätevämpää ottaa A kolmella sormella niin että etusormi ei ole käytössä.

Mutta siis, ensin vedetään niinkuin helpoin on ja sitten myöhemmin opitaan kaikki tavat tarpeen mukaan.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)