Aihe: Miten päästä sisälle musiikkipiireihin biisintekijänä/esittäjänä
1
FreeBandGuy
02.03.2021 17:01:08
Hei! Olen tehnyt musiikkia jo yli kymmenen vuotta ihan vaan itsekseni pääni sisällä ja otan nyt askelia, että saan tuotua biisejä julki. Minulla on kova luotto omaan musiikkiin ja taitoihin, koska niitä on tullut hiottua. Mihin kannattaa ottaa yhteyttä tai mistä kannattaa etsiä tietoa siitä, miten voisi alkaa artistiksi, jos on valmis tuottamaan paljon musiikkia, ihan ammattitasolla, mutta ei ole vielä minkäänlaisissa yhteyksissä musiikkimaailmaan?

Ehkä voin lisätä tähän vähän selvemmin: miten kannattaa aloittaa artistiksi tuleminen ihan pohjalta, jos on jo paljon sanoittamista ja toteuttamista vaille valmiita biisejä?
Rallattelija
02.03.2021 22:39:29
Tällä alulla en tahdo masentaa mutta aika monella on kova luotto itseensä ja biiseihinsä. Toisilla aiheesta toisilla aiheetta.

Pään sisällä biisien pitäminen ei tosiaan vie eteenpäin. Vanha konsti on tehdä biisit kuunneltavaan muotoon tavalla tai toisella ja kuunnelluttaa niitä vaikkapa levy-yhtiöiden herroilla. Moni on noussut sosiaalisen median alustoiltakin tähteyteen. Mun mielestä tohon ei ole oikotietä. Ainoa tapa päästä sille korkeimmalle jakkaralle on se, että muutkin pitävät sun kappaleista kuin ne pari parasta frendiä äiskän ja iskän lisäksi.
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
basisti1971
03.03.2021 07:46:52
Moi.

Tervetuloa mnettiin.

FreeBandGuy: Hei! Olen tehnyt musiikkia jo yli kymmenen vuotta ihan vaan itsekseni pääni sisällä ja otan nyt askelia, että saan tuotua biisejä julki. Minulla on kova luotto omaan musiikkiin ja taitoihin, koska niitä on tullut hiottua.

Kuten yllä jo todettiin, jokaisella joka musiikkia syystä tai toisesta ja muodosta riippumatta tuottaa, on kova luotto omaan tekemiseensä.
Ja pakko toki ollakin jos aikoo edes jonkinlaista näkyvyyttä saavuttaa, mutta valitettavasti pelkkä luotto ei käytännössä takaa yhtään mitään.
Muuta kuin tietty sen että aikaa ja resursseja palaa, katsantokannasta kiinni palaako turhaan vei ei.

FreeBandGuy: Mihin kannattaa ottaa yhteyttä tai mistä kannattaa etsiä tietoa siitä, miten voisi alkaa artistiksi, jos on valmis tuottamaan paljon musiikkia, ihan ammattitasolla, mutta ei ole vielä minkäänlaisissa yhteyksissä musiikkimaailmaan?

Yhteydet eivät muodostu itsestään, vaan vaativat kovaa ja usein pitkäjänteistäkin työtä.
Alalla kuin alalla "oikotie" verkostoitumiseen on kyseisen alan oppilaitokset, joko opiskelijana tai yhteistyökumppanina.
Lähihistoriastakin muistanemme esimerkkejä siitä kuinka koulutuksen puute on hidastanut tai jopa taannuttanut nousujohteisen urakehityksen.

Jos ammattitasolle haikailee, jo pitkään alan koulutus on ollut käytännöllisesti katsoen pakollinen "välivaihe" jos sellaiseksi koulutuksen haluaa ajatella.
Ilman oppilaitoksessa saatuja perustaitoja ja etenkin kontakteja, on markkinoilla joka tapauksessa aina altavastaajan asemassa verrattuna sellaisiin jotka edes jonkin oppilaitoksen opetussuunnitelman ovat läpi rämpineet.

Tuottamis- ja sävellyspuolesta ei omakohtaista kokemusta ole kuin sivuhuomautuksen verran, mutta ainakaan soittajalle koulutus, kontaktit, taito ja eräässä tapauksessa vielä kaupanpäälle kuuluisat vanhemmatkaan eivät välttämättä takaa sitä että menestystä tulee.
Noilla eväillä saa kyllä suurella todennäköisyydellä "parempia" mahdollisuuksia ja lukumäärältäänkin enemmän kuin kouluttautumaton tavis kuten vaikkapa minä.
MOT.

Kuuluisista vanhemmista puheen ollen, nepotismi ei liene varteenotettava vaihtoehto kun täällä asiasta kyselet ;).
Toimii kyllä loistavasti ja usein muullakin tapaa kuin suorana suosimisena, tuostakin on käytännön kokemusta.

FreeBandGuy: Ehkä voin lisätä tähän vähän selvemmin: miten kannattaa aloittaa artistiksi tuleminen ihan pohjalta, jos on jo paljon sanoittamista ja toteuttamista vaille valmiita biisejä?

Riippuu toki vahvasti genrestä, mutta jos vain sävellät, eikä sanoituksia (ja tietenkään sitämyöden sovituksiakaan) vielä ole, ollaan aika vahvasti lähtökuopissa.
Veikkaan että jokaista varteenotettavaa sanoittajaa -jotka eivät itse sävellä lainkaan- kohden löytyy viitisenkymmentä varteenotettavaa säveltäjää.

Edelleen genrestä riippuen, nykykäytäntö siitä että sanoituksiin kaiketi tehdään/sovitetaan sävellys pikemminkin kuin sävellyksen pohjalta keksitään/sovitetaan sanat, ei alkua ainakaan helpommaksi tee.

Jos oikeasti sidosryhmistäsi ei löydy runoilevaa tai sanoittavaa kaveria, yksi vaihtoehto saattaisi olla "Lyriikka" alafoorumilta etsiä mieleisiä sanoituksia tai sanoittajia, ottaa yhteyttä ja sopia miten homma hoidetaan maaliin.

Jonkinlainen kanava/tapa saattaa sävellyksesi joko ilman sanoja/laulumelodiaa tai niiden kanssa kuunneltavaan muotoon on vähimmäisvaatimus siihen että yhteistyökumppaneita kannattaa edes alkaa etsimään.
Se, hoitaako homman teeseitsemeiningillä vai (pien)studiossa, se on itsestä kiinni.

Onnea ja menestystä unelmallesi.

T:Samuli
FreeBandGuy
08.03.2021 14:05:06
Rallattelija: Tällä alulla en tahdo masentaa mutta aika monella on kova luotto itseensä ja biiseihinsä. Toisilla aiheesta toisilla aiheetta.

Pään sisällä biisien pitäminen ei tosiaan vie eteenpäin. Vanha konsti on tehdä biisit kuunneltavaan muotoon tavalla tai toisella ja kuunnelluttaa niitä vaikkapa levy-yhtiöiden herroilla. Moni on noussut sosiaalisen median alustoiltakin tähteyteen. Mun mielestä tohon ei ole oikotietä. Ainoa tapa päästä sille korkeimmalle jakkaralle on se, että muutkin pitävät sun kappaleista kuin ne pari parasta frendiä äiskän ja iskän lisäksi.

Kiitos vastauksesta. Mun kysymys oli vähän huonosti muotoiltu, mutta tosiaan tosta oli ainakin apua, että voi viedä jollekin levy-yhtiölle kuunneltavaksi, kun on biisejä toteutettuina. Jotenkin vaan vaikea löytää tietoa että minne viitsii lähettää biisejä kuunneltavaksi. Oon saanutkin pari biisiä jo toteutettua ja aion ainakin kokeilla onneani.

Thanks!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)