Aihe: bassorummun pedaalin säätö
1
Simon
26.09.2003 09:38:59
Alotteleva rumpali kyselee, että onko olemassa joitakin perusperiaatteita pedaalin säädössä?

Esim. pitääkö sille ketjulle tehdä säätöjä? Toiveena olisi säätää ja saada aikaiseksi sellainen "jämäkkä" tatsi siihen pedaaliin. Että iskukin pomppaa niikuin takaisin ja siinä on vastusta. Kierrejousta olen venyttänyt maksimiin ja hakenut palikalle asentoa, mutta en ole siltikään tyytyväinen. (Yamahan peruskamaa..).
fmcruelty
29.09.2003 08:53:56 (muokattu 29.09.2003 08:55:33)

Kandee laittaa sekä nuija, että jousi aika neutraaleihin säätöihin, niin lopputulos on varmasti kaikkein miellyttävin.

Nuijaa ei liika alas, koska sitten joudut käyttää ylimääräistä voimaa polkemiseen ja nuija et muutenkaan kovin tanakasti tavoita kalvoa! Sitten jos nuija on liika korkealla, niin voimaa tulee kyllä huimasti, mutta kontrollointi on sitten vaikea. Esim. nopeat tupaliskut hankaloituvat nuijan suuren liikeradan vuoksi. Elikkä kultainen keskititie! Nuijan kulma kalvoon nähden kannattaa asettaa selaiseksi, mikä itsestä tuntuu parhaalta. Itsellä se on noin 15cm päässä n 45 asteen kulmassa!

Jousi kannattaa kiristää siten että se on aavistuksen verran jännityksessä, mutta selkeästi jännityksessä kuitenkin.

Pedaalin nivelet kannattaaa rasvata valkovaseliinilla silloon tällöön. Tuo lisää käyttömukavuutta ja käyttöikää!

Kuten huomasit, nämäkin säädöt ovat aika pitkälti yksilöllisiä ja varsinaista oikeaa ratkaisua ei ole!

PS. En tiedä rumpalitasostasi, mutta opettele heti alusta asti soittamaan pedaaleja päkiällä (elikä kantapää ilmassa).

Tällaista, toivottavasti oli jotain apua :)
Stay on the road, Beware the moonlight
Simon
29.09.2003 12:16:53
Kiitos hyvistä vinkeistä ja neuvoista!
Taso tosiaan on alottelijan tasoa, mutta olen päässyt jo niin pitkälle, että soittelen jo päkiällä! Heh.. Ei senkään opettelu ollu niin heleppoa.. Askel kerrallaan.
Timi
29.09.2003 14:57:06
Terve
Pieni utelu,miksi päkiöillä,pohkeet väsyy,ja ei saa lattiasta, ainaski mun mielestä, tukea vaikkapa kun laiva keinuu?Minulla on jäänyt varmaan jonnekin takaraivon taa tai välille jonkun huippurumpalin neuvo tuosta jalkojen käytöstä.Vissiin neuvo on ollut väärä,kun minusta ei tullut huippurumpalia.
fmcruelty
29.09.2003 15:48:57

Kukin falskaa tyylillään! Päkijällä soitto on helpommin kontrolloitavis jos vertaa esim. et kantapää ois maas ja rasitus kohdistuis säären etuosaan!
Stay on the road, Beware the moonlight
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)