Aihe: Mistä kannattaa aloittaa basson soitto?
1
Juksu
20.10.2005 20:20:59
Olen saanut lukioiden alettua akustisen freedom- kitaran. innostus lähti musiikin tunneilta. Koko ajan olen halunnut vain ja ainoastaan bassoa, koska se tuntuu mukavalta ja osuvalta minulle, mutta vanhemmat päättivät että saan vaan tuon kyseisen kitaran. nyt sain viimein vanhemmat puhuttua ympäri ja saan basso-setin, jossa siis mukana kaikki tarpeellinen: Ibanezin GSR 190J basson, 10watin vahvistimen, kantolaukun jne.. Joudun sen ostamaan itse, ja vaikka tili tyhjeneekin kokonaan, uskon että se on sen arvoista. mutta muutama asia mietityttää; mitä kannattaa tehdä ensin, ja kannattaako mennä jonnekkin opetukseen? ja jos niin, niin minne O.o En osaa soittaa tällä hetkellä muuta kuin Apulannan kappaleen Noidanmetsästäjä, Hey juden ja Smoke on the water- kappaleen alun. eli suoraansanottuna en oikein mitään.

Siispä, miten kannattaa aloittaa?
wavelength
21.10.2005 12:31:30

Aluksi kannattaa ottaa muutamia tunteja säännöllisesti, jotta saat soittotekniikan kuntoon heti alusta alkaen. Tunneilta saamasi harjoittelumateriaalin lisäksi kannattaa kehitellä omia juttuja, plokkailla biisejä tms. Ilman opettajaa ei kannata lähteä bassonsoiton suohon rämpimään. :)
En tiedä mistä puhun.
kassper
21.10.2005 23:40:39

Aluksi kannattaa ottaa muutamia tunteja säännöllisesti, jotta saat soittotekniikan kuntoon heti alusta alkaen. Tunneilta saamasi harjoittelumateriaalin lisäksi kannattaa kehitellä omia juttuja, plokkailla biisejä tms. Ilman opettajaa ei kannata lähteä bassonsoiton suohon rämpimään. :)

Juurikin näin. Asiat voi tehdä vaikeasti tai sitten vielä vaikeammin.

Pyri esim. musiikkiopistoon tai katsastele yksityistunteja. Voit vaikka pistää tonne Wanted-palstalle ilmotuksen, että haluat opetusta. Saattaa sitten joku laupias samarialainen bongata sen sieltä ja rientää avuksesi.

Ensimmäiset asiat basson soittamisen helpottamiseks on varmaankin soittoasento, perustekniikka, asteikot, blues-kaava ja nuoteista lukeminen. Tuo lukeminen kannattaa ottaa heti hanskaan, koska siitä on yksinkertasesti ihan helevetisti hyötyä ja se on pirun hankalaa alkaa tahkoamaan sitä 4-5 vuoden soittamisen jälkeen (nimim...)

Blues-asteikko taas sen takia, että... noh.. pääset vaikka bändin tai opettajan kanssa heti sitten jammailemaan :)
Soittoasento sitten sen takia, ettei tarvi vanhana kärsiä kaikesta ylimääräsestä ruumiillisesta vaivasta.
Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa. Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)