Aihe: Mitä soittaa?
1
Slepah
06.12.2005 22:02:52
Moro.

Eli sain nyt tossa 4 päivää sitten sen sähkökitaran (Yamaha pacifica 311 ja behringer gm108 vahvari.) Olin akustisella rämplännyt pariviikkoa ennen tuota sähkökitaraa ja opin A, E, C, D, G, ja F soinnut ja niiden molit + septimit. Sähkökitaralla olen nyt harjotellut neljä päivää Sytem of a Downin kappaletta Sad statue (tiedän, aika paha aloittelijalle) ja sen ohella olen oppinut power chordsit keskinkertaisesti.

Nyt kaipaan hiukan neuvoja mitä soitella? Suuri kitarakirja löytyy (siitä opettelin soinnut) mutta haluaisin soitella joitain biisejä jotta se opettelu olisi siinä ohessa mukavaa. Eli kertokaas nyt joitain helppoja rock/punk/hardrock biisejä? Mielellään soittaisin niitä tabulatuureista.

Thanks.
Jep jep
wavelength
06.12.2005 22:23:47

Suosittelen yrittämään korvakuulolta soittamista. Kuuntele siis jotain suht helppoa biisiä josta itse tykkäät, ja yritä soittaa sama perässä. Tässä hommassa ei ole tärkeintä saada joka juttua kerralla selville, vaan edetä hitaasti käsien ja korvien kehittymisen tahdissa. Sekin on jo jotain, jos saat kahlattua biisin läpi vitossoinnuilla. Sen jälkeen voikin lähteä kuulostelemaan, mitkä soinnut ovat duureja, mitkä molleja, ja mitkä seiskoja. Sointuvaihdosten hiominen on teknisestikin älyttömän hyvää treeniä. Älä huolestu, vaikka oma räpellys ei kuulosta samalta kuin levyltä soitettuna; taitojen kehittyessä korvat kuulevat enemmän, ja kädet pystyvät soittamaan paremmin sen, mitä korva kuulee.

Harjoittele barresointuja ja asteikkoja, niistä on aina hyötyä. Kitarakirjasta on tässäkin varmasti apua.
En tiedä mistä puhun.
kuriken
06.12.2005 23:19:57
Eräs kaverini tykkää Green Daystä ja on opetellu sen biisejä. Vaikutti aika helpoilta ja aloittelijoille sopivilta biiseiltä(suurin osa barre sointuja toisensa perään). Varsinkin jos kotoa löytyy jo sen levy. Mutta kannattaa vaan soitella niiden levyjen mukana mitä jo omistat, ja sen musiikin mukana mistä tykkäät. Jos on liian vaikeaa tai tylsää itse yrittää kuunnella sointuja voi "luntata" netistä. Mutta tabeihin ei saa luottaa 100% ja kuuntele itse jos niissä on vikoja. Vaikka ei vikoja olisikaan niin kannattaa kuunnella, että seuraavaan kappaleeseen pystyt itse kuuntelemaan soinnut. Siitä pikkuhiljaa sointukorva kehittyy. tsemppiä :)
Xizor
07.12.2005 08:47:06 (muokattu 07.12.2005 11:24:24)
Teet pienen sijoituksen ja hommaat Troy Stetinan Heavy Metal Rhythm Guitar 1 ja 2 opukset. (Nimestä huolimatta tuossa on hyvää komppaus oppia ihan joka lajiin)

Noissa on paljon hyödyllisiä harjoituksia ja harjoitus- biisejä, joiden läpikäynnillä saa aika nopeastikin näkyvää ja kuuluvaa kehitystä aikaiseksi.

Tässä vielä linkit noihin kirjojen sisällysluetteloihin:

http://www.music44.com/X/product/699319-H2&Tab=PICS

http://www.music44.com/X/product/699320-H2&Tab=PICS

Jos ahkera on, niin eiköhän noi vuodessa kahlaa läpi puhtaasti. Varsinkin kun tuon jälkimmäisen asiat ja teorian saa takaraivoon ja sormiin, niin sen jälkeen alkaa olla tuo komppaus- puoli melko hyvällä mallilla.
Rontt
08.12.2005 14:12:05
opettele vielä se H ja sen molli ja septimi. Sitten jotain helppoja biisejä ja samalla vähän teoriaa, sellasissa määrin ettei ala puuduttamaan ja tietysti jotain tekniikka treeniäkin kannattaa ottaa mukaan, tiedän että aluksi tekee vain mieli opetella joku biisi, että pääsee pätemään ;) kyllä se siitä! Haulla löytyy muuten paljon hyödyllistä tietoa.
Slepah
08.12.2005 17:16:22
Kiitoksia kaikille vastanneille!
Kaipa mä nyt sitten rupeen valitsemaan jotain biisiä jota harjottelisin.
Tiedän kyllä miten H soitetaan, mutta en saa sitä vielä nopeasti vaihdettua.

Lisää vastauksia vaan!
Jep jep
faith
10.12.2005 00:30:00
Lisää vastauksia vaan!

Ensimmäisenä tuli mieleen: harjoittele typoa. =)
Biisejä mitä tykkäät kuunnella. otat tarpeeksi hitaan tempon ja jonku kompin siihen. esimerkiksi..
Panettone, toppolino, pepperoni.
JMJ
11.12.2005 21:16:52
"Soittakaa Paranoid!"
kuriken
12.12.2005 00:19:56
Tiedän kyllä miten H soitetaan, mutta en saa sitä vielä nopeasti vaihdettua.

Ainoa tapa saada se vaihtumaan nopeasti on soittaa kappaleita joissa täytyy vaihtaa H sointuun. Soittelemalla siitäkin selviää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)