Aihe: Paljonko kannattaisi maksaa soittotunnista?
1 2
Beksi
31.10.2005 22:08:32
Ajattelin 10 vuoden omatoimisen bassonsoiton opettelun jälkeen alkaa ottaa tunteja joltain viisaammalta. Tuttuni on ammattimuusikko ja luvannut opettaa minua, joten ainoa ongelmani on että kuinka paljon noin suunnilleen kannattaisi maksaa tunnista?

Eli mitä olette maksaneet yksityisopetuksesta? Jotain haarukkaa ois kiva saada, kun nyt ei osaa sanoa pitäisikö maksaa 10 vai 10 euroa per kerta.. ;)
Rumpali on bändin moottori ja basisti sen munat.. juki68:"Aivan turha tulla mulle selittämään mistään säröistä ja muista sotkijoista. Kaikki on kokeiltu."
wavelength
31.10.2005 22:32:44

Noin 20 euroa tunnilta on aika vakio hinta yksityistunneista.
Pimeässä on parempi hiihtää.
baron
31.10.2005 22:50:22

Noin 20 euroa tunnilta on aika vakio hinta yksityistunneista.

Joo, sen mä maksan.
My name is Baron, Sir Baron.
jonesking
01.11.2005 00:15:02
Tääki on varmaan ihan väärä palsta...

Mun veli on ihan elämäntapamuusikko ja oon ajatellu auttaa sitä ja yrittää hommata sille opetusta et se pääsis vähän leipään kiinni. Sainkin yhen kaverin sille rumputunneille ja se on nyt tosi innostunu siitä. Haluisin auttaa sitä lisää, mut en tiedä mihin voisin sen puolesta ilmotella jotain...tai siis mihin ne yksityiset musamaikat yleensä hakeutuu??
Janus
01.11.2005 00:17:36
Tääki on varmaan ihan väärä palsta...

Mun veli on ihan elämäntapamuusikko ja oon ajatellu auttaa sitä ja yrittää hommata sille opetusta et se pääsis vähän leipään kiinni. Sainkin yhen kaverin sille rumputunneille ja se on nyt tosi innostunu siitä. Haluisin auttaa sitä lisää, mut en tiedä mihin voisin sen puolesta ilmotella jotain...tai siis mihin ne yksityiset musamaikat yleensä hakeutuu??

"Soittotunteja annetaan" -ilmoituksia näkyy mm. soitinliikkeiden, kirjastojen musiikkiosastojen ja joskus jopa lähikauppojen jne. ilmoitustauluilla.
Kapt. Bratislava
04.11.2005 14:28:36
Eli mitä olette maksaneet yksityisopetuksesta? Jotain haarukkaa ois kiva saada, kun nyt ei osaa sanoa pitäisikö maksaa 10 vai 10 euroa per kerta.. ;)

20 euroa ja sitä luokkaa. Kymppi menee jo aika halvalla.
Kritiikin tulee olla ei ainoastaan häikäilemätöntä vaan myös henkilökohtaista. -PB / Taiteilija ei harjoittele vaan kokee. -CC
saha
04.11.2005 14:29:42
Itse maksoin vitosen per laaki.
>-)))> #2
"Siis mitä hyötyä tuosta on. Tuleeko siitä lisää nopeutta."
- alppu kysyy koverretusta otelaudasta.
Pande
05.11.2005 13:09:16

En maksais vitosta enempää, siksipä annankin vitosella.

Jonkun myös opettaa osaavan pro-staran tunneista (Eric Johnson, Brett Garsed jne) voisin maksaa enemmän.
At the over-matured sushi The Master Is full of regret.
wavelength
05.11.2005 19:11:05

Tuossa alkaa olla jo hemmetin huono tuntipalkka. Kesätöissäkin saa enemmän pelkästä ru(o)honleikkaamisesta. :)
Carpenter
06.11.2005 15:59:37
Tuossa alkaa olla jo hemmetin huono tuntipalkka. Kesätöissäkin saa enemmän pelkästä ru(o)honleikkaamisesta. :)

Mutta kumpi on hauskempaa? Kyllä se työn mielekkyyskin ainakin mulle aika paljon merkkaa.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
Gamka
07.11.2005 10:48:17
Mä maksan 20 e / tunti (=60 min, usein hiukan ylikin), enkä pidä sitä mitenkään mahdottoman kovana hintana. Aika sopivana oikeastaan.

Ja vaikka työssäni viihtyisinkin, niin palkkaa on ihan kiva saada. (en siis ole musiikki-alalla)
baron
07.11.2005 11:04:25

Mä tietämättä mitään käyvistä hinnoista:
- Kävin juttelemassa open kanssa (vaikutti kivalta)
- Kävin kuuntelemassa sen keikan (osoitti olevan hyvä soittaja)
- Vertasin hintapyyntöä (20) sulkistuntini hintaan (sama)
ja edelläolevan perusteella pidin kohtuullisena.

Näyttää näköjään olevan myös käyvä taso.
My name is Baron, Sir Baron.
Kapt. Bratislava
07.11.2005 21:21:25

Vitosella saakin tasokkaan ja asialleen omistautuneen opettajan. :D No ei.. saattaahan sitä joku osaava opettaakin vitosella mutta en usko että kukaan vaivautuisi. En mä ainakaan. :)
Kritiikin tulee olla ei ainoastaan häikäilemätöntä vaan myös henkilökohtaista. -PB / Taiteilija ei harjoittele vaan kokee. -CC
wavelength
08.11.2005 16:05:27

Mutta kumpi on hauskempaa? Kyllä se työn mielekkyyskin ainakin mulle aika paljon merkkaa.

Epäilemättä, muttei se opettaminenkaan ihan aina mitään namiherkkua ole. ;)

Täytyyhän työmiehen kuin työmiehen saada kohtuullista palkkaa koulutuksen, pätevyyden, työtehtävien ja vastuun mukaan. Viisi euroa tunnilta on aika kohtuuton palkka tärkeiden tietojen ja taitojen opettamisesta, oli se sitten kuinka mukavaa tahansa. Samantien voisi opettaa vaikka kaljapalkalla tai ilmaiseksi.

Eri asia on tietysti, jos tunteja pitää suunnilleen joka toinen viikonloppu, ja silloinkin jollekin tutulle. Jos soittotunneista saadut palkkiot ovat osa muusikon toimeentuloa, täytyy järkevistä hinnoista voida pitää kiinni.
Pande
08.11.2005 18:53:45

Vitosella saakin tasokkaan ja asialleen omistautuneen opettajan. :D No ei.. saattaahan sitä joku osaava opettaakin vitosella mutta en usko että kukaan vaivautuisi. En mä ainakaan. :)

Mä vaivaudun, voisin melkeinpä ilmaiseksikin opettaa, mutta...

Epäilemättä, muttei se opettaminenkaan ihan aina mitään namiherkkua ole. ;)

...aina ei ehkä ilman mitään korvausta jaksaisi.

Lisäksi en toki väitä olevani mikään protason opettaja, mutta kyllä mä väitän että mun oppilaat (nykyään tosin vain yksi) on aika hyvin mun "tunneilla" oppinut. Välillä varmaan toki huonomminkin, en ole ainakaan maailman paras yksinkertaistaja.

Itse en maksaisi enempää tunneista lähinnä siksi että en usko että mahdollisesti oppimani asiat olisivat enemmän kuin sen vitosen arvoisia. Kai mä vaan kuvittelen osaavani niin paljon tai jotain ;) Tai sitten mua ei enää kiinnosta nykyistä syvemmän teoriatuntemuksen hankkiminen tarpeeksi (itsekseni opiskelen sen määrän mitä koen tarvitsevani), ja pelkästä soittoseurasta tai -läksyistä en viitsi maksaa.

Suurin hyöty itselleni olisi jonkin "virallisen" tutkinnon suorittaminen. Multahan ei saa kukaan mitään diplomia koskaan (taino voinhan mä tietty semmosen tehdäkin muttei siitä mitään hyötyä varmaan kenellekään ole :)
At the over-matured sushi The Master Is full of regret.
Kapt. Bratislava
09.11.2005 11:52:12
...aina ei ehkä ilman mitään korvausta jaksaisi.

Niin. Onhan se ammattilaisenkin kiva syödä joskus jotain muutakin kuin vasurin kynsiään.:) Palkkaa tulee opettamisesta ja joskus harvoista konserteista ja tuntuu hieman oman ammattitaidon vähättelyltä ja aliarvioimiselta ottaa tunnilta jotain vitosia. Onneksi tosin opintotuki juoksee vielä hetken aikaa. Vähän sama juttu jos menee konsertoimaan jonnekin toiselle paikkakunnalle, matkakulut nyt ainakin pitää korvata.

Kerran kävin soittamassa jossain marttojen herätysjuhlilla hyvän keikan, olivat luvanneet kirjallisesti nimellisen keikkapalkkion, mutta eivät sitten maksaneetkaan mitään vaikka valitin asiasta silloin ja jälkeenpäin, matkoihinkin meni omasta taskusta. Siinä tuli paha mieli ja olo että ihmiset eivät oikeasti aina ymmärrä muusikon (ja myös musiikinopettajan) työtä. Kaikkea sitä tajutonta määrää opiskelua ja pänttäämistä, treenaamista, luennoilla istumista ja konserttien + oppituntien valmistamista mitä vaaditaan musiikilliseen henkistymiseen. Ei se sormia napsauttamalla tule ja senkin takia osaava opettaja voi hyvillä mielin pyytää ainakin sen vitosen vartilta palkkaa.

Itse en maksaisi enempää tunneista lähinnä siksi että en usko että mahdollisesti oppimani asiat olisivat enemmän kuin sen vitosen arvoisia.

Joo, mutta nyt on kyse siitä että pro-tason opet oikeasti osaa jotain muutakin kuin vitossointuja ja Bodomin introja:). Ja nyt en tarkoita pelkästään soittotaitoja vaan sitä miten sitä omaa näkemystä ja musiikillisuutta välitetään oppilaalle. Koulutettu musiikkipedagogi oikeasti huomaa asioita ja osaa (ne on koulutettu siihen, huom.) ohjata soittoa, tulkintaa, tekniikkaa ja yleensäkin musiikillista näkemystä hyvinkin, jopa yllättävänkin, paljon.

ja pelkästä soittoseurasta tai -läksyistä en viitsi maksaa.

Onhan se kyllä noinkin. Ei sitä kannata vähiä rahojaan vähentää entisestään jos ei koe mitään tarvetta soitto-opettajan suuntaan. Eihän se ilmaista missään nimessä ole käydä tunneilla. Mutta jos tsäännssi on niin kannattaa kokeilla.
Jorbagha
10.11.2005 14:10:09
Itse olen opettanut hinnastolla 5€/vartti. Oppilas saa sitten itse pähkäillä joka viikko josko nyt huvittaisi pitää puolen tunnin sessio, tai jopa puolentoista tunnin täysistunto.

Tuo on mielestäni erittäin käypä taksa osaavalle opettajalle maksaa. En kyllä tunne ketään kaltaistani kouluttautunutta ammattilaista joka hirveän paljon halvemmalla tohtisi tunteja pitää, ellei sitten jollekin kaverille...
Beatman
10.11.2005 14:35:14
Kerran kävin soittamassa jossain marttojen herätysjuhlilla hyvän keikan, olivat luvanneet kirjallisesti nimellisen keikkapalkkion, mutta eivät sitten maksaneetkaan mitään vaikka valitin asiasta silloin ja jälkeenpäin, matkoihinkin meni omasta taskusta. Siinä tuli paha mieli ja olo että ihmiset eivät oikeasti aina ymmärrä muusikon (ja myös musiikinopettajan) työtä.

Maailma on kova paikka ja jopa kivat martta tädit vittumaisia narttuja.. Jos on jotain kirjallista jostakin asiasta taskussa (ja aina kun rahasta puhutaan kannattaa olla asia kirjallisena, mitä tehdään, milloin, millä rahalla, jne) niin silloin pitää pitää puoliaan ja viedä asia sitten vaikka käräjille asti. Kyllä ne rahat sieltä tulee.

Kyse maailmassa on siitä, potkitaanko sinua persiille, vai potkitko sinä toisten persiille.
Kapt. Bratislava
10.11.2005 16:28:28
Kyse maailmassa on siitä, potkitaanko sinua persiille, vai potkitko sinä toisten persiille.

Ei sitä jostain kymmenestä eurosta jaksa tapella käräjille asti, en mä ainakaan. Enemmän vaivaa ja aikaa siinä menee sitten niiden paperisotien kanssa. :p
Epämuusikko
11.11.2005 12:46:08 (muokattu 11.11.2005 12:46:44)
Riippuu kenelle olet maksamassa. Jos aiot kysyä Peralta(tm) Paranoidin rumputabulatuureja ja mennä sen jälkeen Audun Kleiven rumpu- tai Tim Hagansin trumpetti/sävellys/mitälie- tunnille (á 100 €/h), niin.... Eli hinta tyypin mukaan. Ja kyllä ne tyypit osaa itsensä hinnoitella.
...we have to produce a smooth, flowing, coordinated series of closely-spaced notes from bar one to the end of the piece, while the guitar player can strum one power chord, assume the rock god stance, and have the groupies swooning. ÄrLä #009
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)