J.Lo 04.03.2006 23:57:26 | |
---|
Ostin kirjasen missä on tuo laulu mutta siinä on mulle oudot soinnut onks ne sit niitä alennettuja tai jotain en mä tiiä mut voisko joku autaa mua ja kertoa mitkä ne olis sit jos muuttais kaikki soinnut? Tosiaan vasta alottelen :/ niin ja saa ne barreina olla mut et olis ees muutama tutumpi/helpompi :) tai jotain: Eb Ebsus Bb Cm Ab F7 Fm7 Abadd9 gm Fm Siinä kai ne. Jos joku ihanan viisas ihminen auttaisi, olisin enemmän kuin kiitollinen:) en tiedä edes että onko se mahdollista tai jopa tyhmää mutta opettaja sellasia ainakin selitteli, tiedä häntä. Ei mitään radiorenkutusta |
baron 05.03.2006 00:05:12 | |
---|
Ostin kirjasen missä on tuo laulu mutta siinä on mulle oudot soinnut onks ne sit niitä alennettuja tai jotain en mä tiiä mut voisko joku autaa mua ja kertoa mitkä ne olis sit jos muuttais kaikki soinnut? Tosiaan vasta alottelen :/ niin ja saa ne barreina olla mut et olis ees muutama tutumpi/helpompi :) tai jotain: Eb Ebsus Bb Cm Ab F7 Fm7 Abadd9 gm Fm Siinä kai ne. Jos joku ihanan viisas ihminen auttaisi, olisin enemmän kuin kiitollinen:) en tiedä edes että onko se mahdollista tai jopa tyhmää mutta opettaja sellasia ainakin selitteli, tiedä häntä. Temppu jota sä kaipaat on transponaatio eli kappale toiseen sävellajiin. Sun pitäisi tietää mihin sävellajiin haluat. Nostat tai lasket jokaista sointua yhtä paljon. Jollet tiedä mitä tämä tarkoittaa, niin mars kirjastoon, joku alkeiskirja käteen. My name is Baron, Sir Baron. |
Holy Diver 05.03.2006 09:29:48 | |
---|
En jaksa uutta aihetta aloittaa, joten... Ebsus Toi vissiin tarkottaa vähennettyä sointua? Miten tollainen otetaan barrella? |
baron 05.03.2006 09:46:57 (muokattu 05.03.2006 18:26:20) | |
---|
En jaksa uutta aihetta aloittaa, joten...
Toi vissiin tarkottaa vähennettyä sointua? Miten tollainen otetaan barrella? Sus ei ole vähennetty sointu. Vähennetty sointu on dim(inished). Sus on sellainen jossa terssin tilalla on kvartti. Merkitään joko Csus tai Csus4. Sävelet C, F, A. Sun Ebsus = Eb -Ab- Bb Cdim on C - Eb - Gb. Eiks netti oo täynnä kitaraotetaulukkoja et kun tietää soinnun nimen, niin sieltä löytää. Ei ois kyllä hirveän vaarallista oppia ottamaan sointu ihan itekin kun tietää sävelet. Edit: Painovirheet korjattu. My name is Baron, Sir Baron. |
Johann Onn 05.03.2006 10:53:41 (muokattu 05.03.2006 10:58:28) | |
---|
Eiks netti oo täynnä kitaraotetaulukkoja... ... ja Guitar Pro:n demossakin on se "Chords Diagrams" toiminto, alapalkissa. Onko toi eri juttu kuin diminished? Ei. Sama se on, se "dim" on sen lyhennetty nimi. |
Janus 05.03.2006 11:57:12 | |
---|
Ostin kirjasen missä on tuo laulu mutta siinä on mulle oudot soinnut onks ne sit niitä alennettuja tai jotain en mä tiiä mut voisko joku autaa mua ja kertoa mitkä ne olis sit jos muuttais kaikki soinnut? Tosiaan vasta alottelen :/ Kuten Baron sanoi, biisi kannattaa transponoida uuteen sävellajiin. Kitaristeille helppoja duurisävellajeja ovat mm. E, G, A ja D, koska näissä sävellajeissa sävellajin perussoinnuissa on eniten vapaita kieliä ja barrea ei välttämättä tarvitse ollenkaan. Transponointi voi tulla kyseeseen myös esim. silloin, jos biisin alkuperäinen sävellaji on laulajan äänialalle sopimaton (liian korkea/matala, miehen esittämä biisi naisen laulettavaksi tai vice versa, jne.). Tässä soinnut transponoituina puoli sävelaskelta ylemmäs: Eb - E Ebsus - Esus Bb - H Cm - C#m Ab - A F7 - F#7 Fm7 - F#m7 Abadd9 - Aadd9 (pelkkä A sopii myös) - sormitus: 2 keskimmäistä kieltä 2. nauhalta Gm - G#m Fm - F#m Ja tässä vielä edellisestä transponoituna kvarttia ylemmäs A-duuriin - vielä vähemmän barrésointuja: E - A Esus - Asus H - E C#m - F#m A - D F#7 - H7 F#m7 - Hm7 Aadd9 - Dadd9 (pelkkä D sopii myös) G#m - C#m F#m - Hm |
XBreed 05.03.2006 14:42:33 | |
---|
Ei. Sama se on, se "dim" on sen lyhennetty nimi. Ok. Itse olen tottunut käyttämään termejä dim ja diminished, mutta tuo dimished on kyllä ihan uusi. Oppia ikä kaikki. "Attention! Present arms!" |
wavelength 05.03.2006 15:06:12 | |
---|
-- mutta tuo dimished on kyllä ihan uusi. Oletkos koskaan kuullut semmoisesta asiasta kuin kirjoitusvirheestä? :-) En tiedä mistä puhun. |
XBreed 05.03.2006 15:43:26 | |
---|
Oletkos koskaan kuullut semmoisesta asiasta kuin kirjoitusvirheestä? :-) Hämärästi muistan jonkun maininneen termin joskus 80-luvun alkupuolella. Olisiko nyt kyseessä sellainen? "Attention! Present arms!" |
J.Lo 05.03.2006 18:01:56 | |
---|
Janukselle suuuuuuren suuri kiitos Ei mitään radiorenkutusta |
baron 05.03.2006 18:25:11 | |
---|
Hämärästi muistan jonkun maininneen termin joskus 80-luvun alkupuolella. Olisiko nyt kyseessä sellainen? Oli siinä toinenkin "painovirhe" Merkitään joko Csus tai Csu4. P.o. Csus4!! My name is Baron, Sir Baron. |
J.Lo 09.03.2006 16:08:44 | |
---|
Ei mitään radiorenkutusta |
baron 10.03.2006 10:56:47 | |
---|
http://juhaa.propelli.cop.fi/yk/artikkelit.php?view=5 löysinkin tälläisen sivuston :) Käytä sitä aluksi apuna, mutta opettele sävelet niin, että jatkossa osaat transponoida ilman lunttilappuja ja tee itsestäsi "sivistynyt" kitaristi. Joteskin ottaa päähän kun joudun bändini kitaristeille kirjoittamaan soinnut uuteen sävellajiin, kun joko eivät ole vaivautuneet tai on ylivoimaista tuollainen perushomma. My name is Baron, Sir Baron. |
Eriador 17.03.2006 10:57:29 | |
---|
Merkitään joko Csus tai Csu4. P.o. Csus4!! ...eikö se ollu JEEsus?? eis tällanenki sointu oo ku sus2 eli Csus2 = C, D ja G? 1+2=3? |
baron 17.03.2006 11:02:04 | |
---|
...eikö se ollu JEEsus?? eis tällanenki sointu oo ku sus2 eli Csus2 = C, D ja G? On. Jos pelkkä sus, se tarkoittaa aina nelosta, selvyyden vuoksi voi merkitä kyllä sen nelosenkin näkyviin eli sus4. Oon netissä nähnyt muitakin sus-sointuja mutta en "elävässä elämässä" My name is Baron, Sir Baron. |