Aihe: Laulaminen ja kitaran soitto yhtäaikaa ongelmallista..
1 2
singa
18.01.2006 14:23:14
Terve! TAAS olisi ongelmia.
Eli kuten otsikosta ilmenee nyt ongelmana olisi laulaminen ja kitaransoitto yhtäaikaa. Olen nyt siis sellaisen 1,5 vuotta soittanut skebaa ja samanaikaista laulua ei ole soittamisen tuskissa yritettyä. Nyt olen alkanut reenamaan tätäkin mutta kun alan hoilaamaan niin silloin soitto puoli menee ihan svituiksi.
Jos taas yritän soiton saada osumaan kohdilleen niin "lauluni" tekee saman.
Mitenkä tätä kannattais treenata?
Metal is forever!!!
JCM
18.01.2006 14:34:16

Aloitat yksinkertaisilla biiseillä, esim. vaikka jotain Juicea.. 15. yö jnejne sitä linjaa. Pikkuhiljaa se taito sit kehittyy.

Tohon ei taida tosiaan auttaa kuin treeni, jotku oppii nopeempaa jotku hitaampaa, mut treeni siihen auttaa. Itsekin olin ihan käsi tuossa hommassa, mut pystyn tänä päivänä laulamaan ja soittamaan kitaraa yhtä aikaa kunhan ei oo kovin progea:)

Eri asia ois, kun vielä osais laulaa, niin saattais lauleskella enemmänkin.. mut kun ei osaa niin ei.
Grazy Mama & Daddy Ritchie
Blood Rockers
"..tää oli ihan suunniteltu juttu!"
"..yks ennen sua, hetki vaan!"
Sijuk
18.01.2006 14:59:05 (muokattu 18.01.2006 14:59:56)

Niinku tossa sanottiin niin yksinkertasilla aloittaa ja siirtyy sitten pikku hiljaa eteenpäin. Toinen kanssa on että jos laulu tulee hitusen verran jäljessä niin kattoo, että millekkä nuotille tietty sana tulee. Elikkä ajoitus tai vastaava.

Mulla oli esim. alkuun Blitzkrieg Bopin kanssa vaikeuksia ku lauloin kertosäettä niin aina siinä blitzkrieg bop kohdassa olin hitusen verran myöhässä. Yksinkertanen biisi sekin on, mutta sitten kuuntelin sitä tarkemmin ja hokasin että se tulee laulaa siinä vaiheessa kun soittaa, mikäköhän sointu se nyt sitten olikaan.

Mutta anyway toivottavasti sait selvää mitä tarkoitan, en osaa selittää sitä kunnolla. Eli taiminki hallintaan ja treeniä, treeniä.
You call yourself a Christian, I think that you're a hypocrite, You say you are a patriot, I think that you're a crock of shit
*Kitaristi*
18.01.2006 15:38:16
Kannattaa harjotella se biisi niin hyvin kitaralla että menee ihan ongelmitta läpi ja sitte vasta ruveta lisäämään sitä laulua siihen
wavelength
18.01.2006 15:57:14

Harjoittele hommaa laulamalla pysyvän komppauskuvion päälle erilaisia rytmejä. Rämpytä esim. tasaisia kahdeksasosia tasaisella ylös-alas-liikkeellä, ja harjoittele erilaisten kahdeksasosayhdistelmien laulamista:

/  /  /  /  | /  /  /  /  | /  /  /  /  | /  /  /  /
ta ta ta -- | ta -- ta ta | -- ta -- ta | -- ta ta ta

Vaakaviivat ovat taukoja, vinot viivat kuvaavat komppia. Käy kaikki viisitoista eri rytmikuviomahdollisuutta läpi (etsi nämä itse!). Laula taukoja edeltävät kahdeksasosat myös pitkinä ääninä. Kun homma alkaa sujua, muuta komppirytmiä:

/  /  /  -  | /  /  /  -  | /  /  /  -  | /  /  /  -
ta ta ta -- | ta -- ta ta | -- ta -- ta | -- ta ta ta

Käy samaan tapaan kaikki laulurytmit läpi, minkä jälkeen taas vaihda komppirytmiä. Harjoittele kaikilla mahdollisilla kahdeksasosakomppirytmeillä. Tasaisen komppauksen salaisuus on tietysti se, että vaikka komppirytmi muuttuu, käden liike pysyy samana: pääiskut ("downbeat") alas ja takapotkut ("upbeat") ylös.

Tiedän, tämä on ehkä vähän liiankin järeä harjoitus laulamisen harjoitteluun, mutta jos ei tällä lähde homma luistamaan, niin ei sitten millään. :)
En tiedä mistä puhun.
IommI
19.01.2006 13:27:38
Koita viheltää ja sitten treenaat laulamista?
Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse...
Donny
19.01.2006 21:02:15
Näin minä opein nopeasti laulamaan&soittamaan:
Siirry seuraavaan osioon kun alkaa homma toimimaan. :)

1. Kuuntele kappale monesti. Tiedä sanat ulkoa. Opettele laulamaan sanat ulkomuistista ilman kappaleen soimista taustalla. (kannattaa tarkastaa myös oikeat sanat. Nämä usein painetaan levyjen kansilehtiin. Jos ei ole painettu, koita etsiä googlella.)
2. Opettele soittamaan kappale (kappaleen ei kannata olla hirveän vaikea.)
3. Soita kappale samalla kun soitat bändin kappaletta levyltä, tai mistä ikinä kuunteletkin. Ajattele sanojen kulkua samalla kun soitat.
4. Hyräile biisin sanoja samalla kun soitat.
5. "puolilaula" kappale, eli mutisten laulamista, ei vaadi hirveästi kapasiteettia näin :)
6. Laula kappale.
7. Syty liekkeihin!

Näin opettelin itse Mokoman Kasvot kohti itää - kappaleen soittamaan ja laulamaan samanaikaisesti. Ei ole mikään vaikea kappale, ja jos mokoma iskee itseesi niin suosittelen tällä aloittamaan :)
Aamu tuo tähden ojaan tai hotelliin, joka tapauksessa viiden tähden helvettiin!
Ronsto
26.01.2006 21:58:36

juu eli yhdyn edelliseen! kasvot kohti itää on todella hyvää treeniä soittamiseen ja laulamiseen samaan aikaan..! jos ei se luonnistu niin kokeile vaikka toista mokoman piisiä Uni saa tulla. minun mielestäni todella helppo soittaa ja laulaa samalla.
singa
27.01.2006 12:48:54
Oookei. Hyviä vinkkejä tullut. Pitääkin koittaa tuota Uni saa tulla biisiä. Kasvot kohti Itää en oo tainnu kuullakaan.
Metal is forever!!!
Ronsto
27.01.2006 13:04:56

uni saa tulla on todella helppo biisi soittaa ja laulaa samaan aikaan. ahkeraa treeniä vaan.
derble
28.01.2006 15:23:27
Mulla on sama ongelma. Treenaamalla varmaan parantuisi, mutta täytyy vaan myöntää että olen jokseenkin toivoton laulaja. Treenaamalla varmaan sekin onnistuisi mutta jotenkin alkaa iskostua sellanen "toiset osaa, toiset ei" -asenne tohon lauluun. Varsinkin kun pari kaveria (ja äiti) on ihan rehellisesti ja avoimesti myöntänyt etten vaan osaa laulaa. En siis ole innostunut harjoittelemaan. Olen tohon kitaransoittoon koittanut keskittyä, et se olis sit "mun laji". Mutta nyt jos keväällä musiikkiopistoon pyrin niin kyllähän sielläkin pitää laulaa. Ja tiedän, että laulu on osa musikaalisuutta. En vain ole *niin* musikaalinen, mutta kitaraa soittelen.
MasK oF SaNiTY
28.01.2006 21:25:01
Mulla on sama ongelma. Treenaamalla varmaan parantuisi, mutta täytyy vaan myöntää että olen jokseenkin toivoton laulaja. Treenaamalla varmaan sekin onnistuisi mutta jotenkin alkaa iskostua sellanen "toiset osaa, toiset ei" -asenne tohon lauluun. Varsinkin kun pari kaveria (ja äiti) on ihan rehellisesti ja avoimesti myöntänyt etten vaan osaa laulaa. En siis ole innostunut harjoittelemaan. Olen tohon kitaransoittoon koittanut keskittyä, et se olis sit "mun laji". Mutta nyt jos keväällä musiikkiopistoon pyrin niin kyllähän sielläkin pitää laulaa. Ja tiedän, että laulu on osa musikaalisuutta. En vain ole *niin* musikaalinen, mutta kitaraa soittelen.

Juu itelläni on ongelmia laulaa Bodomia samalla kun soitan.. ja muita sellasia biisejä joissa laulu ei kulje kitaran kanssa..

Tämä ei ollu läppä..
Death be not proud, though some have called thee mighty and dreadful, heart not so!!
Pettersson
28.01.2006 23:08:01
yllätyin itsekin kun koitin laulaa/soittaa samanaikaisest apulannan piisejä "pvc-unelmia" ja "valas" niitä alkuriffejä niin niiden kanssa tulee ongelmia helposti.
Jonte
25.03.2006 15:36:52
Terve! TAAS olisi ongelmia.
Eli kuten otsikosta ilmenee nyt ongelmana olisi laulaminen ja kitaransoitto yhtäaikaa. Olen nyt siis sellaisen 1,5 vuotta soittanut skebaa ja samanaikaista laulua ei ole soittamisen tuskissa yritettyä. Nyt olen alkanut reenamaan tätäkin mutta kun alan hoilaamaan niin silloin soitto puoli menee ihan svituiksi.
Jos taas yritän soiton saada osumaan kohdilleen niin "lauluni" tekee saman.

Ai on? Koetapa bändissä laulaa ja soittaa bassoa samalla...
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
Lord of the strings
25.03.2006 16:49:00
Kyllä nykyään tulee soitettua ja laulettua samaan aikaan. Muistan kun pari vuotta sitten ei meinannut tulla yhtään mitään kun yritti laulaa ja soittaa Paranoidia samaan aikaan. Tuo on itseasiasssa hyvä treenikappale!
"Urbaani ja turbaani, kokeilepa itte. Älä ees. Vidu jos on miinusta tiimarissa alle ÄÖ:n, niin älä lähde. Puol kilsaa on ihan max, mikäli pakko." -gasser
Paranoid Trooper
26.03.2006 18:26:32

Metallican Sanctuary-biisillä on hyvä reenata. Kertsissä on sit hieman haastavampaa, mut perussäkeet on aika hellpoja soittaa ja laulaa samalla.
Who will help me up? Where's the helping hand? Will ya turn on me? Is this my final stand?
L4t3
27.03.2006 16:31:36
Metallican Sanctuary-biisillä on hyvä reenata. Kertsissä on sit hieman haastavampaa, mut perussäkeet on aika hellpoja soittaa ja laulaa samalla.

Öö...Tarkotatko Sanitariumia, vai Maidenin Sanctuarya.
"Megadeath on 90-luvulla perustettu trashmetal yhtye ja 90-luvun Metallica on powermetallia"
Y3J
28.03.2006 00:43:08
Itsellänikin tämä on hieman ongelmallista mutta treenaus kantapään kautta alkaa tuottamaan tulosta. Näitä kikkoja/menetelmiä käytän itse:

-Aloita tietenkin helposta biisistä jonka osaat kitaralla soittaa ilman että sormien paikkoja täytyy alkaa arvailemaan. Powerchord-biiseistä on helppo aloittaa. Itse opettelin aluksi Smells Like Teen Spiritin sekä Tenacious D:n Tribute-kappaleiden parissa (tosin SLTS saattaa tuntua hankalalta jos et omista kovin "laajaa" äänialaa).

-Älä aluksi mieti sanoja, vaan vetele tsirbadubbai hernesoppa-linjalla. Itselläni tuon sanojen muistelun aikana sormetkin menee solmuun ja piisi pysähtyy. Kun biisi menee näin, ota sanat mukaan pikkuhiljaa esim. opettelemalla kertosäkeen sanat ulkoa. Tempoa heti alemmaksi jos tuntuu äärettömän vaikealta.

-Tekniset yms. asiat: mahdollinen mikki tarpeeksi alas niin, ettei siihen tarvitse kurkotella. Älä hypi aluksi, vaan istu/seiso paikoillasi. Auttaa keskittymistä, eikä se pehmolelu-yleisö tarvitse hirveää showmeininkiä :P

Kyllä se noilla pitäis!
Souda souda souda mattaku!
reali
31.03.2006 14:16:53
Jep ja muutama vinkki täältäkin. Kannattaa aloittaa helpoista biiseistä ja sellaisista jotka osaat jo kitaralla. Suomalaisilta löytyy helppoja biisejä, esim. Juicea tms. ja kannattaa ajatella miten laulat, sillä muistan kun aluksi ajattelin miten laulan ja soitin siinä samaan aikaan miettien miten laulaisin ja sekaisin siinä menee. Eli vedät laulaen pari kertaa biisin ennen kuin vedät kitaran kansa. Sitten otat kitaran mukaan ja testailet miten menisi. Kannattaa hidastaa tempoa jos ei mene oikein kunnolla.
Itsellänikään ei nykyään mene kaikki biisit suoraan vetäen vaan niiden kohdat pitää treenata. Vaikeimmat on ne joissa joudut soittamaan nuotin eri aikaan kuin alat laulamaan ja toisinperin.
Itse keskityn enemmän laulamiseen ja kitaran vedän ilman että ajattelen sitä soittamista. Tuo biisien harjoittelu kitaralla kunnolla antaa paljon etua tuohon laulamiseen.
Myöskin se että soitat ja ajattelet mielessäsi sanat samalla kun soitat antaa apua tuohon laulamiseen.
Kiehtovaa.
saha
31.03.2006 14:25:50
Homman oppii vain opettelemalla. Ensiksi pitäisi pystyä kuitenkin soittamaan leuka pystyssä otelautaan katsomatta, sillä kurkku läjässä on muutenkin helvetiksen vaikeaa laulaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)