Lauell 22.01.2006 16:45:13 | |
---|
Suomessa on useita bändejä, varsinkin rockabillypumppuja, joihin kuuluu olennaisena osana läskibasso eli kontra. Olisi kiva tietää, missä porukat ovat opetelleet soittamaan. Olen kolunnut miljoonilla hakusanoilla kuukkelin ja pari muutakin hakukonetta läpi etsiessäni opettajaa itselleni. Ei vain löydy. Musiikkikouluihin on ikäräjat, jotka ylitän reilusti. Pop-Jazz konsalle on pääsykokeet ja pitäisi olla jotain aikaisempia opintosuorituksia. Ja ikäräjä sinnekin. Kansalaisopistoissa opetetaan sitä iänikuista kitaraa ja pianoa vain. Mutta jossain on pakko olla opettaja. Suomessa ei muuten olisi yhtään rockabillybasistia. Kysymys onkin vain siinä, että mistäpä löytäisin mä sen? Siis opettajan. Vähäisetkin tiedot ja pienetkin vihjeet otan kiitollisena vastaan. |
wavelength 22.01.2006 18:27:15 | |
---|
Nakkele Wanted-palstalle opettajanhakuilmoituksia. Pitäisi opettaja löytyä, jos on löytyäkseen. En tiedä mistä puhun. |
Dacatch 23.01.2006 11:42:49 | |
---|
Kannattaa myös kysellä niiltä kansalaisopiston opettajilta. Minä opettelin basson alkeet kitarakurssilla, koska opettaja sattui olemaan vanha basisti. "Playing acoustic guitar is like having sex with your clothes on. I mean you know how to do it but it’s more difficult."
- Dave Mustaine |
Wiitala 23.01.2006 12:41:12 (muokattu 23.01.2006 12:42:01) | |
---|
Mistäs päin olet? Katsos jos sattuisi joku tuttu kontristi asustelemaan samoilla kulmilla... Edit: Torilta löytyi, Keravan kolli siis. "Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin." |
Lauell 23.01.2006 19:17:49 | |
---|
En tunnustaudu kolliksi. Keravalaiseksi kylläkin. |
KMT 24.01.2006 16:47:21 | |
---|
Minä ainakin opettelin itte. Ei siinä paljon vaihtoehtoja ollu kun annettiin kondra käteen ku piti olla unplugged. Tällä kertaa lakkaat ilmoittamasta itsellesi, milloin teillä on treenit? Baarimikko |
Henko 28.01.2006 15:31:54 | |
---|
Sit kun rupeette soittamaan psykobillya, ni ottakaa muhun yhteyttä :) Mustikoiden.netin jäsen nro 22944 |
Lauell 29.01.2006 11:07:20 | |
---|
Joo. Voipi mennä muutama vuosi ainakin. Ei niin että sykossa varsinaisesti mitään vikaa olis, vaan lähinnä on oma soitollinen edistyminen hidasteena... Mutta kyllä se tästä. Nyt näyttää jo valoisammalta kuin viikko, pari sitten. |
Henko 29.01.2006 12:50:29 | |
---|
Minkä hintaisia nuo pystybassot muuten on? saako esim. alle viiden tonnin mitään käyttökelpoista? Kuulin, että halvoissa ei oo kunnon alapäätä. Mustikoiden.netin jäsen nro 22944 |
Lauell 29.01.2006 23:54:05 | |
---|
Minähän en nyt ole ensimmäinen ihminen, jolta sun kannattaisi näistä kysellä. Mut oman ostin vajaalla tonnilla. Thomannilta voipi saada n. 500 vai oliko jopa 300 euroa ylöspäin. Niistä ollaan kahta mieltä. Tunnen kyllä monia, kun on ollut todella tyytyväisiä. Myös niitä, jotka eivät ole olleet. Alapäistä (basson) kieltäydyn tiedonpuutteen vuoksi kommentoimasta. |
Jorbagha 30.01.2006 09:42:25 | |
---|
Minkä hintaisia nuo pystybassot muuten on? saako esim. alle viiden tonnin mitään käyttökelpoista? Kuulin, että halvoissa ei oo kunnon alapäätä. Kontrabasson hankinnan lyhyt oppimäärä: Osat ja puut merkitsee eniten. Itse olen ostanut kaksi bassoa erittäin halvalla (n. 1000 €), huonossa kunnossa ja perusteellista remonttia vailla. Mutta jos löytyy osaava soitinrakentaja, ja vehkeessä on potentiaalia, niin säästöt ovat melkoiset. Oman pääsoittimeni myyntiarvo olisi todennäköisesti juuri jossain viiden tonnin tienoilla, vaikka kokonaiskustannukset jäivät itselläni pariin tonniin. Halvat bassot on usein tehty vanerista, ja se kuuluu soundissa nasaalina ja alapäättömänä. Tietenkään kokopuubasso ei ole itseisarvo siinä mielessä että hyvä vaneribasso kuulostaa usein paremmalta kuin huono kokopuinen. Mutta jos pääset kokeilemaan hyvää vaneribassoa ja hyvää puubassoa rinnakkain huomaat eron joka on kuin yöllä ja päivällä. Soitinrakentajissakin on eroja, jotkut ovat klassisen kolukunan rakentajia joilla on kullanarvoista tietämystä basso oikeoppisesta tuunaamisesta, mutta usein vajavaiset tiedot siitä mitä hyvän näppäilysoundin (pizzicato) tuottamiseksi bassolta vaaditaan. Klassisissa piireissä kun yleensä ollaan totuttu vetelemään jousella ja se vaatii bassolta hieman eri ominaisuuksia. Jotkut jazz ja rock-orientoituneet rakentajat taas voivat olla melko pelottavia metsurimaisine puunkäsittelyotteineen. Kouluja käynyt ja siitä toidisteena diplomia seinällään pitävä rakentaja/korjaaja on yleensä turvallisin vaihtoehto. Thomannilta tilattuja bassoja olen kokeillut, kallein mitä sieltä löytyi oli ihan jees. Halvimmasta päästä oleva basso oli taas ihan paska. Jos ostat basson ulkomailta, varaudu ensimmäisen vuoden aikana korjauskustannuksiin, sillä Suomessa vallitseva extremeilmasto on siihen tottumattomalle bassolle takuuvaramm halkeamien ja liimausten pettämisten aikaa. Basson sisälle laitettavat kosteuttajat eli ns. madot voivat auttaa pahimpien kuivuusvaihteluiden yli. Oonpa aika körny. |
enary 13.04.2006 23:06:50 (muokattu 13.04.2006 23:08:17) | |
---|
Nakkele Wanted-palstalle opettajanhakuilmoituksia. Pitäisi opettaja löytyä, jos on löytyäkseen. Itse en tuolta opettajaa löytänyt. Suosittelen paikallisen musiikkiopiilaitoksen ilmoitustaulua. Rakennuksessa liikkuu paljon opiskelijoita, jotka mahdollisesti tahtovat antaa tunteja. Tämä toimii parkaiten jos rakennuksessa on toisen tai kolmannen asteen ammattiopiskelijoita. edit:lainasin vahingossa väärää tekstiä Bassoni on yleensä lyömäsoitin. |