Aihe: mitä mieltä olette B.B. Kingistä
1 2
bender
18.10.2003 01:48:45
joo eli Been ehdottomana fanina ajattelin pläjäyttää tälläisen gallupin tähän
Mika Antero
18.10.2003 06:52:44 (muokattu 18.10.2003 07:26:38)
Hyvä laulaja, voisi jopa sanoa, että vain paranee vanhetessaan. Äijällä on myös se tärkein hyvän kitaristin ominaisuus, eli tunnistettava tyyli. Kaltaiseni amatöörikin tunnistaa B.B:n kitaran vongahduksen jo yhdestä nuotista.

B.B. on varmaan merkittävin yksittäinen henkilö, joka on tehnyt bluesia tunnetuksi ja popularisoinut sitä. Hän on myös onnistuneesti rikkonut raja-aitoja bluesin, rokin ja jatsinkin väliltä. Toisinaan hän kyllä sortuu mielestäni vähän liikaan viihtellisyyteen musiikissaan; välillä se tuntuu semmoiselta "easy listening" bluesilta. Mutta sehän ei välttämättä ole mikään vika, minä nyt vain tällä hetkellä diggailen enemmän ns. alkeellisemmasta country blues -meiningistä.

Pitkääkin näin aamun alkajaisiksi kuunnella vaikkapa Everyday I have the blues tai There must be a better world somewhere. Eiköhän noilla lähde päivä mukavasti käyntiin.
Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe.
weelie
18.10.2003 10:05:35
Fani minäkin, näin livenäkin vuonna 2000.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
The Phosphorescent Rat
18.10.2003 11:37:55
Mies sanoo yhdellä nuotilla enemmän kuin moni tilulilutaituri sadalla. Ajaton ikooni ja samalla muusikko, jolla on paljon sanottavaa nuoremmille sukupolvillekin.

Näin hänet vuonna -96, ja keikka jäi mieleen yhtenä eniten sytäntä lämmittävistä konserttikokemuksista elämässäni. Tämän kaltaisia muusikoita/esittäjiä/viihdyttäjiä (sanan positiivisimmassa merkityksessä) ei vuosisadan aikana synny kuin muutama yksilö.
...and sunshine's waiting for me a little further down the road...
bender
18.10.2003 13:09:12
harmittaa hemmetisti kun en ole nähny ukkoa koskaan livenä
deevee
18.10.2003 13:35:54
Mun mielestä B.B:llä on kanssa todella omaperäinen soittotyyli. Soittaa mielenkiintoisia ja yllättäviä lickejä, jollaisiin ei moni muu blues-kitaristi pysty yksinkertaisesti siitä syystä, että heiltä puuttuu Kingin mielikuvitus.
"Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos."
Fortune
18.10.2003 13:44:22
Tykkään miehen soitosta ja asenteesta.

Eihän herra, joka istuu lavalla nojatuolissa, soittaa silloin tällöin muutaman mehevän nuotin oikeisiin paikkoihin ja ärjähtelee mikrofoniin, voi olla huono :)
jPekka
18.10.2003 16:43:36

Eihän herra, joka istuu lavalla nojatuolissa, soittaa silloin tällöin muutaman mehevän nuotin oikeisiin paikkoihin ja ärjähtelee mikrofoniin, voi olla huono :)

Viimeksi kun tuon livenä näin (90-luvun loppupuolella, yrk, Finlandia-talossa) niin kyllähän tuo seisten soitti ja lauloi.

Miehellä on todella miellyttävän ja vaatimattoman maine. Itsehän hän on kertonut kehittäneensä kielten venytystekniikkansa, koska ei oppinut soittamaan slideä. Hän ei komppaa, koska ei osaa sointuja.

Mutta se käden liike kitaran otelaudan päällä kun mies päästää Lucillesta pitkän sävelen ja antaa vibraaton laulaa, se pelkän perhosen lailla väräjävän ja lepattavan käden katsominen käy taide-elämyksestä! Ja sitten mun mies vielä laulaa yhtä tunteikkaasti kuin Lucillensa, niin...

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
poppamies
18.10.2003 17:28:14 (muokattu 18.10.2003 17:29:00)

No ei ole mikää erikoisen taitava soittaja, ei edes osaa tavallisia sointuja mutta sa kyllä hirvittävän fiiliksen aikaan vaivattomasti. Minusta B.B. King on elävä esimerkki siitä ettei tarvitse olla niin mahdottoman taittava että saisi aikaan hyvää musaa.
"G-strings are for strippers"
weelie
18.10.2003 17:35:05
Viimeksi kun tuon livenä näin (90-luvun loppupuolella, yrk, Finlandia-talossa) niin kyllähän tuo seisten soitti ja lauloi.

Miehellä on todella miellyttävän ja vaatimattoman maine. Itsehän hän on kertonut kehittäneensä kielten venytystekniikkansa, koska ei oppinut soittamaan slideä. Hän ei komppaa, koska ei osaa sointuja.

Tuohon en usko (voin tosin olla väärässäkin). Vaikka totta onkin ettei hän komppaa. Opetusvideoilla ainakin teoria- ja komppausjututkin muistaakseni onnistui. Laulaa ja soittaa samaan aikaan, sitä hän ei osaa.

Siis kait perhosvibra-tekniikkansa, eikä venytystekniikkansa?!

Ainakin 1999-2000 kiertueella BB kertoi konserteissa: "Bändini sanoo minulle että 74/75-vuotiaana olen ansainnut oikeuden istumaan!" ja BB veti keikat pääasiassa istualteen. Keikkoja olen tuolta kiertueelta nähnyt neljä (vain yhden paikan päällä).
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Mika Antero
18.10.2003 17:45:45 (muokattu 18.10.2003 19:25:22)
Nyt ollaan kyllä jo sellaisissa sfääreissä jota ei amatöörikitaristi välttämättä ymmärrä, mutta jossain muistelen B.B:n selittäneen, että hänen mainion vibraattonsa salaisuus on siinä, että se lähtee ranteesta. Eli ei pelkästään sormista, you know?

Olen joskus moista yrittänyt, mutta se a) näyttää naurettavalta ja b) kuulostaa naurettavalta. Pitänee harjoitella vielä nelisenkymmentä vuotta.
Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe.
Shaft
19.10.2003 17:46:20
No ei ole mikää erikoisen taitava soittaja, ei edes osaa tavallisia sointuja..

Kyllä B.B. osaa monimutkaisiakin sointuja, vaikka muuta väittää.. Keikalla niitä kuullaan vähemmän, koska äijä vetää komppia niin harvoin. On totta, ettei B.B. ole mikään tiluttelija, mutta silti todella kova soittaja monessa suhteessa.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin lyhyesti vaikka vain, että hänen merkitystään sähköisen bluesin kehittäjänä ei voi ylikorostaa. Varsinaisen musiikin lisäksi mies on tehnyt suunnattomasti työtä bluesin tunnetuksi tekemiseksi ja "salonkikelpoistamiseksi" ympäri maailmaa.
samueld
20.10.2003 12:50:21

Kyllä B.B. osaa monimutkaisiakin sointuja, vaikka muuta väittää.. Keikalla niitä kuullaan vähemmän, koska äijä vetää komppia niin harvoin. On totta, ettei B.B. ole mikään tiluttelija, mutta silti todella kova soittaja monessa suhteessa.

Tuon aikaa kun soittaa, niin kaipa siinä vähän tumpelompikin oppii.
I don't need some turkey tellin' me that I ain't country.
Ossi
20.10.2003 13:54:56

Jaaha, mistä alkaisin, da diida daada diida...

B.B.Kingin musa on uponnut meikäläiseen aivan täysillä jo jostain 60-luvulta lähtien. Siinä on ne oikeat elementit: groove, (blueseiksi) hyviä biisejä, 100 prosenttista tulkintaan heittääntymistä, oma tunnistettava soundi ja tyyli, luontevaa "showmanshippiä" yms. yms.
"..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?"
Ray-Ska
20.10.2003 15:44:30
BB venytys on tosi makea, sekä muutenkin sen hiottu kitaran soitto tyyli , laulu on erittäin tunteikasta. sitten biisi arsenaalista
löytyy hyviä biisejä vaikka muille jakaa, ja onhan ne lainaillutkin
Ray - Ska Rocks and Rolls
d-e
21.10.2003 12:50:34
Itse diggaan Biipparin kitarointia aivan täysillä,äijä hallitsee
kaikki nyanssit täydellisesti.Lisäksi sillä on hieno tapa olla
soittamatta jokaista sekunnin kymmenesosaa täyteen eli se
osaa tauottaa soittoaan todella hienolla tavalla - niin että
myös tauot ovat osa soittoa...eh...kuunnelkaa itse.
Vilppu
23.10.2003 18:43:39
Toisinaan hän kyllä sortuu mielestäni vähän liikaan viihtellisyyteen musiikissaan.

Vaikka B.B.:tä arvostankin, niin tuo kyllä käy välillä hieman korvaan. Samaten nykyisin on hankala enää kuunnella herraa hymyilemättä, kun pakostakin tulee mieleen -98 Pori Jazzin keikka, jossa mies setin lopuksi heitteli yleisölle taskujen täydeltä plekuja, yms. tilpehööriä. Kun taskut tyhjenivät, viereen tuli avustaja, joka antoi jatkuvalla syötöllä B.B.:lle lisää sälää heiteltäväksi. Eli homma ns. överiksi. Eipä silti, hyvä keikka se silti oli.
Ole jazzkitaristi - osta PM100.
bender
29.10.2003 21:46:19
Vaikka B.B.:tä arvostankin, niin tuo kyllä käy välillä hieman korvaan. Samaten nykyisin on hankala enää kuunnella herraa hymyilemättä, kun pakostakin tulee mieleen -98 Pori Jazzin keikka, jossa mies setin lopuksi heitteli yleisölle taskujen täydeltä plekuja, yms. tilpehööriä. Kun taskut tyhjenivät, viereen tuli avustaja, joka antoi jatkuvalla syötöllä B.B.:lle lisää sälää heiteltäväksi. Eli homma ns. överiksi. Eipä silti, hyvä keikka se silti oli.

toi on kingillä tosi vanha tapa eikä siinä mun mielestä oo mitään omituista
JeeVes
29.10.2003 21:51:07
Asiallinen maha ja skitta on legenda!
Just be brave, and there will be nothing in your way. -Carma-
Ossi
29.10.2003 23:11:18

Toisinaan hän kyllä sortuu mielestäni vähän liikaan viihtellisyyteen...

Tuohan ei ole niinkään paha juttu. Kysehän on kuitenkin viime kädessä nimenomaan viihteestä. Olkoon sitten alalajissaan bluesia tai mitä hyvänsä :)
"..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)