Aihe: UMK 2015
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Kefiiri
02.03.2015 21:32:34
jazzmies: Pötyä. Biisissä toimii kaikki.

Totta. Kappaleessa ollaan asian ytimessä.
En ole musiikin asiantuntija.
Henri Henri Olavi
02.03.2015 22:11:53 (muokattu 02.03.2015 22:12:05)
Onhan se PKN noista osallistujista ainoa, joka tajuaa vähääkään musiikin päälle ja tajuaa miten sitä soitetaan. Noi muut oli niin väsynyttä ja huonoa kamaa, etten ole koskaan edes missään karaokessa todistanut laiskempaa ja lahjattomampaa kitinää.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Bonham
02.03.2015 23:06:24
Henri Henri Olavi: Onhan se PKN noista osallistujista ainoa, joka tajuaa vähääkään musiikin päälle ja tajuaa miten sitä soitetaan. Noi muut oli niin väsynyttä ja huonoa kamaa, etten ole koskaan edes missään karaokessa todistanut laiskempaa ja lahjattomampaa kitinää.

Tässähän se taitaa olla kupletin ongelma; miksi juuri nuo ehdokkaat on tuonne valittu ja kuka ne valitsi?
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Tuomas
02.03.2015 23:43:58

jazzmies: Pötyä. Biisissä toimii kaikki.

Kiva biisi varmaan silloin jos sattuu diggailemaan sitä. Ei kyllä millään bändin parhaimmistoa, kuten tuolla totesinkin.

Edelleen bändi taitaa olla paras valinta viisuihin, mut ei se silti tee millään siitä parasta biisiä noiden kaikkien joukosta.
Liian ilkeä hipiksi.
Tuomas
02.03.2015 23:53:10

Henri Henri Olavi: Onhan se PKN noista osallistujista ainoa, joka tajuaa vähääkään musiikin päälle ja tajuaa miten sitä soitetaan. Noi muut oli niin väsynyttä ja huonoa kamaa, etten ole koskaan edes missään karaokessa todistanut laiskempaa ja lahjattomampaa kitinää.

Tässä mä oon itse asiassa sun kanssa eri mieltä. Päätin nimittäin kerrankin tutustua kaikkiin noihin biiseihin ja mun mielestä tän vuoden UMK:ssa oli itse asiassa yllättävänkin kova taso.

Ei juuri sellaisia biisejä joiden kohdalla olis tyrskähtänyt naurusta että tämmöinenkö tänne yrittää. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa se, että mä oikeasti muistan noista biiseistä tänä vuonna vaikka kertosäkeet. Viime vuoden biiseistä mulla ei oo minkäännäköistä hajua.

Ei ees siitä, millä lähdettiin skabailemaan.

Tänä vuonna Shavalla oli hyvä poljento, sekä Siru että Pihka ja myrsky olivat sen verran kertsikkäitä että radiosoittoa tulee takuulla, jopa Angelo De Nilen biisin mahtipontinen kertsi jäi päähän. Aikuisen Kyynelten lahti soi yhdessä vaiheessa jopa repeatilla Spotifysta, siinä oli nasta meno. Ja Opera Skaalasta jäi mieleen se, miten se biisi lähtee liikkeelle.

Siksi mua ärsyttääkin se, että ku PKN osaa tehdä päähänjääviä ralleja, niin tästä nimenomaisesta biisistä ei jää oikein mitään mieleen. Joo, punkkia on joo, vitut yhteiskunnasta jne. mut loppujen lopuksi aika geneerinen punkviisuhan se oli.

Mut kukin tykkää mistä tykkää.
Liian ilkeä hipiksi.
Rodger
03.03.2015 01:13:58
sub zero: Itselleni tuli kappaleesta tunne, että se on omassa genressäänkin kehno ja pelkään, että maailmalla monien reaktio on, että vammaiset eivät osaa tehdä musiikkia. Sinänsä tietysti hauskaa, että jotain erilaista Euroviisuissa.

Joo. Ja sitten jos se voittaa, niin voidaan päätellä toisin päin, että mikä tahansa paska voittaa, jos esiintyjät on "oikeita". No, niinhän se musabisnes on tähän astikin toiminut. Markkinointi ratkaisee. Punkin kannalta kaikkein surullisinta olisi, että europliisut voitettaisiin "oikeaoppisella" punkilla, mitä ikinä se lieneekään euviisuhengessä. Jos punkilla osallistutaan euroviisuihin, niin eiköhän se ole pelkkää plussaa, että biisi on mahdollisimman paska. Mahdollinen voitto kruunaa sitten kaiken paskan ja valheellisuuden. Ikäänkuin kaikki punk-legendat eivät olisivat olleet tyytyväisiä jokaikiseen lanttiin, jonka ovat soitollaan ansainneet. Punkinkin on syötävä. Jotain muutakin kuin Pelle Miljoonan hilsettä. Kapinaa. Mitä vastaan?
carnation
03.03.2015 09:02:50
Juoppis: Hyvänä esimerkkinä vaikkapa se, että mä oikeasti muistan noista biiseistä tänä vuonna vaikka kertosäkeet. Viime vuoden biiseistä mulla ei oo minkäännäköistä hajua.

No tietysti, koska vastahan nämä biisit kuultiin. Kysyn vuoden päästä, et varmasti muista yhtään kertosäettä!
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
Tuomas
03.03.2015 10:54:52

carnation: No tietysti, koska vastahan nämä biisit kuultiin. Kysyn vuoden päästä, et varmasti muista yhtään kertosäettä!

Mielenkiintoinen kysymys, itse asiassa. Mahdanko muistaa? Kysy ihmeessä! Minäkin tahdon tietää:D
Liian ilkeä hipiksi.
Dr. Funkenstein
03.03.2015 15:01:58
No nothing in the caramellos
No do it coke
No drinking alcohol
Henri Henri Olavi
03.03.2015 16:08:10
Dr. Funkenstein: No nothing in the caramellos
No do it coke
No drinking alcohol

Muistuu mieleeni tästä eräs Dr. Albanin hittibiisi....
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
sammakko54
03.03.2015 16:10:38 (muokattu 03.03.2015 16:11:45)
Milloin saadaan Rotten Sound viisuihin? 10 sekunnin pläjäys jossa valot on pelkkää stroboa. Mutta itse kurikoiden biisistä sen verran että itsekkin vähän petyin kappaleeseen, kun paljon toimiviampiakin kappaleita heillä on esim. Kallioon, Päättäjä on pettäjä jne. Siis ihan yleisellä populaarimusiikin tasolla verrattuna, mitä punkmusiikkikin on. Mutta eikö punkissa ole ideana että saa olla huono jos on? Ei aina tarvi olla huippua ja parasta biisiä. Saa ottaa rennosti. Ennenhän rockissakin oli näin. Ei oikea punkbändi edes valitsisi parasta biisiään kilpailuun. Tai sitten valitsisi. Ei mitään väliä!
Hippien kaveri.
Lautuma
03.03.2015 16:27:26
sammakko54: Ei oikea punkbändi edes valitsisi parasta biisiään kilpailuun. Tai sitten valitsisi. Ei mitään väliä!

Just näin. Se mikä Pertti Kurikan Nimipäivistä tekee erityisen punk on osallistuminen edes UMK-meininkeihin. Eihän punkkarit osallistu tuollaiseen paskaan jne, paitsi että todellinen punkkari kyseenalaistaa koko punk-aatteen ja ui vastavirtaan. Vielä kun punkkari on vammainen, ollaan niin outside the box kuin vain voi olla.

UMK oli hieno tänä vuonna. Esiintyjät ja koko konsepti olivat panostaneet asianmukaiseen taustashow-rymistelyyn hienosti. Tuli oikeasti euroviisufiilis. Sitten kun Pertti Kurikan Nimipäivät nousivat lavalle, oli Euroviisumeininki poissa. Tai se ainakin muuttui merkittävästi. Juuri tuo sai bändin nousemaan silmissäni illan tähdistä tähdellisimmäksi.

Kun muistetaan, ettei paras laulu lähes koskaan voita, on PKN omassa sarjassaan esiintyjänä. Oikea bändi, jonka jäsenien kuuluisi sohvakansan mukaan asua hiljaa asuntolassaan muita häiritsemästä. Sen sijaan jätkät tekevät juuri sitä mitä näiden ei oleteta tekevän, valloittaa Euroopan soittamalla itsetehtyjä biisejään.

Bändin merkitys on valtava, koskaan ei ole vammaisuudesta puhuttu Suomessa tällä mittakaavalla. Ja olisi pitänyt puhua jo kauan sitten. Ehkä Euroopassakin viriää keskustelu asiasta ja ihmiset tuntevat piston peräreiässään. Onko aihe helppo lakaista minuutti ja neljänkymmenenyhden sekunnin kuluttua pois silmistä, pois korvista, jää nähtäväksi. Jännäksi vetää myös se, saako punkväki agitoitua metalliväen tavalla porukkaa äänestämään perinteisten kisakatsomoiden ulkopuolelta.

Biisinä Aina Mun Pitää on mukiinmenevä. Ihan tarttuva ralli, joka jää suhteellisen hyvin päähän kaikessa yksinkertaisudessaan. Se olisi voinut olla parempikin, mutta pääasia on se, ettei siinä ole vikaa. Esitys on semifinaaleissa se juttu, jonka pitää jäädä mieleen parhaiten, erottua tusinaviisupopin seasta. Toivottavasti ukot antaisivat palaa jopa vähän riehuenkin, ehkä. Joku voisi näyttää persettään, heittää paskaa yleisöön ja raiskata jonkun. Tai ehkä riittää, että esiintyminen on UMK:n tasoinen rytistys.
"I am a spirit from everywhere, Heaven, Hell, and the Earth; I am in the air, in houses, any place at any time. I've been created millions of years."
barclay
03.03.2015 16:57:39

Bonham: Tässähän se taitaa olla kupletin ongelma; miksi juuri nuo ehdokkaat on tuonne valittu ja kuka ne valitsi?

Olen 100% varma että kaikkien UMK:hon osallistuneiden biisien joukosta olisi löytynyt vähintään yksi kipale joka on parempi kuin PKN:n kisabiisi, mutta noista jatkoon päässeistä voittajasta ei ollut epäselvyyttä. Reggaeton -biisi oli hyvänä kakkosena. Kitisijät voivat syyttää valitsijoita. Don't hate the players, hate the game..

Pitää ottaa tänä vuonna tavoitteeksi osallistua seuraavaan UMK:hon. Mutta nuo osallistumisajat menevät joka vuosi ohi. Missä lie niistä ilmoittavat?
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli P. M. Kostiainen Project
-Lassi-
03.03.2015 18:45:29
Lautuma: Jännäksi vetää myös se, saako punkväki agitoitua metalliväen tavalla porukkaa äänestämään perinteisten kisakatsomoiden ulkopuolelta.

Piffillä oli ainakin kymmeniä sivuja laadukasta kisakatsomoa. Veikkaan että punkkarit ovat jopa metalliväkeä innokkaampia tämmösissä judansseissa.
NIIN NUKKUI VIIMEINENKIN POIKANEN HAUDANLEPOON :( :(
sellisti
03.03.2015 18:58:10
https://www.youtube.com/watch?v=7AZnp8sHD-E&t=327

Mulle oli ylläri että Samilta taittuu enkku noinkin hyvin. Kyllähän nuo tuolla jo Euroopassa pärjää.

Karilla sen sijaan oli vähän takkuisempaa. :)
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
Lautuma
03.03.2015 19:14:02
-Lassi-: Piffillä oli ainakin kymmeniä sivuja laadukasta kisakatsomoa. Veikkaan että punkkarit ovat jopa metalliväkeä innokkaampia tämmösissä judansseissa.

Ok, hyvä tietää. Ja juu, punkväki on - ainakin ollut - aktiivista kun muistelen nuoruuttani, mutta kurottuuko se Euroviisuihin, tätä mietin kanssa. Mutta jos kerta kisoja seuraavat niin antaa palaa heidänkin puolelta vaan.
"I am a spirit from everywhere, Heaven, Hell, and the Earth; I am in the air, in houses, any place at any time. I've been created millions of years."
quicgr
03.03.2015 22:08:03
Ranskan tapahtumien jälkeen kaikki huusivat kurkku suorana omaa oikeuttaan sananvauteen ja oikeuteen ilmaista mielipiteensä (kyllä, tiedän että tämä ei ole puhtaasti sananvapaus kysymys). Kuitenkin tällä hetkellä tämä kyseinen viisuedustaja tuntuu olevan kaiken kritiikin yläpuolella ja oman mielipiteensä ilmaisevia pidetään "epä-ihmisinä". Olisi kiva että nämä niin suvaitsevaiset henkilöt pystyisivät suvaitsemaan myös kritiikkiä yhtyettä kohtaan ja sen että joidenkin mielestä tuo biisi on surkea.

Mielestäni tuo biisi on surkea tekele.

Myös näitä negatiivisia kommentteja pitäisi pystyä arvostamaan sen takia että ei syntyisi väärinkäsityksiä siitä, mitä mieltä "kansa" on kyseisestä kappaleesta. Kaikki eivät voi olla samaa mieltä.
varpio
03.03.2015 22:14:33
quicgr: Mielestäni tuo biisi on surkea tekele.

No ei se oo. Biisinä ehkä ei loistava, mutta tässä kontekstissa aivan hyvä.

En silti usko että PKN voittaa (kyynikko kun olen, osin tahtomattani(kin)).
Lautuma
03.03.2015 22:31:26
quicgr: Mielestäni tuo biisi on surkea tekele.

Myös näitä negatiivisia kommentteja pitäisi pystyä arvostamaan sen takia että ei syntyisi väärinkäsityksiä siitä, mitä mieltä "kansa" on kyseisestä kappaleesta. Kaikki eivät voi olla samaa mieltä.

Ongelma tuossa taisi olla se, että heti UMK-voiton - ja sitä ennenkin kyllä - alkoivat kirjoitella nämä "hävettää olla suomalainen - lähettivät friikit sirkukseen"-ihmiset, joista moni oli varmasti provoja, mutta suuri osa taatusti tosissaan. Sen jälkeen biisiä paskaksi sen kummemmin perustelematta haukkuvat leimattiin tietenkin tuohon samaan sakkiin sieltä vihakommenttien seasta.

Tämä käyty keskustelu on mielestäni suoraa jatkumoa sukupuolineutraali avioliittolaki -keskustelulle. Yhtä kahtia jakava aihe ja kyseessä tässäkin suuria tunteita. "Homolain" mentyä läpi ei haukkuminen kohdistunut asiasta päättäviin kansanedustajiin, vaan ko. kansan edustajiin. Pertti Kurikan Nimipäivien kohdalla sama huutelu tuntuu kohdistuvan itse esittäjiin eikä niinkään heitä äänestäneihin.

Tämä tuntuu olevan ajan henki, jolloin kaikki saavat somen kautta mielipiteensä sekunnissa koko kansan nähtäville. Kyllä tähänkin totutaan ajastaan.
quicgr
03.03.2015 22:33:36
varpio: No ei se oo. Biisinä ehkä ei loistava, mutta tässä kontekstissa aivan hyvä.

En silti usko että PKN voittaa (kyynikko kun olen, osin tahtomattani(kin)).

No joo mut kuitenkin. Kannataisi miettiä seuraaviin kysymyksiin vastauksia:

a) Kuinka moni äänesti biisiä sen takia että se oli heidän mielestän muusiikillisesti hyvä, eikä sen takia että esittäjät ovat vammaisia.

b) Jos PKN valittiin vammaisuuden vuoksi eikä muusiikkinsa ansiosta, onko se reilua muita kilpailijoita kohtaan?

c) Pitääkö euroviisuissa tarkastella esiintyjää sen mukaan, miten se maailmalla pärjää vai sen mukaan kuinka hyvä heidän kappaleensa on?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)