Aihe: Lasten musiikkimaku
1 2 3 4
geeza
18.02.2010 09:45:35

minä poika luukutin jo kymmenenvanhana filosofemiä!
"I was wearing my wolf shirt, and this bitch was all like "rARLKEGLEKLAR!!!1!one" and then she just jumped my bones!"
JuhaHo
18.02.2010 10:27:36
tsugaru: Hyvä kysymys. Tyytyvätköhän lapset fanittamaan vähän hillitymmin. Netti ja tietokonepelit ainakin nyt kuitenkin ovat virallisin syy siihen, miksi nuori polvi on jälleen kasvamassa kieroon. Pelien ääressä kulutettu aika on kova pala vanhemmille, jotka toivoisivat lasten leikkivän samoja energisiä ulkoleikkejä joita itsekin aikoinaan.

Yleensäkin tästä pleikkahommasta pitäisi keskustella enemmän. Pojan kaveripiirissä tunnutaan käyttävän järjettömiä aikoja pelien hakkaamiseen. Itse vastustin viimeiseen Pleikan hankintaa juuri siksi, koska käsitin sen melkoiseksi aikavarkaaksi, joka vie paljon aikaa järkevämmältä tekemiseltä, kuten läksyt, liikunta ja tietenkin soitonharjoittelu. Tietysti pleikkakin on ihan kiva, kunhan sen edessä käytetty aika pysyy kohtuudessa. Itse katson kieroon sitä, että joka ikinen päivä kun astumme kotiin on pleikkakapula kädessä millisekunneissa ja sitten läksyjä väännetään joskus yömyöhällä, eikä niitä saa kuulemma nykylakien mukaan fyysisesti erottaa toisistaan (siis lasta ja pleikkaa). Itse olen vedonnut siihen, että on oikein, että haluaa olla jossain hyvä, mutta eikö olisi järkevää olla hyvä sellaisessa, josta on jotain hyötyä, minä kun en ole ikuisesti kantamassa leipää pöytään. Pleikkaamallako ne eväät sitten hankitaan.

Itse lasten musiikkimausta sanoisin, että ryhmäpaine tuntuu olevan melkoinen. Jos kuuntelet väärää musiikkia se johtaa automaattisesti kiusaamiseen ja porukasta eristämiseen. Itse olen marinoinut jälkikasvuni Jazzin parissa ja sen soittaminenkin alkaa jo pojalta vähän kerrassaan luonnistua klassisen ohella, muotirenkutukset sujuvat tietysti n. puolen minuutin harjoittelulla. Toisten lasten musiikillisen suvaitsemattomuuden poika oppi kantapään kautta kun hän valitsi musiikkia luokan levyraateihin; Marcus Miller josti armottomaan LOLlitteluun, vaikka opettaja diggaili. Samoin kävi Tom Brownen kontrabassohiphopillekin. Sinne ei kuulemma voi viedä mitään muuta kuin airosmittiä, joten poika ei sen koommin ole kouluun levyjä rahdannut.

Ensimmäisen kerran Jazz klubille pojan vein 9-vuotiaana, minkä jälkeen olemme jazzia kuuntelemassa käyneet lähes viikoittain; lavallakin on poika joskus piipahdellut, mutta pidemmät sessiot antavat vielä odottaa itseään. Yleensä musiikinkuuntelussa olen yrittänyt opastaa poikaa kuuntelemaan kuinka se on tehty ja onko se hyvin soitettua. Kevyemmässäkin (tai raskaammassakin) musiikissa muusikoiden jazz tausta kyllä kuuluu soitossa. Minulle esim. Zeppelinin ensimmäinen on jazz levy.
arsu
18.02.2010 11:58:09
Mun 2,5 vuotiaalle tytölle ylivoimaiset suosikit ovat titi-nalle ja muumit. Titi-nalle on hajottanut omaa päätäni jo 1,5 vuotta. Mukavaa kuitenkin että tykkää kaikenlaisesta musiikista. Kaikki menevä menee, Leevin Teuvo maanteiden kuningas on yksi ikisuosikki. Joskus hankittu Volbeatin live-dvd on myös ehdoton. Hämmästyttävää mun mielestä, että tyyppi osaa 2-vuotiaana kymmeniä lastenlauluja ulkoa. Siis katsoo laulukirjaa ja muistaa kuvista mikä biisi on kyseessä ja laulaa sen ulkomuistista. Saa mut ainakin tukemaan kaikin keinoin kaikkia tulevia musiikkiharrastuksia.
Milkop
18.02.2010 12:30:05 (muokattu 18.02.2010 12:31:39)

tsugaru: Netti ja tietokonepelit ainakin nyt kuitenkin ovat virallisin syy siihen, miksi nuori polvi on jälleen kasvamassa kieroon.

Näitä on aina hyvä syyttää. Itsellä on pelihistoriaa takana noin 23 vuotta enkä koe olevani erityisen kieroon kasvanut. Tai jos olenkin, niin syy ei ole peleissä. Vanhempien vastuulla on seurata pentujen pelailua, vaikka on varmasti helppo käyttää tuollaista virtuaalista lapsenvahtia.

Nyt mentiin kyllä tosin aiheen ohi reippaasti, joten sanottakoon että Rölli toimii vieläkin. Eilen viimeksi kuuntelin noita kipaleita ja erityisesti Sammakoiden Kuoro on silkkaa neroutta. Tosin taitaa nykylapsien soittimista kuulua enemmän Lady Gaga sun muut ainakin mitä on nuorempien serkkujen touhuja seuraillut.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
ganesha
18.02.2010 16:59:06
meillä 4,5-vuotias poika tykkää kitararockista. Kaikki käy kunhan siinä on särökitaroita :) 3-vuotias tyttö tykkää "tyttömäisemmistä" lauluista, varsinkin PMMP:n lastenlevystä ja Ihahaa-biisistä. Piti oikein tehdä Spotifyyn oma soittolista lapsille, sen verran usein tulee toivomuksia musiikkivalinnoista. Pojan lemppareita mm. Blake:n Spirit Of Cain ja Nickelbackin Burn It To The Ground. Lastenlaulut menee siinä sivussa myös, kyllä. Fröbelit ja Kengurumeininki yms. Diskojytkettä jos laittaa soimaan, käyvät molemmat ipanat tanssimaan. Ainoa musatyyli josta on tullut kommenttia että "Ei tätä!" on ollut jazz :D (taisi olla Miles Davisin Kind Of Blue-levy)
viina. hanuri. ja naiset.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)