Aihe: Ammattilainen vai amatööri? (Määrittelyapua, pliis..)
1 2 3 4
Carpenter
27.09.2007 20:35:42
Joskus naurattaa kun tuo wanted-palsta on täynnä "puoliammattilainen" -bändejä joiden taloudellinen tuottavuus on aika lailla miinusmerkkinen ja tulee aina olemaankin. Puoliammattilainen voisi olla henkilö joka saa puolet kuukausituloistaan musiikin kautta.

Minusta puoliammattilainen on henkilö, joka panostaa musiikkiin tosissaa, käy treeneissä useasti viikossa, mahdollisesti opiskelee musiikkia ja soittaa myös yksin todella paljon. Tavoitteet ovat mahdollisesti ammattilaisuudessa. Mutta pääasiallinen tulonlähde on kuitenkin jokin muu.

Harrastelija taas soittaa täysin omaksi ilokseen eikä hänellä ole tähtäimenä saada musiikista työtä eikä panostaa siihen niin paljon. Henkilö itse määrittelee hyvin pitkälle sen, onko hän ns. puoliammattilainen vai harrastelija. Ammattilainen taas tienaa leipänsä musiikilla.
Basisti on lyömäsoitin.
M-Juhana
27.09.2007 20:43:35

Lasse Vireniä syytettiin ammattilaisuudesta 70-luvulla. Silloin urheilu oli amatöörien hommaa.

Maailman paras juoksija oli siis amatööri, koska ei saanut hommasta rahaa.

:-)
Paskaa huumoria Pirkanmaalta vuodesta 1964.
Gardiner
27.09.2007 20:54:20

Lasse Vireniä syytettiin ammattilaisuudesta 70-luvulla. Silloin urheilu oli amatöörien hommaa.

Maailman paras juoksija oli siis amatööri, koska ei saanut hommasta rahaa.

:-)

Paavo Nurmellehan kävi niin et Ruottalaiset ilimiantovat amattilaisuudesta ja näin ei Paavo päässy Olimpialaisiin kisoihin Marathoonille enää "rahakiertueen" jälkeen. Paavo käi Amerikas voittaas olikosseny 26 kisaa 25:ssä päiväs tai jotain, ja ruskeet kirjekuoret vaihto omistajaa.
Onko tällä mitään tekemistä soittamisen kanssa ? Ei kai.
Sillä onko pelimanni työkseen jossain muissakin ku soittohommissa ei oo sen enempää välii. Sillä on välii, miltä soitto tai laulu kuulostaa.
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
sellisti
27.09.2007 22:35:50
Mä ajattelen tätä oikeastaan kahdella tapaa.

Musiikillisessa mielessä ammattilainen voi olla sellainen joka on taidoiltaan "ammattilaistasoa", eli käytännössä ammattiopinnot on suoritettu esimerkiksi jossain alan oppilaitoksessa, oli se sitten 2. asteen konservatorio, ammattikorkeakoulu tai korkeakoulu.

Ja tietysti ammattilainen on myös sellainen, joka itsensä elättää työtään tekemällä. Tämähän ei välttämättä vaadi juuri minkäänlaista laajempaa musiikillista osaamista, jos ajattelee vaikkapa joitain rock-orkestereita.

Näin mäkin äkkiseltään ajateltuna näkisin.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
LNA
28.09.2007 11:15:27

Sillä onko pelimanni työkseen jossain muissakin ku soittohommissa ei oo sen enempää välii. Sillä on välii, miltä soitto tai laulu kuulostaa.

Eli musiikilliset taidot tekevät ammattilaisen?
Zarmo
28.09.2007 11:26:26

Eli musiikilliset taidot tekevät ammattilaisen?

Eiku ei oo väliä, onko ammattilainen vai amatööri, riittää, että kuulostaa hyvältä.
Olen muuten psykopaatti
Sosiaalinen tyylini on alistava ja vihamielinen: itseä vähättelemällä sopeutuminen: masokistinen tyyli
Vapinamonologeja
Deep Shadow
28.09.2007 11:58:02
Hankalia on vähän tämmöiset määritelmien tekemiset.

Mun mielestä ollakseen ammattilainen jollain alalla, ei välttämättä tarkoita sitä, että pitäisi olla joku korkeakoulutus kyseiselle alalle. Monen alan hommat kuitenkin voi oppia myös tekemällä ja käymällä pienempiä kursseja ym.

Toisaalta sekään, että elättää itsensä jollain duunilla, ei välttämättä merkkaa suoraan sitä ammattilaisen statusta. Lähinnä ehkä lisäisin tähän soppaan kokemuksen ja sitä kautta tulleen varmuuden ja taitojen karttumisen, sekä semmoisen yleisen tietotaidon alalta.
Mummun saappaassa soi fox
Jormaz
28.09.2007 12:28:13 (muokattu 28.09.2007 12:43:21)
Serveri pykii. Koitetaas nyt laittaa.

Toisaalta sekään, että elättää itsensä jollain duunilla, ei välttämättä merkkaa suoraan sitä ammattilaisen statusta.

Jos pystyy itsensä elättämään jollain duunilla niin mun mielestä on pakko olla sen verran ammattitaitoinen että voi itseään ammattilaiseksi kutsua.
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Deep Shadow
28.09.2007 13:26:16 (muokattu 28.09.2007 13:33:21)
Jos pystyy itsensä elättämään jollain duunilla niin mun mielestä on pakko olla sen verran ammattitaitoinen että voi itseään ammattilaiseksi kutsua.

Tämä on mun mielestä jossain määrin alakohtaistakin. Itse olen esim. elättänyt joskus itseäni metallialalla. Helppoja hommia, ei vaadi koulutusta ja saa kuitenkin sellaista palkkaa millä helposti elättää itsensä. Mutta enpä silti olisi itseäni kutsunut metallialan ammattilaiseksi.

Saatika nyt, kun elätän itseni media-alalla, johon myöskään ei ole koulutusta, mutta tämän alan töillä kuitenkin olen tässä itseäni hengissä pitänyt. Ei, en todellakaan sanoisi olevani alan ammattilainen.

Ts. vetäisin ehkä ammatin ja ammattilaisuuden välillekin jonkin rajan. Tai jos ammatti = ammattilaisuus, niin sitten tuo määritteleminen onkin oikeastaan paljon helpompaa. Olet sen alan ammattilainen mistä saat palkkasi.

e: Eikä koulutuskaan toisaalta automaattisesti tee ammattilaista. Minulla on kaupallinen koulutus taloushallinnon puolelta, mutta en ole edes tehnyt niitä duuneja koskaan.

e: Ehkä se tässä muusikkotapauksessa on helpointa niin, että jos tienaa tulonsa musiikin parista on silloin ammattimuusikko. Jos ne tulot, tai vaikka puoletkin tulevat jostain muusta työstä, niin silloin on ehkä vasta matkalla kohti sitä ammattiuraa.

Ääh. Oikeastaan aika typerä sana koko ammattilainen.

Jos nyt oikein väännellään: Kaivostyö, kaivostyöläinen. -> Ammatti, ammattilainen. Tuosta näkökulmasta, mikä tahansa ammatti tekee ihmisestä ammattilaisen. Mutta vaaditaanko ammattiin ammattitutkinto, vai riittääkö että tekee töitä, eli toimii jossain ammatissa. Plaah. :D

bonus e: tai siis tästä näkökulmasta ainakin tuon sanan "ammattilainen" statusarvo laskee kummasti, koska käytännössä kaikki työssäkäyvät ihmiset olisivat alansa ammattilaisia.
Mummun saappaassa soi fox
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)