Aihe: Kuka on oikea muusikko?
1 2 3 4
baron
14.01.2005 21:53:05

Mä kuulun Muusikkojen liittoon enkä omasta mielestäni ole muusikko, vaikka pääsyedellytys on "ammattitaitoinen muusikko".
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Thomy
14.01.2005 22:16:29
Tähän sopii pieni stoori tosielämästä:

Eräs vanhemman sukupolven äänimieskonkari jakoi keikkamatkalla hotellihuoneen nuoremman kaverin kanssa, joka pahaksi onnekseen sattui olemaan bändissä mukana DJ:n ominaisuudessa. Äänimies herätti kaverin kesken makeiden yöunien ja alkoi tilittää:"Sä et oo muusikko, sä oot DJ. Pekka Pohjola on muusikko..."

Siinä lienee ainakin jonkinlainen vastaus tähän aiheeseen..?
sellisti
14.01.2005 23:08:27
Robert Fripp sanoo tuossa suuressa kitarakirjassa notta muusikot palvelevat musiikkia ja ammattimuusikot palvelevat musiikkiteollisuuta.

No jaa. Aika ontuva yleistys. Ihan kuin ammattimuusikolle ei enää mikään muu merkitsisi kuin raha... en minä tätä hommaa ainakaan sillä perusteella jaksaisi tehdä työkseni, kyllä musiikkia pitää rakastaa.

Minusta muusikoksi saa kutsua itseään jokainen, joka kehtaa ja haluaa. Tottakai sen tueksi pitää sitten vähän jotain osatakin, mutta ei ole mitään järkeä erotella termejä "muusikko" ja "ammattimuusikko". Se ei välttämättä kerro ihmisen taidoista tai musikaalisuudesta mitään.
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
baron
14.01.2005 23:10:13

Soittaja mä kyllä oon kun kerran soitan.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
arse
15.01.2005 13:36:50

"Sä et oo muusikko, sä oot DJ. Pekka Pohjola on muusikko..."

Parhautta.
Kaikki on lyömäsoittimia, paitsi pillit. Ja niilläkin voi lyödä.
motleyratt
15.01.2005 14:21:09
on niin sekavat vastaukset, etten edes jaksa lukea näitä.
mutta se on helvetin hyvä jos saatte rahaa soittamisesta, ja pillua.
Hell bent for leatherman
777
15.01.2005 22:53:23
Mulla tuntuu olevan suht erilaiset mielipiteet tästä asiasta.

Mun mielipide yksinkertaistettuna:
Muusikko on se, joka rakastaa musiikkia ja tekee sitä sydämellään.
Muusikko ei ole se, joka tekee musiikkia rahasta, ilman tunnetta ja kiinnostusta touhuun. (vaikka olsikin musiikillisesti täydellisen lahjakas, käynyt kaikki mahdolliset koulut ja omaisi absoluuttisen sävelkorvan yms.)
Rock`n Roll is all and everything else fall !!!
Joonas
15.01.2005 23:21:16
Mulla tuntuu olevan suht erilaiset mielipiteet tästä asiasta.

Mun mielipide yksinkertaistettuna:
Muusikko on se, joka rakastaa musiikkia ja tekee sitä sydämellään.
Muusikko ei ole se, joka tekee musiikkia rahasta, ilman tunnetta ja kiinnostusta touhuun. (vaikka olsikin musiikillisesti täydellisen lahjakas, käynyt kaikki mahdolliset koulut ja omaisi absoluuttisen sävelkorvan yms.)

Mä veikkaan, että harva ihminen tekee musiikkia rahasta, ilman
kiinnostusta yms. touhua kohtaan. En ainakaan tiedä yhtäkään.
Ainakaan muusikkoa. Joka siis on mun mielestä musiikkialan
ammattilainen.

Joonas.
Moon vanha kettu.
sellisti
15.01.2005 23:45:33 (muokattu 15.01.2005 23:45:47)
Mä veikkaan, että harva ihminen tekee musiikkia rahasta, ilman
kiinnostusta yms. touhua kohtaan. En ainakaan tiedä yhtäkään.
Ainakaan muusikkoa. Joka siis on mun mielestä musiikkialan
ammattilainen.

Joonas.

Ei kai musiikkialalle nyt kukaan rikastumisen toivossa lähdekään, hullua olettaakin. Kyllä sitä varten kannattaa ihan joku muu ammatti itselleen lukea. Jos joskus törmään muusikkoon, joka on alalla vain rahan vuoksi ilman tunnetta ja rakkautta musiikkiin, niin kehotan vaihtamaan alaa, mutta ikinä en ole sellaista tavannut ja tuskin tulen tapaamaankaan.
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
Huevos
15.01.2005 23:52:29 (muokattu 15.01.2005 23:53:27)

"music is a prize itself." -Sting

helppohan se on sanoo, kun jätkä repii saatana 'every breath you take':sta 2000£ päivässä...
sormunen
16.01.2005 00:28:01
"music is a prize itself." -Sting

helppohan se on sanoo, kun jätkä repii saatana 'every breath you take':sta 2000£ päivässä...

Ai siis se repi sitä kahtadonaa ekoista treeneistä lähtien?
Huevos
16.01.2005 00:59:30

Ai siis se repi sitä kahtadonaa ekoista treeneistä lähtien?

mistä lie rojalteista...

se biisi on muuten policen 5. levyllä.
U.Honey
16.01.2005 10:17:19 (muokattu 16.01.2005 10:17:31)
"Sä et oo muusikko, sä oot DJ. Pekka Pohjola on muusikko..."

Tämä pitää kyllä paikkansa. DJ on yhtä paljon muusikko kuin lätkäottelun kuuluttaja on jääkiekkopelaaja.
My name is Baron, U.Honey Baron.
Heikki L.
16.01.2005 13:32:39

Tämä pitää kyllä paikkansa. DJ on yhtä paljon muusikko kuin lätkäottelun kuuluttaja on jääkiekkopelaaja.

Tarkoitatko nyt semmosia deejiitä, jotka rapsuttaa ravintolassa levyiltä musaa tanssikansalle, vai tarkotatko tämmösiä DJ Shadow-tyyppisiä jäbiä? Mun on ainakin vaikee olla pitämättä em. miestä muusikkona...
Shack!
Epämuusikko
16.01.2005 16:09:27
Koko pienen toimeentuloni saan keikoista, opetushommista sekä tietenkin opintotuesta (jota nostan musiikkia opiskellessani), että siinä mielessä. Mutta koko kuvio on vielä tosi pahasti levällään.

Samma här
Myytävänä Tosco 22" ride!
K gas
03.06.2005 01:23:13
Muusikko on astia, missä juuressose tuodaan tarjolle. On myös soittajia.
sellisti
03.06.2005 12:32:21 (muokattu 03.06.2005 12:32:57)
Muusikko on astia, missä juuressose tuodaan tarjolle. On myös soittajia.

Tai usemmasta muusasta koostuva jengi. "Muusikko seikkailee taas" (vrt. viisikko).
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
Landola59
03.06.2005 17:56:23
Silllon ku ihmine puhuu ku pate mustajärvi, sillon ku haisee ku pate mustajärvi, sillo ku näyttää patelta, silloin ollaan aika lähellä.
HPK = Hemmetin Paljon Kirkkoja.
sateinen
03.06.2005 19:56:28 (muokattu 03.06.2005 19:59:30)
Silllon ku ihmine puhuu ku pate mustajärvi, sillon ku haisee ku pate mustajärvi, sillo ku näyttää patelta, silloin ollaan aika lähellä.

Moon sit aika lähellä.
Lennu
03.06.2005 20:01:12

Moon sit aika lähellä.

Noo, on tässä vielä vähän matkaa.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=12&t=94938&o=0&co=0
Digital -> dig it all = kaikki diggaa. Analogue -> anal vogue = kukaan ei diggaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)