Aihe: "Miksi naisbändit ovat niin huonoja" kolumni
1 2 3 4 5 6 7
Marlowe
13.07.2013 20:58:11 (muokattu 14.07.2013 10:39:43)
Kiinnostava aihe, mutta...

Parhaiden musiikkijournalistien nimi saa lukemaan jutun, vaikka kirjoituksen aihe ei olisi kovin lähellä omaa sydäntä. Sitten on näitä mervivuoreloita, joiden juttuja en lue vaikka aihe olisi sinänsä kiinnostava. Sain Vuorelasta tarpeekseni jo lukiessani hänen kirjoittamiaan arvosteluja, joissa yritettiin olla jotenkin rankkoja, mutta ainoa niistä käteen jäävä tunne oli myötähäpeä.

Edit: Korjattu lausetta kieliopillisesti järkevämmäksi.
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby: Uskollinen äänentoisto)
Old Joe
13.07.2013 23:34:46
Marlowe: Kiinnostava aihe, mutta...

Parhaiden musiikkijournalistien nimi saa lukemaan jutun, vaikka kirjoituksen aihe ei olisi kovin lähellä omaa sydäntä. Sitten on näitä mervivuoreloita, joiden juttuja en lue vaikka aihe olisi sinänsä kiinnostava. Sain Vuorelasta tarpeekseni jo musalehtien arvosteluja lukiessani, joissa yritettiin olla jotenkin rankkoja, mutta ainoa tunne oli myötähäpeä.

Missä bändissä nää soittaa?
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Marlowe
14.07.2013 10:45:55
Old Joe: Missä bändissä nää soittaa?

Luitko sitä alkuperäistä kolumnia ollenkaan? Sitä Mervi Vuorelan "kovaa" tekstiä?
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby: Uskollinen äänentoisto)
Rämppy
14.07.2013 13:03:35 (muokattu 14.07.2013 13:07:18)
Ei suoranaisesti bändiasiaa, mutta huippubasistien joukossa on muutamia naisia. Äkkiseltään tulee mieleen Rhonda Smith ja tietysti Carol Kaye. Yksi Suomen kovimmista basisteista on Eeva Koivusalo. Enemmänkin tietysti voisi olla...
En sitten malttanut olla sanomatta.
Credence
14.07.2013 17:41:35
Joko jutellaan vasenkätisistä basisti-laulajista?
Petrucci on epämusikaalinen homonyplääjä
Funkånaut
14.07.2013 18:37:40

Rämppy: Ei suoranaisesti bändiasiaa, mutta huippubasistien joukossa on muutamia naisia. Äkkiseltään tulee mieleen Rhonda Smith ja tietysti Carol Kaye. Yksi Suomen kovimmista basisteista on Eeva Koivusalo. Enemmänkin tietysti voisi olla...

Tohon voi lisätä vaikkapa Tal Winkenfeldin, Oneida Jamesin ja Esperanza Spaldingin.

Keskimmäisen tikkausta. http://www.youtube.com/watch?v=KSS7Or8Ibe0 Melko morjes bassottelua.
Hippi, tuo värikäs ihmispinjata: Kunnon pieksennällä siitä irtoaa iloa ja huvituksia kaikille maailman lapsille. - Kivijalka Kuuntelen tämmöistä
jassi
14.07.2013 20:08:52
Maria Hänninen rokkaa kyllä uskottavasti! Moni karvanaama jää kauas taakse joka osa-alueella.
Musta Arkipyhä
14.07.2013 21:11:42
Funkonaut: Tohon voi lisätä vaikkapa Tal Winkenfeldin, Oneida Jamesin ja Esperanza Spaldingin.

Keskimmäisen tikkausta. http://www.youtube.com/watch?v=KSS7Or8Ibe0 Melko morjes bassottelua.

Voi lisätä ,mutta mitä tämä todistaa nimenomaan naisbändien osalta? Niiden vajavuuksista -tai oletetuista sellaisista- niistähän tässä oli kyse?

Yllättävän moni nyt tuntuu nostavan jonkinlaisena argumenttina framille yksittäisiä muusikkoja tai sooloartisteja kun kyse ainakin minun ymmärryksen mukaan on nimenomaan naisbändeistä.Tällöin soisi ,että esimerkitkin olis sitten sellaisia.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Old Joe
14.07.2013 21:53:20
Missä bändissä nää soittaa?

Marlowe: Luitko sitä alkuperäistä kolumnia ollenkaan? Sitä Mervi Vuorelan "kovaa" tekstiä?

En lukenut, kunhan vilkaisin. Tarkoitinkin sitä, että jos kirjoittajan asian tuntemus koripallosta on tuolla tasolla, olisi hauska tietää tunteeko hän muusikoitten asioita paremmin. Koripalloijoita kun löytyy valkoisissa mustien veroisia.

Muasiikkibisnestä hallitsee miehet ja siinä on varmaan yksi syy naisbändien tasoon. Markkinoidaan mieluummin silmän ruokaa, kuin mannaa korville. Mahdollisimman vähän peittävää, tai mieluummin mahdollisimman paljon paljastavaa vaatetta päälle ja sitten lavalle hytkymään. Ulkonäkö ratkaisee tuleeko mainetta.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Krice
14.07.2013 22:41:27

Old Joe: Muasiikkibisnestä hallitsee miehet ja siinä on varmaan yksi syy naisbändien tasoon. Markkinoidaan mieluummin silmän ruokaa, kuin mannaa korville. Mahdollisimman vähän peittävää

Eiköhän tuo ole ihan naisista itsestään kiinni. Ei kukaan pakota varmaan ketään tuollaiseen.
Funkånaut
15.07.2013 00:13:04

Krice: Eiköhän tuo ole ihan naisista itsestään kiinni. Ei kukaan pakota varmaan ketään tuollaiseen.

Jos haluaa tähdeksi, on pakko huorata. Koskee miehiä ja naisia.
Hippi, tuo värikäs ihmispinjata: Kunnon pieksennällä siitä irtoaa iloa ja huvituksia kaikille maailman lapsille. - Kivijalka Kuuntelen tämmöistä
Einherjar
15.07.2013 04:37:20
ancci: ...Tyttöystäväni, joka on laulaja, oli sitä mieltä että naisten on vaan vaikeampi toimia naisporukassa kun miesten miesporukassa. Miehet ei ole pitkävihasia mököttäjiä eikä laita välejä poikki heti ensimmäisestä erimielisyydestä ja puhu niin paljon paskaa jokaisesta ystävästään selän takana...

Tämä.
Vanha sanonta on, että "yksi nainen bändissä toimii, mutta kaksi on liikaa".
Itse olen myös todistanut ko. väittämän toimivaksi.
Kommunikointi ja ongelmanratkaisu ei vaan pelaa tarpeeksi tehokkaasti.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Krice
15.07.2013 16:03:03

Funkonaut: Jos haluaa tähdeksi, on pakko huorata. Koskee miehiä ja naisia.

Älä nyt kaikkea usko mitä sinulle sanotaan..
Hauler
16.07.2013 18:07:13
sub zero: Eiks yleensäkin elämänaloilla ole tämmöisiä sukupuolijakoja. Erittäin poikavaltaisia harrastuksia ovat myös vaikkapa moottoriurheilu ja demoscene. Ehkä vastauksia pitäis etsiä syvemmältä, että miksi yleensä on eri aktiviteeteissä sukupuolijakoja.

On. Tasajakoa ei ole missään.
rapture
17.07.2013 18:28:57
jäätävää paskaahan nuo akat ovat yleensä suoltaneet ulos
tunnetilojen kehittymisen lataus al oittaa1ntä siellä olemisen varjojen langenneet mitä
Exhausted
17.07.2013 20:57:34 (muokattu 17.07.2013 20:57:49)

ancci: Samoilla linjoilla. Poikabändejä on varmaan joku 100:1 tyttöbändeihin nähden..

Sitten kun ajatellaan tätä tilannetta jossain tuppukylän koulussa, jossa kitaraa soittava poika voi löytää juuri ja juuri kolme samasta musasta kiinnostunutta kaveria bändiä perustamaan, mutta tytöllä voi olla vaikeampaa, ellei sitten mene ns. sekabändiin mukaan.
ancci
18.07.2013 09:10:33 (muokattu 18.07.2013 09:12:05)
Exhausted: Sitten kun ajatellaan tätä tilannetta jossain tuppukylän koulussa, jossa kitaraa soittava poika voi löytää juuri ja juuri kolme samasta musasta kiinnostunutta kaveria bändiä perustamaan, mutta tytöllä voi olla vaikeampaa, ellei sitten mene ns. sekabändiin mukaan.

Jep. Tai sitten joku alkaa soittaa kitaraa. Käskee parhaan kaverin rumpuihin ja basistiksi kelpiutetaan luokan vajukki ;)) Bändi kasassa.
JudeJude
18.07.2013 11:14:51
Tästä on kirjoitettu gradukin (ei mun). Lopputulemana oli kutakuinkin, että jo koulun musiikinopetuksessa pidetään yllä sukupuolirooleja malliin "tytöt eivät soita bändisoittimia ja pojat eivät laula mikkiin." Kun mallia on saatavilla mediasta vaikka kuinka, ja virallinen kouluympäristökin kannustaa tähän, ei ihme että jakauma on mitä on.

http://ethesis.siba.fi/showrecord.php?ID=425555
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
ancci
18.07.2013 11:50:21
JudeJude: Tästä on kirjoitettu gradukin (ei mun). Lopputulemana oli kutakuinkin, että jo koulun musiikinopetuksessa pidetään yllä sukupuolirooleja malliin "tytöt eivät soita bändisoittimia ja pojat eivät laula mikkiin." Kun mallia on saatavilla mediasta vaikka kuinka, ja virallinen kouluympäristökin kannustaa tähän, ei ihme että jakauma on mitä on.

http://ethesis.siba.fi/showrecord.php?ID=425555

Tämä on kyllä totta kun muistelen omia vaikkapa yläasteen musiikintunteja.. Toisaalta sillon kaverin kanssa ei menty musanluokassa pulpettiin istumaan vaan suoraan kitarat kädessä vahvistimen päälle istumaan... Mutta harvoin kukaan tyttö tarttui muihin soittimiin kun koskettimiin tai bassoon. Tai koskaan. Myöskin oli harvinaista että kukaan poika meni oma-alotteisesti mikkiin laulamaan..
Demo Harrison
18.07.2013 13:22:13 (muokattu 18.07.2013 13:22:34)
Hehe! :-) Ei tarkoitukseni räkättää nyt millekään naisbändille, mutta esim. tuo alla oleva, kielellisiltä ansioiltaan mainio vertaus hykerrytti minua kovasti.

"...kuulostavat yhtä puuduttavilta kuin Skypen välityksellä hoidetut työpalaverit: mikään ei ole synkassa, äänenlaatu on hirvittävä, kenelläkään ei ole painavaa sanottavaa, yhteys pätkii jatkuvasti ja kaikki näyttävät kiireisiltä, vaikka eivät oikeasti tee juuri mitään...". Hyvä Mervi!

- Lämpikin kesäterveisin nelikymppinen musiikin suurkuluttaja, jonka soittimessa on pyörinyt viime aikoina Carola, Dolly Parton ja Bobbie Gentry.
"Näitä laulan joita tiiän..."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)