![]() 28.05.2006 12:20:36 | |
---|---|
Minulla on sellainen tuntuma... Ikävä kyllä aina ei ole mahdollista hommata mitään 50 neliön treenikämppää, ja pienessä kopissa sitten se vaan on melko kova se meteli. Ja kun heviä soitetaan niin rumpali ei yleensä halua hiplata niitä rumpuja. | |
![]() 28.05.2006 15:16:51 (muokattu 28.05.2006 15:18:23) | |
Ikävä kyllä aina ei ole mahdollista hommata mitään 50 neliön treenikämppää, ja pienessä kopissa sitten se vaan on melko kova se meteli. Ja kun heviä soitetaan niin rumpali ei yleensä halua hiplata niitä rumpuja. Ei halua ei, siitähän se on kiinni. Soittamaan opetteleminen on monelle rumpalille ylikäymätön paikka, sitten vain paukutetaan pois minkä käsistä lähtee. Onhan ne tulpat sitten pakko olla päässä varsinkin kun seuraavaksi se kitaristi vääntää omista vehkeistään kunnolla hanaa auki. Ps. Sitten ihmetellään seuraavaksi keikalla kun tulee tilanne että musiikki tuntuu täyttävän huoneen niin tehokkaasti, että osa yleisöstä joutuu poistumaan tehdäkseen sille tilaa. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä | |
![]() 28.05.2006 17:41:15 | |
Ite käytän treeneissä sätkänfilttereitä. Vaahtomuovitulpilla soundi muuttuu täysin kelvottomaksi ja kuusitulpat rasittaa korvaa liikaa. Keikoilla ei sitten tule käytettyä yhtään mitään, fiilis kärsii liikaa. | |
![]() 28.05.2006 19:40:33 | |
Minulla on sellainen tuntuma, että siinä vaiheessa kun korvansuojauksen pitää olla 25db, niin hoidetaan jo oiretta eikä varsinaista ongelmaa. Varsinkin kokemattomilla bändeillä, mutta usein myös varsin kokeneillakin ryhmillä se äänenpaineen lähtötaso on se ongelma. Sitä pitäisi saada laskettua niin ei tarvitsisi tukkia korviaan täyteen. Kun se korvien tukkiminen tuntuu vielä aihetuttavan sitä että soitetaan entistä lujempaa että kuuluu hyvin ja kierre on valmis. Itse ainakin kykenen soittamaan tuplat korvissa melkoisen hiljaa. Jos soitan hiljaa ilman tulppia, päätäni alkaa särkeä; hiljaisemmatkin haitsun polkaisut ovat sen verran teräviä piikkejä, että pahaa tekee. Toisille tulpatta soittaminen ei ole ongelma, ja kuten tuli aiemminkin sanottua, jokainen korvapari on henkilökohtainen. Olen aina käyttänyt kuulonsuojausta, ja kuuloni on sen verran herkkä, että 25 desibelin vaimennus ei vie mitään oleellista kuulokuvasta pois. Koskaan ei ole tullut tilannetta eteeni, jossa 25 dB:n vaimennuksesta johtuen olisi volyymini karannut käsistä. Päin vastoin -- olen usein saanut kuulla jopa suojaamattomilta soittajatovereilta soittavani liian hiljaa. Aina näin ei tietenkään ole, ja maailmassa on monia soittajia, joille volyymin hallinta on vieras käsite. En tiedä mistä puhun.
Prof.Sound's Drum Tuning Bible. | |
![]() 28.05.2006 20:00:18 | |
Millaisilla suodattimilla olette Elacinin tulppia tilailleet? Kertokaas kokemuksia? Mulla -9db ja -15db.. 9:jä käytän vaan, en noita 15 ollenkaan MÖLLISTY | |
![]() 28.05.2006 20:00:31 | |
Itse ainakin kykenen soittamaan tuplat korvissa melkoisen hiljaa. Jos soitan hiljaa ilman tulppia, päätäni alkaa särkeä; hiljaisemmatkin haitsun polkaisut ovat sen verran teräviä piikkejä, että pahaa tekee. Toisille tulpatta soittaminen ei ole ongelma, ja kuten tuli aiemminkin sanottua, jokainen korvapari on henkilökohtainen. Olen aina käyttänyt kuulonsuojausta, ja kuuloni on sen verran herkkä, että 25 desibelin vaimennus ei vie mitään oleellista kuulokuvasta pois. Ja totuus on tosiaan se, että rummut soi aina helvetin lujaa, vaikka niitä soittaisi kuinka hiljaa. Pellit on vain sellaiset, että hiljaa ne ei soi missään tilanteessa. Ja jos rumpali ei osaa soittaa hiljaa niin ei se tarkoita sitä, että se olisi soittotaidoton. Musiikkiakin on niin monenlaista, että niin kuin aikaisemmin sanottiin, hiplaaminen ei vaan yksinkertaisesti kaikkeen sovi. Only pop music can break my heart... | |
![]() 28.05.2006 21:34:38 | |
Mulla on FinnFonicit 9db vaimennuksella. Minä kun tilasin ne, niin tilasin 9db ja 15db suodattimet, joista sovin toiset palauttavani kokeilun jälkeen. Ihan mukisematta suostuivat, Ja kokeilun jälkeen 15 oli liikaa, siis 9db oli valintani. T : Tomppa | |
![]() 29.05.2006 14:19:58 | |
Mulla nuo 15 db:n tulpat ovat jääneet vähemmälle käytölle kuin olen toivonut. Tämä johtuu siitä, että kontrolli omaan soundiin ei tulpat korvissa kuitenkaan ole ollut täydellinen, vaikka speksien mukaan hifi-tulpat leikkaavatkin tasaisesti kaikkia taajuuksia. Lisäksi laulaminen tulpat päässä ei ole ollenkaan kivaa. Siksi aionkin kokeilla 9 db:n filtereitä, josko niitä tulisi käytettyä ahkerammin. Onneksi filterit on vaihdettavissa ihan "lennosta". Yleisönä livemusaa kuunneltaessa nuo 15 db:n tulpat toimivat useimmiten oikein hyvin. Orkesterimme teki viime talvena radikaalin ratkaisun: laskimme ihan tarkoituksella bändin volumetasoa, eli opettelimme soittamaan pari pykälää hiljempaa ilman, että voima katoaa. Mietimme kerrankin kunnolla bändin yleissoundia ja kunkin soittajan omaa soundia, ja säädimme kaikista laitteista nupit uuteen asentoon. Pelkkä potikanpyöräytys ei ihan riittänyt, vaan työstöä ja analyysiä tarvittiin. Myös soittotekniikat joutuivat uudelleentarkasteluun. En sano että alku olisi ollut tuskaton, mutta muutaman session jälkeen homma alkoi olla hanskassa. En sitten malttanut olla sanomatta. | |
![]() 29.05.2006 14:39:16 | |
Ja totuus on tosiaan se, että rummut soi aina helvetin lujaa, vaikka niitä soittaisi kuinka hiljaa. Pellit on vain sellaiset, että hiljaa ne ei soi missään tilanteessa. Tämä on ihan siitä kiinni millaiset pellit on tullut ostaneeksi. On olemassa myös hiljaa soivia peltejä. Ja jos rumpali ei osaa soittaa hiljaa niin ei se tarkoita sitä, että se olisi soittotaidoton. Dynamiikka ja sen hallinta on kaikessa soittamisessa niin olennainen tekijä, että jos se ei ole hallussa ei voi sanoa että soittaja olisi täysin oppinutkaan. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
![]() 29.05.2006 14:48:31 | |
Orkesterimme teki viime talvena radikaalin ratkaisun: laskimme ihan tarkoituksella bändin volumetasoa, eli opettelimme soittamaan pari pykälää hiljempaa ilman, että voima katoaa. Mietimme kerrankin kunnolla bändin yleissoundia ja kunkin soittajan omaa soundia, ja säädimme kaikista laitteista nupit uuteen asentoon. Pelkkä potikanpyöräytys ei ihan riittänyt, vaan työstöä ja analyysiä tarvittiin. Myös soittotekniikat joutuivat uudelleentarkasteluun. En sano että alku olisi ollut tuskaton, mutta muutaman session jälkeen homma alkoi olla hanskassa. Viisauden sanoja. Mä olen myös muutaman kerran aikoinaan joutunut tuohon tilanteeseen, ja nyt hommasta on opittu sen verran hyvin, että livesoundi pysyy hyvin hanskassa jos miksaaja vain on tehtäviensä tasalla. Kukaan ei lähde vääntämään itseään kovemmalle kuin miksaaja sallii, ja oletusarvoisesti lavavola on sellainen, että itsensä juuri kuulee, ei sen kovempaa. Mitä ammattitaitoisempien (ja vanhempien) soittajien kanssa pääsee soittamaan, sitä varmempaa on, että juuri nuo oppirahat on maksettu, ja bändi saa luonnostaan aikaan hyvän soundin maltillisellakin volyymilla. Valtaosa tästä on sen ansiota, että pidemmälle ehtineillä bändeillä on usein jo aika hyvät rumpalit, siinä missä nuorilla alle 10 vuotta soittaneilla bändeillä rumputekniikka on järjestään aika avutonta: vaikka komppi pysyisikin kasassa, ei varsinaisesta dynamiikanhallinnasta voi puhua. Suosituillakaan bändeillä. Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan. | |
![]() 29.05.2006 14:57:45 | |
Kiven kommentissa pitäisi ottaa huomioon (myös herran itsensä), että soittovuosia ilman tulppia on takana vissiin jokunen. Eli kun kuulo on jo valmiiksi tippunut muutaman desibelin, ei 25 dB vaimennusta voi enää edes harkita. Muistaakseni Elacineja hankittaessa Kivi mainitsi jo tästä. Tämä on mielestäni erittäin hyvä pointti, ja kuulisin mielelläni kiven ja muidenkin vaimennuksen vastustajien näkemyksen asiasta. Eikö 25 dB:n vaimennus olisi tästä näkökulmasta täysin sopiva valinta sellaiselle, joka ei ole vielä pilannut kuuloaan soittotouhuissa? Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. S.M.A.K. | |
![]() 29.05.2006 15:03:07 | |
Tämä on mielestäni erittäin hyvä pointti, ja kuulisin mielelläni kiven ja muidenkin vaimennuksen vastustajien näkemyksen asiasta. Eikö 25 dB:n vaimennus olisi tästä näkökulmasta täysin sopiva valinta sellaiselle, joka ei ole vielä pilannut kuuloaan soittotouhuissa? VV, Vaimennuksen Vastustajat. Miullakin on soitovuosia takana "jokunen" ja tuossa taannoin oli kuulontarkastus oikein pitkän kaavan mukaan. Toisessa korvassa pieni alenema kapella alueella, mutta ei mitään ikäryhmäni keskiarvosta poikkeavaa. (35v) En kyllä koe olevani Vaimennuksen Vastustaja, vaan ennemminkin Vaimennuksen Kohtuullistaja. VK. Kohtuullinen vaimennus, tilanteeseen sopiva ennemmin kuin Täysi eristys ulkomaailmasta, ja sitten soittovolumet hallintaan. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
![]() 29.05.2006 15:09:55 (muokattu 29.05.2006 15:15:55) | |
Tämä on mielestäni erittäin hyvä pointti, ja kuulisin mielelläni kiven ja muidenkin vaimennuksen vastustajien näkemyksen asiasta. Eikö 25 dB:n vaimennus olisi tästä näkökulmasta täysin sopiva valinta sellaiselle, joka ei ole vielä pilannut kuuloaan soittotouhuissa? Sitä mä en oikeasti pysty arvioimaan. Mulla ei ole aavistustakaan miten muut kokee musiikin, mutta itselle se on muutakin kuin kuulohavaintojen tekoa. (Mä en myöskään teidä, näettekö te muut samoja värejä kun puhutaan vaikkapa vihreän sävyistä, tuskin näette; termit vain ovat samat...) Musiikkiin kouliintunut korva ei myöskään ole mikään passiivinen ja järjetön elin, vaan korva ihan itse osaa aika hyvin suojautua kaikilta sellaisilta ääniltä, joiden arvaa tai tietää olevan odotettavissa. Tämä toki vaatii sen, että musiikkia ja sen painetta pitää osata ennakoida, ja luulen että jatkuva suojainten käyttö vaikeuttaa tätä oppimista. Rumpaleille suosittelen ehdottomasti korvatulppia, ja studiossa tulppia myös kuulokkeiden alle. Jos hi-hat antaa sellaisen 140dB:tä suoraan korvaan, on seurauksena väistämättä vasemman korvan kuulonalenema. Joidenkin rumpalien kanssa olen joutunut käyttämään tulppia aina. Nämä myös ovat olleet rumpaleita, joilla on huonoin tekniikka. Jos joku nykyisistä rumpalikollegoistani alkaa "käydä korviin" on asia yleensä heti autettu sillä, että virvelin vire tarkistetaan ja laitetaan sopivaksi - siitä se on mun kokemuksen mukaan aina kiinni (edellyttäen että muut jakavat mielipiteeni siitä, että crash-kompit ovat laiskojen soittajien huono tapa, ja isot chinat suorastaan vi**uilua). PS. Mulla on enemmänkin ajoittainen hyperakusia kuin kuulonalenema, ja sen ollessa pahimmillaan joudun käyttämään tulppia esim ravintolan hälyssä. Aiemmin kutsuin tätä hyperakusiaa "studiokuuloksi", koska siitähän on kyse - kuulet kaikki taajuudet etkä osaa tahallasi tai vahingossa sulkea mitään pois, vaan kaikki pitää saada kuntoon. Hyvin arrattu bändi ei kuitenkaan hyperakusiaa rasita. That's what mixing music is all about :-D Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
![]() 29.05.2006 19:32:46 | |
Hei Kivi! Onko tuolle alla olevalle väittämällesi tieteellistä perustaa vai onko se ns. MUTU-tietoa? Musiikkiin kouliintunut korva ei myöskään ole mikään passiivinen ja järjetön elin, vaan korva ihan itse osaa aika hyvin suojautua kaikilta sellaisilta ääniltä, joiden arvaa tai tietää olevan odotettavissa. Tämä toki vaatii sen, että musiikkia ja sen painetta pitää osata ennakoida, ja luulen että jatkuva suojainten käyttö vaikeuttaa tätä oppimista. | |
![]() 29.05.2006 19:50:23 | |
Hei Kivi! Onko tuolle alla olevalle väittämällesi tieteellistä perustaa vai onko se ns. MUTU-tietoa? "Musiikkiin kouliintunut korva ei myöskään ole mikään passiivinen ja järjetön elin, vaan korva ihan itse osaa aika hyvin suojautua kaikilta sellaisilta ääniltä, joiden arvaa tai tietää olevan odotettavissa. Tämä toki vaatii sen, että musiikkia ja sen painetta pitää osata ennakoida, ja luulen että jatkuva suojainten käyttö vaikeuttaa tätä oppimista." Ei se mitään mutuakaan ole, mutta lähdettä en ihan just muista, olen "tiennyt" tuon sen verran kauan. Olen kuitenkin matkan varrella monestikin heittänyt tuon väitteen ihan oikeille ammattilaisille eli lääkäreille, eikä sitä ole tyrmätty. Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
![]() 29.05.2006 20:00:24 | |
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-177630.html Tekeekö näillä mitään? Tarttisin 25dB napit Elacineihini, kun 15dB ei riitä treeneissä, ja Elacinin omilla filttereillä on jonkin verran hintaa... Vastatkaapa tuohon Moridin:in kysymykseen. Itseänikin kiinostais tietää, onko noi Thomannin trokaamat filsut yhteensopivat ja muutenkin ok. Hintaa on meinaan alle puolet aitojen Elacin-filsujen hinnasta. All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll. | |
![]() 30.05.2006 10:24:17 (muokattu 30.05.2006 10:25:51) | |
Vastatkaapa tuohon Moridin:in kysymykseen. Itseänikin kiinostais tietää, onko noi Thomannin trokaamat filsut yhteensopivat ja muutenkin ok. Hintaa on meinaan alle puolet aitojen Elacin-filsujen hinnasta. tuollahan sanotaan, notta "earsafe for Elacin"... hinta on ihan kohtuullinen, joten noita 9dB:n nappeja voisi testata kun pistää tilausta toomannille. Nykyään on 15dB:tä ja se tuntuu olevan vähän liikaa bändin treeneissä. keikkoja kuunnellessa 15dB:tä on ihan paikallaan ja omilla keikoilla lavamökä on sen verran maltillista, että ilman tulppia pärjää melkein joka paikassa. EDIT: jos joku on mansesterista laittamassa kimppatilausta toomannille, voisin lähteä jakamaan postikuluja ;) Ostetaan dynaaminen mikki(SM58, e845...), tarjoa! | |
![]() 30.05.2006 13:58:34 | |
Ei halua ei, siitähän se on kiinni. Soittamaan opetteleminen on monelle rumpalille ylikäymätön paikka, sitten vain paukutetaan pois minkä käsistä lähtee. Onhan ne tulpat sitten pakko olla päässä varsinkin kun seuraavaksi se kitaristi vääntää omista vehkeistään kunnolla hanaa auki. Tästä on ennenkin ollut puhetta, mutta sanotaan vielä kerran että tää on erittäin tyylilajikohtainen homma. Hevissä rummut alkavat kuulostaa heviltä vasta kun niitä lyödään - kovaa. Mitä pitempään olen heviä soittanut, sitä enemmän olen alkanut arvostaa kovakätistä soittoa. Toki hiljaa soittaminen on arvostettava taito ja paikallaan monissa tyylilajeissa. "No ei oikein. Oon niin PIHI! :D" - Seraphim | |
![]() 30.05.2006 14:10:49 (muokattu 30.05.2006 14:15:34) | |
Tästä on ennenkin ollut puhetta, mutta sanotaan vielä kerran että tää on erittäin tyylilajikohtainen homma. Hevissä rummut alkavat kuulostaa heviltä vasta kun niitä lyödään - kovaa. Mitä pitempään olen heviä soittanut, sitä enemmän olen alkanut arvostaa kovakätistä soittoa. Toki hiljaa soittaminen on arvostettava taito ja paikallaan monissa tyylilajeissa. Miksaajana olen kyllä "hevimmät" soundit saanut yleisön korviin välitettyä niiltä hiljaa soittavilta rumpaleilta. Kovaa soittavia ei pysty pahemmin PA-kamoissa enää vahvistamaan ja se on sitten sitä mitä akustisena saliin kuuluu. Ps. Kiven bändiä kerran miksanneena täytyy todeta, että mies tekee niinkuin puhuu. Ainakin rajua ja raakaa punk-rokkia voi siis soittaa hiljaa niin että uskottava soundi saadaan yleisön kuultavaksi. Ja miksaajana oli yksi helpoimpia miksattavia. Vähän tasoja kohdalleen ja se oli siinä. Enkä kyllä ole mikään ammattilainen siinäkään hommassa. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
![]() 30.05.2006 17:19:20 | |
Tarkistin viralliset suositukset. Niiden mukaan 85dB:n metelissä voi olla 8h ennen kuin on pelkoa kuulovauriosta. 88dBn mölyssä 4h, 91dBn 2h jne. Tämä tarkoittaa sitä että 100dB:ssä kestää vartin ilman vauriota ja 110dB:ssä vain minuutin. ( ja jotkut kuuntelevat niillä nappikuulokkeilla täysiä tuntikausia putkeen huh) Elikkä korvan sietokyvyn pituus on kääntäen verrannollinen äänenpaineeseen eikä äänenpaine tasoon, jota beliasteikko mittaa. Niille jotka eivät asiaa vielä tiedä: +3dB tarkoittaa äänenpaineen tuplaantumista, +6 nelinkertaistumista, +10 kymmenkertaistumista, +20 satakertaistumista jne. ''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?'' | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)