Aihe: Jos kärsit tinnituksesta millaisia ääniä kuulet?
1 2 3 4 5 6
Karva-Aarne
21.04.2006 13:03:54
Mun tinnitus on yleensä hallittavaa sorttia: puhaltelee vähän nenästä kiinni pitäen, haukottelee tai suorittaa "paineen tasauksen" (kuin sukeltaessa), niin lähtee pois.

Käytetäämpä niitä tulppia!
"Watch out where the huskies go, and don’t you eat that yellow snow" -Zappa-pappa
Wersus
21.04.2006 13:28:53

Jos kuulee suhinaa nukkumaan mennessä, niin kannattaa checkata patterit. Varsinkin kylminä aikoina todennäköisesti sellasta päästelevät ympäristöönsä.

Itsellä ajoittaista piippausta, joka ei suuremmin ole elämään vaikuttanut. Olettaisin, että kaikilla joskus vähän piippaa, eikä itsellä tuntuisi ilmenevän kuin vähän useammin normaalitasoon verrattuna. Toivottavasti en onnistu itselleni mitään elinikäistä tinnitusta hommaamaankaan.
You Can't Spell Crap Without Rap...
Alttoviulisti
21.04.2006 16:31:59

Ininää ja sit välil menee korvat lukkoon ja tulee sellain humina, et ihanko ois joku pallo päässä tai jotain.
doolittle
21.04.2006 21:20:18
Mullaki on ulvonu jo kaks vuotta putkeen ja nyt oli kokonasita kolme päivää täydellistä hiljaisuutta. Jo oisin muuttanu vaikka jonneki maalle niin en usko että ois ikinä tullu takas. Ikävä kyllä tänään oli keikka ;) Muutenkin kuulin just jostain joka oli päässy siitä eroon.

Aivan, oletko parantunut tinnituksesta? Jos korva soi viisi minuuttia ja ääni lakkaa, niin teknisesti ottaen ihminen on parantunut tinnituksesta. (kreikk. tinnere = soida) Jos tilanne on esimerkiksi se, että korvan värekarvat-or-whatever-they-were ovat laonneet lopullisesti, ei se ininä nyt vain lopu jos korvan rakenteeseen ei esim. kohdistu jokin toisenlainen vamma/muu vaikutus.

Totta on tosin myöskin se, ettei kaikkia tinnitusta aiheuttavia tekijöitä vielä täysin tunneta. Siksi hoitokin on niin vaikeaa ja tarkka diagnoisointi kinkkistä. Myös sellaistakin tinnitusta on muuten olemassa, jonka toinen ihminen voi kuulla yksinkertaisesti kuuntelemalla toisen ihmisen korvaa. Liittyy paineisiin korvassa ja ilman kulkemiseen tärykalvolle.

Ei tinnitus oo mikään on/off-juttu vaan paljon monimutkaisempi usein psyykkinenkin vaiva, jossa ketään ei voi lokeroida tommosiin kaavoihin koska kaikkien korvat ja aivot on yksillölliset ja erilaiset.

Siinä mielessä joo, että stressitilanteet, henkiset ja fyysiset, pahentavat ainakin tilapäisesti tinnitusta. Kuten myös kahvi, tupakka jne. Mutta harvemmin ne itsessään tinnitusta laukaisevat.
"Free form of jazz is like a license to shit on a street" -Lemmy Kilmister-
wavelength
22.04.2006 11:47:58

"Red room, red room, red room...." :)

Oikeassa korvassani soi hipihiljainen sävel kaksiviivaisen Bb ja B:n välissä, ja korvakäytävän painetta nostamalla sävel nousee C:n ja D:n välimaastoon. Vasen ei piippaa.
En tiedä mistä puhun.
Takajeejee
22.04.2006 13:20:10
Oikeesta semikorkeeta ininää. Vasemmasta sellasta matalampaa. Joskus ku keskittyy ihan hiljasessa tilassa ni voi erottaa kolmannen sellasen simokorkeen.
Hand in Hand With The Blues
-jonne-
22.04.2006 19:18:13
lähinnä...beer, beer, beer
Naama-amis
23.04.2006 10:21:08
Simmonen hemmetin korkea ininä, hiukan vaihtelee taajuus kylläkin. Hieman samantyyppinen ääni kuin mitä jotkut sähkölaitteet pitää ns. valmiustilassa. Vanha B & O telkku piti ihan samanlaista ininää kuin mun tinnitukseni.
Go to the streets and look at the situation
hullu_ukko
22.05.2006 20:19:16
Aivan, oletko parantunut tinnituksesta? Jos korva soi viisi minuuttia ja ääni lakkaa, niin teknisesti ottaen ihminen on parantunut tinnituksesta. (kreikk. tinnere = soida) Jos tilanne on esimerkiksi se, että korvan värekarvat-or-whatever-they-were ovat laonneet lopullisesti, ei se ininä nyt vain lopu jos korvan rakenteeseen ei esim. kohdistu jokin toisenlainen vamma/muu vaikutus.

Juu ne korvan värekarvat taipuu ja jää asentoon jossa ne lähettävät aivoihin impulssia jonka ihminen aistii äänenä. Kirja josta luin tämän sanoo että syynä tinnitukseen on liian kova ääni joka tulee korvaan liian läheltä ja vaurioittaa värekarvoja. (eli siis se taivuttaa ne tuohon asentoon jossa ne lähettävät koko ajan sitä impulssia.)
NO ANTEEKS!!! ''röytämistä m.netissä jo vuodesta 2005!! Satan's got me by the balls! khassera: ''Straton vibraattori + puupala''
Tb
22.05.2006 21:17:45
Yleensä baari-illan jälkeen korvissa kuuluu ärsyttävää vinkunaa, ihan kuin korvissa kiertäisi. onneksi on aina hävinnyt seuraavaan aamuun mennessä.
Maailman ainoa ihminen, joka ei koskaan ole joutut asentamaan Windowsia uudelleen :D
Nöksö
22.05.2006 21:22:39 (muokattu 26.05.2006 20:13:21)
Siinä mielessä joo, että stressitilanteet, henkiset ja fyysiset, pahentavat ainakin tilapäisesti tinnitusta. Kuten myös kahvi, tupakka jne. Mutta harvemmin ne itsessään tinnitusta laukaisevat.

Mä en tiedä onko se tinnitusta, mutta mulla voimakas stressi on laukaissut korvien huutamisen. Se on sellaista jonka kuulee hiljaisessa tilassa, ensimmäistä kertaa huomasin kun nukkumaan olin menossa ja ihmettelin josko jokin sähkökone päästelee ääntä. Tätä on sattunut aikaisemmin erikoisen stressaavina aikoina, ja pahimmillaan oon kärsinyt tasapainoaistin osittaisesta katoamisesta, joka tuntuu mm. lattian aaltoiluna tai jos olen matkustanut jollain liikennevälineellä, se tunne jatkuu. Joku kaveri jostain luki, että esiintyy kilpailuhenkisillä naisilla mikä on kyllä omituista enkä tiedä mikä kausaliteetti tuossa voi olla. Olen vähentänyt tietoisesti stressaamista ja hyvin on auttanut. Luulen kuitenkin että koska ilmeisesti on fysiologista ja perinnöllistä niin eroon en pääse. Lattian heilunta tuntuu tinnitusta pahemmalta.

Ainiin: lisäksi pyörtyilen ja hyperventiloin aina sopivissa tilanteissa joten psykosomaattisia oireita riittää. Oho, offtopic. Joo, ääni on *uuuuuuuuu*
Läpistö
22.05.2006 22:38:43

Joskus iltaisin sellasta "normaalia" vinkumista toisessa korvassa...
"Nothing lasts to the past" Zugabe - Chained
ganesha
22.05.2006 22:44:13
Jos kärsit tinnituksesta millaisia ääniä kuulet? siis tinnituksen aikana.

ääniä jotka kehoittavat teurastamaan kaikki itseni välittömässä läheisyydessä oleilevat persoonat :DDD
viina. hanuri. ja naiset.
Mechanizm
22.05.2006 22:51:33
Reilu kymmenen vuotta sitten todettiin kummassakin korvassa meluvaurio. Tinnitystä on, mutta vasta ihan viime viikkoina se on alkanut hieman häiritsemään. Keikoilla käytän aina tulppia, mutta en sitten tiedä olisiko korvat ärsyyntyneet kun olen aika paljon viimeaikoina kuunnellut musiikkia nappikuulokkeilla. Täytynee pitää paussia niistä ja tarkkailla tilannetta.
Kyrpii suoraansanottuna ettei nuorempana tajunnut käyttää tulppia ja pitää parempaa huolta korvista.
Mitenkähän tuota ääntä nyt voisi kuvailla... vinkumista/ulinaa jonka huomaa kun on hiljaista, eli sitä hiljaisuutta ei enään ole. Välillä vinkuna on tasaista, välillä taas hieman huojuvaa.
Opi englantia akun ja mikin kanssa - Learn english with a battery and a microphone
jspace
22.05.2006 23:47:51
Äänet joita kuulen käskevät minua tekemään murhia ja välillä ne vaan juttelevat mukavia...
gösplstorm
26.05.2006 17:00:40
ääniä jotka kehoittavat teurastamaan kaikki itseni välittömässä läheisyydessä oleilevat persoonat :DDD

Epäilen sinun olevan yhteydessä pyhään luontoon eli peräti Saatanaan!!1
Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö.
Magic Bullet
26.05.2006 17:05:01
Mulla tinnitykset tulee aina tiistai iltana, treenien jälkeen. Se sanoo "TAPA TAPA TAPA RAAAH!!!!"
Mechanizm
26.05.2006 17:43:38
Mulla tinnitykset tulee aina tiistai iltana, treenien jälkeen. Se sanoo "TAPA TAPA TAPA RAAAH!!!!"

No, onneksi(?) et ole yksin ongelmasi kanssa, tässäkin ketjussa ainakin 10 ihmistä on kärsinyt samoista oireista.
Opi englantia akun ja mikin kanssa - Learn english with a battery and a microphone
Magic Bullet
26.05.2006 17:50:16
No, onneksi(?) et ole yksin ongelmasi kanssa, tässäkin ketjussa ainakin 10 ihmistä on kärsinyt samoista oireista.

Katos! Se onkin yleisempää kun luulin....luulin olevani originelli :(
Mechanizm
27.05.2006 01:55:06
Voiko kuurolla ihmisellä olla tinnitys? Siis henkilöllä joka ei ole ollut syntymästään asti kuuro. Se olisi varsin ikävää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)