Aihe: Rautalankamusiikkia
1 2 3
Landola59
21.07.2005 22:20:07
Jorma kääriäinen ja Agents
Sarkasmi on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet.
Hohhoijaa
21.07.2005 22:26:58

Justhan tästä puhuttiin.
aisa
21.07.2005 22:39:58

varsinkaan kääriäisellä ei oo mitään tekemistä rautalangan kanssa.
petriä ammuttiin tuala mettässä.
-J
21.07.2005 23:05:22 (muokattu 21.07.2005 23:07:12)
Jos haluaa kuunnella vähän rankempaa ja säröisempää rautalankaa, on Dick Dale kitarasankari vailla vertaa.
Kyllä. Dick Dale on rautalankamusiikkia siitä rockimmasta päästä.

E: No okei, voihan se mennä myös surfmusiikin kastiin
Käpy on puun vauva
Judas
22.07.2005 01:12:17
Öhömm käasittääkseni ainakin Apache ja F.B.I ovat klaus & servantsin biisejä. Shadows on kuitenkin tehny tosi monesta rautalaka biisistä hyvät coverit.

Kannattaa myös tutustua The Defendersiin, The Dubsiin ja tuohon yllä mainittuun Dick Daleen. Dickkihän on tehnyt muunmuassa sen Pulp fictionin tunnusmusiikin, Sen biisin nimi tais olla Missouri tai joku vastaava.
En tarvitse
Jani The Rock
22.07.2005 01:13:05

Dickkihän on tehnyt muunmuassa sen Pulp fictionin tunnusmusiikin, Sen biisin nimi tais olla Missouri tai joku vastaava.

Ettei olis Misirlou.
Älä lähesty minua, lakeija, haitari olalla. Bella Italia #1 MegaMan Club #002 - Quiff Man
toyopet
22.07.2005 08:46:06
Kyllähän Agentsillakin rautalankaa löytyy, osta vaikkapa In the beginning levy, jossa niitä jotain treeninauhoituksia ym. Onhan siellä suomalaista itsemurharautalankaa.
Jos tunnet omistavasi ylimääräisiä Odsmobilen moottoreita, saapi kertoa.
DJKaaos
22.07.2005 11:12:10 (muokattu 22.07.2005 16:18:23)
Öhömm käasittääkseni ainakin Apache ja F.B.I ovat klaus & servantsin biisejä.

Joo ei todellakaan ole. Jerry Lordan sävelsi Apachen Shadows-yhtyeelle. Klaus & The Servantsilla ei ole myöskään FBI:n kanssa mitään muuta tekemistä kuin se, että ovat siitä levyttäneet surkean version muistaakseni joskus 80-luvulla.

Shadows on kuitenkin tehny tosi monesta rautalaka biisistä hyvät coverit.

Niin on. Ja itse säveltänyt lukuisasti rautalankaklassikoita.
Vain kuolleet kalat uivat virran mukana.
rok
22.07.2005 12:15:05
Uusista kotimaisista kantsii tsekata Finnbeat

Jep, toinen tsekattava: Sleepwalkers. Muista tulee mieleen esim. Quiets, Spotnicks ja Violents.
"Floor it, that's technical talk!"
Jani The Rock
22.07.2005 14:12:59

FBI Beat ja Spectre on kans kovia.
Älä lähesty minua, lakeija, haitari olalla. Bella Italia #1 MegaMan Club #002 - Quiff Man
Hohhoijaa
23.07.2005 12:00:58
Mitä skaaloja rautalangassa käytetään?
Schnowotski
23.07.2005 12:46:47 (muokattu 23.07.2005 12:50:57)
Lasketaanko mukaan 'surf'-musa ja jenkit? Hawaii 5-0 jne.

No tässähän lienee sellainen erotus, että surf-musiikkiiin kuulunee olennaisesti se että lauletaan siitä surffaamisesta, joten se ei käy kovin hyvin yhteen tuon rautalangan instrumentaali-ominaisuuden kanssa.

Tai näin muistelisin tuolta genrenysväyskurssilta oppineeni...

edit: tai, no. Vähän kumma genremääritelmä tuo kyä on. No mutta mikäpä ei olisi kummallinen genremääritelmä...
Tyttö kouluttautuu lääkäriksi, diagnosoi itsellään aivokasvaimen ja ampuu itsensä.
Rakastitko minua kun katsoit minua silmiin, kun pidit minua kädestä, kun tulit puhumaan minulle? - elämä yksin ei ole vaikeaa, mutta elämä ilman sinua...
Chemo
23.07.2005 13:33:18 (muokattu 23.07.2005 13:34:15)

No tässähän lienee sellainen erotus, että surf-musiikkiiin kuulunee olennaisesti se että lauletaan siitä surffaamisesta, joten se ei käy kovin hyvin yhteen tuon rautalangan instrumentaali-ominaisuuden kanssa.

On laulettua surf-musaa (kuten Beach Boys ja Jan & Dean) ja instrumentaalisurfia (kuten The Challengers, The Lively Ones, Dick Dale jne jne). Pakkaa sekoittaa vähän se, että esim. Beach Boys on esittänyt myös instrumentaaleja, ja Dick Dalellakin on vokaaleja joissakin kappaleissaan. Ja esim. The Astronautsin ja The Trashmenin tunnetuimmassa tuotannossa on runsaasti kumpaakin sorttia.

Suomalaiset rautalankabänditkin esittävät surf-instrumentaaleja, yleisimpinä kaiketi Wipe Out (alkuperäisesittäjä The Surfaris) ja Pipeline (The Chantays). Mutta kun kysytään musaa termillä "rautalankamusiikki", mun vakiovastaukseni on että kysyjä hankkisi 20 Suosikkia-sarjan levyt Rautalankkaklassikot 1 ja 2. Niiden kautta pääsee tutustumaan kotimaisen rautalangan varhaisvaiheisiin erittäin hyvin; levyt ovat kohtuuhintaisia, helposti löydettävissä ja hyviä laadultaan.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Chemo
23.07.2005 13:37:27

Mitä skaaloja rautalangassa käytetään?

Kotimaiset rautsikkakipaleet ovat usein mollisävellajeissa, kuten kansansävelmätkin, ja muut, mistä sitä rautalankaa on alunperin väännetty. Toki sitten löytyy duurissa meneviä biisejä ja muutakin.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Hohhoijaa
23.07.2005 15:11:24
Kotimaiset rautsikkakipaleet ovat usein mollisävellajeissa, kuten kansansävelmätkin

Jop, tämän huomasinkin juuri. Yhteneväisyyksiä on!
Jerry_Jones
26.07.2005 01:06:32

Itseni toisto jostakin aikain takaa, olepa hyvä:

En ole varsinainen genren harrastaja, mutta reilun parinkymmenen vuoden pop/rock-seurannalla on seuraavia nimiä biiseineen jäänyt mieleen:

Johnny & The Hurricanes
- tunnetuimmat biisit ehkä Hurriganesinkin versioima Red River Rock sekä vanhasta jenkkiarmeijan (siis etelävaltioiden armeijan) aamuherätyssignaalista ideoitu Reveille Rock
- itse olen ollut joskus myös viehättynyt (nykersin sen jopa kännykän soittoääneksi) perus-boogiewoogiestä nimeltä Beatnik Fly

The Surfaris
- mainioita ovat ainakin Wipe Out ja Tequila

The Ventures
- lienee yhden tunnetuimman "alkuperäis-rautalankahitin" eli biisin Walk Don't Run tekijä
- bändi on tehnyt paljon muutakin ja levyttänyt suurin piirtein kaikki alan standardit

Link Wray
- turhan huonosti tunnettu yksikeuhkoinen puoli-intiaani, joka em. lähtökohdistaan huolimatta (vai juuri siksi?) on tehnyt kovaa kamaa
- levytti mm. jo v. 1963 Batman-teeman

The Virtues
- ainakin biisi Guitar Boogie Shuffle ihan OK

The Chantays
- biisi Pipeline kelpo kamaa

The Renegades
- ilmeisesti vain Suomessa (jätti)suosiota nauttinut brittibändi, joka keikalla kaiketi pukeutui jenkkien etelävaltioiden armeijan asepukuun
- jossei nyt selkeä rautalankabändi, niin ainakin isoin hittibiisinsä, Cadillac, on hengeltään selvää rautalankaa

Suomalaisetkin innostuivat rautalankajuttuun 60-luvun alussa ja tuon ajan sitä levyttäneitä bändejä olivat mm.:
The Sounds
- Emma, Muurari, Kulkuri, Yksinäinen kitara, Mustat silmät, Roll Over Bach, ...
The Strangers
- Kolme kitaraa, Castle Mood, SPR 003, Vaara, ...
The Esquires
- Juokse sinä humma, Tumma yö, Mustalainen, Muista minua, Me tulemme taas, ...
The Avengers
- Juoksuhauta twist, Taikayö, Leskiäidin tyttäret, Volgan rannalla,...
Steelers:
- Tuoll on mun kultani, Valkoakaasiat, Yölinjalla, ...
The Blazers:
- Old Scars (eli Arpiset haavat), Metsäkukkia, Yksi ruusu on kasvanut laaksossa, Tuohinen sormus

Ja kenties vähemmän tunnettuina esim.
- The Strings: Heili Karjalasta
- The Fenades: Theme From Leningrad

Oma lukunsa 60-luvun alun Suomen rautalangassa kirjoitti ruotsalainen The Adventures, joka levytti tukun oikeastaan suomalaisia rautalankaklassikoita:
- The Wind (eli tuuli tuo tuuli vie), Kukkuva kitara ja Letkajenkka
- sittemmin norjalaisen laulajansa, Jan Rohde, kanssa ehkä suurimman hittinsä Doin' The Jenka ja sitä peesaavan At The Jenka Show'n

Myöhemmistä suomalaisista rautalankaa levyttäneistä bändeistä heitän Agentsin lisäksi nopeasti lonkalta nimet:
- The New Strangers
- The Mustangs
- The Wanderers
- The Quiets
- The Defenders
- The Riders
- ...

Korjatkaa ja täydentäkää aiheesta enemmän tietävät; tiedän että teitä on. Genre voi Suomessa ilmeisesti suht' hyvin: esimerkkinä oma nettisaitti http://sheinonen.com/forum/
Bedcompany
17.12.2009 12:31:12 (muokattu 17.12.2009 12:33:25)

aisa: varsinkaan kääriäisellä ei oo mitään tekemistä rautalangan kanssa.

No laulaahan se rautalankamussiikkia.

The Ventures
- lienee yhden tunnetuimman "alkuperäis-rautalankahitin" eli biisin Walk Don't Run tekijä.

Ei muuten ole. Se on alunperin ihan jazzbiisi.
sub zero
17.12.2009 13:26:22 (muokattu 17.12.2009 13:27:26)
surf = hyvää jenkeistä
rautalanka = paskaa suomesta

en kyllä ikinä kutsuisi dick dalea rautalangaksi.

surfia on tosiaan surf poppia (rantapojat) ja surf rockia
mr. finland, walk on by, your ideapark dream. mr. finland, walk on by, your alko store supreme
DJKaaos
17.12.2009 19:20:24
sub zero: surf = hyvää jenkeistä

Vai niin. Makunsa kullakin, mutta ihan yhtä lailla kuraa sieltä surffinkin puolelta löytyy. Ja jos puhutaan ihan siitä alkuperäisestä suomalaisesta rautalangasta, niin onhan siellä aivan järjettömän hienoja vetoja mun mielestä. Toki löytyy sitten laadultaan kehnompaakin tavaraa, mutta ihme jos ei löytyisi, niin paljon niitä levytyksiä tehtiin silloin suurimman buumin aikana.
Minä olen minä.
Tsugu Way
17.12.2009 19:35:57
sub zero: surf = hyvää jenkeistä

en kyllä ikinä kutsuisi dick dalea rautalangaksi.

En huomannut, että oliko tuossa vielä puhetta siitä, että "rautalanka" on lienee suomalainen nimitys? Sille ei liene ollut Briteissä varsinaista vastinetta. Eikö The Shadows löydy genrestä "Instrumental" sielläpäin. The Shadows on hienostunutta instrumentaalia (suom. rautalankaa) ja jenkkilän nopeampaa ja rouheammin soittavat hemmot ovat sitten Surffia. Kait.

Mutta jos The Shadowsin Apache ja FBI jo kyllästyttävät, niin sitten kuunteluun kyseisen orkesterin loput Top Kympit:

1. The Rise And Fall Of Flingel Bunt
2. Genie With The Light Brown Lamp
3. Wonderfull Land
4. Shadoogie
5. Nivram
6. Shindig
7. Foot Tapper
8. Man Of Mystery
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)