Aihe: Bootlegit
1 2
paranoid android
03.03.2005 19:05:34
Missäs niin olen väittänyt, että olisi?

Tarkoitin lähinnä sitä, että ne eivät ole mitään netistä imutettuja tiedostoja, vaan ihan painatattu levy kansineen ja kaikkineen. Ja senkin vaan mainitsin. Laittomiahan ne totta helvetissä on, mutta mainitsin koko asian vaan siksi ettei kenenkään tarvi leimata jeesustelijaksi, kun kerran bootlegit laittomiksi tuomitsin.
Voi tosin olla, että ilmaisin ajatukseni hiukan epäselkeästi.

Happy now?

Totta kai ne kannattaa imuttaa netistä mikäli mahdollista. Minä ainakin olen ennemmin maksamatta kuin annan 30 euroa jollekin mafialle tai vastaavalle.
Artist
03.03.2005 19:41:12 (muokattu 03.03.2005 19:42:08)
Totta kai ne kannattaa imuttaa netistä mikäli mahdollista. Minä ainakin olen ennemmin maksamatta kuin annan 30 euroa jollekin mafialle tai vastaavalle.

Jahas, no eipä ole tullut netistä vastaan niitä bootlegejä mitä mulla on. Ja onko vaihtokauppa tuttu käsite?
konehes
03.03.2005 21:16:10
Smashing Pumpkins julkaisi viimeisen levynsä "Machina II/ Friends And Enemies Of Modern Music" netissä kun levy-yhtiö ei suostunut julkaisemaan. Yllätten joissain levykaupoissa on ollut tuota jokseenkin epävirallisena painoksena hintaan 30€. Hmm.. Lataankohan netistä alkuperäisen vai ostanko bootlegin kalliilla..:)
carlos
03.03.2005 23:12:05 (muokattu 03.03.2005 23:12:40)
Kyllähän noita pari löytyy.

Hellacopters - Live at Münchenbryggeriet
The Hives - Live at Brixton Academy

EDIT: ja niin, toi Hellacopters on jostai Radiojutusta nauhotettu.. mutta netistä mää sen löysi!
Standin' with the fury that they had in '66
paranoid android
04.03.2005 11:23:26
Jahas, no eipä ole tullut netistä vastaan niitä bootlegejä mitä mulla on. Ja onko vaihtokauppa tuttu käsite?

Vaihtokauppa on toki jees. Itse kyllä löydän netistä kaiken haluamani.
lukeman
04.03.2005 13:37:58
Anguksen kanssa olen täysin samaa mieltä. Ehkä niitä muutama löytyy, mutta eteenpäin en myy, ainoastaan omaan käyttöön.
Shaft
04.03.2005 14:40:19
Bootlegit kuuluvat fanikulttuuriin, eivätkä mielestäni sinällään ole mikään erityisen ongelmallinen juttu. Tallenteiden kaupittelu ansiotarkoituksessa on tietysti jo selvästi kyseenalaisempaa toimintaa.
Marlowe
04.03.2005 14:45:14
Bootlegit ovat mielenkiintoinen aihe, jossa yhdistyvät niin fanikulttuuri kuin laillisuuteen ja moraaliin liittyvät seikatkin.

Laitontahan bootlegien kauppaaminen ja levyttäminen on, siitä ei pääse mihinkään. Joku turkulainen levykauppiashan taisi äskettäin päätyä lakitupaan niitä myytyään. Artistien suhtautuminen asiaan taitaa vaihdella: muun muassa Grateful Dead kannusti "deadheadeja" nauhoittamaan konserttejaan (tosin olen saanut sen käsityksen, että nauhojen kauppaamista ei katseltu hyvällä yhtyeen piirissä, vaihtamista kylläkin).

No, oli miten oli, olen hankkinut kokoelmiini muutamia bootlegeja sellaisilta nimiltä, joiden tuotannon omistan kokonaan (niin, miksipä sitä vaivautuisi hankkimaan rupisia konserttinauhoituksia sellaisilta bändeiltä, joiden virallisia levyjä ei jaksa kuunnella) ja joihin suhtaudun niin fanaattisesti, että haluan laajentaa kuuntelukokemustani virallisen tuotannon ulkopuolellekin (kaikki eivät tietenkään suhtaudu tähänkään suopeasti, eikä ihme: onhan kyse välillä keskeneräisistä töistä, joiden artisti ei haluaisi päätyvän julkisuuteen).

The Beatlesin keikkanauhoituksia on tullut hankittua useampiakin, vaikka äänenlaatu on useimmiten ollutkin surkea. Muita suursuosikkeja Springsteenia (mm. erinomainen Fillmore-live), Rollareita, Zeppelinia ja Tom Waitsiakin löytyy.

En ole katsellut netin bootleg-tarjontaa juuri lainkaan, mutta sen sijasta äänitteitä on tullut hankittua levymessuilta, Lontoon-reissuilta (viestiketjussa aiemmin mainittuja kasetteja myytiin runsaasti, tosin nykyään CD-levyt ovat valtaamassa niiden paikkoja) ja muutamista suomalaisista levykaupoista. Se ei tietenkään ole kovin suositeltavaa, vaan mieluummin suosisin fanien välistä vaihtokulttuuria - kiinnostuneet lähestykööt pikaviestin välityksellä = )
The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby)
ejhfi
04.03.2005 16:23:25

Bootleg vai piraatti. Minulle näillä on olemassa semanttinen ero. Bootleg merkitsee minulle vinyyliä, kun taas piraatti on Mustamäen torilta tuotu itsepoltettu CD. Levyhyllystäni löytyy jokunen vanhempi Bootleg, mitkä olen jostain divarista tai levymessuilta joskus löytänyt. Nämä on ihan selkeästi paitsi mielenkiintoisia, niin myös sisällöltään harvinaislaatuisia "julkaisuja". Yksi on Creamin together & apart, jossa on livepätkiä sekä Creamilta että Claptonin, Brucen ja Bakerin erillisiä jamisessioita. Toinen mielenkiintoinen on The Jamin BBC tallenne, jossa on radiosessionauhoituksia ja haastatteluja. Hyvä bootleg voi olla arvokasta fanitavaraa, mitä piraatti ei ole.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
blastoff
04.03.2005 17:05:23 (muokattu 04.03.2005 17:06:01)
Onhan noita bootlegejä jonkin verran tullut kuunneltua. Netistä olen kaikki ladannut ja enimmäkseen ne ovat sellaisilta bändeiltä, jotka sallivat keikkojensa nauhoittamisen (esim. Wilco).

Bootlegien ostamiseen ja etenkin myymiseen suhtaudun hyvin kielteisesti. Vaihtokaupat on tietysti ihan ok.
Angus
04.03.2005 23:42:57

Sen verran sanottakoon vielä, että netti on bootleggien kannalta sekä hyvä että huono juttu. Fanien keskuudessahan tuo vaihtaminen netin kautta sujuu vieläkin paremmin ja fanipiirit (niin bootleg kuin muissakin mielessä) laajenevat netin myötä. Mutta on otettava huomioon myös haittapuolet. Esimerkiksi se, että nythän kun niin perkeleen moni tuolta netistä latailee levyjä siinä tarkoituksessa, että ensin ns. "koekuuntelevat" ko. bändiä ja ostavat sitten levyjä jos kuulostaa hyvältä. Tässähän tapauksessa he saattavat ladata jonkun huonolaatuisen bootlegin (joka on jollain nimetty niin, että sitä ei bootlegiksi tunnista) ja niinhän se on, että jos ei aivan vannoitunut fani ole niin tuollainen huonolaatuinen nauhoite saa varmasti bändin kuulostamaan niin huonolta, että ei varmasti aio ostaa ko. bändiltä levyjä. Sitten on myös se puoli, koska kuitenkin vielä monet ihmiset ostavat bootleggejä (tietoisesti tai tiedottomasti, monethan myyvät ihan perus cd-r/dvd-r bootleggejä jossain ebayssä "harvinaisina") niin tämän myötä näiden cd-r/dvd-r - bootleggien myyjien on entistä helpompaa hankkia näitä bootleggejä ja sitten tienata rahaa bändin ja fanien kustannuksella.

Eli ei kyllä voi sanoa, että netti olisi huonokaan asia, mutta siinä on haittapuolensa.
"AC/DC:tä koskevissa hätätapauksissa ottakaa välittömästi yhteys nimimerkkiin Angus"! 8-) - JaniTheRock
Lue Motörhead-keikkatunnelmat
Jokunen
05.03.2005 11:01:55 (muokattu 05.03.2005 11:02:36)
Esimerkiksi se, että nythän kun niin perkeleen moni tuolta netistä latailee levyjä siinä tarkoituksessa, että ensin ns. "koekuuntelevat" ko. bändiä ja ostavat sitten levyjä jos kuulostaa hyvältä. Tässähän tapauksessa he saattavat ladata jonkun huonolaatuisen bootlegin (joka on jollain nimetty niin, että sitä ei bootlegiksi tunnista) ja niinhän se on, että jos ei aivan vannoitunut fani ole niin tuollainen huonolaatuinen nauhoite saa varmasti bändin kuulostamaan niin huonolta, että ei varmasti aio ostaa ko. bändiltä levyjä.

No en mie ainakaan koekuuntele mitään bändiä jonkun epävirallisen liven perusteella. Kyllähän sen nyt järkikin sanoo, ettei se anna välttämättä kovin oikeaa kuvaa bändistä. En usko, että tuo Angusin esille ottama asia olisi ongelma.
HA!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)