![]() 04.02.2005 15:09:36 | |
---|---|
Tarjonta näytti äkkiseltään oikein hyvältä (etusivulla Tabula Rasaa ym.). Jos hinnat olis kohdillaan niin noita voisi tilailla CD:nä. Ei taida vain olla sitä mahdollisuutta? Viistous helpottaa soittamista! | |
![]() 04.02.2005 15:10:55 | |
Mitäpä jos alettaisin myymään paskaa kilon laatikoissa? Eli AC/DC:tä kilon laatikoissa? Viistous helpottaa soittamista! | |
![]() 04.02.2005 15:16:25 | |
Mullon jotenki semmonen kutina että maailma vaan muuttuu. Nykyiselle nuorelle polvelle riittään, että ne saa musan siedettävällä laadulla pienikokoisesta soittimesta luureihin. Tietysti me alan harrastajat vaadimme edelleen sitä hyvää laatua, mutta esim. mainittu 192kbps mp3-taso riittänee vallan hyvin monelle kuluttajalle. Meille jotka kuuntelimme nuorena musiikkia surkeilla kasettinauhureilla taikka kideäänirasiallisilla levysoittimilla, tuo mp3-taso on vallan mainio. Levy tai albumi sellaisenaan kokonaisuutena on menettämässä merkitystään kyllä. Tämä on toki ikävää. Kunnolla tehty albumikokonaisuus on hieno juttu ja vinyylilevyjen kotelot olivat monesti hienoja nekin. Toisaalta tuo levykokonaisuuden käsite ei ole mitenkään kovin vanha. Maailmassa tehtiin paljon hienoa musiikkia ennen sitäkin. | |
![]() 04.02.2005 15:26:06 | |
Mullon jotenki semmonen kutina että maailma vaan muuttuu. Nykyiselle nuorelle polvelle riittään, että ne saa musan siedettävällä laadulla pienikokoisesta soittimesta luureihin. Tietysti me alan harrastajat vaadimme edelleen sitä hyvää laatua, mutta esim. mainittu 192kbps mp3-taso riittänee vallan hyvin monelle kuluttajalle. Levy tai albumi sellaisenaan kokonaisuutena on menettämässä merkitystään kyllä. Pitäisi alkaa jo extroja tunkemaan levyille tai julkaista tavallinen albumi dvd:nä, missä on mukana kaikkea lisämatskua ja videofootagea. Joku bändihän julkaisi oman levynsä jo USB-muistina. Tämä kertoo jo jotakin siitä mitä on ehkä tulossa. Jep. Ennemmin tai myöhemmin kaikki musiikki tulee olemaan tiedostoina. Eihän CD tasoinen äänenlaatu nykytekniikallakaan mikään ongelma ole. Kansitaiteesta sen verran, että voihan niitä levyn esittelyvihkosia jaella muutenkin kun kansien välissä. Ei tekniikan kehittyminen musiikin toistossa ainakaan mua häiritse kunhan itse musiikin laatu ei kärsi. Telkusta tuli tossa vähän aikaa sitten mielenkiintoinen haastattelu jossa Hifi -lehden päätoimittaja ennusti CD-levyn historian jäävän todennäköisesti vinyyliä lyhyemmäksi. emptiness is loneliness loneliness is cleanliness cleanliness is godliness and god is empty just like me | |
![]() 04.02.2005 15:31:16 (muokattu 04.02.2005 15:32:02) | |
Barrikadeille! Mä olen vähän miettinyt tuota äänenlaadun heikkenemistä. Oliskohan niin, että kyse on oikeastaan ihan vaan perusasiasta. Itse musa on täkeämpää loppupeleissä kun hifistely tai soundit yms. Porukka haluaa vaan kuulla sen biisin, jota ne diggaa. Ei ne välitä vaikka tulis kännykästä. Eli: Mullon jotenki semmonen kutina että maailma vaan muuttuu. Näin! Kehitys on väistämättä menemässä johonkin suuntaan ja perinteinen levyteollisuus ja tähän asti eläneet formaatit ja jakelukanavat muuttavat muotoaan takuuvarmasti. Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" | |
![]() 04.02.2005 16:07:12 | |
Eli AC/DC:tä kilon laatikoissa? Tosi pahan pistit, oikein sydämeen sattuu kun noin henkilökohtaiseksi käyt :) Minulle vaan musiikin varsinainen "muoto" on tärkeä juttu ja ajatuskin siitä, että tulevaisuudessa en enää voisi ostaakaan levyjä (LP & CD) musiikkikaupasta, vaan minun täytyisi ladata ne jostain helvetin internetistä ja kuunnella jollain winampilla tekee pahaa. Tämä siis minun mielipiteeni, ajat muuttuvat mutta haluan silti yrittää estää niitä muuttumasta. That's just me, innit. Eli turha siis käydä henkilökohtaisuuksiin. "AC/DC:tä koskevissa hätätapauksissa ottakaa välittömästi yhteys nimimerkkiin Angus"! 8-) - JaniTheRock Lue Motörhead-keikkatunnelmat | |
![]() 04.02.2005 17:11:59 | |
Oli palvelu sitten toimiva tai ei, musta on tärkeintä, että kukaan ei osta tuolta mitään, jolloin pikkuhiljaa tommosesta paskasta päästään eroon | |
![]() 07.02.2005 00:52:17 | |
Mä olen vähän miettinyt tuota äänenlaadun heikkenemistä. Oliskohan niin, että kyse on oikeastaan ihan vaan perusasiasta. Itse musa on täkeämpää loppupeleissä kun hifistely tai soundit yms. Porukka haluaa vaan kuulla sen biisin, jota ne diggaa. Ei ne välitä vaikka tulis kännykästä. Heikkenemistä ja heikkenemistä. Vielä 90-luvun alussa kuunneltiin ihan tyytyväisinä tupladekillä kopioituja c-kasetteja huojuvista korvalappustereoista paskoilla nappikuulokkeilla. | |
![]() 07.02.2005 02:15:40 | |
Minulle vaan musiikin varsinainen "muoto" on tärkeä juttu ja ajatuskin siitä, että tulevaisuudessa en enää voisi ostaakaan levyjä (LP & CD) musiikkikaupasta, vaan minun täytyisi ladata ne jostain helvetin internetistä ja kuunnella jollain winampilla tekee pahaa. Kyllä se ainakin aika laajalti siirtymistä vaatii mennä materiaalisesta tuotteesta noihin sähköisiin. Meinaan on noiden sähköistenkirjojenkin mahdollisuudet ollut iät ajat kunnossa, mutta kovasti vaan ihmiset tykkää yhä ostella niitä paperisia laitoksia. Eli ei tila onneksi ole vielä niin kriittinen uskon, että kysyntää riittää vielä reilusti oikeille cd:eille, ja jos on kysyntää on järkevä pitää sitä tarjontaakin. Ei ole mitenkään välttämättömyys, että kaikkii teknologiahyppyihin ja tulevaisuudenvisioihin siirrytään, sitä on kai aina povailtu kaikennäköstä siirtymistä täysin ilmapaineistettuihin oviin ja vastaaviin (Sci-fi leffoissa nämä avaruushuuman jälkeiset tulevaisuusivisiot näkyvät hyvin) , mutta eipä ihmiset ole tuollaiseen kovinlaajalti jaksaneet siirtyä. Mitä tulee albumikokonaisuuksiin, niin suuremmat sävellykselliset kokonaisuudethan eivät ole mikään uusi juttu, vaan isompia ja pitempiä teoskokonaisuuksia on aina osattu tehdä ja tehdään varmaan vastaisuudessakin. Eli ei tästä välttämättä ihan heti mihinkään maailmanloppuun päädytä. Muistakaa silti äänestää kukkarollanne, se on valitettavasti ainoa asia mikä tuntuu nykymaailmassa puhuvan. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein | |
![]() 07.02.2005 02:24:40 | |
Kyllä se ainakin aika laajalti siirtymistä vaatii mennä... ...tehdään varmaan vastaisuudessakin. Eli ei tästä välttämättä ihan heti mihinkään maailmanloppuun päädytä. Muistakaa silti äänestää kukkarollanne, se on valitettavasti ainoa asia mikä tuntuu nykymaailmassa puhuvan. Viisaita sanoja Ostinaatio, plussaa siitä. Tuo toi jopa pikkuisen toivoa tähän asiaan :) Ja varmasti muistetaan äänestää kukkaroillamme! "AC/DC:tä koskevissa hätätapauksissa ottakaa välittömästi yhteys nimimerkkiin Angus"! 8-) - JaniTheRock Lue Motörhead-keikkatunnelmat | |
![]() 07.02.2005 02:31:57 | |
Heikkenemistä ja heikkenemistä. Vielä 90-luvun alussa kuunneltiin ihan tyytyväisinä tupladekillä kopioituja c-kasetteja huojuvista korvalappustereoista paskoilla nappikuulokkeilla. Joo, mutta ei niistä kaseteista oltukaan valmiita maksamaan levyn hintaa. Kehittelisin vielä jotain nokkelaa sanottavaa, mutta ikävä kyllä muistan, että kaupoissa levy ja sen kasettiversio maksoivat yleensä yhtä paljon. Eipä ollut vaikea päättää kumman ostaisi, kun valmiskasettien nauhamateriaali oli mitä oli, ja vähänkin parempilaatuiselle kasetille itse äänittämällä sai parempaa jälkeä. En oo koskaan innostunut korvalappustereoista. Syynä ei ole niinkään huono soundi, vaan se, että musiikki vaikuttaa muhun ihan liikaa, että voisin lähteä julkiselle paikalle kuulokkeet päässä. Vaara astua auton alle ensimmäisessä risteyksessä on ilmeinen. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 07.02.2005 11:35:20 | |
Älkää olko huolissanne äänenlaadun heikkenemisestä. Tällä hetkellä ihmisillä on hitaita internet-yhteyksiä ja pienimuistisia mp3-soittimia, joten tiedostojen koot täytyy pitää pieninä. Muutaman vuoden päästä jengi huristelee netissä sellaisilla nopeuksilla, että täysin cd-tasoisen äänen lataaminen onnistuu hyvin kohtuullisessa ajassa. | |
![]() 07.02.2005 11:47:34 | |
Älkää olko huolissanne äänenlaadun heikkenemisestä. Tällä hetkellä ihmisillä on hitaita internet-yhteyksiä ja pienimuistisia mp3-soittimia, joten tiedostojen koot täytyy pitää pieninä. Muutaman vuoden päästä jengi huristelee netissä sellaisilla nopeuksilla, että täysin cd-tasoisen äänen lataaminen onnistuu hyvin kohtuullisessa ajassa. No jaa... Kyllähän näillä nykyisilläkin yhteyksillä aika vauhdilla biisit tulevat. Ja on niitä muitakin häviöttömiä formaatteja kuin wav, esim flac, joka on 30-70 % pienempi kuin wav. Ja kyllä mielestäni 20 Gt on aika paljon muistia mp3-soittimelle... Mä seuduilla näillä oon tunnettu...
kalamies#4 >-)))> | |
![]() 07.02.2005 11:55:25 (muokattu 07.02.2005 11:56:48) | |
Itse olen ajatellut näiden nettimyymälöiden funktioksi sitä, että kun tarjonta on nykyään volyymiltaan sitä luokkaa, että levykaupassa ei ehdi kuunnella kaikkia kiinnostavia levyjä eikä niitä edes huomaa siellä, tuolta voisi järkihintaan (euro on vielä yläkanttiin siihen nähden, mitä sillä saa) saada nimenomaan maistiaisia levyiltä. Mutta nimenomaan kokonaisia biisejä, nimellistä korvausta vastaan, ei pätkiä, jotka musiikkikappaleen kohdalla eivät mielestäni sano oikeastaan mitään ("no, jopas on tiukka rumpukomppi tässä säkeistössä ja ihan hauskasti alkavat sanat, mutta paha kun fadeout tulee kesken kertsin..."). Vielä hienompi olisi sellainen systeemi, että tuonne voisi ladata rahaa virtuaaliseen lompakkoon ja ladata musiikkia, jolloin menisi krediittejä lompakosta. Sitten jos marssisi kauppaan ja ostaisi ko. levyn (tai tilaisi netistä), niin jotain koodia vastaan ko. levyltä lataillut maistiaiset saisi nollattua virtuaalilompakosta. Voisi toimia, jos homma mobilisoitaisiin levyjä julkaisevien tahojen puolelta tarpeeksi voimalla. Itse olen kyllä sillä kannalla, että hyvä levy on kokonaisuus, jonka kansitaide, biisijärjestys ja kaikki on mietitty. Nykyään kaikkiin levyihin ei panosteta sillä tavalla, mutta kyllä niitä löytyy. "Look behind you, a three-necked guitar!" | |
![]() 07.02.2005 14:23:22 (muokattu 07.02.2005 14:24:32) | |
No jaa... Kyllähän näillä nykyisilläkin yhteyksillä aika vauhdilla biisit tulevat. Ja on niitä muitakin häviöttömiä formaatteja kuin wav, esim flac, joka on 30-70 % pienempi kuin wav. Ja kyllä mielestäni 20 Gt on aika paljon muistia mp3-soittimelle... Aika moni latailee netistä musiikkia 56k-modeemilla. Ja aika monella on 128 megan soitin. Ei tällasilla vermeillä harrasteta cd-tasoista ääntä. Muutamassa vuodessa homma tulee kuitenkin muuttumaan, kun suuri yleisö omistaa mainitsemiasi 20 gigan soittimia ja huippunopeita laajakaistoja. Ei ole enää järkeä kuunnella sitä netistä ostettua "hittikokoelmaa" heikkolla äänenlaadulla, kun sama kokoelma mahtuu soittimeen myös cd-tasoisena. Nopeesti päässälaskettuna 20 gigan soittimeen mahtuu 5000 mp3:sta tai 500 cd-tasoista biisiä. Itse ainakin valitsisin tuon 500. | |
![]() 08.02.2005 14:25:57 | |
Eli AC/DC:tä kilon laatikoissa? Täähän oli helvetin fiksu kommentti, voi jeesus. Tässä issuessa oon kyllä 110% Anguksen kannalla. Saattaa olla totta, että mainstream popparit tekevät lättynsä "pari hittiä ja loput shittiä"-periaatteella, mutta entäpä oikea, hyvä musiikki?! Jumalauta, sen takia kai niitä levyjä ostetaan, kokonaisuuksina. Käyttäkää ny hyvät immeiset järkeä. Jos te haluatte ne muutamat hittibiisinne kuulla, niin avatkaa vittu radio joskus. Tai ostakaa niitä sinkkuja kun niitäkin on nykyään olemassa joka levypuodissa. oksettaa. | |
![]() 08.02.2005 14:55:38 | |
Aika moni latailee netistä musiikkia 56k-modeemilla. Ja aika monella on 128 megan soitin. Ei tällasilla vermeillä harrasteta cd-tasoista ääntä. Muutamassa vuodessa homma tulee kuitenkin muuttumaan, kun suuri yleisö omistaa mainitsemiasi 20 gigan soittimia ja huippunopeita laajakaistoja. Ei ole enää järkeä kuunnella sitä netistä ostettua "hittikokoelmaa" heikkolla äänenlaadulla, kun sama kokoelma mahtuu soittimeen myös cd-tasoisena. Nopeesti päässälaskettuna 20 gigan soittimeen mahtuu 5000 mp3:sta tai 500 cd-tasoista biisiä. Itse ainakin valitsisin tuon 500. Kyllähän nyt jo suurimpaan osaan talouksista on mahdollista saada laajakaista hintaan 19,90... Ja kyllä sillä 256 yhteydelläkin aika nätisti latailee, kun jättää koneen yöksi hurisemaan... Ja kyllähän noita kovalevysoittimia irtoaa 200-300 euron hintaan, mikää ei ole paljon... Tosin 1200-1800 markkaa taas on paljon, mutta se on eri juttu =P Mä seuduilla näillä oon tunnettu...
kalamies#4 >-)))> | |
![]() 08.02.2005 15:38:56 | |
Outo idea tuo. Miksi ostaisin huonompilaatuisen tallenteen huomattavasti kalliimmalla, ilman kuoria ja taiteita? Päivän hitit eivät kiinnosta, ja vuosiin en ole ostanut täysihintaisia levyjä. Ehkä siinä on selitys. Mutta melkein kaksi euroa per biisi, yksittäin ostettuna? Kahden biisin hinnalla saa jo levyn. Neljän biisin hinnalla saa sellaisen levyn, josta on kuullut aiemmin ja tietää, onko se hyvä. Ja jos ei miellytä, sen voi viedä divariin - tiedostot ei sinne kelpaa. Outoa matematiikkaa noilla. | |
![]() 09.02.2005 14:39:42 | |
Kyllähän nyt jo suurimpaan osaan talouksista on mahdollista saada laajakaista hintaan 19,90... Ja kyllä sillä 256 yhteydelläkin aika nätisti latailee, kun jättää koneen yöksi hurisemaan... Ja kyllähän noita kovalevysoittimia irtoaa 200-300 euron hintaan, mikää ei ole paljon... Tosin 1200-1800 markkaa taas on paljon, mutta se on eri juttu =P Joo, suurimpaan osaan talouksista on mahdollista saada laajakaista ja kaikkiin talouksiin on mahdollista saada kovalevysoitin. Laajakaistoja ei kuitenkaan kaikilla ole ja kovalevysoittimia aika harvalla, eikö näin? Mä olen tässä vaan koittanut sanoa, että muutaman vuoden päästä nää jutut on jokaisen musiikinlatailijan arkipäivää ja ja sitä myötä tulee varmasti nettimusiikin äänenlaatu paranemaan. Ja mä puhun nyt siis NOPEISTA nettiyhteyksistä. Kohtuullinen yhden biisin latausaika on enemminkin minuutteja kuin tunteja, saatika sitten mitään yön-yli-latauksia. Olenko mä nyt missannut jotain, kun en oikein ymmärrä mihin sä pyrit kyseenalaistaessasi mun ajatuksia. Sun mielestäsi netistä ladattava musiikki ei tule koskaan olemaan cd-tasoista, koska se ei ole sitä tänäkään päivänä, vai? | |
![]() 09.02.2005 17:03:59 | |
Täähän oli helvetin fiksu kommentti, voi jeesus. Tahallisen vittuilevaan kommenttiin vastasin tahallisen vittuilevasti. Mikä helvetti siinä nyt sua rupesi kyrpimään, hä! Jos saisivat värkättyä USB-tikkuihin hieanot kannet ja stereoihin usb-reikä, niin kelpaisi meikäläiselle. Tällä hetkellä CD on vielä selkeästi kätevin formaatti musiikin liikutteluun IMO. Viistous helpottaa soittamista! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)