Aihe: Kuka on oikea muusikko?
1 2 3 4
Marlowe
14.01.2005 12:32:04
Minä en tiedä varmasti muuta kuin sen etten itse ole minkäänlainen muusikko, mutta ajattelin silti pistää lusikkani soppaan...

Faktisesti kai voisi sanoa ,että se joka tienaa leipänsä musiikilla on muusikko...

Näkemyksiä asiasta on monia, tuo tuli itsellenikin ensimmäisenä mieleen, mutta esimerkiksi Tiktakin tytöt kertoivat yksi toisensa jälkeen Hei me soitetaan... oikeesti- DVD:n haastatteluosiossassa, etteivät pidä itseään ammattimuusikoina (mitä sillä sitten taas tarkoitetaankin, mutta voisin uskoa että jokainen bändin jäsenistä tienaa leipänsä musisoinnilla).
The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby)
sellisti
14.01.2005 12:42:17
Mä osaan kulkea nokka pystyssä, haukkua toisten musiikkimakua ja vittuilla miksaajille, vaikken tee musiikkia leipätyökseni. Taidan olla ns. semipro.

Hoho. Toisin sanoen, kun saa ammattitutkinnon kouraan, niin välittömästi muuttuu vittumaiseksi besserwisseriksi. On se kumma juttu.
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
superfly
14.01.2005 12:45:21
Olen edelleen sitä mieltä että ammattimuusikko ja muusikko ovat eri asioita.

Juuri näin. Muusikko on soittaja, ammattimuusikko saa sitä jopa rahaakin. Minä olen soittaja, siis muusikko.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
nikomati
14.01.2005 12:49:36

Äiti maksaa oluet, soittamalla on tullut vain non-alcohol juomia...
"Lokkeja on maailmassa liikaa..."
Bonham
14.01.2005 13:17:00
Oliko esim Matti Nykänen muusikko, silloin kun leipä tuli keikoista ja levyistä?
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Repent
14.01.2005 13:22:27
Oliko esim Matti Nykänen muusikko, silloin kun leipä tuli keikoista ja levyistä?

Itse käyttäisin nimeä viihdetaiteilija. Mutta kai häntä voidaan muusikoksi kutsua, koska ihan tosissaanhan hän nuo hommat taisi ottaa ja ihan kohtalaisen suurta huomiota saikin, tosin useimmin hieman kyseenalaisin ja musiikkiin sinänsä liittymättömin keinoin.
"Liian pitkä." -KMT
StJerky
14.01.2005 13:30:30
Minä olen soittaja, siis muusikko.

Minä olen "soittelija"
Tupuna
14.01.2005 13:34:33
no tottahan tuo mutta väheneekö se muusikkous jos ei ole ammattimuusikko?

Tästä tulikin mieleen, että Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen pääsykokeiden ensimmäisessä vaiheessa mitataan muusikkoutta. Muusikkous siis tarkoittaa siinä kontekstissa sellaista soittajaa, jolla on taitoa ja korvaa soittaa korvakuulolta, säestää ilman nuotteja, improvisoida sekä soittaen että laulaen jne. Minun muusikkokäsityksessäni on paljon samaa. Tietysti jos muusikkoutta tekee ammatikseen ja haluaa käyttää muusikko-nimitystä vain tästä porukasta, niin sekin minulle käy. Ei se vie esim. minun muusikkouttani pois mihinkään, vaikken keikkailekaan tms. tee asiaa varsinaisesti työkseni, vaikka musiikin parissa asioita jokseenkin pyörittelen.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
lexa53
14.01.2005 13:38:04
Kaljaa, pizzaa yms. on soittamalla tullut paljonkin, mutta rahaa harvemmin. Eli en ilmeisesti ole oikea muusikko.
K100#9
Feggy
14.01.2005 13:40:40

Tästä tulikin mieleen, että Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen pääsykokeiden ensimmäisessä vaiheessa mitataan muusikkoutta. Muusikkous siis tarkoittaa siinä kontekstissa sellaista soittajaa, jolla on taitoa ja korvaa soittaa korvakuulolta, säestää ilman nuotteja, improvisoida sekä soittaen että laulaen jne. Minun muusikkokäsityksessäni on paljon samaa. Tietysti jos muusikkoutta tekee ammatikseen ja haluaa käyttää muusikko-nimitystä vain tästä porukasta, niin sekin minulle käy. Ei se vie esim. minun muusikkouttani pois mihinkään, vaikken keikkailekaan tms. tee asiaa varsinaisesti työkseni, vaikka musiikin parissa asioita jokseenkin pyörittelen.

Kiitos! Ehdin jo pelästyä. En siis olekaan muusikko. Puh.
Less is more.
Tupuna
14.01.2005 13:47:55
Kiitos! Ehdin jo pelästyä. En siis olekaan muusikko. Puh.

Minun käsitykseni muusikkoudesta on ns. luovan taiteilijan kuva... ei improvisointiinkaan pysty, ellei pysty olemaan luova. Tietenkin tarvitsee myös taitoa, mutta musikaalinen ihminen kyllä hankkii taitoa harjoittelemalla ja muutenkin, jos on asiasta tarpeeksi kiinnostunut.

Tosiaan... nyt kun rupesin miettimään, niin muusikko soundaa korvaan erilailla kuin muusikkous. Kuinka paljon näillä käsityksillä onkaan sitten yhteyttä toisiinsa, onkin sitten veteenpiirretty viiva. En epäile yhtään, etteikö muusikkona itsensä elättävä ihminen omaisi muusikkoutta soitossaan. Toinen puoli taas on se, että muusikkoutta on myös niillä ihmisillä, jotka eivät varsinaisesti muusikon töillä leipäänsä tienaa.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
tanjuli
14.01.2005 15:44:33
Muusikkous siis tarkoittaa siinä kontekstissa sellaista soittajaa, jolla on taitoa ja korvaa soittaa korvakuulolta, säestää ilman nuotteja, improvisoida sekä soittaen että laulaen jne.

yksi näkökulma moniulotteiseen asiaan. haluaisin tuoda esille myös seuraavia näkökulmia:
- myös nuoteista soittaminen vaatii taitoa ja korvaa
- ns. kauran saaminen hyvänkuuloiseksi (puhkisoitettujen bachien ja bebopien saaminen elävän ja tuoreen kuuloisiksi)
- oma musiikillinen sanottava
- kyky ymmärtää musiikin eri elementtejä ja toteuttaa niitä omassa musisoinnissaan
- kyky muistaa ja toistaa oma tuotoksensa
- läsnäolo

pakko vielä mainita kun omasta koulutusohjelmasta puhuttiin viitaten "siihen yhteyteen" - en näe k.o. pääsykokeita niinkään "muusikkoutta mittaavana" testinä, vaan soveltuvuutena k.o. ammattiin (musiikkikasvattajaksi), jossa nuo säestys/improvisointi ym. taidot ovat aika oleellisia. harvan mielestä musiikinopettaja on hyvä, jos hän ei pysty säestämään oppilaita millään instrumentilla. ne ovat lähinnä tuollaisen työn erityispiirteitä mutta yksittäisinä taitoina ne eivät ole hyvän muusikkouden takeena. uskon esimerkiksi, että mikäli on hyvä pianisti, hänen ei tarvitse olla hyvä improvisoimaan laulaen ollakseen hyvä muusikko.

tarkkuutta ;)
[i hear voices but at least they're on tune]
Joonas
14.01.2005 15:47:24
Tosiaan... nyt kun rupesin miettimään, niin muusikko soundaa
korvaan erilailla kuin muusikkous.

"Muusikkous" on just jotain sellaista mitä me tutkitaan täällä
yliopistolla :)

Musta tuntuu, että tässä nyt voisit korvata muusikkouden
sanalla musikaalisuus.

--

Testatkaapa googlella hakea sanalla "muusikko". Muutamaa
poikkeusta lukuunottamatta antaa aika selvän kuvan siitä,
ketkä on muusikoita.

Arse: Sä oot muusikko-opiskelija.

Ja eikös MuKan pääsykokeessa testata musikaalisuutta eikä
muusiokkoutta?

Pakko tarkastaa jostain, miten suomen kieli määrittele sanan
muusikko, niin saadaan selvyys asiaan...

Joonas.
Moon vanha kettu.
tanjuli
14.01.2005 15:50:56
Ja eikös MuKan pääsykokeessa testata musikaalisuutta eikä muusiokkoutta?

siellä testataan muusikon soveltuvuutta musiikkikasvattajan tehtäviin. pääsykokeisiin ei pääse, elleivät pääsyvaatimukset ole kohdallaan. jotta kyseiset pääsyvalmiudet saisi, tulee olla musikaalinen ja pitkälle musiikkia opiskellut, ellei jo muusikko. musikaalisuutta testataan musiikkiluokille haettaessa, kuoroihin pyrittäessä, musiikkikoulun/opiston pääsykokeissa... toisen ja kolmannen asteen musiikkioppilaitoksissa musikaalisuutta itseään ei enää testata.
[i hear voices but at least they're on tune]
Jani The Rock
14.01.2005 16:29:10

Ja eikös MuKan pääsykokeessa testata musikaalisuutta eikä
muusiokkoutta?

Valmistuuko sieltä muka-muusikkoja?

Ja arvatkaapa, keitä valmistuu kunnianarvoisasta oppilaitoksesta nimeltä Wanha Naantalin Bebop-opisto?

Äh... oli pakko. Sori. 8)
The road never ends for me, kid.
Joonas
14.01.2005 16:39:39 (muokattu 14.01.2005 16:55:38)
siellä testataan muusikon soveltuvuutta musiikkikasvattajan tehtäviin. pääsykokeisiin ei pääse, elleivät pääsyvaatimukset ole kohdallaan. jotta kyseiset pääsyvalmiudet saisi, tulee olla musikaalinen ja pitkälle musiikkia opiskellut, ellei jo muusikko. musikaalisuutta testataan musiikkiluokille haettaessa, kuoroihin pyrittäessä, musiikkikoulun/opiston pääsykokeissa... toisen ja kolmannen asteen musiikkioppilaitoksissa musikaalisuutta itseään ei enää testata.

Juu. Näin. Eli soveltuvuutta ammattiin, ei musikaalisuutta/muusikkoutta. Eikä hakuoppaassa kyllä mainita tota muusikkoa missään.

Mut juu...Ehkä selvitän asian ihan viralliselta taholta, kun asia
jää muuten ainakin mun mieltä kalvamaan.
(siis ton muusikko-sanan määritelmän)

Pakko lisätä enkunkieliset määritelmät:
1. musician, instrumentalist, player -- (someone who plays a musical instrument (as a profession)).
2. musician -- (artist who composes or conducts music as a profession).

Löyty kyllä tällänenkin:
Musician - One who composes, conducts, or performs music, especially instrumental music.

Joonas.
Moon vanha kettu.
elbowski
14.01.2005 16:50:59
Muusikko on muusikko mutta sixpäkkinsä musiikilla ansaitseva on jo ammattimuusikko.
R.I.P. Darrell Lance Abbot AKA Dimebag Darrell 20.8.1966 - 8.12.2004 | Ei kai se vaan ollut... Pastilli??? | IMIK #25
Necromuru
14.01.2005 17:25:35

Eihän se hyvä keikka palkka/hyvät rojaltit tee hyvää muusikkoa.

Robert Fripp sanoo tuossa suuressa kitarakirjassa notta muusikot palvelevat musiikkia ja ammattimuusikot palvelevat musiikkiteollisuuta.
Älä unohda alennettua kvinttiä ja sen korostamista sointukierron päälle soitetussa soolossa. -Jucciz
Silvio Dante
14.01.2005 19:03:13
Sanotaan näin, että sixpack musiikilla, jääkaappi päivätöillä.

Mulla menee niin että sixpack ja sipsipussi keikoilla, jääkaappi ja sen sisältö musiikkiin liittyvillä asioilla.
But you've gotta admit, he was one hell of a santa
sellisti
14.01.2005 21:15:06 (muokattu 14.01.2005 21:15:23)
Ja arvatkaapa, keitä valmistuu kunnianarvoisasta oppilaitoksesta nimeltä Wanha Naantalin Bebop-opisto?

Tuosta hyvästä sait plussaa..!

:) :) :)
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)