Aihe: Tekoälyllä tuotettu musiikki
1 2 3 4 5
Henri Henri Olavi
19.05.2025 20:56:51
Milkop: "En vastannut mitään, mutta tunsin mustan aukon vellovan sisälläni." -Charles Bukowski

"Päivät kiitävät kuin villi tekoäly yli vuorten."

- Charles Bukowski
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
Kissatäti
19.05.2025 21:50:48
Eräästä tekoälymusiikkiryhmästä lainattu:

Tekoälyn luoma sisältö ja tämä yhteisö ovat jo auttaneet niin monia ihmisiä mukaan lukien joitakin, jotka kamppailivat syvästi masennuksen tai jopa itsemurha-ajatusten kanssa ilmaisemaan itseään ja löytämään tarkoituksen musiikin ja luovuuden kautta. Jo se osoittaa, kuinka voimakasta tämä voi olla
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Kissatäti
20.05.2025 15:06:32
Kumpi voittaa? Euroviisumainen Spell vai kotimaine folk Loitsu? :D

Spell
https://www.youtube.com/watch?v=lzclQ-UyA5c

Loitsu
https://youtu.be/31pODJvLqiE
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Kissatäti
24.05.2025 17:59:09
Kissatäti
25.05.2025 01:29:05
Kissatäti
25.05.2025 02:57:19
Kissatäti: Eikä meitä enää ollut
https://www.youtube.com/watch?v=ZXhZD7weoOk

Samat sanat ihan eri tyyli ja eri kieli.

https://www.youtube.com/watch?v=KOeuo0GTzb4

Pidin itse tästä kovasti.
gunner
25.05.2025 12:59:39 (muokattu 25.05.2025 13:00:59)
Kissatäti: Samat sanat ihan eri tyyli ja eri kieli.

https://www.youtube.com/watch?v=KOeuo0GTzb4

Pidin itse tästä kovasti.

Tässä tulee aika hyvin ilmi, minkä takia AI-musiikin jakaminen on aika hyödytöntä. Jokainen voi parissa minuutissa tehdä toisella promptilla itselle sopivamman biisin tai 20 biisiä. Omaan käyttöön kuitenkin kieltämättä kiinnostavaa ja hauskaa. Julkista jakelua en koe oikein mielekkääksi.

Ehkä sitten, jos teet AI:llä biisin, mutta tuotat sen vielä jälkikäteen itse uudelleen, jolloin saat siihen jonkun oman jutun mukaan pelkän sunon lisäksi.
Vauhti korjaa virheet
Kissatäti
25.05.2025 15:52:04
gunner: Tässä tulee aika hyvin ilmi, minkä takia AI-musiikin jakaminen on aika hyödytöntä. Jokainen voi parissa minuutissa tehdä toisella promptilla itselle sopivamman biisin tai 20 biisiä. Omaan käyttöön kuitenkin kieltämättä kiinnostavaa ja hauskaa. Julkista jakelua en koe oikein mielekkääksi.

Ehkä sitten, jos teet AI:llä biisin, mutta tuotat sen vielä jälkikäteen itse uudelleen, jolloin saat siihen jonkun oman jutun mukaan pelkän sunon lisäksi.

En muuten tekisi mutta kun minulla on noita sanoja. Ihana kuulla omia sanoja lauluina! :D
Henri Henri Olavi
25.05.2025 15:59:09
Kissatäti: Ihana kuulla omia sanoja lauluina! :D

Mikset tekisi itse niitä lauluja? Jos et osaa soittaa mitään, niin ainahan voit keksiä sanoillesi melodian. Se onnistuu kaikilta.
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
Kissatäti
25.05.2025 19:09:34
Henri Henri Olavi: Mikset tekisi itse niitä lauluja? Jos et osaa soittaa mitään, niin ainahan voit keksiä sanoillesi melodian. Se onnistuu kaikilta.

Minä en sitten ole kaikki :D
En ole koskaan kokeillut ennen ja kun aloin hyräilemään niin sieltä tuli jotain tunnistamatonta tuttua. En osaa soittaa, en laulaakaan kunnolla. En laula mielelläni edes karaokessa. Äänitekniikka ja äänien luonti onnistuu ja osaan käyttää äänenkäsittelyohjelmaa ja laittaa suurin piirtein kohdilleen eri instrumentteja, olen opiskellut muutamia kursseja studiotyöskentelyä ja äänitekniikkaa ammattikorkeassa . Mutta liian vaikeaa on soittotaidottoman minun tehdä valmiita kappaleita. Pitäisi olla joku soittotaitoinen kamu.
phiit
26.05.2025 08:04:57
Kissatäti: Minä en sitten ole kaikki :D
En ole koskaan kokeillut ennen ja kun aloin hyräilemään niin sieltä tuli jotain tunnistamatonta tuttua. En osaa soittaa, en laulaakaan kunnolla. En laula mielelläni edes karaokessa. Äänitekniikka ja äänien luonti onnistuu ja osaan käyttää äänenkäsittelyohjelmaa ja laittaa suurin piirtein kohdilleen eri instrumentteja, olen opiskellut muutamia kursseja studiotyöskentelyä ja äänitekniikkaa ammattikorkeassa . Mutta liian vaikeaa on soittotaidottoman minun tehdä valmiita kappaleita. Pitäisi olla joku soittotaitoinen kamu.

ei ole oikotietä onneen, soittaminen vaatii vuosien harjoittelun ja laulamistakin voi treenata. kärsivällisyyttä ja kyllä se sit jossain kohti palkitsee kun saatkin ite tehtyä sen mitä päässä liikkuu toisinkin atk koska näillä tekoälyviritelmillä ei ole yhtään mitään arvoa
Kissatäti
26.05.2025 08:11:59
phiit: ei ole oikotietä onneen, soittaminen vaatii vuosien harjoittelun ja laulamistakin voi treenata. kärsivällisyyttä ja kyllä se sit jossain kohti palkitsee kun saatkin ite tehtyä sen mitä päässä liikkuu toisinkin atk koska näillä tekoälyviritelmillä ei ole yhtään mitään arvoa

En tee tätä ansaitsemismielessä. Haluan vain kuulla sanojani eli minulle "AI-viritelmillä" on arvoa. Sitä en kiistä etteikö olisi ihana kun sanoja ja kappaleita myös kuunnellaan.
Henri Henri Olavi
26.05.2025 08:17:41 (muokattu 26.05.2025 08:18:53)
En mä tarkoittanut että tarvitsisi osata soittaa tai laulaa alkuunkaan. Melodioitahan voi silti kehitellä omiin sanoihin. Eipä siinä kuitenkaan mitään vikaa ole jos antaa TÄ:n hoitaa sen puolen. Tuleepahan sillekin jotain tekemistä, koska itse en käytä sitä mihinkään.
Kefiiri
27.05.2025 18:46:08 (muokattu 27.05.2025 18:46:38)
Tekoälyhän sotkeentuu nykyään pyytämättäkin joka asiaan, mutta tietoisesti sitä ei mielellään käytä. Varmaan tällainen muutosvastarinta voidaan kokea huvittavana muutaman vuoden kuluttua (tai jo nyt).

Ei kai melodioiden keksiminenkään ihan helppoa ole jos ei koskaan ole sitä treenannut. Tai kai niitä keksii, mutta kokonaisuus rakenteineen voi muodostua niin hämäräksi että lopputulos menee progeosastolle :D

Kuulin kerran varsin velhoa teatterimusaa, jonka ohjaaja oli itse säveltänyt ja haitaristi soitti sitä nuoteista. Tahti- ja sävellajin tuntu sun muu tonaliteetti oli häivytetty tehokkaasti, vaikka musa tavallaan oli ihan perus metsäkukkia.

En tiedä millaista tekoäly tekisi jos käskisi tahallaan tehdä omituista. Enkä halua kokeilla.
En ole musiikin asiantuntija.
Lennu
27.05.2025 18:54:05

Itse kun vielä edustan oikeastaan nuorisoa, niin otan innolla vastaan kaikkea uutta, näyttöpäätteelläkin tehtyä musiikkia. ATK on siitä hyvä, että se ei tee virheitä, siihen on helppo samaistua.
Vessajono
27.05.2025 19:33:59
Lennu: Itse kun vielä edustan oikeastaan nuorisoa, niin otan innolla vastaan kaikkea uutta, näyttöpäätteelläkin tehtyä musiikkia. ATK on siitä hyvä, että se ei tee virheitä, siihen on helppo samaistua.

ATK:ta on esim midihaitari ja Technicsit
Epämuusikko: yritän tässä kompata Vessajonoa vielä inhorealistisemmin, sikälimikäli semmoinen on edes mahdollista.
Danko
27.05.2025 22:13:41

Lennu: Itse kun vielä edustan oikeastaan nuorisoa, niin otan innolla vastaan kaikkea uutta, näyttöpäätteelläkin tehtyä musiikkia. ATK on siitä hyvä, että se ei tee virheitä, siihen on helppo samaistua.

trackereista ookkonä kuullu boomer? https://areena.yle.fi/1-50111102
"Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko
zuikki1
28.05.2025 23:02:26 (muokattu 28.05.2025 23:34:19)
gunner: Tässä tulee aika hyvin ilmi, minkä takia AI-musiikin jakaminen on aika hyödytöntä. Jokainen voi parissa minuutissa tehdä toisella promptilla itselle sopivamman biisin tai 20 biisiä. Omaan käyttöön kuitenkin kieltämättä kiinnostavaa ja hauskaa. Julkista jakelua en koe oikein mielekkääksi.

Argumentti on hieman ontuva koska valitettavasti myös ihmisten tekemistä biiseistä voi tehdä itselleen sopivamman version tai biisin tai 20 tai 100 biisiä (tekoälyllä tai ilman). Moni teknologia on kokoajan myös muusikoiden keskuudessa otettu innolla vastaan, mutta nyt ollaan jossain rajalla kun biisiä ei enää tarvitsekaan tehdä itse ja pian tekoäly tekee jo parempaa musiikkia kuin ihmiset. Ehkä. Kuunteleva yleisö on myös äänestänyt virheettömämmän musiikin puolesta( äänitetty musiikki ja nykyään useammin ja useammin myös live ) on jo pitkään ollut epäinhimillisen tarkkaa ja virheetöntä teknologian tuomien korjausmahdollisuuksien ansiosta. Ja kuka tietää keskustelemmeko enää tällä palstallakaan ihmisten kanssa vai onko joku ( tämä?) tai osa teksteistä tekoälyagentin kirjoittamaa.
Kissatäti
29.05.2025 02:03:07
It's raining and it's black and white

https://www.youtube.com/watch?v=ippvwmpfDg0
Kissatäti
29.05.2025 02:06:53
Tästä tuli aivan liian pitkä ja sekava. Mietin muutaman hetken ja ajattelin kysyä onko teillä ehdotuksia sanojen ja genren suhteen? Ei tämä niin vakavaa ole periaatteella

Olen metsän hengitys
https://www.youtube.com/watch?v=ueSOBABepvw
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)