Aihe: Teoston jäsenyys ja työttömyysturva
1 2
varakeef
22.12.2015 21:26:23
Jätän tähän tämän linkin, niin ei tarvitse niin kovasti arpoa.

http://www.elvisry.fi/artikkeli/mus … siaalietuudet-ja-niiden-puuttuminen
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Leikari
22.12.2015 21:32:33
Tuostakin voisi aloittaa:

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyo … yrittaja_tyottomyysturva/index.html

Ensi vuoden puolella lienee ongelmana, että esim. laskutuspalvelujen kautta työllistyvät luetaan yrittäjiksi - mitä he toki silloin ammatinharjoittajina ovatkin. ...onko sitten sivu- vai päätöiminen riippunee ministeriön TE-keskuksille antamista ohjeista. Ennakkopäätöstä voi aina pyytää eli: kerro millaista toimintaa ajattelit ja pyydä siitä viranomaiselta päätös - viranomainen on velvollinen myös muuten neuvomaan asiakasta. Tarvittaessa voit laittaa äänitallentimen pöydälle (kerrot tallennuksesta kun haluat varmistaa, että ymmärrät oikein ;-) - muistaakseni on olemassa ennakkopäätös, että mikäli teet tuon näkyvästi so. ei salassa, ei viranomainen voi sitä kieltää.. Eli dokumentti miten sinua on neuvottu.

Se, että tulkinnat kiristyvät, nimitetään nykyhallituksen taholta "kannustavuudeksi".
Jake24-25
22.12.2015 21:44:28
varakeef: Jätän tähän tämän linkin, niin ei tarvitse niin kovasti arpoa.

http://www.elvisry.fi/artikkeli/mus … siaalietuudet-ja-niiden-puuttuminen

Kiitos linkistä! Täytyy tutustua tuohon. Tuolla varmasti löytyy vastaus kaikkiin - tai ainakin useampiin - miettimiini asioihin.
Jake24-25
22.12.2015 22:07:06
Leikari: Tuostakin voisi aloittaa:

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyo … yrittaja_tyottomyysturva/index.html

Ensi vuoden puolella lienee ongelmana, että esim. laskutuspalvelujen kautta työllistyvät luetaan yrittäjiksi - mitä he toki silloin ammatinharjoittajina ovatkin. ...onko sitten sivu- vai päätöiminen riippunee ministeriön TE-keskuksille antamista ohjeista. Ennakkopäätöstä voi aina pyytää eli: kerro millaista toimintaa ajattelit ja pyydä siitä viranomaiselta päätös - viranomainen on velvollinen myös muuten neuvomaan asiakasta. Tarvittaessa voit laittaa äänitallentimen pöydälle (kerrot tallennuksesta kun haluat varmistaa, että ymmärrät oikein ;-) - muistaakseni on olemassa ennakkopäätös, että mikäli teet tuon näkyvästi so. ei salassa, ei viranomainen voi sitä kieltää.. Eli dokumentti miten sinua on neuvottu.

Se, että tulkinnat kiristyvät, nimitetään nykyhallituksen taholta "kannustavuudeksi".

Täytyy tutustua tuohonkin linkkiin. Kiitos! Olen ehkä tuon jo joskus lukenut mutta ei haittaa vaikka lukisin uudestaan.

Eli se toiminta mitä ajattelin tässä oli ihan yksinkertaisesti myydä julkaisemiani levyjä joko suoraan tai jonkun kautta esim. digitaalisesti julkaistujen levyjen verkkokaupan kautta tai tarjota kuunteluun esim. Spotifyn tai I-Tunesin kautta. Tämä olisi ihan pienimuotoista ja tulot mitä siitä ehkä tulisi eivät olisi todennäköisesti kovinkaan merkittäviä. Eli olisin edelleen työnhakija ja hakisin oikeaa työtä jolla eläisi. Eli olen kiinnostunut siitä mikä on statukseni tuossa tilanteessa TE-keskuksen silmissä kun jokatapauksessa etsin työtä ja voin ottaa vastaan kokopäivätyötä. Pelkoni oli että työkkäri laskee minut yrittäjäksi tuossa tilanteessa kun verkossa myyn julkaisemaani musiikkia vaikka en tienaakaan sillä elantoani. Näin on käynyt noissa mainitsemissani verkostomarkkinoinnissa ja laskutuspalveluiden käytössä joten mikseivät he soveltaisi samaa tähänkin. Siksi olen varovainen.

Tuo keskusteluiden äänittäminen on ihan hyvä idea. Hyvä idea on myös sähköposti josta jää kirjallinen dokumentti.

Paras tapa ratkaista tämä tilanne on löytää vakituinen kokopäivätyö jonka ohessa voin julkaista levyni ilman pelkoa tyhjän päälle jäämisestä. Toki työnantajalta pitää kysyä sivutoimilupa mutta mikäli toiminta ei kilpaile päivätyön kanssa niin en usko sen harjoittamisen olevan ongelma. Lisäksi myös vapaa-aikana harrastettu toiminta ei saa haitata päivätyön harjoittamista. Toki olen alussa tuossa julkaisuni myynnissä liikkeellä aivan harrastuspohjalla (hauskuus että oma julkaisu on myynnissä, toivominen vain että mahdollisimman moni kuuntelee levyä ja ehkä ostaa ja että kulut saisi katettua) mutta jos toiminta alkaa tuottamaan niin sitten siitä voi tehdä jo pienen sivubisneksen.
Oan
22.12.2015 22:32:47
LaMotta: Tähän saakka sivutoimisuuden määrittely on perustunut henkilön omaan selvitykseen johon työvoimahallinto on tyytynyt. Tämä on ensikäden tietoa.

Mulla on valitettavasti myös päinvastaisia tarinoita kerrottavana, eikä pohjaudu myöskään kuulopuheisiin; eli tosiaankin kannattaa ottaa kaikki ennakkopäätökset, keskustelunauhat sun muut irti mitkä vaan lähtee ennen kuin alkaa heittämään arpaa työkkärin kanssa. Jos sieltä tulee hylkäävä päätös koska virkailijalla oli paska päivä niin se taistelu asian korjaamiseksi voi olla todella masentavaa ja saada järjettömät mittasuhteet.

PS: https://www.youtube.com/watch?v=ioSd9JTxbnw
Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ.
baron
23.12.2015 07:03:35 (muokattu 23.12.2015 07:09:44)

Teostotulot ovat palkkatuloa eli niitä varten ei kannata perustaa yritystä koska se ei niitä rahoja saa.
Kuka tahansa musan tekijä joka on saanut jotain aikaiseksi pääsee Teoston asiakkaaksi.
Teoston jäsenyyteen on tarkempi seula ja siihen pääsee jollain tavalla merkittävät musan tekijät Teoston hallituksen päätöksellä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Kipponi
23.12.2015 12:25:10
Laitetaan tähän lopuksi vieä viisaus, että TE-toimiston ainoa tehtävä on yrittää saada karenssia asiakkailleen, muista tehtävistä ei riittävää tietoa.

Ja vaikka ne neuvoisi "oikein" niin se voi silti olla päin persettä ja tulee karenssia.
Nämä virkailijat, kun ei ole missään vastuussa "neuvoistaan".

Joo ja tämä nykyisen hallituksen kannustaminen on täyttä utopiaa (ja edellistenkin hallitusten).
Eli täysin vainoharhaisena aina näiden instituutioiden kanssa.
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
sammakko54
26.12.2015 01:13:49
baron: Teostotulot ovat palkkatuloa eli niitä varten ei kannata perustaa yritystä koska se ei niitä rahoja saa.
Kuka tahansa musan tekijä joka on saanut jotain aikaiseksi pääsee Teoston asiakkaaksi.
Teoston jäsenyyteen on tarkempi seula ja siihen pääsee jollain tavalla merkittävät musan tekijät Teoston hallituksen päätöksellä.

Mitä eroa on Teoston jäsenellä ja asiakkaalla? Ja missä suhteessa noita löytyy? Radioita, baareja, ym. Teostolle maksuja tilittäviä tahoja ei siis kutsuta asiakkaiksi? Miksi heitä kutsutaan?
Hippien kaveri.
baron
26.12.2015 08:38:45

sammakko54: Mitä eroa on Teoston jäsenellä ja asiakkaalla? Ja missä suhteessa noita löytyy? Radioita, baareja, ym. Teostolle maksuja tilittäviä tahoja ei siis kutsuta asiakkaiksi? Miksi heitä kutsutaan?

Musiikin käyttäjät on ne jotka maksaa Teostolle ja musan tekijät saa rahaa Teostolta.
Jos haluat yksityiskohtaisempaa tietoa jäsenistä ja asiakkaista käy itse lukemassa.
https://www.teosto.fi/tekijat
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ulsteri
26.12.2015 23:03:10 (muokattu 26.12.2015 23:10:01)
Antti1: Mä olisin työttömänä ollessani saanut tehtyä miksauskeikkoja harvakseltaan ja summa olisi jäänyt alle sen 300€/kk rajan. En kuitenkaan voinut tehdä niitä, koska ukko.fi palvelun käyttämisen vuoksi mut olisi tulkittu yrittäjäksi ja kaikki tuet olisi lakkautettu. Suosittelen ainakin kysymään ennen julkaisua, että jos sä tekisit noin, niin minkälaisia seurauksia siitä saattaisi olla.

Minä tein tänä vuonna yhden soittokeikan työttömänä työnhakijana ollessani, josta Suomen Palkkiopalvelun kautta sain tilitettynä keikkapalkkion. Koska summa alitti reilusti sen työttömyysturvan 300 € suojarajan, ajattelin ettei hommassa pitäisi olla mitään sen ihmeempää epäselvyyttä. No, väärässäpä tietysti olin. Ilmoitus tuosta tulosta aiheutti reilun viikon viiveen työttömyyskorvauksen maksuun ja helvetillisen soittorumban Kelalle ja TE-keskukseen, jossa sitten selviteltiin onko tämä ollut yritystoimintaa vai palkkasuhteessa oloa johonkin instanssiin yms.

Lopulta asia saatiin selvitettyä, keikkapalkkio tuli tilille ja korvaukset vähentämättömänä, tosiaan reilun viikon myöhässä. Ei tällainen systeemi nyt kuitenkaan varsinaisesti kannusta tuollaiseen satunnaiseen keikkailuun

http://www.kela.fi/ajankohtaista-ty … her/I7X3vuEkReGH/content/id/1467478
Kipponi
27.12.2015 11:35:05
ulsteri: Minä tein tänä vuonna yhden soittokeikan työttömänä työnhakijana ollessani, josta Suomen Palkkiopalvelun kautta sain tilitettynä keikkapalkkion. Koska summa alitti reilusti sen työttömyysturvan 300 € suojarajan, ajattelin ettei hommassa pitäisi olla mitään sen ihmeempää epäselvyyttä. No, väärässäpä tietysti olin. Ilmoitus tuosta tulosta aiheutti reilun viikon viiveen työttömyyskorvauksen maksuun ja helvetillisen soittorumban Kelalle ja TE-keskukseen, jossa sitten selviteltiin onko tämä ollut yritystoimintaa vai palkkasuhteessa oloa johonkin instanssiin yms.

Lopulta asia saatiin selvitettyä, keikkapalkkio tuli tilille ja korvaukset vähentämättömänä, tosiaan reilun viikon myöhässä. Ei tällainen systeemi nyt kuitenkaan varsinaisesti kannusta tuollaiseen satunnaiseen keikkailuun

http://www.kela.fi/ajankohtaista-ty … her/I7X3vuEkReGH/content/id/1467478

Hah hah (sori ei saisi nauraa). Yrittivät tehdä teistä yrittäjän.
Moni ei tässä kohtaa ajattele, että tuo soittelukin maksaa ja vie aikaa joka omasta
pussista maksetaan.
Ihme tapahtui, että vain VIIKON viivästys, olet poikkeustapaus.
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
Janus
27.12.2015 17:14:39 (muokattu 27.12.2015 23:53:10)
sammakko54: Mitä eroa on Teoston jäsenellä ja asiakkaalla? Ja missä suhteessa noita löytyy? Radioita, baareja, ym. Teostolle maksuja tilittäviä tahoja ei siis kutsuta asiakkaiksi? Miksi heitä kutsutaan?

Teostolla on tekijäasiakkaita (joista voi myöhemmin tulla Teoston jäseniä) ja käyttäjäasiakkaita (tilaisuuksien järjestäjät, keikkapaikat, radiot jne.).

Tekijäasiakkaita on tällä hetkellä n. 29 000 ja heistä jäseniä n. 700 eli n. 2,5%. Jäseneksi voi hakea erikseen 4 vuoden asiakkuuden jälkeen ja saatuaan 2 tilityskaudelta tekijänoikeuskorvauksia, ks. lisää täältä: http://www.teosto.fi/tekijat/teoston-jasenille/hae-jaseneksi
ulsteri
27.12.2015 22:32:06 (muokattu 28.12.2015 00:59:23)
Kipponi: Hah hah (sori ei saisi nauraa). Yrittivät tehdä teistä yrittäjän.
Moni ei tässä kohtaa ajattele, että tuo soittelukin maksaa ja vie aikaa joka omasta
pussista maksetaan.
Ihme tapahtui, että vain VIIKON viivästys, olet poikkeustapaus.

Joo, tällä kertaa ei sen pitempään joutunut odottelemaan, koska rupesin heti asiaa selvittelemään kun normaalisti parin päivän jälkeen korvaushakemuksesta ei päätöstä/rahaa Kelasta alkanut kuulumaan. Varmasti ne siellä Kelassa/TE keskuksessa olisi ihmetellyt asiaa pitempääkin, jos en olisi lähtenyt kyselemään. Oli itseasiassa kyllä sellainen aavistus jo etukäteen,että eihän tämä nyt näin helppoa voi olla. Ja muistutetaan vielä, että niitä keikkapalkkioitahan noin yleensä joutuu normaalisti odottelemaan keskimäärin kuukauden jos toisenkin. Sen takia esim. sieltä Palkkiopalvelusta joutuu pyytämään arviopalkkakuitin saatavista, jonka voi sitten liittää työttömyyskorvaushakemukseen. Ellei siis halua odotella keikkapalkkion saapumista ja varsinaista palkkakuittia siitä.
Eddie
30.03.2016 19:27:10

Kiinnostaisi tietää, että onko asia edistynyt mitenkään?

Vähän samassa tilanteessa olen, työttämänä ja aikeissa liittyä Teostoon. Ois muutamasta biisistä tulossa ehkä joskus korvauksia joskus, mutta työttymyysturvan mahdollinen menettäminen pelottaa.
Ostetaan soittotaito.
Janus
30.03.2016 21:46:53
Ei Teoston asiakkuus tee kenestäkään yrittäjää. Itse asiassa tilanne on Suomen lainsäädännön takia (Teostolla ei ole siinä osaa eikä arpaa) päinvastainen: tekijänoikeustuloja ei voi laskuttaa yritykselle, mikä on hankaloittanut useiden kansainvälisissä kuvioissa toimivien tekijöiden (esim. oma musiikin tuotantoyhtiö) elämää siinä määrin, että asiakkuus on Teostolta siirretty jonkun toisen maan tekijänoikeusyhdistykselle, esim. Jenkkien ASCAP:ille.
morfin_mafer
31.03.2016 21:30:30 (muokattu 01.04.2016 04:48:16)
Mä olen Teoston tekijäaisiakas.
DDelay
27.06.2016 11:38:39
Eddie: Kiinnostaisi tietää, että onko asia edistynyt mitenkään?

Vähän samassa tilanteessa olen, työttämänä ja aikeissa liittyä Teostoon. Ois muutamasta biisistä tulossa ehkä joskus korvauksia joskus, mutta työttymyysturvan mahdollinen menettäminen pelottaa.

Sama mietityttää. Tietääköhän tätä oikeasti kukaan että miten hommat menee?
It`s all in your mind
Kipponi
27.06.2016 21:17:52
DDelay: Sama mietityttää. Tietääköhän tätä oikeasti kukaan että miten hommat menee?
Perseelleen, jos jotain olettaa. Eli ajattelee käänteisesti miten luulee menevän.
Työkkärin ainoa pyrkimys on aiheuttaa karensseja, joten kaikki tulot vaikuttaa.
Ja jos sieltä joku neuvoo niin sillä ei ole mitään merkitystä, koska eivät ole vastuussa sanomisistaan.
bedlam
27.06.2016 21:35:14 (muokattu 27.06.2016 21:48:02)

Antti1: Mä olisin työttömänä ollessani saanut tehtyä miksauskeikkoja harvakseltaan ja summa olisi jäänyt alle sen 300€/kk rajan. En kuitenkaan voinut tehdä niitä, koska ukko.fi palvelun käyttämisen vuoksi mut olisi tulkittu yrittäjäksi ja kaikki tuet olisi lakkautettu. Suosittelen ainakin kysymään ennen julkaisua, että jos sä tekisit noin, niin minkälaisia seurauksia siitä saattaisi olla.

Olen tehnyt viime syksystä asti Eezyn kautta hommia ja saanut soviteltua Kelan päivärahaa koko sen ajan. Kyllä ne kauan sitä mietti, että miten suhtautuvat mutta koska Y-tunnusta ei ole, niin päättivät etten ole yrittäjä.

Ja muistakaa ihmiset, ettei se 300 euroa ole missään nimessä se raja, minkä yli "ei kannata tienata". Ei mulla ainakaan ole mahdollista koko skenaario, ettei kannattaisi tienata jonkun summan yli. Jos ei ole asumistukia ym. joihin tulot vaikuttaa, niin tottakai mitä enempi tienaa niin sitä enempi kouraan kuussa tulee.

Tottahan ne tarkistaa TE-keskukselta puolen vuoden välein että missä mennään. Jos tienailet paria tonttua kuussa, niin kyllähän ne jossain vaiheessa tuet oletettavasti lakkauttaa. Mutta jotkut pikkupennoset Teoston kautta ei vaikuta mitään työttömyystukeen varmasti. Tienasin huhtikuussa bruttona 1200 euroa ja KELAlta sain työttömyysrahaa sille kuulle useamman satkun.
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)