Old Joe 30.10.2013 22:10:11 | |
---|
tomaattiorava: Vuosia sitten kun tuo esikoinen oli vielä vaipoissa, niin yllätin kaverin yks kerta kylppäristä joraamassa pesukoneen linkouksen tahtiin. Meno oli kova. Varmasti iki muistettava näky. Taisi isin ylpeys nousta silloin sfääreihin. Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä. |
Tellervo 31.10.2013 12:19:52 | |
---|
sellisti: ääntä. Aiemmin joku määritelmä oli "organisoitua ääntä", mutta ei kai sen tarvi nykyään sellaistakaan olla jos ei säveltäjä halua. Kai se aina jollain tavalla on organisoitua, koska on enempi vähempi tietoisesti ja tarkoituksellisesti tuotettua. Mielenkiintoinen aihe kyllä. Tollo Pyllervö |
tomaattiorava 31.10.2013 13:21:45 (muokattu 31.10.2013 13:22:34) | |
---|
Old Joe: Varmasti iki muistettava näky. Taisi isin ylpeys nousta silloin sfääreihin. Samasta puusta veistetty, tosin pesukoneen tahtiin jammailu on jo sen verta progea että ei itellä rahkeet riitä. Jos tämmöset teemat kiinnostaa niin paras kirja mitä oon lukenu aiheesta on tässä : http://www.terracognita.fi/kirjat/9789525697223.htmlLämpimät suositukset! E: Suosittelen muutenkin tutustumaan terra cognitan kataloogiin, erinomainen kustantamo. "Ootko avaruusolio?
-En.
No mee sit lääkäriin." |
jra 31.10.2013 18:46:34 | |
---|
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
Karwin 31.10.2013 21:11:49 | |
---|
Tellervo: Kai se aina jollain tavalla on organisoitua, koska on enempi vähempi tietoisesti ja tarkoituksellisesti tuotettua. Mielenkiintoinen aihe kyllä. Organisoijan ei tarvitse olla ihminen tai äänen ei edes tarvitse olla tarkoituksellista. Linnut organisoivat lauluaan ja moni ihminen nauttii tuulen, veden ja palavan nuotion äänistä - tai hiljaisuudesta. Lukemattomat kerrat niitä on käytetty musiikin mausteina, ja tutkimuksilla on todettu niillä olevan rentouttava, mielihyvää tuottava vaikutus ihmiseen. Parikymppisenä kuljin korvalaput poppia soiden mahdollisimman suuren ajan valveillaoloajasta, mutta nyt vuosikymmeniä myöhemmin asenteeni on muuttunut: korvanapit korvissa saatan menettää hyviä livetilanteita luonnossa ja kylillä (tallennin aina taskussa mukana). Vanha ketju samasta aiheesta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=22378&o=0 jra: Tässä toinen kiinnostava kirja aiheesta: http://www.kirjavinkit.fi/arvostelu … a-tarinoita-musiikista-ja-aivoista/ Himputti - en ollut huomannut että tämä on suomennettu: menee hankintalistalle. Useamman Sacksin kirjan olen englanniksi lukenut - aina mielenkiintoista tarinaa. Itse luin äskettäin ketjun aiheeseen liittyen Bernie Krausen kirjan "The great animal orchestra", jota kanssa suosittelen. Elämä on nakki. |
Old Joe 31.10.2013 21:34:16 | |
---|
Eläimetkin aistivat musiikin jollakin tasolla. Oli melkoinen elämys, kun lehmien laiduntavan niityn reunalla puhaltelin trumpettia ja lehmät intoutuivat tanssimaan oikein sydämensä kyllyydestä. Koiratkin tunnistavat isäntänsä auton äänen satojen autojen joukosta. Olen myös kuullut papukaijan viheltelevän vieniläis valsseja. Vastaavia esimerkkejä on vaikka kuinka. Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä. |
baron 31.10.2013 22:37:23 | |
---|
Old Joe: Eläimetkin aistivat musiikin jollakin tasolla. Oli melkoinen elämys, kun lehmien laiduntavan niityn reunalla puhaltelin trumpettia ja lehmät intoutuivat tanssimaan oikein sydämensä kyllyydestä. Koiratkin tunnistavat isäntänsä auton äänen satojen autojen joukosta. Olen myös kuullut papukaijan viheltelevän vieniläis valsseja. Vastaavia esimerkkejä on vaikka kuinka. Joo, kun mä aikoinaan mökin pihalla treenasin tenorisaksofonia niin isännät tuli pyytämään että mä lopettaisin sen kun lehmät on lopettaneet lypsämisen! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Ali 31.10.2013 23:04:10 | |
---|
tomaattiorava: Vuosia sitten kun tuo esikoinen oli vielä vaipoissa, niin yllätin kaverin yks kerta kylppäristä joraamassa pesukoneen linkouksen tahtiin. Meno oli kova. Kyllä minäkin tähän moshaisin: http://www.youtube.com/watch?v=dAXa3wTZjes "Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista |
Karwin 01.11.2013 10:02:02 (muokattu 01.11.2013 11:10:19) | |
---|
Elämä on nakki. |
tunturiurho 01.11.2013 10:20:44 | |
---|
Menkääpä asemalle ja kuunnelkaa vanhaa dieselveturia tai höyryveturia. Sehän vasta musiikkia onkin. |
Old Joe 01.11.2013 22:47:37 | |
---|
tunturiurho: Menkääpä asemalle ja kuunnelkaa vanhaa dieselveturia tai höyryveturia. Sehän vasta musiikkia onkin. Onhan menopelien rytmiikka innostanut melkoiseen määrään musiikkia, cowboy laulujen kavioiden kapseesta junan jyskytykseen ja rekkojen hyrinään. Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä. |
sellisti 02.11.2013 00:59:47 (muokattu 02.11.2013 01:00:09) | |
---|
Tellervo: Kai se aina jollain tavalla on organisoitua, koska on enempi vähempi tietoisesti ja tarkoituksellisesti tuotettua. Niin, mitä sillä määritelmällä sitten nykyään tarkoitetaankin. Varmaan toista kuin lausahduksen keksimisen aikoihin. Tulee mieleen John Cage ja oksien hakkaamiset Viitasaarella, mikä sekin on jo vanha juttu. Onko Cantus Arcticuksen linnunlaulu organisoitua ääntä, koska sitä käytetään tarkoituksella musiikkiteoksen osana, vaikkeivät linnut laulaessaan ole tienneet tekevänsä musiikkia? :) Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin /
Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen |
tapiomarko 02.11.2013 02:09:15 | |
---|
melodioita, taukoja ja nyansseja long live dio rock n roll |
baron 02.11.2013 09:15:22 (muokattu 02.11.2013 09:48:07) | |
---|
Mä muistelen että olisin joskus 60-luvulla kuullut piisin "Tropical Fish" (voi olla että muistan nimen väärin kun en ole onnistunut löytämään) jonka idis oli että akvaariossa oli 4 kalaa ja 4 soittajaa joista jokainen yritti soitollaan kuvata oman kalansa liikettä. Joka esityskerta tietysti erilainen. Samoin joskus oisko ollut 60-luvulla? joku kotimainen säveltäjä (Otto Donner?) tehnyt piisin jonka idis oli 8 matkaradiota joista jokaisella surffattiin lyhytaalloilla ja saatiin niistä musiikkia, puhetta, häiriöitä. Edit: http://composers.musicfinland.fi/mu … 30A56BC225687E00292201?opendocument Donnerin piisi löytyi: Ideogramme I vuodelta 1962. Siinä oli 12 matkaradiota mutta myös muita soittimia. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
sellisti 03.11.2013 11:07:52 | |
---|
Ja kenes biisi oli se jossa tarvittiin mm. neljä helikopteria yhtaikaa ilmassa..? Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin /
Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen |
Funkånaut 03.11.2013 11:50:50 (muokattu 03.11.2013 11:52:08) | |
---|
sellisti: Ja kenes biisi oli se jossa tarvittiin mm. neljä helikopteria yhtaikaa ilmassa..? Eiköstä tää ollut Karlheinz Stockhausenin teoksesta Licht yksi osa? E: Tosin, onkos kukaan muu saanut samaa ideata? http://www.youtube.com/watch?v=7ykQFrL0X74 Paljastanee jotain että oon liikaa m.netissä kun 3 nättiä vähäpukeista tyttöä hyörii vieressä, eka ajatus on munkero.- Seba
Kuuntelen tämmöistä |
baron 03.11.2013 12:24:13 (muokattu 03.11.2013 12:25:24) | |
---|
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Funkånaut 03.11.2013 12:32:15 | |
---|
Paljastanee jotain että oon liikaa m.netissä kun 3 nättiä vähäpukeista tyttöä hyörii vieressä, eka ajatus on munkero.- Seba
Kuuntelen tämmöistä |
tsugaru 03.11.2013 17:58:20 (muokattu 03.11.2013 18:48:35) | |
---|
tomaattiorava: Ihan mielenkiintoisesti kiteytetty mutten tiedä uskaltaisinko allekirjoittaa jos nyt henki ois kyseessä. Musiikkihan on taiteenlajina sinänsä "poikkeuksellista", että se tapahtuu nimenomaan ajassa, toisin kuin vaikka veistokset ja maalaukset. Einojuhani Rautavaara erottaa musiikin muista taiteenlajeista sillä perusteella, että sen lähtökohtana ei ole visuaalisuus tai se ei tuota visuaalisia mielikuvia, toisin kuin kirjallisuuskin, jossa kuvitamme mielessämme tarinaa. niin että instrumentaalimusiikillahan vasta silmä lepää.:) Vähän samoilla jäljillä J.Karjalainen, joka ei harrasta musiikivideoita, jotka lukitsevat mielestään biisin häiritsevästi tiettyihin kuviin. Vaikka teksti musiikissa aina kuvia synnyttääkin. "Auringon kautta, tämä humalainen mörkö on kavala. Kun jumala nukkuu, se varastaa jumalan pullon." William Shakespeare |
Old Joe 03.11.2013 20:51:15 | |
---|
sellisti: Ja kenes biisi oli se jossa tarvittiin mm. neljä helikopteria yhtaikaa ilmassa..? Laskuvarjot pamahtelevat kivasti auetessaan. Jos 734 hyppääjää sukeltaisi koneesta rakenteeltaan ja muodoltaan erilaisia laskuvarjoja käyttäen, voisi etevä säveltäjä saada aikaan mahtavan teoksen paukahduksia sopivasti rytmittäen. Idea on täten kaikkien vapaasti sovellettavissa. Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä. |