oon soittanu orkesterissa nyt kai 6 vuotta, ja vihaan sitä D: mutta pakko soittaa, koska oon musaopistossa. jotta voisin lopettaa orkan nii pitäs siirtyy vapaalle puolelle, mut ei oo varaa :/ vähän hassua et se on tolleen päin että vapaa puoli maksaa enemmän ku normipuoli, ihan ku ne jo olettais että ihmiset EI tykkää orkasta eikä teoriasta... :D no niinhän se kyllä onki. |
onervamoi: oon soittanu orkesterissa nyt kai 6 vuotta, ja vihaan sitä D: mutta pakko soittaa, koska oon musaopistossa. jotta voisin lopettaa orkan nii pitäs siirtyy vapaalle puolelle, mut ei oo varaa :/ vähän hassua et se on tolleen päin että vapaa puoli maksaa enemmän ku normipuoli, ihan ku ne jo olettais että ihmiset EI tykkää orkasta eikä teoriasta... :D no niinhän se kyllä onki. Harmi jos et orkesterisoitosta tykkää, parhaimmillaan se on tosi mukavaa jos on motivoiva ohjelmisto ja innostava johtaja. Kaikissa musiikkiopistoissa homma ei ole välttämättä yhtä hyvin järjestetty. Teoria nyt on monesti vähän sellaista pakkopullaa, mutta aika monessa musiikkiopistossahan se on jo yhdistetty joko omiin soittotunteihin tai sitten siihen orkesterisoittoon, jolloin sen opiskelu sujuu vähän mielekkäämmin ja ne asiatkin hoksaa usein paremmin kun niitä voi heti soveltaa siihen soittoon. Tuo hintahommahan menee niin, että musiikkiopistoilla on tietty oppilaspaikkamäärä, jonka perusteella ne saavat tietyn verran kaupungin- ja valtionavustusta, eli siis rahaa. Kaikki halukkaat eivät voi saada oppilaspaikkaa, joten monet musiikkiopistot tarjoavat mahdollisuutta opiskella ilman pääsykokeita, ikään kuin ostaa ulkopuolisena asiakkaana tietty määrä oppitunteja. Näitä tunteja ei luonnollisestikaan voi laskea mukaan tuon oppilaspaikkamäärän mukaiseen viralliseen tuntikiintiöön, joten musiikkiopistot eivät myöskään saa näistä tunneista sitä rahallista avustusta kaupungilta ja valtiolta, vaan vastaavat niiden kustannuksista kokonaisuudessaan itse. Siksi ne tunnit ovat myös "asiakkaalle" kalliimpia. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |