Aihe: Miksaus kuuntelijan vai soittajan äänimaailmalla?
1 2 3 4
lindo
09.06.2008 21:03:54 (muokattu 09.06.2008 21:05:10)
Musiikkia tehdään kuitenkin YLEENSÄ kuuntelijoille, eli niin että kun rumpali soittaa on hihat oikealla ja ride vasemmalla.
Jos rummut on panoroitu ns väärinpäin, niin miksaajana on kai silloin joku joka on itse rumpali tai muuten aktiivinen soittaja.

Sitä en sitten tiedä miten sitten jos rumpali onkin vasuri :/ Mua kuitenkin häiritsee jos rummut on soittajan näkökulmasta.
Rok rok
arse
09.06.2008 23:03:27

Kerran yksi äänittäjä kysyi multa, voisinko mitenkään siirtää virveliä keskelle overheadeja niin sterokuva olis optimaalinen. Ihan oikeesti. Vitun musateknologiopiskelijat! Miksatkaa soittajan, yleisön tai vaikka naapurin koiran äänimaailmalla, kunhan ette ainakaan minkään äänimiehen :)

Miksei kukaan tee enää monolevyjä? Ei se toinen kanava autuaaksi tee.
"The first thing, when you go into the studio, is that the engineer says, 'I hear all this ringing,' and I say, 'That's the sound of the drumkit, you prick! That's the way it's supposed to sound.'" -Cozy Powell
rintapek
10.06.2008 00:14:02

Kerran yksi äänittäjä kysyi multa, voisinko mitenkään siirtää virveliä keskelle overheadeja niin sterokuva olis optimaalinen. Ihan oikeesti.

Ensimmäistä kertaa mulla tekee mieli käyttää tanssipalstan HOHO- termiä.
Tästäkin jo turpiini saan, ko en ole oikea tanssimuusikko.
Kysyikö äänittäjä myös laulajalta, että voisiko tämä loilottaa polvet kyykyssä, niin että ääni osuisi paremmin mikkiin?

Ei maar, runmut on semmoinen instrumentti, että jos niitä kuulee/kuuntelee metrin etäisyydellä, niin kyllä siinä on eroa. Onko ride missä ja snare missä. Vaan kuuntele ny salin keskeltä. Runmut on yksi instrumentti ja se on keskellä. Niinko normisti runmut on keskellä lavan takarivissä.

Jos ny joku keikalla tekis niin, että runmut oliskin vaikkapa lavan vasemmalla puolen eturivissä, niin sanoisin, että melko monella äänimiehellä tulis mieleen, että mitä **ttua ja sormi suuhun.
One kind of music only - the good kind
Tympee Huttunen
10.06.2008 06:32:59
Kuten sanottu, riippuu omista tottumuksista. Soittajataustainen kuuntelija reagoi asioihin eri tavalla kun "peruskuulija".

Kyllä, "peruskuulija" ei reagoi siihen mitenkään, mutta soittajataustainen voi hetken ihmetellä. Jos kuuntelijan äänimaailmaa pitäisi realistisena, pitäisi rummut tulla melkein monona. Harva kuitenkaan on rumpuja kuuntelemassa alle kahden metrin päässä. Soittaja sentään on rumpujen läheisyydessä sen verran, että se soittajan äänimaailma on jollakin tapaa mahdollinen.
kivi
10.06.2008 12:00:33
Kerran yksi äänittäjä kysyi multa, voisinko mitenkään siirtää virveliä keskelle overheadeja niin sterokuva olis optimaalinen. Ihan oikeesti. Vitun musateknologiopiskelijat! Miksatkaa soittajan, yleisön tai vaikka naapurin koiran äänimaailmalla, kunhan ette ainakaan minkään äänimiehen :)

Miksei kukaan tee enää monolevyjä? Ei se toinen kanava autuaaksi tee.

Äänittäjällä oli ihan oikea ongelma. Ratkaisu on sijoittaa overheadit niin että sekä bassari että virveli on keskellä. Se myös kuulostaa usein paremmalta, vaikka tietysti voi näyttää hassulta kun overit on "epäsymmetrisesti" setin päällä. Ihan yleinen tapa se kumminkin on.

Itsehän olen sitä koulukuntaa, että virveliä voi siirtää piirun oikealle, haitsun ja bassarin väliin, jos se overeissa siinä kohti on. Ei sekään mitenkään väärin ole. Tärkeintä on että panorointi vastaa overhead-kuvaa ja tila pysyy eheänä, sen rinnalla on ihan sama (mun mielestäni) vaikka rummut olis laidassa.

Mono onkin hyvä. Itse oon vähän sitä mieltä, että stereo on liian itsestäänselvänä pidetty juttu ja monet levyt kuulostais tänäkin päivänä paremmalta monona. Äänittäjän syyttäminen kuitenkin on lapsellista ja tyhmää, varsinkin jos pyyntö oli, kuten sun tapauksessasi, ihan oikeasta tarpeesta syntynyt (ratkaisuehdotus vaan oli väärä).
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
10.06.2008 12:02:32
Jos ny joku keikalla tekis niin, että runmut oliskin vaikkapa lavan vasemmalla puolen eturivissä, niin sanoisin, että melko monella äänimiehellä tulis mieleen, että mitä **ttua ja sormi suuhun.

Kuten oli esim Juice Leskinen Grand Slamilla koko ajan, ja uudemmista bändeistä vaikkapa Innerspacemenilla ja viime viikonloppuna Shadowplaylla? Muutaman esimerkin mainitakseni.
;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Gardiner
10.06.2008 12:07:24

Sielun Veljillä oli Vanhalla YO-talolla kahella eka keikalla rummut eturivissä lavan reunalla, kait?, muistaaksein, en kyl nyt muista et kummalla puolella, mut Affe istu sivuttain yleisöön nähden, muistaakseni. Pitää kuunnella se sieltä äänitetty live 1 & 1/2 lp joskus tarkemmalla korvalla, vaikuttaako miksaukseen vai ei.
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
Tarkastaja
10.06.2008 12:21:09
Youngin Niililtä löytyy kipaleita joiden luurikuuntelu yhtä tuskaa tyyliin Rummut vasemmalla, koko muu bändi oikealla, laulu keskellä tai kirkukitara äärivasemmalla. viulukone äärioikealle. Helkutin kivaa luurikuunneltavaa....

Captain Beefheartin - Safe as milk on luureilla yhtä juhlaa. Onneksi mulla on vahvistimessa mono kytkin, joka on kyllä monesti kaiuttimienkin kautta kuunneltaessa mukava ominaisuus.
jPekka
10.06.2008 14:29:29

Jos miksataan ns. rumpalin näkökulmasta, pitää silloin tietysti tehdä myös kaiutukset rumpalin näkökulmasta: virveli ihan kuiva, tomeissa ja pelleissä hivenen kaikua, kitaroissa ja bassoissa enemmän, laulu on sitten siellä jossakin lavan etureunassa kaaaaukana... muuten ei ole realistinen rumpalinäkökulma. 8-)

Tässä keskustelussa ei ole sitä paitsi otettu huomioon vasenkätisiä rumpaleita.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
Gardiner
10.06.2008 14:34:55

Jos miksataan ns. rumpalin näkökulmasta,
ei sieltä peltien kohinan ja virvelin paukkeen takaa juur mitään muuta kuulu. :-D
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
kivi
10.06.2008 14:44:12
Jos miksataan ns. rumpalin näkökulmasta, pitää silloin tietysti

Niin, ja jättää bassari kokonaan pois, sekä laittaa laulut ja muut tulemaan hemmetinmoisella volyymilla heti haitsun vierestä kulmamonitorisoundilla
:-D
(Handsome Dick Manitoba)
Krister
10.06.2008 14:44:30

Tässä keskustelussa ei ole sitä paitsi otettu huomioon vasenkätisiä rumpaleita.

Sivutaan ekan kirjoituksen lopussa....saivartelua/välimerkin seksuaalista ahdistelu, tiedetään....
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
Krister
10.06.2008 14:46:15 (muokattu 10.06.2008 14:46:50)

Niin, ja jättää bassari kokonaan pois, sekä laittaa laulut ja muut tulemaan hemmetinmoisella volyymilla heti haitsun vierestä kulmamonitorisoundilla
:-D

Sitten pitää saada mukaan myös mikkiständejä tönivien kielisoittajien aiheuttama huojunta...:)

EDIT: Tarkoittaen liveosastoa
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
Teijo K.
10.06.2008 15:21:25

Sivutaan ekan kirjoituksen lopussa....saivartelua/välimerkin seksuaalista ahdistelu, tiedetään....

Heh, kyllä se mun tekstin pääidea on just noi vasurirumpalit mutta kukas nyt mun juttuja lukis. :)
Lälly, humanisti, puuseppä. Basisti.
Alkuperäiskokoonpano
arse
10.06.2008 15:29:46 (muokattu 10.06.2008 15:30:27)

Äänittäjän syyttäminen kuitenkin on lapsellista ja tyhmää, varsinkin jos pyyntö oli, kuten sun tapauksessasi, ihan oikeasta tarpeesta syntynyt (ratkaisuehdotus vaan oli väärä).

No sille ratkaisuehdotuksellehan mä naureskelinkin, tokihan nyt virvelin on hyvä keskeltä kuulua. En mä tässä ketään ole helvettiin tuominnut. Bassoa sen sijaan voisi vähän nostaa... *kiristää hihnaa*
"The first thing, when you go into the studio, is that the engineer says, 'I hear all this ringing,' and I say, 'That's the sound of the drumkit, you prick! That's the way it's supposed to sound.'" -Cozy Powell
Ziggy Bubba
10.06.2008 17:39:58 (muokattu 10.06.2008 17:44:09)

Heh, kyllä se mun tekstin pääidea on just noi vasurirumpalit mutta kukas nyt mun juttuja lukis. :)

Eli pitääkö vasurirumpalien soiton stereokuva kääntää miksauksessa toisinpäin, ettei vaan kuulosta oudolta? Livenä voisivat vetää selkä yleisöön, ettei vaan häiritse jengin oikureihin harjaantuneita korvia ;) Isot on onkelmat.

Musta tuo on yks lysti, kunhan ei mennä näihin 60-70 -lukujen häröilyihin, joissa koko setti on esim. vasemmalla - ne häiritsevät kyllä ainakin kuulokkeilla kokemusta... Hendrixin kamaa kuunnellessa näihin kummallisuuksiin törmää jatkuvasti, kitaratkin pomppivat sinne tänne. Ite tykkään että basari ja snare on suht keskellä ja loput kamat about maun mukaan.

E: eli tyyli on vapaa, mutta joku järki on hyvä säilyttää...
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
Timi
10.06.2008 20:32:43
Olipas mielenkiintoinen juttu.Ihan piti mielessään miettiä.Jospi istun ja katselen himassa kaiuttimia ja kuuntelisin,niin tomit vois seilata vasemmalta oikealle stereona ja ride olla oikealla,snare ja basari keskellä ja haitsu ja crässi vasemmalla.Tietty vois olla aika makeeta jos tuplabasarit tulis stereona?
Eli miksaus kuuntelijan "näkökannasta"Samalla soittajan näkökanta lienee sama?
Kylmän viileesti!
rintapek
10.06.2008 21:04:57

Äänittäjällä oli ihan oikea ongelma.

(ratkaisuehdotus vaan oli väärä).

Mä olen huonojen runpalien koulukuntaa. Minust virvelin oikea paikka on siinä, mihin mä sen laitan. Ei siinä paljoa ole tilaa siirrellä, siirtämäti samalla haikkaa ja tomia ja krässiständiä. Sit se kattaus ei o enää mun. Valitettavasti äänimies on se, joka tosa joutuu käyttämään mielikuvitustaan.

Noi esimerkit runpujen sijainnista kertoo, kuinka rajoittunut musamaku mulla onkaan. Olen mä Grandslamia nähny, mutta en tommoista lavakattausta muista nähneeni. Voipi olla, että en ole silloin osannut asiaan kiinnittää huomiota.
One kind of music only - the good kind
t-termiitti
10.06.2008 22:34:55

Voihan kuuntelija aina halutessaan viskata koko stereokuvan väärinpäin. Joskus onkin ihan hauska vaihtaa kanavat jostain "puhki kuluneesta levystä"...

---

Mutta varsinaisesti ei ole kyllä mitään väliä kumminpäin tai miten päin rummut on panoroitu. Tai kaikki keskellä tai jotenkin "luonnottomasti".. Pääasia, että ratkaisu toimii.
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
arppah8
10.06.2008 23:04:24

SubUrban Tribellä on myös muuten ollut rumpusetti keikoilla lavan toisessa laidassa sivuttain. Stryperin runpalisti soitteli kanssa sivuttain, tästä hälle annettiin bändin toimesta titteli "Visual timekeeper".
God's away on business
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)